Gå til innhold

offisiell norm

-Fisken-

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmm... Jeg kan i hvert fall litt om formelle og uformelle normer.

De formelle normene er de som er skriftlige ofte, som Norges lover eller trafikkreglene. De er allment kjent, og det er stort sett enighet om at de skal gjelde. Å bryte formelle normer medfører straff.

Uformelle normer er ofte implisitte (uuttalte). Som å hilse pent på sjefen ved jobbintervju med et håndtrykk - og ikke en klem. Eller at når man mottar en gave, kanskje gir en tilbake ved en annen anledning. Andre normer kan gå på hygiene, klesstil osv. Det vil være rart å stille på skolen i pysjamas f.eks.

Uformelle normer medfører vanligvis ikke straff, men heller reaksjoner som latter, nedlatende bemerkninger eller taushet. Mange uformelle normer regnes som normal folkeskikk eller sunn fornuft, andre er knyttet til moral. (Sunn fornuft og moral forandrer seg jo, og det er forskjeller fra samfunn til samfunn- derfor endres også normene.)

Jeg vil tro at offisielle normer er de som folk flest kjenner til, altså både formelle og uformelle. De normene som da blir motvekten - de ikke-offisielle, vil da kanskje være de normer som gjelder innenfor en bestemt gruppe, samfunn ol. som ikke almuen nødvendigvis vet om eller kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at normer aldri er "offisielle", de er i så fall regler eller lover. Basic sammfunnskunnskap, m8's! Brudd på normer straffes heller ikke "formelt", men med uformelle sanksjoner

Endret av Chans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...