AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 husleie 10500 Mobil 499 Strøm 400-1000 Bil 824 (enda et par månder igjen da jeg har betalt for 1 år) Drivstoff: Varierer fra 300 kr til 1000 kr. Fyller bare 200 om gangen da jeg kjører veldig lite Hvor mye har jeg igjen og hva kan jeg bruke? Jeg er enslig og bor alene. Vil begynne og prøve og spare en del. Kjøper klær en gang i året Kjøper bare ting når jeg virkelig trenger det Har spist mye dritt mat i det siste og vil prøve og forandre meg litt. Spiser veldig lite "frukt" da jeg er tannløs pågrunn av sykdom 😛 Anonymkode: cbc3f...297
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Det er jo så og si helt umulig, når du ikke nevner det mest essensielle - nemlig inntekten din. Men det er ganske enkelt å lage et budsjett. Bruk f.eks youtube. Anonymkode: ba363...44b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo så og si helt umulig, når du ikke nevner det mest essensielle - nemlig inntekten din. Men det er ganske enkelt å lage et budsjett. Bruk f.eks youtube. Anonymkode: ba363...44b Hva tenker du tallet 21.000 er? Anonymkode: c01c6...beb 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 Vil vel tro at inntekten er 21.000? Ref overskriften Anonymkode: 5b725...830
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo så og si helt umulig, når du ikke nevner det mest essensielle - nemlig inntekten din. Men det er ganske enkelt å lage et budsjett. Bruk f.eks youtube. Anonymkode: ba363...44b Om du tok deg tid til å lese hele overskriften, så står det "21.000", Men igjen, får inn 21,000 i månden. Anonymkode: cbc3f...297 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 Sett av 1000 til strøm, og 1000 til drivstoff. Det du ikke bruker kan gå rett til sparing. Hold deg til mathandling på maks. 1500,- i uka. Resten kan du også spare. Vurder om du kan finne et sted å leie som er rimeligere. Klarer du deg med et billigere mobilabonnement? Anonymkode: 45bb1...4e0
temolitus Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): husleie 10500 Mobil 499 Strøm 400-1000 Bil 824 (enda et par månder igjen da jeg har betalt for 1 år) Drivstoff: Varierer fra 300 kr til 1000 kr. Fyller bare 200 om gangen da jeg kjører veldig lite Hvor mye har jeg igjen og hva kan jeg bruke? Jeg er enslig og bor alene. Vil begynne og prøve og spare en del. Kjøper klær en gang i året Kjøper bare ting når jeg virkelig trenger det Har spist mye dritt mat i det siste og vil prøve og forandre meg litt. Spiser veldig lite "frukt" da jeg er tannløs pågrunn av sykdom 😛 Anonymkode: cbc3f...297 Hva med forsikringer, tv/internett, evt studielån?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 Just now, temolitus said: Hva med forsikringer, tv/internett, evt studielån? Studerer ikke. Eneste forsikring jeg har er fra bil, og dem er med innbo og reise. Internet er med i leien Tv bruker jeg ikke. Og til han som spurte om mobil, ja jeg kan egentlig gå lavere Anonymkode: cbc3f...297
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 Du har jo satt opp alle tallene, da er det bare å trekke utgiftene fra inntekten og du får svaret på hvor mye du har igjen.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 Hva med forsikringer? Vedlikehold og reparasjoner på bilen? Du må også sette av jevnlig til klær og andre ting selv om du kjøper det sjelden. Anonymkode: c6975...976
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 Jeg ville lagt inn 1000 for både strøm og drivstoff. Bedre å budsjettere høyere, og heller overføre til sparekonto, som en annen nevnte. Med mindre du har mobil på avbetaling er det ikke nødvendig å ha så høy pris i måneden. Du får 40 gb til 299 på ice, bare for å ta et eksempel. Enda lavere pris dersom du ikke er avhengig av så mye nett. Anonymkode: 34e9e...3c2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 Faste utgifter er jo rundt 13.000 give or take utenom bensin. 400 kr i strøm er ganske lite beregnet om dagen dessverre. Så må du jo regne selv hva du faktisk bruker på mat - spar på kvitteringene ila noen måneder. Resten kan gå til sparing Ta en titt på SIFO sine satser Anonymkode: 55795...54d
Elle Melle Skrevet 13. november 2022 #13 Skrevet 13. november 2022 Tenker man også trenger å regne med: Forsikringer Bompenger/parkering, eu-kontroll, service Tannlege, lege, frisør, optiker Jeg regner ut hva dette koster i året og deler på 12. Dette tallet settes så av på egen konto hver måned (har mange ulike kontoer, til mat, forsikring, bil/transport, bolig osv) Da er det alltid nok penger der når regningen kommer.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #14 Skrevet 13. november 2022 Og sjekk om du kan ha krav på bostøtte fra Husbanken. Anonymkode: 45bb1...4e0
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #15 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og sjekk om du kan ha krav på bostøtte fra Husbanken. Anonymkode: 45bb1...4e0 Bostøttekalkulator her: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/ Anonymkode: 45bb1...4e0
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #16 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Studerer ikke. Eneste forsikring jeg har er fra bil, og dem er med innbo og reise. Internet er med i leien Tv bruker jeg ikke. Og til han som spurte om mobil, ja jeg kan egentlig gå lavere Anonymkode: cbc3f...297 Den største muligheten for å spare er å finne en billigere plass å bo. Siden du allikevel har bil, har du større valgmuligheter til å finne et billigere sted. Men ta i betraktning hvor mye strøm det evt vil bli der. Bor du i by eller bygd? I by er det mulig å klare seg uten bil, og velger du liten blokkleilighet kan strømregningen bli så lav som 300 kr kvartalet. Siden internet er med i husleia kan du gå over til enten ice med 1 års binding til 119 kr mnd med 1G, eller velge bort abbonement med data og få 1 årsavtale med binding til enda lavere pris. Alt som da kreves er at du bruker minimalt med data/null data dersom du er utenfor hjemmet, og konsekvent bruker wifi internet på tlf når du er hjemme. Når det gjelder mat må du se på hva som er enklest for deg å lage og spise. Feks kan du komme billig unna med å kjøpe hakkede tomater, bønner i tomat, kidneybønner, kikerter og lignende, og mikse sammen med litt krydder og ferdige pakker med kyllingpålegg (bruk da hele pakka). Da unngår du å måtte kaste kjøtt som går ut på dato feks. Eller kjøpe store pakker med kjøtt og ikke få brukt alt før dato. Du kan sprite opp med å tilføye litt ferske grønnsaker etter eget ønske. Dette er bare ett av mange eksempler. Du må finne ut hva slags mat du foretrekker. Og bruk gjerne konsekvent Kiwi (om det finnes der du bor) til å handle mesteparten av mat og annet. Lag deg en triumf konto, der det vil samles opp en pen sum etterhvert fra dine kjøp, som du så kan overføre til brukskonto når du ønsker det. Vil også anbefale et tips jeg har sett noen komme med på kg tidligere. I tillegg til brukskonto, ha en regningskonto der du overfører en sum større enn alle dine faste utgifter hver måned når lønn/trygd kommer. Samtidig overfører du til en bufferkonto og gjerne en annen spesifisert sparekonto. Og da overfører du kun de pengene du skal bruke til mat, en uke ad gangen, til brukskontoen. Og når du skal kjøpe noe annet i butikk følger du samme regel og overfører fra den aktuelle sparekontoen til brukskontoen. Dersom du handler noe på nett overfører du den gjeldende summen til konto for faste utgifter og legger regningen dit når den kommer. På denne måten kan du få full kontroll og spare veldig mye penger. Anonymkode: 16288...5c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå