Gå til innhold

Blåmerker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har noen av dere opplevd å få blåmerker uten null anelse på hvorfor de kommer? 

Jeg får ukentligvis blåmerker på beina. Når den ene forsvinner, så kommer det nye. Det er kun på beina og ingen andre steder. De er heller ikke store 

Gikk til legen med dette og tok en blodprøve. De fant ikke noe på blodprøvene. 

Jeg strever med å få i meg nok jern? Kan det skyldes pga dette? 

Anonymkode: 6b9c3...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! 

Har noen av dere opplevd å få blåmerker uten null anelse på hvorfor de kommer? 

Jeg får ukentligvis blåmerker på beina. Når den ene forsvinner, så kommer det nye. Det er kun på beina og ingen andre steder. De er heller ikke store 

Gikk til legen med dette og tok en blodprøve. De fant ikke noe på blodprøvene. 

Jeg strever med å få i meg nok jern? Kan det skyldes pga dette? 

Føler meg ellers i fin form 

Skrevet

Tok du utvidede blodprøver?

Har du stive og ømme ledd, evt tegn til revmatisme?

Anonymkode: edf2a...e5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tok du utvidede blodprøver?

Har du stive og ømme ledd, evt tegn til revmatisme?

Anonymkode: edf2a...e5a

Har ikke stive og ømme ledd 

Skrevet

Får det pga jernmangel. 

Anonymkode: d0a2e...fce

• Liker 1
Skrevet

I perioder. Ofte når D-vitamin og b12 er lavt. 

Anonymkode: 3c86e...bc5

Skrevet

Får veldig lett blåmerker, og aner sjeldent hvorfor. Har en bløder-sykdom. Så kan være greit å sjekke det med tanke på evt. operasjoner du måtte trenge i framtiden.

Skrevet

Tok en del prøver hos fastlegen og på sykehuset (hadde også andre symptomer som viste seg å ikke ha noen sammenheng med blåmerkene), men de fant aldri noen medisinsk grunn til alle blåmerkene som tilsynelatende bare dukket opp. Blåmerkene var over hele kroppen, men mest/verst på bena og magen. Sykehuset landet på at jeg bare er så klønete at jeg ikke engang merker det når jeg dulter borti ting. 🥲

Anonymkode: cc834...c8b

Skrevet

Kan omtrent ikke huske sist jeg IKKE hadde uforklarlige blåmerker, spesielt på beina. 
Legen har sett de, og er ikke bekymret. 

En del av blåmerkene jeg ikke hadde anelse om hvor kom fra har jeg i senere tid fått mulig forklaring på. 
Om jeg sitter med beina opp i stolen og leggen/kneet presser mot bordkant, kan jeg blåmerker (ikke så hardt press at det er ubehagelig). Det samme gjelder om jeg bærer en tyngre kasse, og lener den måt låret for å åpne dører, da kan jeg få blåmerke. Jeg trenger heller ikke gå spesielt hardt inn i en bordkant eller sengekant før jeg får blåmerke. Dette er forklaringene jeg har funnet mest sannsynlig på enkelte blåmerker i forhold til plassering. 

Jeg derimot har ingen problemer med å få i meg jern, har ligget på litt under 20 i snitt på blodprøver de siste tre årene. (har tatt mange pga andre ting)
Har du prøvd ta jerntilskudd? 

Anonymkode: f5fe1...79c

Skrevet (endret)

Har hatt ett par blåmerker samt skrape/kloremerke på ryggen åssen det har skjedd veit jeg ikke går i genser sommer som vinter 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan omtrent ikke huske sist jeg IKKE hadde uforklarlige blåmerker, spesielt på beina. 
Legen har sett de, og er ikke bekymret. 

En del av blåmerkene jeg ikke hadde anelse om hvor kom fra har jeg i senere tid fått mulig forklaring på. 
Om jeg sitter med beina opp i stolen og leggen/kneet presser mot bordkant, kan jeg blåmerker (ikke så hardt press at det er ubehagelig). Det samme gjelder om jeg bærer en tyngre kasse, og lener den måt låret for å åpne dører, da kan jeg få blåmerke. Jeg trenger heller ikke gå spesielt hardt inn i en bordkant eller sengekant før jeg får blåmerke. Dette er forklaringene jeg har funnet mest sannsynlig på enkelte blåmerker i forhold til plassering. 

Jeg derimot har ingen problemer med å få i meg jern, har ligget på litt under 20 i snitt på blodprøver de siste tre årene. (har tatt mange pga andre ting)
Har du prøvd ta jerntilskudd? 

Var flink på å ta jerninnskudd tidligere, men har blitt veldig sløv på det, så kanskje jeg skal begynne på det igjen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Var flink på å ta jerninnskudd tidligere, men har blitt veldig sløv på det, så kanskje jeg skal begynne på det igjen 

Ble det bedre når du tok jerntilskudd? 
Og har du faktisk lavt jernnivå i følge blodprøvene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble det bedre når du tok jerntilskudd? 
Og har du faktisk lavt jernnivå i følge blodprøvene? 

Nå er det et par år siden jeg tok jerntilskudd. Slet veldig med svimmelhet den gangen, og det hjalp etterhvert. På den tiden strevde jeg veldig med oppstart av ny prevensjonsmiddel som gjorde at jeg blødde i 1 år som førte til veldig lavt jernnivå 

I følge blodprøvene, så har jeg lavt jernnivå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...