AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #1 Skrevet 13. november 2022 Har f.eks mannen rett til å ringe et forsikringsselskap for å få informasjon om de forsikringene som står på konas navn, samt tegne flere forsikringer under hennes navn da de er ektepar på samme folkeregistrerte adresse? Anonymkode: 09ea7...417
Anonymeeee Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Trodde det så lenge de står i konas navn? Hvorfor skulle man ikke få vite noe?
TBergh Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Hei. I følge ekteskapsloven så har ektefeller full innsynsrett i hverandres økonomi. Du finner el. på Lovdata. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 TBergh skrev (10 minutter siden): Hei. I følge ekteskapsloven så har ektefeller full innsynsrett i hverandres økonomi. Du finner el. på Lovdata. Med vennlig hilsen TBergh Joda. Men kona kan ikke ringe mannens forsikringselskap og få utlevert informasjonen uten fullmakt fra ektefelle, som tross alt er det TS spør om. Anonymkode: a79c7...de6 1
Million Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 Man kan ikke med loven i hånd stifte gjeld eller påføre ektefellen regninger uten ektefellens samtykke først. Da kan jo folk hevne seg i bitterhet og påføre ektefellen stor gjeld rett før en separasjon og skilsmisse! Jeg tror nok man har innsynsrett i forsikringene, men jeg skulle tro det ikke var lov å tegne nye, da dette medfører utestående betaling som den personen blir skyldig, uten å ha godkjent det selv. Hvordan kan de med loven i hånd kreve inn betaling for noe som personen aldri har bestilt eller godkjent? Hadde min ektefelle stiftet regninger i mitt navn uten min viten, hadde jeg eksplodert i sinne og lest dem teksten, de som hadde utført det han ba om. Faktisk skjedde det noe lignende en gang for mange år siden. Noen hadde ringt på hjemmetelefonen vår og spurt etter meg ved navn, og ektefellen min svarte. De skulle selge julekalendere og julelodd. Han sa ja til alt på mine vegne, uten at jeg visste det. Og selv om det kostet masse penger! Så jeg fikk postkassen full av dette + en stor regning - alt i mitt navn. Jeg ringte og sa klart i fra hva jeg mente om dette, og at jeg aldri hadde sagt ja til en slik regning. De strøk regningen og beklaget. Ektefellen fikk en skikkelig overhøvling, og gjorde aldri noe lignende igjen.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Joda. Men kona kan ikke ringe mannens forsikringselskap og få utlevert informasjonen uten fullmakt fra ektefelle, som tross alt er det TS spør om. Anonymkode: a79c7...de6 Ekteskapsloven § 39: "Opplysningsplikt om økonomiske forhold. Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og skattemyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens skattemelding og fastsetting av formues- og inntektsskatt. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning." Anonymkode: d81ad...ff8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 Er jammen på tide å få avskaffa hele ekteskapet og ekteskapsloven. Snakk om å selge sjela si og bli behandlet som et barn. Anonymkode: 0dfa0...bc1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er jammen på tide å få avskaffa hele ekteskapet og ekteskapsloven. Snakk om å selge sjela si og bli behandlet som et barn. Anonymkode: 0dfa0...bc1 Det er frivillig å gifte seg. Anonymkode: d81ad...ff8
TBergh Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 Hei. Jeg henviste til el. og tok det for gitt at TS og eventuelt andre som ønsket å kommentere tok seg bryet med det lese loven, før de baserte sin/e kommentar/er på ren synsing. Ikke første gangen det skjer. Med fortsatt vennlig hilsen TBergh 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 TBergh skrev (4 timer siden): Hei. I følge ekteskapsloven så har ektefeller full innsynsrett i hverandres økonomi. Du finner el. på Lovdata. Med vennlig hilsen TBergh Ekteskapsloven trumfer ikke GDPR når det kommer til opplysninger rundt forsikringsforhold. Du har rett til innsyn i skademeldingen, ikke forsikringspolisen så lenge det ikke foreligger fullmakt eller at man er koblet sammen med godkjenning på polisen. Mvh forsikringsrådgiver Anonymkode: 257d9...a52
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ekteskapsloven trumfer ikke GDPR når det kommer til opplysninger rundt forsikringsforhold. Du har rett til innsyn i skademeldingen, ikke forsikringspolisen så lenge det ikke foreligger fullmakt eller at man er koblet sammen med godkjenning på polisen. Mvh forsikringsrådgiver Anonymkode: 257d9...a52 Det skulle stå skattemeldingen og ikke skademeldingen, men du har rett til innsikt på utbetalinger fra forsikringsselskapet som da er den delen av loven du refererer til. Ikke polisen. Anonymkode: 257d9...a52
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 TBergh skrev (3 timer siden): Hei. Jeg henviste til el. og tok det for gitt at TS og eventuelt andre som ønsket å kommentere tok seg bryet med det lese loven, før de baserte sin/e kommentar/er på ren synsing. Ikke første gangen det skjer. Med fortsatt vennlig hilsen TBergh Innsynsretten og opplysningsplikten gjelder forsikringsutbetalinger og ikke forsikringspolisen og forsikringsforholdet, som er det TS spør etter. Kan være greit å sette sette seg inn I ting når du skal svare folk tilbake i det minste. Anonymkode: 257d9...a52 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #13 Skrevet 13. november 2022 TBergh skrev (5 timer siden): Hei. Jeg henviste til el. og tok det for gitt at TS og eventuelt andre som ønsket å kommentere tok seg bryet med det lese loven, før de baserte sin/e kommentar/er på ren synsing. Ikke første gangen det skjer. Med fortsatt vennlig hilsen TBergh Greit å sette seg inn i lovene før man slenger om seg som om man har peiling. Ab..a52 har helt rett i dette tilfellet. Anonymkode: c98a6...076 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå