Gå til innhold

Hva er lov og ikke lov ved vannkopper mtp isolering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Full isolasjon bortsett fra turer ut? Hva med butikker? Kjøpesenter?

Anonymkode: 22289...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem skal isoleres og hvorfor? Da mine to fikk vannkopper sendte vi meldinger til hele omgangskretsen så flest mulig kunne la seg smitte. Var en fryktelig sosial uke. 😅 De gikk i bhg som normalt. 

Anonymkode: b3a56...290

• Hjerte 1
Skrevet

Når koppene har tørket ut er smittefaren over. Da er det ingen grunn til å holde seg hjemme pga smitte. Veldig mange ønsker en kontrollert smitte, og vil gjerne besøke barn med vannkopper. Dersom barnet orker det, så er der selvsagt helt innenfor. Men man unngår arenaer hvor man ufrivillig smitter.

Vannkopper er mest smittsomt før det bryter ut. Dersom dere har hatt kontakt med noen som ikke bør smittes, så burde dere gi beskjed.

• Liker 2
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg spurte. Alle svarer og sier forskjellig🤷‍♀️ Men hva tenker dere om å ta med et barn med vannkopper (uten feber) en liten tur på kjøpesenter i morgen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er grunnen til at jeg spurte. Alle svarer og sier forskjellig🤷‍♀️ Men hva tenker dere om å ta med et barn med vannkopper (uten feber) en liten tur på kjøpesenter i morgen? 

Nei.

Anonymkode: 9f740...4f6

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvem skal isoleres og hvorfor? Da mine to fikk vannkopper sendte vi meldinger til hele omgangskretsen så flest mulig kunne la seg smitte. Var en fryktelig sosial uke. 😅 De gikk i bhg som normalt. 

Anonymkode: b3a56...290

Er så unødvendig å utsette andre for smitte som kan få konsekvenser senere. Håper vannkoppevaksinen snart kommer i barnevaksinasjonsprogrammet.

Anonymkode: 2ebe4...a34

• Liker 5
Skrevet

Obs! Det er voksne som ikke har hatt vannkopper. Samboeren ble smittet i voksen alder av noen som presterte å ta med syke barn på besøk. Han ble skikkelig dårlig. Avklar i det minste med de som dere besøker og hold dere unna offentlige steder. 

Anonymkode: 4b0a2...7f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei.

Barnet skal holde seg inne til koppene har tørket ut. Før det et h*n enormt smittsom. Eneste turer ut er i egen hage.

Anonymkode: 79fe6...da7

• Liker 3
Skrevet

Ikke ta med barnet på offentlige steder der det kan smitte andre. Blir en gravid kvinne som ikke selv har hatt vannkopper smittet, kan det ha alvorlige konsekvenser for babyen. Voksne som blir smittet kan få et mer alvorlig sykdomsforløp enn hos barn.

Anonymkode: cfbd4...f56

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Jeg smittet min far, husker jeg, som trodde han hadde hatt vannkopper, men det var tydeligvis feil. Han var voksen og sunn og frisk, men han ble fryktelig dårlig.

Man tar ikke med smitte ut på offentlig sted. Ut alene i skogen, ja... Men ikke i butikker osv. Det er en grunn til at man feks blir nektet å fly med vannkopper....

• Liker 3
Skrevet

Hold dere unna offentlige steder som kjøpesenter , lekeland osv. Gi beskjed til omgangskrets , så får de velge selv om de vil treffes eller ikke :) Du kan sende barnet i barnehage når koppene har begynt å tørke ut. 

Anonymkode: 68b1a...941

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er lov å tenke litt selv. Selvsagt tar du ikke med en unge med en smittsom sykdom på kjøpesenter (av alle steder…). Hvis du er så desperat etter å shoppe får du finne noen som kan passe ungen mens du er ute.

Anonymkode: 85f4b...ee1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Feber er irrelevant. Om vannkoppene fortsatt væsker holder du barnet unna andre mennesker som ikke selv velger å utsette seg for smitten. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det hadde jeg ikke gjort. Hadde nettopp vannkopper på mine to på ett og seks år. De var hjemme i en uke ca, han minste litt lengre da han fikk mye mer vannkopper enn eldstemann. Var ikke på noen offentlige steder med dem. Er jo voksne som ikke har hatt det, spedbarn, dårlig immunforsvar osv, og jeg tenker at så lenge man vet at man er syk så kan man ta hensyn til andre. Dersom noen ønsker vannkopper derimot så inviterer man til å gjøre noe. Men ellers er «regelen» at man skal vente til koppene har tørket og fått skorpe. 

Anonymkode: 6ff18...96f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er forelder til en gutt på fire som er i kreftbehandling. Han skal ikke være i kontakt med noen som er bærer av vannkoppsmitte. Slike som deg er grunnen til at jeg ikke tør å dra på lekeplasser eller bibliotek med han. Hva om det andre barnet som er der er hjemme fordi det er sykt? Det kan bli fatalt for mitt barn. 
syke, smittsomme barn skal være hjemme. Punktum.

Anonymkode: f8d63...e43

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...