Gå til innhold

Hvordan går det med dere andre studenter økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og synes det økonomisk er litt trangt for tiden. Vil gjerne høre hvordan det går med dere andre som studerer, og som lever på studielån, om hvordan det går og om dere kanskje har noen økonomiske tips. 

Anonymkode: fa350...5d3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går veldig greit. Har ikke studielån da jeg jobber mye. Jobber som hvilende nattevakt og i helger. Jobber fast annenhver helg i tillegg til de hvilende nattevaktene.

Da har jeg plenty av tid til studier samtidig som jeg tjener greit med penger.

Anonymkode: 8ec89...9a6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Går veldig greit. Har ikke studielån da jeg jobber mye. Jobber som hvilende nattevakt og i helger. Jobber fast annenhver helg i tillegg til de hvilende nattevaktene.

Ts spurte om de med studielån...

Anonymkode: 02d0c...a69

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg takker for svar uansett jeg, fint å høre hvordan det går med andre som studerer uansett om de er i helt samme situasjon som meg eller ikke. 

Håper på flere svar da, også fra folk som lever på det de får utbetalt i studielån. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

TS spurte både studenter uten studielån og med studielån.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil gjerne høre hvordan det går med dere andre som studerer, og som lever på studielån,

Og nå har hun selv bekreftet det i innlegget over 🤪

// 

Uansett. Jeg er ikke student nå, men var student fra 2017-2020, og da klarte jeg meg kun på studielån. Men jeg hadde billig husleie, billig telefonabonnement og levde generelt ganske billigt. Var klar over at det bare var en midlertidig tidsperiode på 3 år. Så det gikk ganske greit :)

Anonymkode: 385c9...6fa

Skrevet

Jeg har ikke sjangs i havet til å klare meg med kun studielån. Har barn. Er ferdig med de to årene man får utvidet lån, og ikke rett på noe ekstra nå, tjener for mye for forsørgerstipend. Må jobbe nesten hver helg, og hele jula, sommerferien 

Anonymkode: abff3...6eb

• Hjerte 1
Skrevet

Har en studentsønn som lever av studielån. Han jobbet mange uker i sommer, og bruker nok litt av det han tjente da til å spe på (Selv om intensjonen hans er å spare mesteparten). Men han er nøktern i forbruk og ønsker ikke å måtte bruke kapasitet til å jobbe samtidig som han går et krevende studie. 

Han vil klare seg selv, så det eneste faren og jeg har "fått hjelpe ham med" er flybilletter ved hjemreise, utgifter til briller/tannlege og så betaler jeg mobilabonnement og innbo-/reiseforsikring for ham. 

Nå er han student på 4.året og følgende grep har han/vi gjort:

Han valgte å søke på møblert studenthybel ett år før studiestart og valgte nokså rimelig hybel i gåavstand til skole så han ikke må bruke mye penger på transport 

I årene før han ble student, passet vi i familien på å gi gaver til bursdag og jul som er nyttige for studenter (sengetøy, håndklær, gryterett, stekepanne, mixer, vaffeljern osv)

Da han flyttet fikk han mye brukt kjøkkenutstyr hos familien i form av servise, bakebolle, bestikk osv.

Det er en bruktbutikk som er populær blant studentene, og mange går dit først hvis de trenger kjøkkenutstyr til hybelen sin.

Hvis han trenger nye fjellsko/vinterjakke osv og det ikke er akutt, ønsker han seg det i julegave 

Han måtte ha ny telefon, ønsket seg penger i bursdagsgave og kjøpte en mobil som dekket hans behov uten å koste skjorta 

Han og noen studievenner lager spleisemiddag og tar noen øl sammen hos en av dem istedetfor å gå ut på restaurant/pub hver gang de vil være sosiale 

Han er flink å følge med på tilbud og bruke sin lille fryser for å holde matkostnadene nede. Kjøper fra nedsattdisk og via Toogoodtogo

I høst økte husleia like mye som studielånet pr mnd økte,så det ble ikke mer å kjøpe mat for da prisene økte. Han innførte minst 1 vegetardag pr uke. Etter litt press oppfattet jeg at han var litt bekymret for matbudsjettet sitt og fikk overtalt ham til å ta imot litt månedlig hjelp fra oss foreldre. Som sagt vil han helst klare seg selv. Nå overfører vi 500 kr pr mnd, det hjelper på matbudsjettet hans.

Ellers syns jeg han unner seg for lite kos, og velger av og til å vippse ham 200-300 kr til kino eller kafebesøk 😊 

Jeg tenker det viktigste er å finne et ok sted å bo som ikke koster neseblod. Det er ikke alltid lett, men man må noen ganger tenke at  man får savne å ha stue og heller klare seg ok økonomisk. Månedlig utbetaling av studielån (ser bort fra det store i august) er vel 8.400.  Studenthybelen han har koster 4 400 inkl strøm og nett. Ikke fett med 4.000 som skal dekke resten, men heller ikke sult-ihjel. 

Skrevet

Takk til alle som har svart. :)

Flere? 

Skrevet

Jeg er heldig som har mann og felles økonomi merker jeg😅 Hadde det ikke vært for han hadde jeg måttet jobbet mye mer vedsiden av studiene, noe som hadde vært ganske krise siden jeg straks venter barn og har trengt å jobbet ekstra med masteroppgaven denne høsten slik at jeg rekker å få levert til våren❤️

Anonymkode: 9b94f...8ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...