Gå til innhold

Tips og triks for å få folk til å stille opp på ting man arrangerer

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en verden med fakeattending, der folk sier de skal stille på ting og avlyser i siste liten, og der events på facebook er lange remser med mer eller mindre dårlige unnskyldninger for å ikke komme.

Hva gjør dere når dere inviterer? Dette virker å være et gjentagende problem og noe mange sliter med så kanskje kjekt med en samletråd?

Ting jeg har funnet ut fungerer godt

• Planlegge lang tid i forveien. Nesten idiotisk lenge, men da er fordelen at flere har anledning til å få det til, synes jeg.
  • Gi personlige invitasjoner, enten muntlig eller på messenger. Ikke felles events
  • Gi folk fleks, og forsøke å tilpasse seg hverdagen deres (barn / ikke barn osv)

FOR ORDENS SKYLD

Her mener jeg altså positive, ikke-skammende, ikke-manipulerende ting man gjør.

Anonymkode: e9afb...c13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakkes det om arrangementer i privat regi her? 

Anonymkode: 358da...8cf

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med det, folk har jobb/ferie/reise/helse/andre planer, uten at jeg kan gjøre noe med det.  
Jeg inviterer når jeg selv har tid, så får de som vil/kan komme. 

Jeg inviterer alltid en større gjeng til bursdag, men siden det er på sommeren så aksepterer jeg at folk er på ferie, og siden flere jobber turnus så forventer jeg ikke at folk skal bytte vakter for meg. 
Flere har også jobber som krever reise, eller har hobbyer hvor konkurranser blir lagt til helg. 

Så mitt beste tips vil bare være å akseptere at ikke alle har tid/anledning hver gang de får invitasjoner. 

• Nyttig 1
Skrevet

Bruk sms. Da vet du at meldingen blir sett. Facebookarrangement er ustabilt mtp at det ikke alltid kommer opp før lenge etterpå og det er lett å trykke "skal" og så er det glemt både tid og sted idet man scroller videre.

Anonymkode: 1f378...5c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Aksepterer at de som er interesserte vil prioritere å komme, de andre er jeg i grunnen ikke så sugen på å være med uansett.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Bruk sms. Da vet du at meldingen blir sett. Facebookarrangement er ustabilt mtp at det ikke alltid kommer opp før lenge etterpå og det er lett å trykke "skal" og så er det glemt både tid og sted idet man scroller videre.

Du kan vel kun se at sms har blitt levert, så du aner ikke om den har blitt lest eller ei.

Lurte fortsatt på om dette var private arrangementer, men anntar jo det da siden det ligger på underforumet det gjør.

Jeg kunne gitt deg tips og råd bransjemessig nemlig, men det fungere ganske så annerledes, spesielt kanskje fordi man søker et publikum generelt og ikke venner man kjenner, selv om det kan starte der -jungeltrafikken er jo viktig, men det er mange andre elementer i arrangementsplanlegging og PR som er viktige for å få til full pakke.

Skrevet
3 hours ago, Elle Melle said:

Aksepterer at de som er interesserte vil prioritere å komme, de andre er jeg i grunnen ikke så sugen på å være med uansett.

Hvorfor inviterte du dem da? 

Anonymkode: c3070...d19

• Liker 1
Skrevet

Om det er typ privat, på besøk hos meg, så hører jeg med gjestene når det passer, før jeg inviterer, og så inviterer jeg til en dato og tidspunkt som passer for flest/de viktigste. 

Jeg inviterer ikke til bursdagsbesøk på bursdagen til ungene om den er midt i uken - da VET jeg jo at folk er slitne etter jobb, har fritidsgreier, osv, og ikke har verken tid eller lyst til å komme i bursdagsbesøk. Så da inviterer jeg den første helgen det passer for de jeg vil invitere, og frister med mat og kaker jeg vet de liker. 

Anonymkode: f4c9c...b3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan vel kun se at sms har blitt levert, så du aner ikke om den har blitt lest eller ei.

Lurte fortsatt på om dette var private arrangementer, men anntar jo det da siden det ligger på underforumet det gjør.

Jeg kunne gitt deg tips og råd bransjemessig nemlig, men det fungere ganske så annerledes, spesielt kanskje fordi man søker et publikum generelt og ikke venner man kjenner, selv om det kan starte der -jungeltrafikken er jo viktig, men det er mange andre elementer i arrangementsplanlegging og PR som er viktige for å få til full pakke.

Men sjangsen for at du husker at du har lest og hva du har lest er større når du leser en sms enn ett fb arr

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sender privat invitasjon og setter en svarfrist. 

Anonymkode: 6de2e...113

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi de er en naturlig del av en gruppe det er unaturlig å splitte opp, f.eks familie i familiebesøk, kolleger eller foreldregrupper eller naboer osv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sender ut felles invitasjon til hele vennegjengen om jeg skal f.eks feire bursdag, selv om det ikke er alle jeg er spesielt nære med. Og for noen år siden så snakket jeg med nabo, som jeg pleide skravle en del med, og sa jeg skulle ha en feiring, og at han var velkommen. Det gjorde meg ikke så veldig mye at han ikke dukket opp, selv om det sikkert hadde blitt hyggelig med han her også.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke så fryktelig mange venner, men pleier å gjøre dette:

Invitere/ foreslå i god tid i forveien. Jeg pleier også alltid å si noe som: eller er det en annen dato som passer bedre? For meg passer det da og da.

Sende påminnelse når det nærmer seg. Ikke sånn masete, men litt diskret, som fks: Lisa sover på gjesterommet, så da får dere hemsen. Håper det går fint? 

Da får man liksom en bekreftelse på om det fremdeles passer, og det er ofte nok tid igjen til at man kanskje kan flytte datoen.

Mine venner er seriøst skikkelig surrete, så jeg MÅ sende masse påminnelser. Det har skjedd at de har glemt det også plutselig gir de ikke beskjed før dagen før. 

Hvis vi har avtalt å møtes et sted der vi, eller jeg, må reise med kollektivtrafikk, så bestiller jeg billett ganske tidlig. Sender de enten screenshot av billett eller sier at billett er betalt. Da vet jeg at de får dårligere samvittighet hvis de avlyser, fordi jeg har betalt for det.

Stort sett holder de avtaler, altså. Nå høres jeg helt desperat ut haha. Men innimellom har det skjedd at de har glemt seg.

Perifere venner, bekjente, gidder jeg ikke bry meg like mye om. Inviterer jeg 15 stk på fest, og 3 stk som jeg egentlig ikke henger så mye med plutselig ikke kan likevel, bryr jeg meg ikke. 

Anonymkode: 44d80...3a7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 13.20):

Om det er typ privat, på besøk hos meg, så hører jeg med gjestene når det passer, før jeg inviterer, og så inviterer jeg til en dato og tidspunkt som passer for flest/de viktigste. 

Jeg inviterer ikke til bursdagsbesøk på bursdagen til ungene om den er midt i uken - da VET jeg jo at folk er slitne etter jobb, har fritidsgreier, osv, og ikke har verken tid eller lyst til å komme i bursdagsbesøk. Så da inviterer jeg den første helgen det passer for de jeg vil invitere, og frister med mat og kaker jeg vet de liker. 

Her er det motsatt for bursdag - stort sett alle er borte i helga. (Hytte, tur, båt, friluftsliv er stort her i kommunen.)

Langt større sjanse for at folk kommer i bursdag om jeg inviterer på middag nesten rett etter jobb. Så slipper de å styre med mat selv den dagen, og kan ha en hyggelig ettermiddag.

Anonymkode: cd132...94a

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Her er det motsatt for bursdag - stort sett alle er borte i helga. (Hytte, tur, båt, friluftsliv er stort her i kommunen.)

Langt større sjanse for at folk kommer i bursdag om jeg inviterer på middag nesten rett etter jobb. Så slipper de å styre med mat selv den dagen, og kan ha en hyggelig ettermiddag.

Anonymkode: cd132...94a

Det er nettopp det som er trikset: å faktisk spørre/få nyss om hva som passer for folk, og så tilrettelegge, ikke bare invitere helt uten å tenke over hva som passer for de man inviterer. 

Skrevet

Hva gjør man med alle de som sier de skal komme og at de til og med gleder seg til å komme, men som aldri dukker opp? Vet ikke om det bare er jeg som opplever det. Hvis jeg inviterer ti stykker så svarer 7–8 ja, men så er det bare 1–3 som faktisk dukker opp. 

Anonymkode: 6c080...e38

Skrevet

Luk ut dårlige bekjentskaper,inviter bare de som faktisk vil være med og ellers stille opp. Være en person som selv stiller og og deltar i andres arrangementer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...