Gå til innhold

Hvis du selv kunne valgt hvilken som helst måned for termin…

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. hvilken hadde du valgt og hvorfor? 😊

Anonymkode: be448...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juni 👍 fordi det passer med barnehageplass 🙈 

Skrevet

April. Da er det mildt og fint ute når de første par-tre kaotiske ukene er omme, og man vil ut og få litt luft. Så det er kurant å kle på nyfødt, og å amme hvor som helst (som jo er et uforutsigbart behov i starten). I tillegg er kveldene og nettene ganske lyse, så nattevåk ikke føles helt jævlig. Så får man en fin sommer med liten baby. Og når høsten kommer og det blir kaldere ute, er babyen litt mer robust og tåler det fint. Så får man en fin alder til barnehagestart, samtidig som man ikke må ha tusen måneder med ulønnet permisjon.

Anonymkode: fa9a7...db8

• Liker 8
Skrevet

Kanskje april-mai. Så kan man nyte fine sommerdager i permisjon, uten at man må gå høygravid mens det er altfor varmt. Fikk baby nå i oktober og gruer meg til å trille i snøen. Ikke like koselig å gå på tur da.

Anonymkode: e3da1...539

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk i juni, trodde det var perfekt. Neste gang vil jeg heller ha i april! 

Det var kokvarmt de første ukene, måtte sende mannen ut for å kjøpe aircondition. Babyen lå rød som en hummer på grunn av varmen. Nabobabyen var 2 måneder eldre, og tålte den varmen mye bedre. 

Jeg trodde juni var perfekt for da kunne vi dra på masse trilleturer. Fikk dog en baby som hatet vogna. Det var først noen måneder etterpå at ryggen min ble sterk nok til å gå rundt med babyen i bæresele. Måtte derfor sitte hjemme hele sommeren. Hadde babyen blitt født i april istedenfor hadde jo heller april/mai vært å bare sitte hjemme, også kunne vi ha dratt litt mer ut om sommeren.

Vi trodde vi kom til å sitte mye på verandaen den sommeren, men det ble bare styr. Amming var enklere å gjøre inne, og så våknet babyen hvis jeg prøvde å legge den fra meg, så jeg endte alltid opp med å bare sitte inne. Med gardinene trekt for for å slippe å se den deilige sommersola. 

Mtp barnehagestart synes jeg april er bedre. De to ekstra månedene hjemme (sammenlignet med junibarn) utgjorde mye. Men så slipper man samtidig alt for mye ulønnet perm. 

Anonymkode: 5d901...20f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har fått barn i juni og april. Og hadde helt klart valgt april.

Anonymkode: 8d351...268

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i April, og syns det passer helt fint. Det blir lysere ute, og det skal bli koselig å ha permisjon når venner og familie har ferie. Da blir det ikke så ensomt. Og det er sommer og varmt :)

Anonymkode: 3ce47...1b5

Skrevet

Jeg har april barn og det var helt perfekt. Mildt vær, stort sett fint være å trille i, ikke for varmt og ikke for kaldt. Lys kveld og det blir lyst på tidlig natt, dette gjorde at det ikke var helt grusomt å gi mat på nettene. Vi hørte fuglesang allerede ved 3-4 tiden om natten/på morgenen. Sommeren var lettere med en baby som ikke var nyfødt. Og høst og vinter var mye lettere mtp påkledning og trilleturer i kaldt vær. 

Tar gjerne et aprilbarn igjen. 

Anonymkode: bf1e9...04e

Skrevet

April/mai :)

fikk juni og juli og det passer bra med barnehagestart da, samt kjekt å slippe å kle på seg så mye når man er høygravid 

Anonymkode: 70b42...c0c

Skrevet

Juni mtp barnehageplass.. utenom det så synes jeg april er fint, mye enklere med baby på vår/sommer/høst enn vinter.

Ut i fra situasjonen på jobb nå hadde termin i august vært perfekt, men nå ble april da 😂

Anonymkode: 3ba82...758

Skrevet

September var fin måned for oss. I korte trekk 4 grunner: mye innetid i starten, timing for barnehagestart, lettere å håndtere kulde vs varme og lettere å skape døgnrytme.

Synes det ble mye innetid i starten, og da var det fint at været tross alt ble dårligere. Jeg synes generelt det var 10000 ganger enklere å håndtere kulde enn varme, så helt flott at barnet var nærmere året før hun fikk oppleve tropenetter etc. Jeg synes også det var helt kurant å sende baby i bhg som 11mnd/ettåring (vi tok i mot bhg-plass som vi hadde rett på i august, og betalte første mnd uten å benytte oss av plassen for så å starte 1. sept); både baby og jeg var klar for det.

Sommer med ettåring var også helt strålende, heelt fantastisk å kunne krabbe ute på gresset og utforske på den måten i den alderen. Vi slapp også alt styr med å måtte skjerme baby fra sol hele tiden. Men mitt argument #1 er nok dette med all innetid i starten… Synes det virker forferdelig å sitte inne med baby mens solen steker ute. Dagsøvn er også typisk ustabilt med 2-3-4 mnd, så tror jeg hadde blitt skuffet over å ikke kunne trille lange avslappende turer om sommeren hvis jeg hadde hatt en baby på denne alderen da. 

I tillegg fikk min septemberbaby døgnrytme mye raskere enn feks januarbabyen min. Allerede før 2 mnd kunne vi legge baby kl 19. Noe skyldes sikkert ulike babyer, men jeg er helt sikker på at det at det faktisk ble mørkt på ettermiddag/kveld hjalp på melatoninproduksjonen (evt forståelse av og skillet mellom natt og dag). 

• Liker 3
Skrevet

April-mai. Fordi barnehageopptaket, men unngår ferieavvikling på sykehusene i forbindelse med fødsel. 

Anonymkode: 4aed0...57a

Skrevet

Mars/april. Har en født i mars og en født i august, liker helt klart førstnevnte best! Utrolig kjipt å gå inn i mørketid og dårlig vær når vi endelig begynner å komme oss skikkelig ut på tur med vogna 😕 

Anonymkode: c25b6...3fe

Skrevet

Mars eller april 😀

Har en født i starten av september, så var ganske gravid hele sommeren, det var helt forferdelig, men jeg er varm av meg ellers også😅

Nå har jeg termin i mars og for oss er det helt perfekt. ☺️ Blir nok mye «innetid» i starten, om denne barseltiden blir lik den første, men du verden så deilig det blir å komme seg ut på lange trilleturer i april/mai, når man forhåpentligvis begynner å føle seg litt normal igjen. 😀

Gleder meg også til lengre perm, selv om noe av det blir ulønnet. Forrige gang MÅTTE vi takke ja til plass med en gang ungen fylte ett år for å få en plass i det hele tatt. Ikke bare mistet vi kontantstøtten, men reglene i kommunen er at man må bruke plassen for å beholde den (noe jeg jo forstår, men passet ikke så godt for oss som familie), så da kunne vi ikke bli hjemme lengre. 

Anonymkode: 239c5...360

Skrevet

Februar eller mars👍🏼 Da er du komt i rutine til våren kommer og man kan ut å trille og nyte finværet🙌🏼 Lettere med nattevåk etterhvert som det blir lysere ute også😉

Anonymkode: 4d959...492

Skrevet

Oktober 🍁🎃

Anonymkode: d9f0e...21a

Skrevet

Mars, da begynner det å bli mildt ute, lettere å kunne sette seg ned og amme når man er ute på tur, hyggelig å trille turer og det er mindre styr med påkledning osv. Fikk begge mine barn i oktober og synes det var trist, mye dårlig vær, mørkt og trist og mye styr med amming når jeg gikk turer. 

Anonymkode: 56738...fc1

Skrevet

Mai. Fordi da begynner det å bli varmt og det er en nydelig måned. Så slipper jeg stresset med 17.mai tog og trenger heller ikke å stille opp på dugnad.

Oktober. Bare fordi jeg elsker den måneden. Favorittmåneden min. Perfekt til å sitte inne og kose med baby. 

Anonymkode: 6bb58...222

Skrevet

Januar - ålreit for barnet å fylle år tidlig og jeg hadde ikke trengt å krangle meg til ekstra ulønnnet permisjon, hadde faktisk ikke hatt annet valg enn å vente til baby er 1,5 år før oppstart bhg!

Skrevet

Mars var heilt supert mtp været. Hadde ein varm vår, og når sommaren kom var han allereie nokre mnd så tålte det bra. Mtp barnehageplass var det kjipt 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...