Gå til innhold

Reaksjoner etter 5 mnd vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia! Skal ta 5 mnd vaksine neste uke. Hvordan reagere deres på denne? Likt/mindre enn 3 mnd vax?

Anonymkode: 37bd6...44f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved 5 mnd får barnet pneumokokk og firekomponentsvaksinen, som er det samme som ved 3 mnd bare at ved 3 mnd får de også rota. Det er lite sannsynlig at det vil oppstå andre bivirkninger siden barnet har fått samme vaksinene før :) Man kaller det gjerne bivirkning og ikke reaksjon på vaksine, fordi reaksjon forbindes med allergisk reaksjon noe som er noe annet enn en bivirkning. 

Anonymkode: 3acf1...751

Skrevet

Men vil de typisk få samme reaksjon eller en mildere variant fordi de er eldre og tåler det bedre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men vil de typisk få samme reaksjon eller en mildere variant fordi de er eldre og tåler det bedre?

Ofte vil det bli mindre bivirkning (hvis det er det du mener og ikke allergisk reaksjon, for om det er allergi du mener blir det ikke bedre) i form av mindre feber og ubehag. 

Skrevet

Jeg elsker at folk omtaler det på den måten, som "tremånedersvaksinen" eller "femmånedersvaksinen". Blir ikke mer bevisstløst enn at man ikke vet hva man vaksinerer for. 🙄

Regner ikke med at dere leser pakningsvedlegget heller. 🙄

Jeg har vaksinert barna mine bare så det er sagt, men finner det fascinerende at folk helt uten forbehold og kunnskap, bare levere babyene sine for innsprøytning av ukjente substanser, uten å sette seg bittelitt inn i hva de gir dem. 

Anonymkode: 53c7a...0fa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg elsker at folk omtaler det på den måten, som "tremånedersvaksinen" eller "femmånedersvaksinen". Blir ikke mer bevisstløst enn at man ikke vet hva man vaksinerer for. 🙄

Jeg har vaksinert barna mine bare så det er sagt, men finner det fascinerende at folk helt uten forbehold og kunnskap, bare levere babyene sine for innsprøytning av ukjente substanser, uten å sette seg bittelitt inn i hva de gir dem. 

Jeg regner med helsesykepleier informerer om hvilke vaksiner som settes. Selv om man kan lese seg opp på det, forstår jeg likevel at det kan være vanskelig å følge med på hvilke vaksiner som settes når i barnevaksinasjonsprogrammet, og når man har tillit til vaksinasjonsprogrammet som de aller aller fleste i Norge har fordi det er gode vaksiner, så skjønner jeg også at man tenker at barnet uansett skal ha alle så det ikke er så nøye når de får hva. 

Jeg skreiv forresten firekomponentvaksine over, og det er feil da det er 6 komponenter i den ene vaksinen som gis ved 3 og 5 måneder fordi den også inneholder HiB og Hepatitt B-vaksine. 

• Liker 2
Skrevet

Veldig lik reaksjon ved 3 og 5 måneder her. Trøtt og litt feber på kvelden, helt fin igjen neste morgen. 

Anonymkode: f33b2...a02

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal jeg sette meg inn i ting jeg uansett ikke har noe som helst mulighet til å forstå bedre enn de som faktisk jobber med det. 

Anonymkode: d8286...109

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I all verden. For min del kaller jeg det tremånedersvaksinen og femånedersvaksinen fordi det er enklere og alle med barn vet hvilke vaksiner det da er snakk om. Jeg har tillit til helsevesenet og vaksinasjonsprogrammet så ser ingen problem i at folk ikke setter seg veldig inn i det.  Jeg leste meg opp i forkant, uten at jeg skal påstå at jeg har kompetanse på feltet, men det var ikke nødvendig da vi uansett fikk info av helsesykepleier og legen før vi fikk vaksinene.

Anonymkode: 9fc28...598

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha herregud…..

Skrevet

Min baby fikk mindre feber, men ble mer sutrete enn da hun var tre måneder. Feberen varte bare noen timer, sutringen et døgn cirka 

Anonymkode: c7720...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...