Gå til innhold

hvordan skrive i jobbsøknaden, forventer svar på søknaden

Anbefalte innlegg

Hvordan skrive i jobbsøknaden at jeg forventer svar på søknaden er mottatt, er lest, og er blitt godt tatt imot eller blitt kastet i søppel. Tror dette er særdeles viktig for jobbsøkere å få besvart til å bli enda mer presis i sin jobbsøker prosess?

hva har du gjort for å få svar, eller fikk du svar? hvilken tidsfrist bør jobbsøkere sette for at man skal ha fått svar?

Anonymkode: 04351...749

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skrive i jobbsøknaden at jeg forventer svar på søknaden er mottatt, er lest, og er blitt godt tatt imot eller blitt kastet i søppel. Tror dette er særdeles viktig for jobbsøkere å få besvart til å bli enda mer presis i sin jobbsøker prosess?

hva har du gjort for å få svar, eller fikk du svar? hvilken tidsfrist bør jobbsøkere sette for at man skal ha fått svar?

Bli kvitt bitterheten før du søker jobb. Om dette er noe i nærheten av tonen du fremviser skriftlig og muntlig så teor ejg du bare kan ta utgangspunkt i at søknaden ble kastet i søpla.

Men, dersom du er helt seriøs og du ønsker tilbakemelding. Vær klar over at de som ansetter er lei av folk som tar kontakt, bare for å ta kontakt. Så har du veldig lyst på jobben,  skriv en god søknad og jobb godt med cven. Med det avklart. Du kan ringe kontaktperson oppgitt i annonsen. Vær tydelignpå hva du spør om. Har du ikke kommet videre til intervju, så kan du f.eks spørre om hvilken kompetanse du kan opparbeide deg for å være relevant i fremtiden.

Kom du til siste runde, har hatt flere intervjuer og tester så tenker jeg det er innenfor å ringe. Da er det viktig å ikke være bitter. Jeg ville takket for en ryddig, grundig og god prosess, og deretter spurt om hva jeg kunne jobbet med for å bli mer attraktiv i fremtiden.

• Liker 13

Jeg har absolutt ingen ideer for hvordan forumelere det. Du vil etter all sannsynlighet fremstille deg selv som en viktigper, og kravstor.

Og for øvrig vil det jo være helt forskjellige ting du krever svar på. Mottatt søknad kan like gjerne være ett automatisk svar som kan komme etter 30 sekunder. At søknaden er lest kan være etter flere uker.

Og en svarfrist vil kunne være ekstremt forskjellig ut i fra stillinger. Så om du setter en for kort frist, så beviser du at du ikke skjønner rekrutteringsprosessen, og du risikerer at det er nettopp det punktet som flytter deg fra "mulig" til "søpla". 

Anonymkode: 7e9d1...b9e

• Liker 5

Jeg er enig med AB over. I noen jobber er det mange søkere. Strategien er å skrive en CV og søknad som er rettet mot stillingen og viser at du har tatt deg tid til å undersøke litt. Da vil du bli ansett som en mer seriøs kandidat som er mer genuint interessert og som de vil være interessert i å ta inn.

Mange jobbsøknader og CVer bærer litt preg av å følge en mal der man bare har endret firmanavn og stilling man søker på, og da havner man litt i samme bunke som 100 arbeidsledige søkere som kun søker for å få neste periode med dagpenger fra Nav.

Jeg har sett flere søknadstekster som er sånn "Jeg søker på denne jobben fordi jeg finner jobben interessant." Men det blir en veldig standard og oppbrukt setning. Man underbygger ikke påstanden og bygger ikke noe tillit med den som leser søknaden. Man må få frem HVORFOR man synes den er interessant, og hvilke ferdigheter man har som tilsier at man er rette person for jobben og hvorfor firmaet skal ansette akkurat DEG.

Du må satse der du kan gjøre noe selv. Du kan ikke forvente å endre responsen deres (for du har ikke kontroll over dem), det eneste du kan gjøre er å gjøre deg selv mer interessant (deg selv kan du gjøre noe med).

Anonymkode: 3fc71...2cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg avslutter som regel med "ser frem til å høre fra dere".

Anonymkode: d92e8...27f

føler det blir mer klisje, og da ender man ikke å få noe svar.

Dere kan sende saklig tilbake melding på positive og negative sider ved søknaden, slik at jeg kan ta det som en lærdom?

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere kan sende saklig tilbake melding på positive og negative sider ved søknaden, slik at jeg kan ta det som en lærdom?

Det er ikke klisje.

Det er faktisk en veldig god måte å avslutte på.

Jeg svarer alltid de som slutter slik. De jeg aldri svarer er som skriver ''Vær så snill gi meg en sjanse å komme på intervju og vise alt jeg kan''. Spesielt hvis det er kombinert med en dårlig søknad eller helheten ikke passer. 

• Liker 6
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Det er ikke klisje.

Det er faktisk en veldig god måte å avslutte på.

Jeg svarer alltid de som slutter slik. De jeg aldri svarer er som skriver ''Vær så snill gi meg en sjanse å komme på intervju og vise alt jeg kan''. Spesielt hvis det er kombinert med en dårlig søknad eller helheten ikke passer. 

ok, hvordan tolker du personen som sier vær så snill.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ok, hvordan tolker du personen som sier vær så snill.

Du må ikke ta den "lille meg" posisjonen. Du må fremstå mer sikker i din sak. Det er du som ER den rette. Det er ikke noe "vær så snill". 

• Liker 1
  • Nyttig 1
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Nesj, jeg kommer nesten alltid på intervju.

Der er viktig å virke trygg og selvsikker. Klart jeg forventer og ser frem til å høre fra dem, uavhengig av utfallet, og det vet jeg at jeg fortjener. 

Sier ikke at jeg alltid får svar på søknader jeg har sendt, men enkelte svarer ikke uaktuelle kandidater uansett hva du skriver.

Anonymkode: d92e8...27f

• Liker 3
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Heller klisje enn merkelige krav. Hadde jeg fått en søknad med forventninger og frist.. hadde virkelig ikke vurdert og ansette deg, og ikke lest resten av søknaden .

Anonymkode: 7a8de...77c

• Liker 3
  • Nyttig 1

Jeg kan gi deg en grei oppskrift på hvordan jeg har pleid å gjøre det og hva du bør legge vekt på:

1. Jeg leser stillingsannonsen litt nøye og prøver å få en forståelse av hva jobben går ut på. Det må være en jobb man faktisk har lyst på.

2. Jeg finner nummeret til kontaktpersonen og spør litt generelt om stillingen. Prøver å stille "gode spørsmål" som gjør at kontaktpersonen forstår at jeg har vært i gamet før og har en viss forståelse av hva jobben går ut på. Det trenger ikke være spørsmål man helt reelt lurer så fryktelig mye på.

3. Jeg skriver en søknad. Jeg får med tidlig i søknaden at jeg refererer til stillingsannonsen og "hyggelig samtale på telefon med den og den". Da gjør jeg meg gjenkjennelig i papirbunken, og vil være mer interessant enn de andre som ikke har tatt kontakt. I søknadsteksten sørger jeg for at:

- Oppsett er riktig mtp at linjer med navn, adresse osv står på riktig plass. Språket være bra, uten skrivefeil. Ikke for lange setninger og store avsnitt. Søknaden trenger ikke være særlig fancy, bruk gjerne en helt enkel mal. Hold teksten kort, men innholdrik. Det enkle og mest naturlige er det beste, ikke vær redd for om ting er klisjé.

- Det som må komme frem i søknaden er hvorfor du er interessert i akkurat DEN jobben. Begrunn hvorfor den er interessant for deg (ikke bare si at den er interessant). Tidligere sammenlignbar jobb du har hatt kan være noe, evt hvis du er nyutdannet så er du engasjert og har gode karakterer og gleder deg til å komme igang med arbeid.

- Det må komme frem hva du har å tilby til de. Hvorfor er du bedre enn de andre? Hva tar du med av ekspertise som de trenger.

4. Jeg skriver CV. Den trenger ikke være fancy, og her går det også an å bruke en mal. Sørg for at den ser ryddig og symmetrisk ut. At tekst liner opp riktig, at det er lik avstand mellom linjer, tekststørrelse er passe stor osv. Av kompetanse, erfaring og egenskaper trekker du frem det som er mest aktuelt for jobben.

5. Jeg venter på svar. Har jeg ikke hørt noe innen 5-6 dager ringer jeg. Ikke for å "mase", men for å høre hvordan prosessen ligger an. Da viser man at man fortsatt er interessert. Man har uansett lite å tape, om man allerede ikke er aktuell.

6. Jeg stiller i intervju. Innstillingen man må ha, er at man ER den rette personen. Man skal ikke "trygle og være ydmyk" eller "jatte med" hvor man svarer "ja" på alt. Det kan faktisk være lurt å stille litt spørsmål tilbake, de skal også måtte bevise for deg at deres arbeidsplass og miljø er et du vil passe inn i. Et arbeidsforhold er en 2-veis avtale.

7. Igjen venter jeg på svar, og ringer etter kanskje 5-6 dager.

Lykkes man ikke, så var det ikke rette jobben. Det er ikke du som ikke var god nok for dem. De var heller ikke god nok for deg.

• Liker 2
  • Nyttig 5

Annonse

Jeg skriver en veldig kort søknadstekst og bruker heller en lang CV med et avsnitt om hver stilling jeg  har jobbet i, der jeg skriver om det som er relevant for den stillingen jeg søker på. Litt om ansvar, prosjekter jeg har styrt, hva vi oppnådde, min rolle i teamet etc. Det betyr ny versjon av CV for hver søknad!

Ble iallefall kalt inn på intervju på de 5 stillingene jeg hadde søkt på i mai, og så at alle hadde gulet ut masse i cven min så tydelig at de fant det de så etter i cven🙂

Endret av Summeer
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan gi deg en grei oppskrift på hvordan jeg har pleid å gjøre det og hva du bør legge vekt på:

1. Jeg leser stillingsannonsen litt nøye og prøver å få en forståelse av hva jobben går ut på. Det må være en jobb man faktisk har lyst på.

2. Jeg finner nummeret til kontaktpersonen og spør litt generelt om stillingen. Prøver å stille "gode spørsmål" som gjør at kontaktpersonen forstår at jeg har vært i gamet før og har en viss forståelse av hva jobben går ut på. Det trenger ikke være spørsmål man helt reelt lurer så fryktelig mye på.

3. Jeg skriver en søknad. Jeg får med tidlig i søknaden at jeg refererer til stillingsannonsen og "hyggelig samtale på telefon med den og den". Da gjør jeg meg gjenkjennelig i papirbunken, og vil være mer interessant enn de andre som ikke har tatt kontakt. I søknadsteksten sørger jeg for at:

- Oppsett er riktig mtp at linjer med navn, adresse osv står på riktig plass. Språket være bra, uten skrivefeil. Ikke for lange setninger og store avsnitt. Søknaden trenger ikke være særlig fancy, bruk gjerne en helt enkel mal. Hold teksten kort, men innholdrik. Det enkle og mest naturlige er det beste, ikke vær redd for om ting er klisjé.

- Det som må komme frem i søknaden er hvorfor du er interessert i akkurat DEN jobben. Begrunn hvorfor den er interessant for deg (ikke bare si at den er interessant). Tidligere sammenlignbar jobb du har hatt kan være noe, evt hvis du er nyutdannet så er du engasjert og har gode karakterer og gleder deg til å komme igang med arbeid.

- Det må komme frem hva du har å tilby til de. Hvorfor er du bedre enn de andre? Hva tar du med av ekspertise som de trenger.

4. Jeg skriver CV. Den trenger ikke være fancy, og her går det også an å bruke en mal. Sørg for at den ser ryddig og symmetrisk ut. At tekst liner opp riktig, at det er lik avstand mellom linjer, tekststørrelse er passe stor osv. Av kompetanse, erfaring og egenskaper trekker du frem det som er mest aktuelt for jobben.

5. Jeg venter på svar. Har jeg ikke hørt noe innen 5-6 dager ringer jeg. Ikke for å "mase", men for å høre hvordan prosessen ligger an. Da viser man at man fortsatt er interessert. Man har uansett lite å tape, om man allerede ikke er aktuell.

6. Jeg stiller i intervju. Innstillingen man må ha, er at man ER den rette personen. Man skal ikke "trygle og være ydmyk" eller "jatte med" hvor man svarer "ja" på alt. Det kan faktisk være lurt å stille litt spørsmål tilbake, de skal også måtte bevise for deg at deres arbeidsplass og miljø er et du vil passe inn i. Et arbeidsforhold er en 2-veis avtale.

Lykkes man ikke, så var det ikke rette jobben. Det er ikke du som ikke var god nok for dem. De var heller ikke god nok for deg.

Dette er en god oppskrift. 

Anonymkode: 7446a...4a3

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Igjen kommer det an på hva slags jobb du søker på. Enkelte stillinger har flere hunde søkere, det kan ta ganske mange uker med fulltidsjobb å svare alle. Og det samme gjelder det en over her skriver, med å ringe. Det man stortsett oppnår med å ringe er å forsinke prosessen og kaste bort tiden til den som ansetter.

Anonymkode: 7e9d1...b9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det du ønsker får du ikke. De som lyser ut stillinger har overhodet ingen oppgave med å drive evaluering for læring av uaktuelle jobbsøkere. Meld deg på et jobbsøkerkurs eller ta timer hos en karriereveileder hvis du er i tvil om søknadene dine er gode nok. 

Det eneste du kan forvente (selv om heller ikke det alltid skjer) er en tilbakemelding om mottatt søknad, generell informasjon om ansettelsesprosess, og eventuelt tilbuds- eller avslagsbrev. Du får ingen foreløpig vurdering om du er med blant de som kommer til intervju eller noe. Det ser du når du blir innkalt.  

Lista til AB...2cb er en god oppskrift på hvordan du bør gå fram for å skrive en god jobbsøknad, selv om de telefonrundene som nevnes ikke er like nødvendige bestandig.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 15.05):

😂

Anonymkode: 3ef4d...209

• Liker 1

Hva jeg tenker om folk som stiller sånne krav? At de åpenbart ikke vet hvordan voksenlivet fungerer. Hva jeg tenker om de som skriver «vær så snill»? At jeg ikke ansetter folk for å være snill. 

Begge deler ville gjort deg helt uaktuell hos oss.

Anonymkode: 97bc6...494

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...