Gå til innhold

1åring med lange våkenstrekk, jeg blir så sint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal over nettene med mitt barn på 14 mnd. Jeg er alene med henne. Hun er som regel våken 3 timer i strekk. Vi samsover og nattammer (jeg har tenkt å prøve å kutte den...) det har fungert helt fint inntil nylig. Nå sovner hun ikke lenger av puppen, men blir bare våken og bruker meg som trampoline og klatrestativ på natta. Hun stuper kråke over hodet mitt og ruller overalt. Om jeg prøver å gi henne smokken (som hun er veldig glad i) så blir hun illsint! Om jeg legger meg i min egen seng (hun har madrass på gulvet), så kan det funke noen ganger (hun gråter, jeg trøster og hun sovner), mens andreganger så er det hyyyling i 130 db helt fram til jeg legger meg ned med henne igjen. I natt endte jeg med å måtte bysse henne mens jeg holdt kroppen hennes fast så hun ikke får pellet meg i ansiktet eller rullet ut av armene mine. Etter 20min byssing var hun rolig nok til at jeg kunne ligge ved siden av henne uten at hun hopper overalt, og så sovna hun kl 02.30 (hadde da vært våken siden jeg la meg kl 23.30). Og etter det våkner hun fortsatt mange ganger.

Ja jeg må prøve å kutte nattamming. Men mitt største problem er hvor sint jeg blir når jeg ikke får sove. Jeg sier shh-shh-shh med en hard tone og klarer bare ikke å regulere meg (er selvfølgelig ikke voldelig eller kjefter. Men har en hard tone). Og da er detjo naturlig at jeg ikke klarer å roe henne. Hvordan klare å holde roen når jeg blir vekt totalt sikkert 4 timer nesten hver eneste natt? Og jeg er alene med henne?

Anonymkode: d1829...f3c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å la henne sove på eget rom? (Og kutte nattamming)

Anonymkode: a27e7...9b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd å la henne sove på eget rom? (Og kutte nattamming)

Vi har bare et soverom

Jeg hadde tenkt å kutte nattamming i natt. Men jeg hadde vært på jobb hele kvelden (hun hadde barnevakt) og hadde skikkelig melkespreng da jeg la meg. Men jeg skal prøve på nytt i natt. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har bare et soverom

Da flytter du ut på stua. Det er verdt det i bytte mot søvn.

Anonymkode: b4180...1ba

• Liker 8
Skrevet

Kan det være at dere rett og slett vekker hverandre? Noen sover bedre med andre i rommet, mens andre blir forstyrret av det.

Jeg skjønner godt at du blir sint, sånn kan man ikke leve i lengden, men jeg har dessverre ikke noe råd til hvordan du kan takle det bedre. Her må du nok 1) kutte nattamming cold turkey allerede i natt og dersom det ikke hjelper nevneverdig på søvn så må hun på eget rom eller iallefall egen seng.

Anonymkode: c5adf...1e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da flytter du ut på stua. Det er verdt det i bytte mot søvn.

Jeg prøvde å legge meg på stua her om dagen. Men hun våkner alltid rundt 23-23.30 på kvelden, selv om jeg ikke har kommet og lagt meg. Men kanskje jeg skal prøve å gå ut på stua etter at hun har sovna igjen🤞

Skrevet

Jeg prøvde å legge meg på stua her om dagen. Men hun våkner alltid rundt 23-23.30 på kvelden, selv om jeg ikke har kommet og lagt meg. Men kanskje jeg skal prøve å gå ut på stua etter at hun har sovna igjen🤞

Alt er ikke gjort på en kveld.

Damon var urolig på kvelden leste jeg eventyr. Leste høyt og uten å stoppe når barnet gjorde noe for oppmerksomhet. Stengte alt ute og bare leste. Etterhvert la barnet seg ned og heller hørte etter før det sovnet. For hver kveld tok dette kortere og kortere tid.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om du også har et 0 til 100 barn. Det er vel ikke en faktisk term, men begge mine er sånn at når de først eskalerer så går de til topps på sekunder. Det eneste som har funket når vi har fått lange våkenstrekk på natt er å omrokkere hele sovesituasjonen. Det er sånn de har havnet på eget rom begge to - og begge to har sovet utrolig mye bedre der etter den initielle tilvenningen. (Ok, eldstemann trang ingen tilvenning - han var tenåring allerede før han var et år og ville bare være i fred 🤪

Jeg ville forsøkt å gjøre noe med sovesituasjonen, enten eget rom eller venne henne til egen seng, men du må være klar for det selv og ta på den der jævla rustningen av ro som lillemini er så god til å huske på (og som min frustrasjon gjerne skulle kjørt over med dampveivalse en gang eller to 😅). Det er ingen tvil om at det er ekstra tøft når du er alene, så se om du kan få litt hjelp på dagtid kanskje så du kan hente deg inn litt ❤️

Anonymkode: d9cbb...a97

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du prøvd å sove i stua en gang? Ville gitt det lenger tid, minst 3 uker. 

Skrevet

Ts her

Ja kanskje jeg skal prøve å sove i stua. Men for min del tror jeg det blir hardt å gjøre det samtidig med ammeslutten. Hun kommer til å gråte og være veldig mye våken i natt. Da er det lettere om jeg kan kan ligge ved siden av og evt slumre litt. Men skal vurdere å legge meg ut om noen uker om dette ikke blir bedre.

Er ekstremt hard kombo med dette, barnehagestreik/hjemmekontor og være aleneforelder... vurderer å ta en egenmelding de neste dagene så jeg kan sove når barnet har sin dagslur isteden for å klemme inn masse hjemmekontor.

• Hjerte 1
Skrevet

Sikkert en periode? Vi har hatt flere av disse periodene siden ungen var rundt 6mnd og er nå over 2 år.

Perioder hvor ungen våkner og bare er lys våken i mangemange timer.. slitsomt, men ja.. skal sies at barnet sover på eget rom og ammer ikke, så vil ikke tro det utgjør store forskjeller.

Anonymkode: 82c55...e3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 10.50):

Jeg holder på å bli gal over nettene med mitt barn på 14 mnd. Jeg er alene med henne. Hun er som regel våken 3 timer i strekk. Vi samsover og nattammer (jeg har tenkt å prøve å kutte den...) det har fungert helt fint inntil nylig. Nå sovner hun ikke lenger av puppen, men blir bare våken og bruker meg som trampoline og klatrestativ på natta. Hun stuper kråke over hodet mitt og ruller overalt. Om jeg prøver å gi henne smokken (som hun er veldig glad i) så blir hun illsint! Om jeg legger meg i min egen seng (hun har madrass på gulvet), så kan det funke noen ganger (hun gråter, jeg trøster og hun sovner), mens andreganger så er det hyyyling i 130 db helt fram til jeg legger meg ned med henne igjen. I natt endte jeg med å måtte bysse henne mens jeg holdt kroppen hennes fast så hun ikke får pellet meg i ansiktet eller rullet ut av armene mine. Etter 20min byssing var hun rolig nok til at jeg kunne ligge ved siden av henne uten at hun hopper overalt, og så sovna hun kl 02.30 (hadde da vært våken siden jeg la meg kl 23.30). Og etter det våkner hun fortsatt mange ganger.

Ja jeg må prøve å kutte nattamming. Men mitt største problem er hvor sint jeg blir når jeg ikke får sove. Jeg sier shh-shh-shh med en hard tone og klarer bare ikke å regulere meg (er selvfølgelig ikke voldelig eller kjefter. Men har en hard tone). Og da er detjo naturlig at jeg ikke klarer å roe henne. Hvordan klare å holde roen når jeg blir vekt totalt sikkert 4 timer nesten hver eneste natt? Og jeg er alene med henne?

Det der er som jeg skulle skrevet det selv! Har fortsatt dårlig samvittighet fordi jeg ble sint i natt. Min er også 14 mnd.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse det selv, men skal forsøke å ha medfølelse og forståelse i stedet for sinne. Lettere sagt enn gjort! Men uroen bli jo som nevnt bare verre hvis vi blir sinte.

Anonymkode: 5cbd0...1e9

Skrevet

Jeg har også vært alene med mitt barn. Hun har også hatt perioder med laaaange våkeperioder. Kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Min løsning ble å legge meg tidlig, kanskje samtidig som barnet i perioder. Om du skal ha overskudd til å slutte med nattamming osv. må du ha overskudd. Det blir bedre, men i mellomtiden må du sørge for å sove når du kan! Det er ikke lett når man er alene. Vær snill med deg selv og prøv å hold hodet kaldt❤️

Anonymkode: bd291...f0a

Skrevet

Sender bare en god klem!

Anonymkode: 0d7eb...87e

• Liker 2
Skrevet

Må bare uttrykke min sympati. Jeg har faktisk klikket i den grad at jeg ropte "hold kjeft!! Sov!!" på mitt mest desperate. Småen begynte plutselig å sove gjennom da jeg kuttet nattamming. Legg deg på stua en periode og prøv å kutte amminga. Velg deg en dato og vær målrettet fra start. Kanskje arranger barnevakt fra morgenen slik at du vet du kan sove litt på formiddagen, slik at det gir litt motivasjon til å holde ut hvis hun protesterer veldig. Ville også kanskje tatt en semi-versjon av ferber. Der du går inn når hun gråter, men kortere ned på det etterhvert. Hun er så pass utviklet at hun vet du er der, så det blir ikke som å etterlate en baby under året. Dessuten vil du ha det så mye bedre som mamma, samt hun kanskje lærer å sove bedre også, at det kompenserer for evt litt omdiskutert metode. Spesielt når du er alene med henne!

Anonymkode: 0da8a...5a1

• Liker 1
Skrevet

Må bare uttrykke min sympati. Jeg har faktisk klikket i den grad at jeg ropte "hold kjeft!! Sov!!" på mitt mest desperate. Småen begynte plutselig å sove gjennom da jeg kuttet nattamming. Legg deg på stua en periode og prøv å kutte amminga. Velg deg en dato og vær målrettet fra start. Kanskje arranger barnevakt fra morgenen slik at du vet du kan sove litt på formiddagen, slik at det gir litt motivasjon til å holde ut hvis hun protesterer veldig. Ville også kanskje tatt en semi-versjon av ferber. Der du går inn når hun gråter, men kortere ned på det etterhvert. Hun er så pass utviklet at hun vet du er der, så det blir ikke som å etterlate en baby under året. Dessuten vil du ha det så mye bedre som mamma, samt hun kanskje lærer å sove bedre også, at det kompenserer for evt litt omdiskutert metode. Spesielt når du er alene med henne!

Anonymkode: 0da8a...5a1

Samme her, det er virkelig helt forferdelig! Man blir GAL av å sove så dårlig.

Anonymkode: 9bdb3...ca3

Skrevet

Føler med deg, det er kjempetungt. Mitt barn var likt, holdt det gående i timesvis hver eneste natt. Jeg var så trett. Jeg holdt barnet inntil meg, slik at det ikke hadde mulighet til å rase og turne. Sang ofte lavt, uten at jeg vet om det hjalp. Men, uansett, jeg gjorde det så kjedelig som overhode mulig å være våken om natten. Ble bedre litt etter litt, selv om barnet hadde perioder hvor det var mye våken på natten. 

Anonymkode: cc537...09f

Skrevet

Slutt med natt amming og gi henne flaske med vann. 

Anonymkode: 9ade7...942

Skrevet

Føler med deg. Vi har hatt samme problem med vår på 14 måneder. Måtte kutte ut all amming (både dag og natt) og flytte henne på eget rom. Tok noen dager med hyppige oppvåkninger og mye byssing. Men i løpet av en ukes tid sov hun natten igjennom. Vårt eldste barn begynte også å sove hele natten når hun fikk eget rom. 

Anonymkode: 4dfd7...01c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...