Gå til innhold

Arv når eiendommen står registrert på ektefellen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far giftet seg på ny og han har satt huset på henne. Den nye konen har ikke betalt noe på huset, alt har kommet fra min far og hans foreldre. 

Når han dør og jeg som er datter av han vil vel ikke arve noe som helst da alt står i nye konas navn? Da blir det vel deres felles barn og hennes barn fra før som arver alt den gang hun også dør? 

Anonymkode: 985a7...359

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer 100% det du skriver. Du arver ikke en krone av verdiene på boligen. Derimot arver du din del av evt innskudd i banken eller andre ting som han står som eier av feks en bil, båt, hytte.

Anonymkode: 9f3aa...51a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min far giftet seg på ny og han har satt huset på henne. Den nye konen har ikke betalt noe på huset, alt har kommet fra min far og hans foreldre. 

Når han dør og jeg som er datter av han vil vel ikke arve noe som helst da alt står i nye konas navn? Da blir det vel deres felles barn og hennes barn fra før som arver alt den gang hun også dør? 

Du bør nok kontakte en arveekspert på dette. 

Men jeg forstår det slik at om hun har særeie vil huset 100% forbli hennes. Har de felleseie vil 50% av husets verdi bli arv hvis din far faller fra først.

Ellers er vel hovedregelen at din far kan gi bort i gave det han vil. Men der er noen regler hvis det legges opp til "juks". Men det er ikke så lett å bevise alltid.

Men som sagt jeg ville kontaktet en ekspert på akkurat dette området.

• Liker 4
Skrevet

Du får dessverre ikke noe av huset. 

Anonymkode: b1a59...796

• Liker 1
Skrevet

Han har vel sikret at hun ikke skal bli husløs etter hans bortgang. 

Anonymkode: 76edd...06b

• Liker 2
Skrevet

Det kommer b.la. an på om de har en gyldig ektepakt.

Anonymkode: d8cb3...3ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan be om en granskning, bla om han eide eiendom før ekteskap m m 

Så kan dette ordne seg 🙂

Anonymkode: 5ccf1...d2a

Skrevet

Det kommer b.la. an på om de har en gyldig ektepakt.

Anonymkode: d8cb3...3ea

Så kan dette ordne seg 🙂

Så lenge huset er tinglyst på denne dama har ikke ts noe å stille opp med. Da eier hun huset 100% alene og ts arver ikke en spiler fra det huset.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Lever din mor? Om dine foreldre eide huset sammen, din mor er død og du ikke har fått morsarven så kan han ikke sette hele huset på ny kone

Er det et hus kun din far eide og din far er ved sine fulle fem så kan han gjøre som han vil med sine eiendeler 

Anonymkode: c23b2...4bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så kan dette ordne seg 🙂

For noe tull. Han kan da gjøre akkurat hva han vil med sitt eget hus.

Anonymkode: a55ad...775

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Han har satt det over på henne for å slippe unna skatteetaten. Han jobber svart blant annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har satt det over på henne for å slippe unna skatteetaten. Han jobber svart blant annet. 

Spesielt hyggelig at han samtidig gjør sin datter nærmest arveløs. Flott far 

Anonymkode: b1a59...796

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så kan dette ordne seg 🙂

Nei, far står fritt til å gi bort verdier slik det passer han så lenge han er frisk.

Anonymkode: a8064...ec7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når han dør og jeg som er datter av han vil vel ikke arve noe som helst da alt står i nye konas navn? 

Det beror på om huset er hennes særeie. For at det skal være særeie, må faren din og kona hans ha skrevet en ektepakt der det står at huset nå er hennes særeie. 

Hvis det er hennes særeie, så arver ikke du noe av huset, men hvis det er felleseie, så inngår huset i delingsgrunnlaget ved delingen av ektefellenes felleseie. Verdier som er felleseie, deles som hovedregel 50/50 mellom ektefellene ved opphør av ekteskapet, enten ved død eller skilsmisse. 

Det er altså ikke nok at huset står på henne alene i grunnboka. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo bare håpe på at hun finner seg en ny elsker, skiller seg fra faren din og kaster han ut av huset han så gladelig ga bort til henne. Passe straff for en som fratar sine barn rettmessig arv på en så snikete måte.

Anonymkode: 82704...cff

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan har du 100% innsyn i deres økonomi dem imellom? Du kan vel ikke vite at hun ikke har lagt inn 1 kr i huset, enten i oppussing eller i overføring til ham?

Arven etter din far deles mellom alle hans barn, altså deg og deres felles. Det blir deler av huset avhengig av om de har særeie eller felleseie, hans bankinnskudd, aksjer etc. fratrukket all hans gjeld.

Anonymkode: 8b4d5...a0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så lenge huset er tinglyst på denne dama har ikke ts noe å stille opp med. Da eier hun huset 100% alene og ts arver ikke en spiler fra det huset.

Dette er feil hvis de er gift. Da må de ha særeie også.

Anonymkode: bfae6...a78

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan har du 100% innsyn i deres økonomi dem imellom? Du kan vel ikke vite at hun ikke har lagt inn 1 kr i huset, enten i oppussing eller i overføring til ham?

Arven etter din far deles mellom alle hans barn, altså deg og deres felles. Det blir deler av huset avhengig av om de har særeie eller felleseie, hans bankinnskudd, aksjer etc. fratrukket all hans gjeld.

Anonymkode: 8b4d5...a0c

Fordi jeg vet huset var betalt ned når de ble sammen og jeg hadde et forhold til dem før og jeg vet at hun ikke har kjøpt seg inn for hun stod på bar bakke når hun kom inn i forholdet. Hun betalte typisk for mat og slike ting og han andre regninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er feil hvis de er gift. Da må de ha særeie også.

Anonymkode: bfae6...a78

Det blir jo særeie når hun står som eneste eier av boligen. Var igjennom akkurat dette i fjor da jeg mistet mamma. Hun og pappa eide huset sammen egentlig, men mamma sto som eneeier. Siden jeg og søsken skulle arve mamma så sitter vi nå med hver vår eierandel av boligen og pappa får bo der så lenge han vil. Han står fritt til å gjøre hva han vil utvendig og innvendig også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det blir jo særeie når hun står som eneste eier av boligen. Var igjennom akkurat dette i fjor da jeg mistet mamma. Hun og pappa eide huset sammen egentlig, men mamma sto som eneeier. Siden jeg og søsken skulle arve mamma så sitter vi nå med hver vår eierandel av boligen og pappa får bo der så lenge han vil. Han står fritt til å gjøre hva han vil utvendig og innvendig også.

Særeie må avtales i ektepakt.

Anonymkode: 3b1b3...e28

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...