Gå til innhold

Livredd for blodforgiftning, googlet meg redd..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fjernet en flekk  i hodebunnen,et sting gikk opp og er litt åpent for fikk betennelse i det(såret sys ikke,da mer skal fjernes om 14 dager til),såret ble stelt hos lege og betennelsen gikk bort fort,14 dager siden.jeg går jevnligvtil lege og skiter bandasje,var der senest i går ,ingen betennelse da.

De har fjernet skorpen,slik at det skal gro fortere,så i dag at det væsket litt.kan det være for skorpen er av,??

Har klart o google blodforgiftning, og har blitt livredd.🥲hvis det skulle bli betent,kan det bli blodforgiftning med en gang?

Eller er det når det har vært en stund ubehandlet?

Kjenner jeg er redd for dette så setter stooor pris på svar.

Anonymkode: a0ea3...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper du klarer å ta det helt med ro. Du kommer etter all sannsynlighet ikke til å få sepsis av det såret så lenge du lar det være i fred :) jrg skjønner at blodforgiftning er skummelt, og da må du først få en sårinfeksjon, og så må bakteriene fra infeksjonen klare å komme seg inn i blodbanen din. Det er veldig sjeldent det oppstår sepsis fra en sårinfeksjon. Det er mye vanligere ved infeksjon i lunger eller urinveiene, og selv ved slike infeksjoner så er det ikke så ofte det skjer. Da er det også gjerne de med nedsatt immunforsvar og flere sykdommer. 

Såret ditt væsker fordi sår skorpen er borte, det kommer massevis av blodceller til området som skal gjøre jobben sin med hver sin rolle, enten det er å bekjempe andre mikroorganismer/bakterier, danne hinner for å beskytte såret, fylle det med kollagen, nytt vev osv. Så det er stor lekkasje av masse fine celler som bare skal gjøre jobben sin. Hvis såret plutselig blir mer ømt, hovent, varmt, og du får feber og føler deg dårlig så tar du kontakt med lege/legevakt. Så får du hjelp i goood tid før det skulle vært snakk om en blodforgiftning. :)

Anonymkode: 36c71...6dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg håper du klarer å ta det helt med ro. Du kommer etter all sannsynlighet ikke til å få sepsis av det såret så lenge du lar det være i fred :) jrg skjønner at blodforgiftning er skummelt, og da må du først få en sårinfeksjon, og så må bakteriene fra infeksjonen klare å komme seg inn i blodbanen din. Det er veldig sjeldent det oppstår sepsis fra en sårinfeksjon. Det er mye vanligere ved infeksjon i lunger eller urinveiene, og selv ved slike infeksjoner så er det ikke så ofte det skjer. Da er det også gjerne de med nedsatt immunforsvar og flere sykdommer. 

Såret ditt væsker fordi sår skorpen er borte, det kommer massevis av blodceller til området som skal gjøre jobben sin med hver sin rolle, enten det er å bekjempe andre mikroorganismer/bakterier, danne hinner for å beskytte såret, fylle det med kollagen, nytt vev osv. Så det er stor lekkasje av masse fine celler som bare skal gjøre jobben sin. Hvis såret plutselig blir mer ømt, hovent, varmt, og du får feber og føler deg dårlig så tar du kontakt med lege/legevakt. Så får du hjelp i goood tid før det skulle vært snakk om en blodforgiftning. :)

Anonymkode: 36c71...6dd

Tusen takk for et beroligende svar,godt det fins mennesker som deg som tar tid å svare😀jeg ble beroliget😀men vet du hvis det skulle bli blodforgiftning i sår, er det når en går med betennelse lenge.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for et beroligende svar,godt det fins mennesker som deg som tar tid å svare😀jeg ble beroliget😀men vet du hvis det skulle bli blodforgiftning i sår, er det når en går med betennelse lenge.?

Ja du må ha betennelse en stund for at det skal bli sepsis. I tillegg vil du merke det på allmenntilstanden din. Om såret ser fint ut så er det ingen grunn til engstelse. 

Anonymkode: be564...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte akutten midt på natta en gang, fordi jeg begynte å se på et sår som hadde grodd så rart, og så så det ut som det kom en blå stripe fra det. Hun som svarte sa at blodforgiftning det merker du. Om du ikke har betennelse så har du ikke noe blodforgiftning heller.

Anonymkode: 3e511...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt blodforgiftning etter en operasjon. Fikk det etter at de hadde sendt meg hjem fra sykehuset. Ble helt ekstremt dårlig, var ikke noe tvil om at jeg måtte oppsøke lege, så det her er ikke noe å bekymre seg for. Skulle du få det (noe jeg tror er ekstremt lite sannsynlig etter et lite sår), så merker du det. 

Anonymkode: 71759...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om det går nekrose i såret er du også ille ute 😱

Anonymkode: 5a99d...ff0

For noe tull. Hva er vitsen med å skremme ts? Har hatt nekrose i et sår selv og nekrosen falt av uten noe mer dramatikk enn det.

Anonymkode: 3af34...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om det går nekrose i såret er du også ille ute 😱

Anonymkode: 5a99d...ff0

Ts var til lege og hadde sårstell fredag; hadde det vært antydning til nekrose (dødt vev) så ville legen ha sett det. Nekrose oppstår ikke over natta heller. Så slutt å skrem ts unødvendig, du skaper bare unødig helseangst 

Ts; sjansen for sepsis/blodforgiftning er minimal. Det at det væsker etter at skorpen ble borte er helt normal tilfriskning. Blodforgiftning blir du vanvittig syk av, så syk at du bare vet at du må ringe lege. Jeg har hatt det to ganger, og tror ikke jeg har vært så akutt syk før som da. Skyhøy feber (jeg hadde 41 i temp etter Paracet), smerter i kroppen, fikk ukontrollerbare rykninger, rask puls, ble forvirret og klarte ikke snakke sammenhengende. Det som utløste det til meg var at jeg har en tarmsykdom (ulcerøs kolitt) og hadde en veldig dårlig periode med blod fra tarmen, og det kom tarmbakterier over i blodbanen. Den andre gangen var etter en reise der jeg fikk salmonella + tyfoid feber, og det gikk salmonella-bakterier over i blodbanen. Ifg legene så har jeg vært max uheldig som har hatt det to ganger siden det er en forholdsvis sjelden tilstand

Så prøv å pust med magen og tenk at det skjer ikke ofte (ikke sånn som omgangssyke liksom), og hvis du skulle være så uheldig å få det så kan jeg love deg at du vil merke det. Sepsis kommer ikke snikende, det går raskt fra fin form til steindårlig (etter min erfaring i allefall…den første gangen da jeg fikk det pga tarmsykdommen så var jeg i ok form, hadde nettopp vært til fysio og nettopp spist lunsj, 15min senere var jeg akutt syk. Andre gangen var jeg allerede innlagt på sykehus pga tyfoid feber) og du vil få veldig høy feber og føle deg skikkelig elendig

Årlig så er det ca 7000 tilfeller av sepsis i Norge. Og det er ikke mange mtp hvor mange som bor i Norge :) 

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/blodforgiftning-sepsis/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (52 minutter siden):

Ts var til lege og hadde sårstell fredag; hadde det vært antydning til nekrose (dødt vev) så ville legen ha sett det. Nekrose oppstår ikke over natta heller. Så slutt å skrem ts unødvendig, du skaper bare unødig helseangst 

Ts; sjansen for sepsis/blodforgiftning er minimal. Det at det væsker etter at skorpen ble borte er helt normal tilfriskning. Blodforgiftning blir du vanvittig syk av, så syk at du bare vet at du må ringe lege. Jeg har hatt det to ganger, og tror ikke jeg har vært så akutt syk før som da. Skyhøy feber (jeg hadde 41 i temp etter Paracet), smerter i kroppen, fikk ukontrollerbare rykninger, rask puls, ble forvirret og klarte ikke snakke sammenhengende. Det som utløste det til meg var at jeg har en tarmsykdom (ulcerøs kolitt) og hadde en veldig dårlig periode med blod fra tarmen, og det kom tarmbakterier over i blodbanen. Den andre gangen var etter en reise der jeg fikk salmonella + tyfoid feber, og det gikk salmonella-bakterier over i blodbanen. Ifg legene så har jeg vært max uheldig som har hatt det to ganger siden det er en forholdsvis sjelden tilstand

Så prøv å pust med magen og tenk at det skjer ikke ofte (ikke sånn som omgangssyke liksom), og hvis du skulle være så uheldig å få det så kan jeg love deg at du vil merke det. Sepsis kommer ikke snikende, det går raskt fra fin form til steindårlig (etter min erfaring i allefall…den første gangen da jeg fikk det pga tarmsykdommen så var jeg i ok form, hadde nettopp vært til fysio og nettopp spist lunsj, 15min senere var jeg akutt syk. Andre gangen var jeg allerede innlagt på sykehus pga tyfoid feber) og du vil få veldig høy feber og føle deg skikkelig elendig

Årlig så er det ca 7000 tilfeller av sepsis i Norge. Og det er ikke mange mtp hvor mange som bor i Norge :) 

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/blodforgiftning-sepsis/

Takk for svar😀jeg har fjernet en flekk som må gro innenfra og ut, har vært hos legen 2 ganger i uken for rensing av sår,og de har hver gang bløtet opp skorpenfor å fjerne den,slik at det gror fortere.synes det så så bløtt ut i går ,noen er nok fordi skorpen er borte.

Var redd jeg kanskje hadde fått såpe/shampoo i det,om det kunne skape betennelse.

Prøver så godt jeg kan å ikke komme for nær såret når jeg vasker det,men kan jo ha kommet en dråpe i det.

Kjente bare i går når jeg leste om blodforgiftning at jeg ble livredd,har sovet minimalt i natt for å si det sånn😉ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, starten før du får sepsis, dèt merker du. Du blir seriøst skakkdårlig. Ikke sikkert du skjønner det, men det merker du. 

Såret væsker fordi skorpa er borte, der gjør alle sår. Betennelse er ikke ensbetydende med blodforgiftning. Betennelse/infeksjon i sår er ganske "vanlig" og går vekk ved riktig stell. Blodforgiftning er sjeldent! Såret væsker fordi det holder på å gro :) som skrevet over her, det er blodcellene som jobber. 

Anonymkode: 40e2f...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar😀jeg har fjernet en flekk som må gro innenfra og ut, har vært hos legen 2 ganger i uken for rensing av sår,og de har hver gang bløtet opp skorpenfor å fjerne den,slik at det gror fortere.synes det så så bløtt ut i går ,noen er nok fordi skorpen er borte.

Var redd jeg kanskje hadde fått såpe/shampoo i det,om det kunne skape betennelse.

Prøver så godt jeg kan å ikke komme for nær såret når jeg vasker det,men kan jo ha kommet en dråpe i det.

Kjente bare i går når jeg leste om blodforgiftning at jeg ble livredd,har sovet minimalt i natt for å si det sånn😉ts

Du trenger jo ikke lese om dette, du får god oppfølging hos legen og legen kan alle disse tingene fra før. Hvis det var noe du måtte være spesielt obs på så ville legen fortalt deg det. Hvis du skulle bli syk eller få store smerter så kan du ringe legen. Før det eventuelt skjer så kan du bare ta det rolig, du har ikke noe behov for å google. Snakk ut med legen neste gang om tingene du bekymrer deg for.

Anonymkode: aec27...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...