Gå til innhold

Minimalistisk livsstil - Tråd om og for minimalister og de som ønsker å bli minimalist.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig alltid vært minimalist, til tross for en stor interesse for interiør, planter, loppemarkeder og mye mer. Men det tok tid å finne den varianten av minimalisme som jeg trives med, og jeg har prøvd ut extreme minimalist der man ikke eier møbler for å finne ut hva som passet til meg, til i dag hvor har jeg en mix med "litt møbler og ikke eier møbler" blanding som jeg føler er meg. Passelig lite med ting, møbler og annet, men ikke så lite at det føles som å bo på et fremmed sted.

Nå som veldig mange er opptatt av å ikke ha hva naboen har, så kanskje det hadde vært en ide å titte mer på hvordan man kan leve mer minimalistisk og samtidig få den stilen naboen ikke har?

Jeg tenker denne tråden kunne være et samlingssted for minimalister, kommende minimalister og andre som er litt nysgjerrige på hvordan de kan finne sin måte å være minimalist.

For det handler ikke om å kopiere hvordan andre minimalister lever på youtube, men å finne din egen balanse i ditt liv og tilpasse det du velger å beholde til det som er best for deg og dine behov.

Eksempler på lesestoff/film/dokumentar

Bok: The Minimalist Film/doku: The Minimalist, Netflix

Bok: Farvel Ting, Fumio Sasaki

Bok: Dødsryddig, Margareta Magnusson

Youtube søkeord/navn: extreme minimalist, becoming minimalist, the minimalist, Joshua Becker, ecofriend lia, the minimalist fam 

Eksempler på tema:

Når og hvordan ble du minimalist?

Ønsker du å leve enklere og dermed bli minimalist?

Hva forandret seg i ditt liv når du ble bevisst på å velge bort det overflødige, eller det som ikke tjente deg og dine ønsker?

Hvordan bor du i ditt hjem?

Eier du møbler eller bor du helt uten møbler?

Hvilken interiør stil har du valgt som minimalist?

Hus, leilighet eller hytte? 

Hva eier du av store synlige ting (hus, bil etc)?

Hvilke andre ting eier du?

Hvordan har det å bli minimalist påvirket dine livsvalg, sosialt liv, familie, jobb, reise, naboskap?

Hvordan har det å bli minimalist påvirket dine valg på det miljøvennlige området?

Hvordan har det å bli minimalist påvirket din fysiske, emosjonelle og psykiske helse?

Hva er du sluttet å kjøpe?

Hva fikk deg til å søke på minimalisme?

Hvordan oppdaget du minimalisme?

Anonymkode: 3c0f9...cdb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og samboer bodde tidligere på 48 kvm, og det lå stadig klær på gulvet og var generelt litt rotete/mye ting her og der. Jeg ryddet meg inn da jeg flyttet inn hos han, men det var mest for å få oversikt i det som skulle bli mitt hjem. Jeg ble bevisst på rotet som stadig kom tilbake etter å ha ryddet, og begynt å Google rydding og tips. Da kom jeg over nettsider om rydding og etter hvert minimalisme. Det var der reisen startet, i januar/februar i år.

Derfra ble jeg veldig bevisst. Sorterte ut det vi ikke trengte, solgte, kastet, ga bort. Det ble mer plass, og rotet forduftet.

Jeg satt meg mer inn i minimalisme som livsstil, og har i løpet av året fått et bevisst forhold til ting. Ting er ikke like viktig lenger. Jeg vurderer innkjøp nøye. Sparer derfor en del penger. Jeg sammenligner meg ikke like mye med andre lenger. Vennene mine har alltid ligget foran meg i boligkjøp, å «samle» på serviser og ditt og datt. Jeg har følt meg dårlig pga de tingene jeg ikke har. Men etter at jeg fant minimalisme er det nydelig å slippe å ha skap og skuffer full av «riktige» ting.

Jeg er i forkant på gjøremål, ting hoper seg ikke opp. Jeg har bedre tid til å slappe av, legge meg tidlig osv. Jeg prioriterer opplevelser over ting. Pengene jeg sparer på å ikke fylle opp leiligheten med interørgreier bruker jeg på reise.

Vi har møbler, vanlig mengde møbler. Men kanskje færre oppbevaringsmøbler enn vanlig, da vi ikke har så masse ting som må oppbevares utover i kjøkken, klesskap og bad.

Jeg synes det er helt nydelig å være så bevisst som jeg er etter å ha oppdaget minimalisme. 

Anonymkode: e427f...51e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og samboer bodde tidligere på 48 kvm, og det lå stadig klær på gulvet og var generelt litt rotete/mye ting her og der. Jeg ryddet meg inn da jeg flyttet inn hos han, men det var mest for å få oversikt i det som skulle bli mitt hjem. Jeg ble bevisst på rotet som stadig kom tilbake etter å ha ryddet, og begynt å Google rydding og tips. Da kom jeg over nettsider om rydding og etter hvert minimalisme. Det var der reisen startet, i januar/februar i år.

Derfra ble jeg veldig bevisst. Sorterte ut det vi ikke trengte, solgte, kastet, ga bort. Det ble mer plass, og rotet forduftet.

Jeg satt meg mer inn i minimalisme som livsstil, og har i løpet av året fått et bevisst forhold til ting. Ting er ikke like viktig lenger. Jeg vurderer innkjøp nøye. Sparer derfor en del penger. Jeg sammenligner meg ikke like mye med andre lenger. Vennene mine har alltid ligget foran meg i boligkjøp, å «samle» på serviser og ditt og datt. Jeg har følt meg dårlig pga de tingene jeg ikke har. Men etter at jeg fant minimalisme er det nydelig å slippe å ha skap og skuffer full av «riktige» ting.

Jeg er i forkant på gjøremål, ting hoper seg ikke opp. Jeg har bedre tid til å slappe av, legge meg tidlig osv. Jeg prioriterer opplevelser over ting. Pengene jeg sparer på å ikke fylle opp leiligheten med interørgreier bruker jeg på reise.

Vi har møbler, vanlig mengde møbler. Men kanskje færre oppbevaringsmøbler enn vanlig, da vi ikke har så masse ting som må oppbevares utover i kjøkken, klesskap og bad.

Jeg synes det er helt nydelig å være så bevisst som jeg er etter å ha oppdaget minimalisme. 

Så utrolig inspirerende! Jeg fikk gåsehud mens jeg leste teksten din 🥰

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 22.44):

Når og hvordan ble du minimalist?

Ønsker du å leve enklere og dermed bli minimalist?

Hva forandret seg i ditt liv når du ble bevisst på å velge bort det overflødige, eller det som ikke tjente deg og dine ønsker?

Eier du møbler eller bor du helt uten møbler?

Hvilken interiør stil har du valgt som minimalist?

Hva eier du av store synlige ting (hus, bil etc)?

Hvordan har det å bli minimalist påvirket dine livsvalg, sosialt liv, familie, jobb, reise, naboskap?

Hvordan har det å bli minimalist påvirket dine valg på det miljøvennlige området?

Hvordan har det å bli minimalist påvirket din fysiske, emosjonelle og psykiske helse?

Hva er du sluttet å kjøpe?

Hva fikk deg til å søke på minimalisme?

Hvordan oppdaget du minimalisme?

Ble det rundt 2016-17.

Jeg fikk et jobbtilbud som innebar mye reising. Jeg visste aldri hvor lenge jeg ville være her eller der. Forskjellig temperatur i forskjellige land. Det ble for mye å drasse på. Hver gang jeg har flyttet har jeg syntes det har vært alt for mye unødvendig p drasse på, og når jeg pakket ut av skapet i 2017, innså jeg at jeg brukte kun 1/3 del av klærne jeg hadde. Så jeg solgte unna. Etter hvert har jeg gitt bort litt. 
I tillegg så begynte jeg å se på pengebruken, og innså at det er lurt å kunne ha litt til overs om det oppstår noe uventet. Jeg regnet ut hvor mye jeg hadde brukt på «tull», alt sånn jeg ikke trengte. 

Nå, her jeg bor «fast» bor jeg i voksenkollektiv. Har eget rom, deler alt annet. 
Møbler ble skaffet av eier. 1 stort skap og 1 seng. Gikk 1 år før jeg skaffet noe annet å sitte i enn senga, en stol.. i fellesarealet er spisebord, stoler, lenestol og sofabord. Så eier bare stolen selv.

Ville valgt leilighet om jeg skulle kjøpe. Kunne aldri tenkt meg hytte! Det kan leies..

Har eid bil, men det er noen år siden. Har ikke bruk for lenger.

Hvordan det har påvirket… hmm.. egentlig ikke særlig. Men er såvidt noen har kommentert at jeg virker litt storkrevende som aldri vil kjøpe noe..som om ting ikke er godt nok, smådeppa og at jeg aldri unner meg noe.

Min psykiske helse.. på en måte bedre. Jeg er mer avslappet når jeg ikke drasser på så mye. På en annen side er det litt kjipt å se andre bare kjøpe det de vil, og klare å være glade for det. Når jeg selv bare får dårlig samvittighet om jeg kjøper noe jeg vet jeg ikke trenger.

Hva jeg har sluttet å kjøpe: Har ikke hatt noe fast jeg har kjøpt egentlig. Men som tenåring måtte jeg liksom shoppe noe så fort jeg var på er senter. Det gjør jeg ikke lenger. Så i hovedsak klær. Jeg kjøper aldri poser heller. Har med meg gamle handleposer. Forstår ikke folk som driver å kjøper poser hver dag de er på butikken.

Jeg oppdaget ikke minimalisme noe sted. Jeg bare lurte på hvorfor jeg egentlig hadde alt dette, når det bare blir gjenglemt i et skap.

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg. Elaine Marley, mod. 

Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette må jeg si var veldig inspirerende! 

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg har ryddet i både liv, omgivelser og sjel siste året. Og blitt veldig bevisst på ting jeg også etter dette. Men jeg har blitt mer glad i de tingene jeg har, bruker de mer. F.eks aktivitets- og hobbyting. Kvittet meg med en del, men må vel si jeg er materialist fremdeles, for jeg har mye ting. Men nå er jeg glad i hver eneste ting jeg har. Litt sånn "gjør denne tingen/klesplagget meg glad" opplegg. Det gjør at jeg nesten hver dag er takknemlig for stedet jeg bor og hvordan jeg har det rundt meg. 

Men selv om jeg nok vil fremdeles si jeg er en materialist, med tanke på hvor mye jeg har, kjenner jeg som ab_51e, at jeg ikke er opptatt av å skaffe meg nye ting. Har alltid vært opptatt av forbruk og gjenbruk, og å ikke ha alt som alle andre har bare for å ha det. Men nå bruker jeg heller tid med de tingene jeg har. 

Skrevet

Så inspirerende å lese HI, TS 🤩 Jeg var i en prosess mot en mer minimalistisk livsstil - og så ble jeg samboer😄 Han er ikke på hoarder-nivå, men litt sånn "kjekt å ha",kvitter seg ikke med gammelt før han kjøper nytt, og har egenlig ikke spesielt god oversikt over tingene sine. Han er heldigvis ikke en sånn som klamrer seg fast til gammelt ræl, og jeg har fått lov til å kaste mye, men jeg kjenner at jeg blir litt overveldet over mengden ting rundt omkring i huset. Det er litt dårlig med oppbevaringsplass og heller ikke garasje, så mengden ting må reduseres. Hvis noen har gode tips til hvordan håndtere livet med en ikke-minimalist, så tas de i mot med takk 😃

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Når og hvordan ble du minimalist?

Inspirert av mennesker rundt meg og var lei av å bruke mye tid og energi på å rydde. Jeg synes det er viktig å poengtere at minimalisme er en prosess. Det tar tid, og prosessen kan vare livet ut. 

Mer sparepenger er den største forskjellen. 

Stort hus, noe mindre møbler enn folk flest. Trenger jo ikke så mye møbler når jeg ikke har ting å lagre på. 

Bir i hus, men har også hytte. 

Hva eier du av store synlige ting (hus, bil etc)?

Eier hus og en bil, vi trenger ikke to selvom vi er to med sertifikat. 

Eier veldig mye hobby utstyr 🙈 der er jeg ikke minimalist!

Anonymkode: 2c3bd...c0f

• Liker 2
Skrevet
Roci skrev (4 timer siden):

Så inspirerende å lese HI, TS 🤩 Jeg var i en prosess mot en mer minimalistisk livsstil - og så ble jeg samboer😄 Han er ikke på hoarder-nivå, men litt sånn "kjekt å ha",kvitter seg ikke med gammelt før han kjøper nytt, og har egenlig ikke spesielt god oversikt over tingene sine. Han er heldigvis ikke en sånn som klamrer seg fast til gammelt ræl, og jeg har fått lov til å kaste mye, men jeg kjenner at jeg blir litt overveldet over mengden ting rundt omkring i huset. Det er litt dårlig med oppbevaringsplass og heller ikke garasje, så mengden ting må reduseres. Hvis noen har gode tips til hvordan håndtere livet med en ikke-minimalist, så tas de i mot med takk 😃

Argumenter med hvor mye enklere det blir å holde rent og ryddig, samt slutte med å kaste bort penger på innkjøp av klær og ting som man faktisk allerede har og som kan brukes en god stund til. Mer system og oversikt i klesskap og andre skap kommer når man fjerner ting som er hullete, ikke passer, og aldri blir brukt.

Lokk også med at noen ting kan selges og få igjen penger for det til andre ting. Dersom noen av dere har barn kan du snakke om "Jeg har lånt boka dødsryddig på biblioteket fordi jeg ikke har lyst til at barna skal måtte ta hånd om alt dette når jeg/vi dør." Eller lån flere bøker om minimalisme og la de ligge åpne fremme til lesing, evt sett på youtube og se på det via tv. Du kan også lete frem Hoarder episoder på youtube, som en skrekk og advarsel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Argumenter med hvor mye enklere det blir å holde rent og ryddig, samt slutte med å kaste bort penger på innkjøp av klær og ting som man faktisk allerede har og som kan brukes en god stund til. Mer system og oversikt i klesskap og andre skap kommer når man fjerner ting som er hullete, ikke passer, og aldri blir brukt.

Lokk også med at noen ting kan selges og få igjen penger for det til andre ting. Dersom noen av dere har barn kan du snakke om "Jeg har lånt boka dødsryddig på biblioteket fordi jeg ikke har lyst til at barna skal måtte ta hånd om alt dette når jeg/vi dør." Eller lån flere bøker om minimalisme og la de ligge åpne fremme til lesing, evt sett på youtube og se på det via tv. Du kan også lete frem Hoarder episoder på youtube, som en skrekk og advarsel.

Takk for tips, men jeg var kanskje ikke helt tydelig i beskrivelsen av problemet  - han har ikke noe i mot å få det mer ryddig og oversiktlig, men han forventer på en måte at jeg skal ordne det. Jeg har f.eks. omorganisert i noen av kjøkkenskapene, noe som har resultert i at han setter den rene oppvasken på kjøkkenbenken, fordi han ikke "vet" hvor tingene skal være. Det samme gjelder en del andre ting som verktøy og "roteskuffen" på kjøkkenet, men det er kanskje bare å ta tiden til hjelp, evt. merke alle skuffer og hyller med innhold 😄 Jeg tror kanskje den største bøygen for min del er at jeg begynner å innse at vi aldri vil få det så ryddig/minimalistisk som jeg ønsker, og må finne ut av hvordan jeg skal klare å trives med det. Bortsett fra at samboer ikke "ser" rot, så er han en flott kjæreste og samboer:)

Skrevet
Roci skrev (28 minutter siden):

Takk for tips, men jeg var kanskje ikke helt tydelig i beskrivelsen av problemet  - han har ikke noe i mot å få det mer ryddig og oversiktlig, men han forventer på en måte at jeg skal ordne det. Jeg har f.eks. omorganisert i noen av kjøkkenskapene, noe som har resultert i at han setter den rene oppvasken på kjøkkenbenken, fordi han ikke "vet" hvor tingene skal være. Det samme gjelder en del andre ting som verktøy og "roteskuffen" på kjøkkenet, men det er kanskje bare å ta tiden til hjelp, evt. merke alle skuffer og hyller med innhold 😄 Jeg tror kanskje den største bøygen for min del er at jeg begynner å innse at vi aldri vil få det så ryddig/minimalistisk som jeg ønsker, og må finne ut av hvordan jeg skal klare å trives med det. Bortsett fra at samboer ikke "ser" rot, så er han en flott kjæreste og samboer:)

Klassisk problem. 

Han gidder ikke selv. Ja, her kan du følge egen tanke om å enten skrive opp lapper på skap skuffer om hva de inneholder, eller du kan si at du ikke er moren hans og at såpass må han klare å finne ut av selv ved å åpne noen skuffer og dører. Du skal ihvertfall ikke gjøre jobben for han. Det er også en grunn til at jeg nevner at man kan se på hoarder episoder, for ofte vil folk begynne å se seg rundt og innse at de er i faresonen for å skli ut selv.

Dette problemet ditt er litt på siden av tema om minimalisme og handler egentlig mer om hvordan dere løser arbeidsoppgaver. Sammen og hver for dere. Lag avtaler om hvem som skal gjøre hva, og roter på avtalen slik at begge har pliktene og at det ikke er bare han som skal feks tømme oppvaskmaskina. Gjør det tydelig hvordan du ser for deg at dere kan ha det. Lag egne områder til det som er maksimalistisk av evt samlinger, verktøy, hobbyer. Lag gjerne en regel om hvilke områder som skal være ryddig og fritt for ting slik at dere kan ta imot besøk når som helst. 

Det virker litt som om han har overlatt hele oppryddinga til deg, og der må du og han ta et valg. Er dere sammen om å få redusert ting og holde ryddig, eller er det noe han bare jatter med deg på? Spør han konsekvent om han ville latt ting stå på benken om han bodde alene og selv hadde bestemt seg for å lage system?

Snakk sammen, lag en plan begge blir fornøyd med og følg den.

• Liker 5
Skrevet

jeg har alltid vært det.

blir fort stresset av masse ting. jeg har også flyttet veldig mye opp igjennom pga jeg fort har gått lei av en leiebolig. har passet å ikke eie så mye slik at minimalismen har fortsatt.

er ikke minimalist på kjøkkenutstyr, men det er pga jeg er ufør og sliter med matlaging.

jeg sover på lav seng med futon madrass, har også futonsofa. ellers går det i hvitt, brunt, sort, liker en blanding av japansk stil og boho.

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Dere som er minimalist, er dere også digitale minimalister? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så utrolig inspirerende! Jeg fikk gåsehud mens jeg leste teksten din 🥰

supernova_87 skrev (15 timer siden):

Dette må jeg si var veldig inspirerende! 

Så hyggelig! Det er godt vi kan inspirere hverandre litt på et sånt forum 😊

supernova_87 skrev (34 minutter siden):

Nei, jeg er utrolig dårlig på det. Det blir mye skjerm og SoMe. Bare det å sitte her inne på KG vitner jo om å ikke være særlig bevisst på det digitale konsumet. Synes nå jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klassisk problem. 

Han gidder ikke selv. Ja, her kan du følge egen tanke om å enten skrive opp lapper på skap skuffer om hva de inneholder, eller du kan si at du ikke er moren hans og at såpass må han klare å finne ut av selv ved å åpne noen skuffer og dører. Du skal ihvertfall ikke gjøre jobben for han. Det er også en grunn til at jeg nevner at man kan se på hoarder episoder, for ofte vil folk begynne å se seg rundt og innse at de er i faresonen for å skli ut selv.

Dette problemet ditt er litt på siden av tema om minimalisme og handler egentlig mer om hvordan dere løser arbeidsoppgaver. Sammen og hver for dere. Lag avtaler om hvem som skal gjøre hva, og roter på avtalen slik at begge har pliktene og at det ikke er bare han som skal feks tømme oppvaskmaskina. Gjør det tydelig hvordan du ser for deg at dere kan ha det. Lag egne områder til det som er maksimalistisk av evt samlinger, verktøy, hobbyer. Lag gjerne en regel om hvilke områder som skal være ryddig og fritt for ting slik at dere kan ta imot besøk når som helst. 

Det virker litt som om han har overlatt hele oppryddinga til deg, og der må du og han ta et valg. Er dere sammen om å få redusert ting og holde ryddig, eller er det noe han bare jatter med deg på? Spør han konsekvent om han ville latt ting stå på benken om han bodde alene og selv hadde bestemt seg for å lage system?

Snakk sammen, lag en plan begge blir fornøyd med og følg den.

Du har mange gode poenger, takk for innspill🙂 Fortsetter å følge tråden for inspirasjon 🙂

Skrevet
supernova_87 skrev (2 minutter siden):

Ja jeg er det. Jeg eier ikke tv, har kun pc og en gammel smarttelefon som snart byttes ut med en enklere mobiltelefon kun for melding og samtaler. Jeg har ikke hatt facebook, instagram, messenger, snapchat,  og lignende på flere år og bruker pc til å se youtube, surfe etter info og se på feks nrk.

Jeg har heller ikke cd/dvd eller abbonerer på spotify og alt det andre jeg vet mange andre bruker. 

• Hjerte 1
Skrevet

nei ikke digital minimalist. elsker alt teksnisk.

har tv men brukes veldig sjelden. kun når jeg har besøk.

har sosiale medier men bruker de ikke veldig ofte. bruker fb til å chatte med min mor. instagram til å følge folk jeg kjenner.

snapchat for samme grunnen. legger ikke ut noe selv.

har noe apper på mobilen men er mest for praktiske grunner slik som busbillett, legetimer, mobilbank, maps osv. 

• Liker 1
Skrevet

Når og hvordan ble du minimalist? Mange år siden jeg startet å leve på dette viset. Jeg er ingen ekstrem minimalist, men har endret holdning totalt. Og lever kun etter tankesettet, ikke som ekstrem. Kan heller kalle meg en mild-minimalist . Var tidligere en som bare ville shoppe. Endte opp med haugevis med klær etc. Pynteting osv. Nå vurderer jeg mye mer før jeg tar med noe hjem.

Ønsker du å leve enklere og dermed bli minimalist? Åpenbart. Det er både enklere med mindre, mindre å rydde, enklere å vaske, mindre hodebry og mer kvalitetsting kontra kvantitet. Ønsker å fortsette å leve slik jeg gjør nå.

Hva forandret seg i ditt liv når du ble bevisst på å velge bort det overflødige, eller det som ikke tjente deg og dine ønsker? Følte jeg plutselig hadde penger til å legge inn i kvalitet ovenfor kvantitet. Mye enklere å rydde og vaske enn tidligere, for det er ikke tusen ting i veien lengre.

Hvordan bor du i ditt hjem? Det morsomme her, er at alt er et rot nå. Men det er kun pga. oppussing. Bor ikke på det største stedet, og når en må pusse opp et rom som har mye oppbevaring må det plasseres andre steder, og derav rot :P . Til vanlig har alle ting sin plass. Områder i huset har sitt behov osv.

Eier du møbler eller bor du helt uten møbler? Er ingen ekstrem minimalist. Har møbler. lever kun etter minimalisttankesettet (altså å ha ting som gir glede, men ikke overfylle, har ikke to av hver ting med mindre begge brukes samtidig. I min definisjon av minimalisme kan en fortsatt ha ting som pynt, men det er levesettet som er i sentrum. Det får deg til å tenke, vurdere og kvitte deg kjappere med ting som ikke bidrar positivt i livet ditt. Har nok gjennomsnittlig mye mindre ting enn den gjennomsnittelige nordmannen).

Hvilken interiør stil har du valgt som minimalist? Personlig elsker jeg japandi, med en liten tvist: mer farger på veggene. Mye i naturmaterialer. Liker ikke synet av plast, holder meg mer til naturlige materialer som glass, stein, tre osv.

Hus, leilighet eller hytte? Leilighet.

Hva eier du av store synlige ting (hus, bil etc)? Leilighet og bil.

Hvilke andre ting eier du? Eier mye av det samme som andre, men færre ting generelt. Føler det ikke går å skrive alt annet jeg eier for det er fryktelig mye. For eksempel har vi flere akvarier (hobby), der er det 100 forskjellige ting for å drive godt dyrehold. Det blir liksom ikke vits å nevne hva som eies i mitt tilfelle. Kan heller skrive eksempler på hvordan jeg begrenser meg: Har ikke mer enn 2 penner, 2 blyanter, kun en saks, eier ikke toastjern (for en kan bare bruke en stekepanne). Eier generelt lite klær, kjøper sjeldent klær. Eier pyntegjenstander, men kun et veldig lite utvalg, det aller meste ligger fremme (utenom julepynt). 

Hvordan har det å bli minimalist påvirket dine livsvalg, sosialt liv, familie, jobb, reise, naboskap?  Er ikke ekstrem, så har ikke påvirket noe annet enn at jeg prøver å påvirke indirekte fordi det er så mange positive egenskaper ved minimalisme.

Hvordan har det å bli minimalist påvirket dine valg på det miljøvennlige området? Ettersom jeg handler inn mye mindre og er blitt mye mer pirkete på hva jeg tar hjem, så bidrar det til at jeg ikke kjøper inn overflod av produkter som ikke blir brukt. Det er 100% bedre for naturen.  Samt handler jeg kvalitet og ikke billige drittvarer som fort blir ødelagt. Alt hjelper. Miljøvennlighet var aldri motivasjon for å bo mer som en minimalist. Gjør også færre bomkjøp enn tidligere.

Hvordan har det å bli minimalist påvirket din fysiske, emosjonelle og psykiske helse? Alt er blitt bedre. Med mindre ting, mindre rot er det lettere å fokusere på annet som trening osv.

Hva er du sluttet å kjøpe? Har sluttet å kjøpe en del av såper/vaskemidler. For en trenger ikke 100 forskjellige. En trenger som regel bare 5-8 forskjellige, de gjør samme jobb. Har generelt lite av mye produkter (som hudpleie, det meste inneholder uansett bare hormonforstyrrende, kreftfremkallende stoffer osv.). Kjøper ikke duker eller noe liknende med mindre jeg vet at det skal brukes.

Hva fikk deg til å søke på minimalisme? Alltid vært interessert i organisering, systemer og søkt mye oppigjennom for inspirasjon. En dag havner jeg på en video om minimalisme og likte det godt, følte det passet med tankene jeg alltid har hatt, men som jeg ikke hadde fått ned i ord. Så deretter minimalisme på netflix.

Hvordan oppdaget du minimalisme? skrevet over.

Anonymkode: 55adf...39c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er du sluttet å kjøpe? Har sluttet å kjøpe en del av såper/vaskemidler. For en trenger ikke 100 forskjellige. En trenger som regel bare 5-8 forskjellige, de gjør samme jobb. Har generelt lite av mye produkter (som hudpleie, det meste inneholder uansett bare hormonforstyrrende, kreftfremkallende stoffer osv.). Kjøper ikke duker eller noe liknende med mindre jeg vet at det skal brukes.

Anonymkode: 55adf...39c

Dette med vaskemiddel er det mange som reagerer med hos meg. 

Vi bruker ikke vaskemiddel når vi vasker klær. Har ikke brukt det på 10 år. Er helt unødvendig.  Bruker gallesåpe på flekker. 

Bruker ellers kun 2 ting, det er klorin til do og dusj vask og zalo. Zalo blandes i sprayflaske og brukes til alt. 

Har ikke hatt behov for mer. Hudpleie derimot, det har jeg periodevis mye av 😅

Anonymkode: 2c3bd...c0f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...