AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Det var mange intenderte på visning. Jeg valgte å gå for et par som sa de ønsket langtidsleie. Det var to familier som ønsker 1 år. Nå, kun 3 måneder etter at de flyttet inn, sier de altså opp. Vi har tidsubestemt leiekontrakt. Jeg forstår at jeg ikke kan tvinge dem til å bo der, men jeg føler meg ganske lurt. Bor ikke i samme by, så det vil loste meg mye med ny finn annonse, ny visningsrunde og pendling frem og tilbake (4 timers biltur). Har jeg som utleier noen rettigheter? Feks. kreve at de dekker tapt leieinntekt og ekstra kostnader hvis jeg ikke får leid ut leiligheten med det samme? Anonymkode: bf966...20d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Det klarer du iløpet av oppsigelsestiden og klarer du ikke det så er det ikke leietagernes problem Anonymkode: a8d20...b99 43
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Det er ikke enkelt å leie den ut i den aktuelle byen. Poenget er jo at de ikke var langtidsleiere noe som de utgav seg for å være. Da hadde jeg valgt annerledes. Anonymkode: bf966...20d
Turtellure12 Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 (endret) Du har ingen rettigheter utover at de skal betale leie frem til sluttdato. De skal også forlate stedet slik det var da de flyttet inn. Folk kan flytte ut når de vil hvis du ikke presiserer noe annet i kontrakten. Dessverre. Endret 12. november 2022 av Turtellure12 28
nordlending Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke enkelt å leie den ut i den aktuelle byen. Poenget er jo at de ikke var langtidsleiere noe som de utgav seg for å være. Da hadde jeg valgt annerledes. Anonymkode: bf966...20d Det kunne potensielt skjedd med de andre også. For alt du vet har det skjedd noe uforutsett som gjør at de må flytte. 27
HelloMindy Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Det kan hende de hadde planer om å bo der lenge, men ting endrer seg i livet til folk, og leiligheten din passer kanskje ikke for dem lenger. 26 3
Alltidpå Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 Selvfølgelig har du ingen rettigheter her. De forholder seg til kontrakten. Livet skjer. Slik er det å være utleier. 30
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 Lurt ble du bare om de visste på forhånd at de skulle bo der kort tid. For alt vi vet har en mista jobben, blitt syk og må nærmere familie, fått syke familiemedlemmer, kanskje det er slutt mellom dem ect Ei venninne av meg flyttet inn i en leilighet og fant ut at en eks som mishandlet hun da hun var meget ung bodde i nærheten. Hun fikk panikk og måtte vekk. Det er lov å ombestemme seg helt uten grunn også. Anonymkode: 53626...e3f 28 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Kjipt, og skjønner deg, TS. Men sånn er det. Ting endrer seg. Anonymkode: 5b039...6a1 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Jeg får nok ikke leid den ut frem til jeg flytter inn der selv. Ja leit er det dessverre. I disse tider der de fleste av oss kjenner på trang økonomi, var dette det siste jeg trengte. Anonymkode: bf966...20d 2 1
lillevill Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 Hva med å undersøke hvorfor de ikke trives? Kanskje du kan endre på noe slik at de neste vil ønske å bo der lengre. Du er Utleier, det er du som får penger for at de skal bo der. Det er de som må betale deg penger, de kjøper en tjeneste av deg. De vil ikke ha tjenesten lengre, finn ut hvorfor og gjør forandringer slik at du får en bedre "bisnis" ta ansvar. 20 11
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 Dette er det rareste jeg har hørt! Det kan være tusen grunner til at de sier opp. Har du spurt på en fin måte om det har noe med leiligheten å gjøre? Det kan jo hende. Kanskje de ikke er fornøyde og at standarden på boligen ikke viste seg å være like bra som først antatt. Eller det kan være noe helt annet. Folk flytter jo som regel ikke uten grunn. Tenk om noen av de har blitt syke, det har oppstått brudd i samboerskapet eller andre familiære ting? Ting i livet kan oppstå plutselig og det har du ingen kontroll over. Vis heller empati og prøv å forstå hvorfor. Uansett er det tre måneder oppsigelsestid og da har du mer enn god tid til å finne noen andre. Anonymkode: 13bb8...807 16 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er det rareste jeg har hørt! Det kan være tusen grunner til at de sier opp. Har du spurt på en fin måte om det har noe med leiligheten å gjøre? Det kan jo hende. Kanskje de ikke er fornøyde og at standarden på boligen ikke viste seg å være like bra som først antatt. Eller det kan være noe helt annet. Folk flytter jo som regel ikke uten grunn. Tenk om noen av de har blitt syke, det har oppstått brudd i samboerskapet eller andre familiære ting? Ting i livet kan oppstå plutselig og det har du ingen kontroll over. Vis heller empati og prøv å forstå hvorfor. Uansett er det tre måneder oppsigelsestid og da har du mer enn god tid til å finne noen andre. Anonymkode: 13bb8...807 Det er nok ingen som ønsker korttidsleie på 2-3 måneder, så her må jeg dessverre bare punge ut. Selvfølgelig har jeg forståelse for at ting kan skje, men jeg driter heller ikke penger, så jeg synes synd på meg selv. Anonymkode: bf966...20d 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 Merker når jeg, som er deltidsmamma, dvs at jeg har barnet 50/50, er på visning og konkurrerer med par, så er det et par som blir valgt. Selv om utleier ønsker langtidsleie. 6 mnd +/- senere er leiligheten ute til leie igjen🙄 Jeg bodde i min forrige utleieleilighet i 10 år og kan vise til dette + gode referanser. Men når dere som leier ut kun tenker penger (par=2 inntekter, men hva i huleste betyr det i praksis, jeg har også råd til å betjene leia og har betjent leie uten problemer de siste 20 åra), så må dere nesten takke dere selv for at dere må ha visninger hver 3. mnd altså. Anonymkode: aa1ef...255 15 2 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Merker når jeg, som er deltidsmamma, dvs at jeg har barnet 50/50, er på visning og konkurrerer med par, så er det et par som blir valgt. Selv om utleier ønsker langtidsleie. 6 mnd +/- senere er leiligheten ute til leie igjen🙄 Jeg bodde i min forrige utleieleilighet i 10 år og kan vise til dette + gode referanser. Men når dere som leier ut kun tenker penger (par=2 inntekter, men hva i huleste betyr det i praksis, jeg har også råd til å betjene leia og har betjent leie uten problemer de siste 20 åra), så må dere nesten takke dere selv for at dere må ha visninger hver 3. mnd altså. Anonymkode: aa1ef...255 Du hadde vært hjertelig velkommen til meg. Jeg diskriminerer ikke. Jeg valgte dem fordi de ønsket å leie minst 1 år, mens de andre ønsket midlertidig til de fant ny bolig. Var et annet par jeg valgte bort. Man jo bare velge 1. Anonymkode: bf966...20d 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 Ts, hvorfor spør du bare ikke rett ut hvorfor de ønsjer å flytte? Dette er jo erfaring du også kan vokse på! Anonymkode: 13bb8...807 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts, hvorfor spør du bare ikke rett ut hvorfor de ønsjer å flytte? Dette er jo erfaring du også kan vokse på! Anonymkode: 13bb8...807 Takk, godt forslag! ts Anonymkode: bf966...20d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 Nå er jeg ikke fan av airbnb, men er det en mulighet de 2-3 månedene du snakker om? Evt selge leiligheten siden du ikke bor i praktisk avstand? Og støtter å spørre de om det er noe med leiligheten de ikke er fornøyd med, men jeg tror det er helt andre årsaker til at de flytter. For å vite dine rettigheter og plikter som utleier bør du melde deg inn i Huseierne.no feks. Da kan du spørre advokater og få skikkelige svar. Anonymkode: 8eb93...62e 2
Gjest dreamstar Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var mange intenderte på visning. Jeg valgte å gå for et par som sa de ønsket langtidsleie. Det var to familier som ønsker 1 år. Nå, kun 3 måneder etter at de flyttet inn, sier de altså opp. Vi har tidsubestemt leiekontrakt. Jeg forstår at jeg ikke kan tvinge dem til å bo der, men jeg føler meg ganske lurt. Bor ikke i samme by, så det vil loste meg mye med ny finn annonse, ny visningsrunde og pendling frem og tilbake (4 timers biltur). Har jeg som utleier noen rettigheter? Feks. kreve at de dekker tapt leieinntekt og ekstra kostnader hvis jeg ikke får leid ut leiligheten med det samme? Anonymkode: bf966...20d Du ønsker langtidsleie men går for en tidsubestemt kontrakt? Hvorfor i all verden gjør du det? Nei, du har ingen rettigheter etter de har bodd der / betalt leie ut oppsigelsestiden sin. Nå har du kanskje lært at hvis du ønsker langtidsleie så skriver du en tidsbegrenset kontrakt.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er jeg ikke fan av airbnb, men er det en mulighet de 2-3 månedene du snakker om? Evt selge leiligheten siden du ikke bor i praktisk avstand? Og støtter å spørre de om det er noe med leiligheten de ikke er fornøyd med, men jeg tror det er helt andre årsaker til at de flytter. For å vite dine rettigheter og plikter som utleier bør du melde deg inn i Huseierne.no feks. Da kan du spørre advokater og få skikkelige svar. Anonymkode: 8eb93...62e Tall for gode tips! Får hjelp med juridiske problemstillinger via et firma jeg har kontrakt hos. Anonymkode: bf966...20d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå