AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Hei! Jeg må tappes på legekontoret. Jeg har vært med på prosedyren før så jeg vet hva det er og hva slags nål det blir brukt. På faste legekontoret er det en sykepleier som er snilt sagt elendig på pasientbehandling og å sette nåler. Hun bommer konstant, men prøver igjen og igjen selv om pasienten sier nei. Hun fnyser av sprøyteskrekk og er virkelig ikke en jeg vil skal stikke flere ganger med tappenålen. Det er flere andre på kontoret som er veldig flinke og som også tar blodprøver fast. Er det lov å be om en annen om det er den ubehagelige som kommer? Eller har man ingen rettigheter der? Takknemlig for svar Anonymkode: ae97d...ae0
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Blodtapping? Anonymkode: b9a16...67b 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Mener du blodprøver? Du kan jo eventuelt ringe å høre før du kommer, si du har angst for dette og trenger noen som er trygge og flinke fordi du har dårlige erfaringer med denne personen fra før. Anonymkode: eb17d...895
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Blodtapping er når å tappe 2-5 dl (det varierer fra person til person) pga for mye blod i kroppen. Blir samme som å gi blod men bare i litt mindre mengder, det blir bare kastet etterpå og man får desverre ikke premie som ved blodgivning 😂 Anonymkode: ae97d...ae0
Forundret.. Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Jeg må tappes på legekontoret. Jeg har vært med på prosedyren før så jeg vet hva det er og hva slags nål det blir brukt. På faste legekontoret er det en sykepleier som er snilt sagt elendig på pasientbehandling og å sette nåler. Hun bommer konstant, men prøver igjen og igjen selv om pasienten sier nei. Hun fnyser av sprøyteskrekk og er virkelig ikke en jeg vil skal stikke flere ganger med tappenålen. Det er flere andre på kontoret som er veldig flinke og som også tar blodprøver fast. Er det lov å be om en annen om det er den ubehagelige som kommer? Eller har man ingen rettigheter der? Takknemlig for svar Anonymkode: ae97d...ae0 Ja, selvfølgelig er det lov. Ring å si fra hva du ønsker og ikke minst hvorfor du ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Klart du kan be om en annen. Barnet mitt trenger spesiell tilrettelegging for blodprøver, og på vårt legekontor er der en flink og en skikkelig elendig. Jeg har bedt om hun som kan stikke uten problemer, selvom den andre egentlig skal ta blodprøver den gangen. Hvis ikke det går, sier jeg at vi kommer tilbake en dag den andre er på laben. Anonymkode: 7b10c...dd6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blodtapping er når å tappe 2-5 dl (det varierer fra person til person) pga for mye blod i kroppen. Blir samme som å gi blod men bare i litt mindre mengder, det blir bare kastet etterpå og man får desverre ikke premie som ved blodgivning 😂 Anonymkode: ae97d...ae0 Jeg vet hva det er, men trodde ikke de gjorde det på legekontor? Anonymkode: b9a16...67b
Muskath Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg må tappes på legekontoret. Jeg har vært med på prosedyren før så jeg vet hva det er og hva slags nål det blir brukt. På faste legekontoret er det en sykepleier som er snilt sagt elendig på pasientbehandling og å sette nåler. Hun bommer konstant, men prøver igjen og igjen selv om pasienten sier nei. Hun fnyser av sprøyteskrekk og er virkelig ikke en jeg vil skal stikke flere ganger med tappenålen. Det er flere andre på kontoret som er veldig flinke og som også tar blodprøver fast. Er det lov å be om en annen om det er den ubehagelige som kommer? Eller har man ingen rettigheter der? Takknemlig for svar Anonymkode: ae97d...ae0 Kan du ikke ringe og snakke med dem og avtale på forhånd hvem som skal stikke. Det handler vel om hvem som er på jobb når du skal behandles også. Klart det går an å spørre om dette.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Takk for svar alle sammen. Jeg husker desverre ikke navn på vedkommende så litt vanskelig å ringe å be om ikke hun. Da må jeg begynne å forklare utsende og da kan det fort bli misforståelser. Så må da si ifra når jeg er der og ser hvem som kommer. Håper det ikke blir for sent? Anonymkode: ae97d...ae0
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet hva det er, men trodde ikke de gjorde det på legekontor? Anonymkode: b9a16...67b Joda, gjør det på fastlegekontoret mitt iallefall. Da tapper di det i en blodpose som blir bare destruert etterpå. Vanlig rutine på vanlige legekontor har jeg skjønnt Anonymkode: ae97d...ae0
Apis Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 Da forteller du hvordan det er og at du ønsker noen som er flinke på det, og at du forrige gang følte kjemien ikke stemte.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 Ja helt klart. Min mor hadde «dårlige årer» etter kreftsykdom og cellegift. Hun kunne bare ta blodprøve fra den ene armen. Det var mye bomming og vondt. Hun ba om at en annen ansatt tok prøvene av henne. Legen hennes var forundret, for ***** er jo den flinkeste vi har her på senteret! Jeg så på , det så ut som h*n skulle kaste dart da nåla nærmet seg armen til min mor. Makan! Hh*n ble litt fornærmet, men måtte jo bare akseptere det. Anonymkode: 4ba32...0c6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda, gjør det på fastlegekontoret mitt iallefall. Da tapper di det i en blodpose som blir bare destruert etterpå. Vanlig rutine på vanlige legekontor har jeg skjønnt Anonymkode: ae97d...ae0 Ah. Så bra da! Jeg må gjøre det på sykehus, legekontoret mitt gjør det ikke. Anonymkode: b9a16...67b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Jeg husker desverre ikke navn på vedkommende så litt vanskelig å ringe å be om ikke hun. Da må jeg begynne å forklare utsende og da kan det fort bli misforståelser. Så må da si ifra når jeg er der og ser hvem som kommer. Håper det ikke blir for sent? Anonymkode: ae97d...ae0 Hvis du får en flink blodtapper, så legg merke til hva vedkommende heter og be om at du settes opp til samme person neste gang også. Hvis du får den som er helt håpløs, så ville i alle fall jeg gått fram på den måten at jeg lot vedkommende prøve én gang. Hvis det ikke funker - si ifra på en pen måte at du synes det er veldig ubehagelig og at du må be om at en annen stikker i deg. Hvis det ikke er noen andre på jobb må du rett og slett be om å få komme tilbake en annen dag, for du "er ikke i form til dette i dag". Anonymkode: 50881...fa2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja helt klart. Min mor hadde «dårlige årer» etter kreftsykdom og cellegift. Hun kunne bare ta blodprøve fra den ene armen. Det var mye bomming og vondt. Hun ba om at en annen ansatt tok prøvene av henne. Legen hennes var forundret, for ***** er jo den flinkeste vi har her på senteret! Jeg så på , det så ut som h*n skulle kaste dart da nåla nærmet seg armen til min mor. Makan! Hh*n ble litt fornærmet, men måtte jo bare akseptere det. Anonymkode: 4ba32...0c6 Det hørtes ikke ut som en god situasjon! Noen ganger kan det rett og slett gå i stå mellom helsepersonellet og pasienten, også. Jeg snakker av erfaring på akkurat dette området, for jeg er i samme situasjon som din mor. Kun én av armene mine er det lov å stikke i, og blodårene mine er skikkelig herpa etter veldig mange stikk og mye høydose cellegift. Det er utfordrende å treffe blodårene mine på første forsøk, og mange har måttet stikke flere ganger og lete og rote før det kommer blod. (Gjett om jeg har fått noen fantastiske blåmerker opp gjennom årene!) Jeg tar jevnlig blodprøver på grunn av doseringen av noen medisiner jeg går på, og kan trygt si at det er stor forskjell på de som tar blodprøve. Også de som er flinke kan ha pasienter hvor det går helt i stå. En av de ansatte på legekontoret hvor jeg går kan ikke ta prøver av meg. Ikke fordi hun ikke er flink og hyggelig, for hun er begge deler, men rett og slett fordi hun har bommet litt for mange ganger på mine årer, og det har blitt nesten som en "sperre" for henne. I mitt tilfelle kan vi heldigvis spøke og le av det. Anonymkode: 50881...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå