Gå til innhold

Hvorfor stivner ikke konfekten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd at de hjemmelagde karamellene ikke stivner når de avkjøles. Lagde noen i går og de sitter som klisteret på bakepapir og må spises derfra med skje... Fulgte oppskrift i forhold til ingredienser..

Det samme skjedde mede noen små sjokoladekonfekter som ble lagd også. De er i små former men selv om de står i kjøleskapet stivner de ikke og kan ikke tas ut av formen.

Har det noe med tempratur under koking eller lengden på kokingen å gjøre? Noen som har opplevd det samme og forstått hvorfor ? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri klart å lage skikkelige karameller, tror det ihvertfall i mitt tilfelle er på grunn av at jeg har hatt lite tålmodighet og kokt for kort :sjenert:

Men det høres rart ut at ikke sjokoladekonfekten stivner i det minste. Hvilke ingredienser er det i dem?

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg tipper det har noe med koketiden å gjøre ja...

Skrevet

Karameller som kokes og skal bli harde skal somregel bestå "dråpetesten".

Altså, en dråpe av massen i et glass vann, skal uten problem kunne rulles til en kule. Består den ikke denne testen hr en kokt for kort tid, og da blir de ikke harde.

Det er derfor ikke usansynlig at det har med koketiden å gjøre...

Skrevet

Hvis de er for myke har du ikke kokt massen lenge nok. Jo lengre du koker, jo hardere blir karamellene. Smaken er den samme uansett. Så lenge massen består dråpetesten skal de bli passe seige.

Skrevet

Tusen takk for gode svar, skal nok smøre meg med mer tålmodighet neste gang jeg koker karameller... Sjokoladen ja - mulig det ble for mye cognac i den gitt :nisseblunk::nisseblunk:

Skrevet

Jeg lagde i fjor og mine bestod dråpetesten, men de ble kornete etter en uke. Fikk svar på julformuet at det var fordi de kansje hadde kokt for lenge. Hvordan skal man få både harde og ikke kornete karmeller?

Skrevet

Er du usikker er kanskje det aller tryggeste å bruke et termometer (slike man bruker til å lage sukkertøy). Det skal vise 120 grader når massen er ferdigkokt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...