AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Jeg har to barn, 4 og 1 år. Min søster har også to barn, 5 og 3. Vår mor, barnas bestemor, er ekstremt opptatt av min søsters eldste. Hun skryter av henne konstant, påpeker ting hun sier hele tiden selv om det ikke er noe spesielt (eks: "se hvordan hun bruker gaffelen dere!") Barnet er helt ordinær 5-åring. Godt oppdratt, er snill og grei, med noen vanlig utbrudd som er normalt for alle små barn. Det samme gjelder mine barn, og søsters yngste forsåvidt. Vanlige unger. Blir slik favorisering bedre når barna blir eldre, eller er dette noe som vedvarer? Noen som har opplevd at det blir verre? Er bekymret for at favoriseringen skal gå videre til bursdagsgaver etc. Noe det ikke har gjort hittil, men blir altså sprø av den åpenbare favoritt-greia. Anonymkode: d3967...408 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Jeg tror besteforeldre dessverre får veldig sterk tilknytting til største barnebarnet, jeg er det yngste søsken av 4, de andre barns er jo fra 17-30 år, mens mine er bare 4,6 og 10 og er hn største barnebarnet som er mest stas ennå, og de forguder de 2 barna hn har som er 1 og 3 år. Mine er usynlig i forhold til de andre 10 søskenbarna. og dette reagerer også mine søsken på ,men foreldrene mine ser det ikke ,eller vil ikke se det Anonymkode: 4184b...daa 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Har en svigermor som favoriserer yngste- får sååå mye skryt for alt mulig piss fordi det visstnok er så synd på henne. Mine reagerer fordi de ville aldri fått noe skryt for samme ting. Noen ganger får folk bare en greie for seg av en eller annen grunn som ser urettferdig ut selv om ikke alltid intensjonen er det. Ja det er ikke gøy å se egne barn bli dårligere behandlet. Anonymkode: 487e3...5c8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Ikke sikkert at det bedrer seg dersom ingen snakker med henne i hvertfall. Og det trenger ikke å bli brutalt heller. "Du mamma, vi skjønner at Lise er ditt første barnebarn men nå begynner det å bli litt pinlig. Det blir litt rart at du synes hun er flink for å gjøre forventede ting. Kan du ikke heller høre med de hvordan det går i barnehagen, om Tone trives på turninga?" Anonymkode: cf6de...14f 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 jeg kom 10,13 og 16 år etter mine søsken ,så sikkelig appåklatt Anonymkode: 4184b...daa
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Ikke blitt bedre her i alle fall. Favoritten oppfører seg nå som om han bestemmer når og om søskenbarna får ha noe med besteforeldrene å gjøre. Jo eldre vårt barn har blitt, jo mer har han tatt avstand fra besteforeldrene. Anonymkode: 2f8ae...8fd
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 Mitt eldste barn er favoritten til alle besteforeldrene.. Men den yngste er favoritten min. Han er mammas skatt så gir lang F i de andre. Anonymkode: 448b2...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 Her gikk det desverre ikke over. Alt det andre barnebarnet gjør er såååå fantastisk og såååå søtt/sjarmerende. (Om man syns at en skrikende 6åring som hopper opp og ned i sofaen 2230 som sjarmerende.) Her har de andre barnebarna begynt å ta avstand fra besteforeldrene. Har desverre ingen råd, men dere er ikke alene. Anonymkode: 4971c...005 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Jeg vil tro at det er helt normalt at man får sterkere kontakt med ett av barna/barnebarn. Det som spiller en rolle er at man ikke viser der utad. Om du er bekymret, så kan du ta en prat med din mor. Anonymkode: 0a9d5...5a8 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Mitt barn er nr 3 i rekken av barnebarn på 4, og favoritten til faren min. Det skinner så tydelig gjennom og han klarer ikke å skjule det. Det merkes av alle i familien og vi har sagt i fra til han. Han prøver å dempe seg, men han er helt forgapt i den ungen (som er 20+ nå). Det gjøres dog ingen forskjell på gaver eller materielle ting. Anonymkode: dd279...518 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 Nå er jeg glad for at min bestemor aldri har favorisert noen av oss, hun har to biologiske barnebarn (de eldste) og to adoptiv barnebarn meg og lillesøster (de yngste). Om noe så tror jeg faktisk bestemor har vært veldig nøye med at vi alle har fått likt, både av tid og gaver, uavhengig av alder. Er jo veldig synd når man åpenbart favoriserer. Kan jo bli bedre, men det er vel mer sannsynlig at det ikke blir det. Anonymkode: e3b72...574
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 Huff. Det ser mørkt ut basert på alle tilbakemeldingene her. I skrivende stund fikk jeg en snap av min mor. Hadde vært og besøkt min søster I ettermiddag. Fikk et bilde av den eldste, hvor hun skrev: "Se hvem som var glad for å se mormor! Go'ingen (hjerte)" Jeg svarte: "Så hyggelig! Hvor er X da?" (søsters yngste) Mamma: "han var her han og" Blir helt matt... - TS Anonymkode: d3967...408 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 I min familie fortsatte det i alle fall livet ut (besteforeldrenes liv, altså). Mine besteforeldre hadde ganske mange barn, og de fikk relativt mange barnebarn i løpet av noen få år. Besteforeldrene mine hadde to favoritter. Ingen av dem var eldste barnebarn. Forskjellsbehandlingen gikk på mange ting, og var veldig synlig for alle: de to favorittbarnebarna fikk både reiser og opplevelser som ingen andre barnebarn noensinne fikk noe av, og mengden/størrelsen på gaver og pengesummer til jul og bursdag (og ikke minst alt som ble gitt utenom jul og bursdager) var helt annerledes til de to som ble favorisert enn til de andre. De fortsatte livet ut å gi gaver til bursdager og jul til de to favorittene, mens til de andre barnebarna var det stopp ved konfirmasjonsalder. Det er fullt forståelig at de ikke kunne ta med alle på alt mulig hver gang, og det er fullt forståelig at man ikke kan gi kjempemange dyre gaver, men urettferdigheten var påtakelig, og de burde heller latt være når de ikke hadde råd til å gjøre det mer likt. Ingen av mine tanter og onkler tok det noen gang opp med foreldrene sine. Det burde de gjort, av hensyn til både den eldste og den yngste generasjonen, men også av hensyn til seg selv. Flere av mine tanter og onkler har snakket om at de syntes det var sårt at deres egne barn ble verdsatt lavere enn andre. Jeg synes ikke dette er en god måte for verken barn eller voksne å lære at det er forskjell på folk, for å si det sånn. Anonymkode: c80b1...125
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 Først vil jeg bare si at du har lov å være lei deg på dine barns vegne. Det er utrolig sårende når ens nærmeste ikke ser hvor fantastisk alle barnebarna er! Av egen erfaring, det endrer seg ikke selv om tar det opp. Noen er bare slik, de ser ikke at denne forskjellsbehandlingen sårer alle de andre barnebarna. Dette kan irritere meg selv om både favoritten og mine er voksne så får niesen min fremdeles dyre og råflotte gaver, mine får som oftest ikke noe. Jeg er forøvrig også veldig glad i niesen min. Bestemors favoritt. Anonymkode: d5995...e3b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 Vi opplevde at det aldri ble bedre. Søsteren til mannen har 1 barn og vi har 2. Svigers har alltid forskjellsbehandlet barna der det eldste barnebarnet (nevøen vår) alltid har vært på overnatting, ferieturer, kafebesøk osv med besteforeldrene mens våre 2 barn sjelden fikk lov eller så hadde dei ikke tid. Vi sa ifra flere ganger uten å møte forståelse. Barna er nå 15(nevøen) og våre 2 på 12 og 14 år. Våre barn har veldig lite kontakt/relasjon med disse besteforeldrene ( barna har valgt det selv da de selv så forskjellsbehandlingen de ble utsatt for) Anonymkode: 33001...664
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #16 Skrevet 13. november 2022 Alltid noe spesielt med den første! Det sier mine foreldre også, de hadde allerede flere barnebarn innen jeg fikk barn. Likevel behandler de mitt barn som om det var det ène de hadde, men så er vi der veldig mye også. Barnet mitt var syk som nyfødt som selvsagt bragte ekstra mye bekymringer, som gjorde at vi måtte få mye hjelp fra familien og da blir det automatisk et tettere bånd. Så er man sammen mye og får det nære båndet ganske tidlig så tror jeg det legger mye av grunnmuren altså. Anonymkode: c8938...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #17 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alltid noe spesielt med den første! Det sier mine foreldre også, de hadde allerede flere barnebarn innen jeg fikk barn. Likevel behandler de mitt barn som om det var det ène de hadde, men så er vi der veldig mye også. Barnet mitt var syk som nyfødt som selvsagt bragte ekstra mye bekymringer, som gjorde at vi måtte få mye hjelp fra familien og da blir det automatisk et tettere bånd. Så er man sammen mye og får det nære båndet ganske tidlig så tror jeg det legger mye av grunnmuren altså. Anonymkode: c8938...7ca Må legge til at de ikke favoriserer når alle er der, og tror nok alle barnebarna føler seg som den ène når de er der alene. De er veldig flinke sånn! Og veldig glad for det. Anonymkode: c8938...7ca
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #18 Skrevet 13. november 2022 Mine besteforeldre sa rett ut til mine søsken «hvorfor kan ikke dere være mer som X». Det falt jo ikke positivt ut for meg for å si det slik. De hadde faktisk et poeng der og da på å stusse over tingenes tilstand, men altså. Si det til bestemor - hyggelig med komplimenter, men det begynner å bli påfallende. Og det setter alle i en litt rar posisjon. Jeg merket jo alltid at de samme besteforeldrene likte vår niese/nevø bedre. Det var sårt. Anonymkode: ed593...a67
Mooza Skrevet 13. november 2022 #19 Skrevet 13. november 2022 Mine barn er født mye tidligere enn mine søsken sine barn, og jeg var yngre- 23 da jeg fikk min eldste. Søkte derfor gjerne mer hjem enn mine søsken som var mye eldre da de først fikk barn. Da var jo dessuten enda mine besteforeldre, og faktisk oldemor i live. Mine barn hadde mange års forsprang på å være barnebarn før alle mine søsken fikk da de var i slutten av 30 årene. Min eldste er 24 nå, og søskenbarn er 10-11, og nedover. Jeg merker ikke at de har favoritter blant mine, men de har nok et nærere forhold til mine barn enn mine søskens.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #20 Skrevet 14. november 2022 Mooza skrev (22 timer siden): Mine barn er født mye tidligere enn mine søsken sine barn, og jeg var yngre- 23 da jeg fikk min eldste. Søkte derfor gjerne mer hjem enn mine søsken som var mye eldre da de først fikk barn. Da var jo dessuten enda mine besteforeldre, og faktisk oldemor i live. Mine barn hadde mange års forsprang på å være barnebarn før alle mine søsken fikk da de var i slutten av 30 årene. Min eldste er 24 nå, og søskenbarn er 10-11, og nedover. Jeg merker ikke at de har favoritter blant mine, men de har nok et nærere forhold til mine barn enn mine søskens. De barna som føler de får noe (kjærlighet, blir prioritert, emosjonell støtte, praktisk hjelp, råd og veiledning etc) når de trenger det søker også hjem når de blirforeldre, selv om de er voksne når de får barn. Så det høres ut som at dine søsken ikke opplever å få det samme som deg. Anonymkode: a2c0f...815
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå