Gå til innhold

Følger av å være alvorlig undervektig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært undervektige på grunn av spiseforstyrrelser, hvilke følger opplevde dere av det? Fysiske og psykiske, også generelt og ikke bare knyttet til mat

Anonymkode: 326a0...dcc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fysisk: Konstant sliten, mistet mye muskelmasse og kunne ikke holde på med idrett lenger, gjorde vondt å sitte på vanlige stoler, måtte sove med pute mellom bena, frøs hele tiden, kroppen føltes blytung på grunn av energimangel, søvnproblemer. Senere i forløpet: Ekstrem sult, overspising, oppkast. Dårlige blodprøver, hevelser i ansiktet, svimmelhet. 

Psykisk: Frynsete, overfølsom, taklet stress mye dårligere selv om jeg trodde spiseforstyrrelsen hjalp meg (feil), ALT med mat var vanskelig og komplisert. Alt var feil uansett hva jeg gjorde eller ikke gjorde. Depresjon ble verre. Isolerte meg og distanserte meg fra familie og venner, for å skjule hvordan jeg egentlig hadde det. Ond sirkel nedover.

Noe av det skumleste var at jeg ikke så det selv. Forverringen var så gradvis at jeg ble vant til symptomene underveis. Jeg trodde det gikk bra og at undervekten ikke var så alvorlig. Tok grundig feil.

Frisk i dag. Heldigvis! Dette er flere år siden.

Anonymkode: 6da35...24d

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fysisk: Konstant sliten, mistet mye muskelmasse og kunne ikke holde på med idrett lenger, gjorde vondt å sitte på vanlige stoler, måtte sove med pute mellom bena, frøs hele tiden, kroppen føltes blytung på grunn av energimangel, søvnproblemer. Senere i forløpet: Ekstrem sult, overspising, oppkast. Dårlige blodprøver, hevelser i ansiktet, svimmelhet. 

Psykisk: Frynsete, overfølsom, taklet stress mye dårligere selv om jeg trodde spiseforstyrrelsen hjalp meg (feil), ALT med mat var vanskelig og komplisert. Alt var feil uansett hva jeg gjorde eller ikke gjorde. Depresjon ble verre. Isolerte meg og distanserte meg fra familie og venner, for å skjule hvordan jeg egentlig hadde det. Ond sirkel nedover.

Noe av det skumleste var at jeg ikke så det selv. Forverringen var så gradvis at jeg ble vant til symptomene underveis. Jeg trodde det gikk bra og at undervekten ikke var så alvorlig. Tok grundig feil.

Frisk i dag. Heldigvis! Dette er flere år siden.

Anonymkode: 6da35...24d

Du beskriver det bra. Vært der selv. Og er frisk.

Legger til ekstra behåring, at jeg følte jeg frøs noe inn i h. Det aller mest skremmende her var da kvalme gjorde det meste kom opp igjen av seg selv , vekt raste fort og intellektet sa takk for seg og ingen tanker hang sammen lenger og alt var hylende angst minutt for minutt. ( ny Nrk- serie ? Måtte bare) Men da skjønte jeg alvoret også. Jeg var ved veis ende og klarte snu. Men tankene funket ikke på månder. Kunne ikke bruke tankene mine Bare tull. Svært skremmende. Ble faktiske traumatiser og måtte jobbe med det i årevis. Og ennå kan jeg falle ned i minnet.

Anonymkode: 8b65e...3ae

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har vært undervektige på grunn av spiseforstyrrelser, hvilke følger opplevde dere av det? Fysiske og psykiske, også generelt og ikke bare knyttet til mat

Anonymkode: 326a0...dcc

Man kan få permanent hjernesvinn. Vet om ei som har det og hun e rmerkbart redusert selvom hun er frisk fra anoreksien. 

Og beinskjørhet

Brekke beina. Ikke bare nå, men lettere når man blir eldre også

Anonymkode: bbd97...0b2

• Nyttig 1
Skrevet

Vondt å sitte på harde stoler, fikk sår på ryggraden hvis jeg lente meg bak mot stolryggen. Våknet på natta skjelven og svett (lavt blodsukker), slet med å gå i trapper på det verste fordi jeg var så svimmel og svak i beina.

Psykisk følte meg meg egentlig bare tom og nummen. Og dessverre, en følelse av å være uovervinnelig. Det var den følelsen som holdt på å drive meg rett i døden. 

Heldigvis er jeg mye bedre nå. Har fått benskjørhet og muligens en skade på hjertet, er under utredning. 

Anonymkode: ee142...e87

• Hjerte 1
Skrevet

Trøtt og sliten og orker ingen ting. Da jeg var på mitt laveste klarte jeg ikke en gang å møte venner, som gjorde at jeg mistet de få vennene jeg hadde. Så nå har jeg ingen venner pga anoreksien. 

Anonymkode: bbd97...0b2

• Hjerte 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen Christina82, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...