AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Har nå to barn, vi ønsker oss veldig gjerne tre barn - men og det er et stort men for min del - i svangerskap nr 2 fikk jeg svært store vansker med bekkenet mitt, på det nivået at jeg brukte krykker, dusjstol og 100% sykemelding fra uke 30. I første svangerskap følte jeg nesten at bekkenløsning nærmest var en unnskyldning gravide kom med, så fikk meg et skikkelig bit i rumpa når jeg plutselig ikke kunne dusje selv engang🥵 Så skammer meg godt for mine tanker rundt det, fordi første svangerskap gikk som en drøm. Nå er yngste snart 1 år, og jeg er ikke klar for graviditet helt enda - redd for samme opplevelse denne runden (kom meg heldigvis fort på beina etter fødsel - 2 uker etterpå var jeg nesten god som ny). Kan fortsatt streve med å løfte ene foten, men ikke sånn at det hemmer meg. Det jeg lurer på - er det fornuftig å vente en stund før vi får nestemann, at bekkenet får satt seg skikkelig? Trener regelmessig osv. Eller har dere opplevd at plagene kommer tilbake uavhengig av lengde mellom svangerskap? Fortell gjerne om deres erfaringer!🙌🤞 Anonymkode: 93445...d81
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Bekkenet blir ofte verre og verre for hvert svangerskap. Så spørsmålet er vel om du ønsker å gjennomføre et mer smertefullt og hemmende svangerskap enn det forrige? Anonymkode: e46b8...819 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Hvorfor ta sjansen og vil deg selv så vondt? Du vil i tillegg ha to barn å passe på. Er det verdt det? Du ble bra igjen etter to uker denne gangen, er det ikke sikkert det går like bra neste gang. Anonymkode: 329e4...383 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 Jeg personlig hadde ikke turt det, slet selv veldig med bekkenet i svangerskap 2 og valgte derfor ikke flere barn. Mens en venninne av meg hadde store problemer med bekkenløsning, var sengeliggende i store deler av svangerskapene sine, spesiielt siste. Flere år etter slliter hun veldig, har perioder hvor hun må bruke krykker og kan ikke gjøre alt hun ønsker, I etterkant hadde hun nok ikke ønsket gå gjennom svangerskap 3, ville selvsagt ikke vært barn nummer 3 foruten, men kostnaden for kroppen er stor Anonymkode: bde31...9e2 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 Takker alle for svar!! 🥰 Er nettopp dette jeg også vurderer for og mot. Det jeg lurer litt på er om noen har erfaring med å vente litt mellom svangerskapene, om det kan ha noe effekt på bekkenet? Dersom jeg venter noen år. Er helt klart de langsiktige skadene jeg er bekymret for, 9 mnd er liksom en ting, men dersom senskadene kan bli større er det jo gjerne ikke verdt det😫 Anonymkode: 93445...d81
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takker alle for svar!! 🥰 Er nettopp dette jeg også vurderer for og mot. Det jeg lurer litt på er om noen har erfaring med å vente litt mellom svangerskapene, om det kan ha noe effekt på bekkenet? Dersom jeg venter noen år. Er helt klart de langsiktige skadene jeg er bekymret for, 9 mnd er liksom en ting, men dersom senskadene kan bli større er det jo gjerne ikke verdt det😫 Anonymkode: 93445...d81 Jeg har en venninne som slet veldig med første svangerskspet. Det tok 4 måneder før hun kunne gå etter fødsel. Ni år senere fikk hun nummer to. Barnet er nå 3 år og hun sliter fortsatt. Hun klarer ikke å bære tungt, jogging kan hun bare glemme. Anonymkode: 329e4...383 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 Jeg hadde kraftig bekkenløsning med første barn og problemer med bekkenet i to år etterpå. Ble gravid med nummer to drøyt tre år etter første, og også da invalidiserende bekkenløsning. Var imidlertid mye flinkere til å ta hensyn til smertene med en gang de dukket opp, vet ikke om det hadde noen betydning. I hvert fall mye raskere bedring etter fødsel nummer to, tok bare noen måneder før jeg var OK. Ti år senere merker jeg bekkenet ved visse aktiviteter, men er ikke plaget i det daglige. Må sove på god madrass og unngår langrenn. Anonymkode: c6c9b...621
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 Altså, for min del blei det bra igjen. Eller, nesten. Jeg har tre barn. Denne sommeren, 3,5 år etter siste fødsel og 9 år etter første, klarte jeg endelig å gå i 17.mai tog uten å være helt skutt etterpå. Anbefaler virkelig forebyggende og behandlende behandlinger hos en kiropraktor som kan dette med bekken. Anonymkode: 61986...6f6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 Har du diskutert senskader din med lege og fysioterapeut, ts? Eller tar du bare for gitt at alle senskader etter fødsel «går seg til»? Sannheten er at senskader kan bære permanente. Og at du har null garanti for at du neste gang ikke må bruke krykker permanent. Så ta en vurdering på hvor viktig antal barn er målt opp mot din evne til å delta i livet til de to eller tre du velger å få. Så få dette kartlagt. Skaff deg sikker info om sjansene for permanente senskader fra fagpersoner. Og, om du likevel tenker risikere en graviditet til - tren deg godt og grundig opp først. Anonymkode: d38c7...ace 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 Hvorfor holder det ikke med to? Anonymkode: 0b14e...2ac 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 Med første hadde jeg bekkenløsning, men klarte meg ganske greit. Med nummer to var jeg delvis sykemeldt fra uke 9 og gikk allerede da på krykker. Fullt sykemeldt fra uke 27, masse tilrettelegging i hjemmet og hjemmebesøk av fysio et par ganger i uken siden jeg ikke kom meg ut av huset selv. Gikk rundt et år etter fødselen før det var på plass igjen. Med nummer tre og nummer fire var jeg i toppform, og merket minimalt til bekkenet. I likhet med deg var jeg usikker på det å prøve på nytt, for hvordan svangerskapet skulle bli og tiden etterpå. Spesielt med tanke på de barna vi hadde fra før. Hadde samtaler med både legen, fysioterapeut og ergoterapeut, og vi lagde en plan hjemme for hvordan vi skulle forebygge og håndtere det, hvis jeg skulle bli like rammet. For eksempel handlet vi ilag en gang i uken, så mannen kunne bære de tunge tingene. Jeg overtok all leksegjøring, mens han tok over støvsuging og vask av dusjkabinett. Jeg brettet alle klærne, mens han bærte de mellom etasjene. Startet med forebyggende øvelser fra fysio og kjøpte også bekkenbelte klart. Men som sagt, fikk ingen plager i de to siste svangerskapene og jobbet helt frem til permisjonen startet. Anonymkode: 5bcb9...edd
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 Jeg har bare et barn, en baby som nærmer seg et år. Jeg brukte lang lang tid før jeg klarte å gå normalt og leve normalt. Jeg måtte til slutt kontakte fysio som hjalp meg med trening. Det har gått fra kjempevondt og jævlig til veldig veldig bra. Har også begynt å trene for å stramme opp muskler i rygg, mage og bakside lår, samt bekkenbunn, for å unngå det igjen. Anonymkode: 64492...c46 1
Grønn Frosk Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 22.15): Bekkenet blir ofte verre og verre for hvert svangerskap. Så spørsmålet er vel om du ønsker å gjennomføre et mer smertefullt og hemmende svangerskap enn det forrige? Anonymkode: e46b8...819 Ja. Bekkenløsning handler ikke om trening/ikke trening. Det er hormonelt utløst. Jeg hadde det i begge mine. I nummer to såpass gale at jeg vurderte rullestol. Jeg ble frarådet å få flere barn pga av forverringen det nok ville utløse. Nå har dere to barn. Sannsynligvis vil du bli veldig preget av bekkenløsning med smerter og alle de begrensinger det gir, med to småbarn i huset.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Jeg synes det er lov å ønske seg et barn til. Men ta deg en time med fysioterapeut først og få noen råd på hva du kan forvente. Men uansett så er hver graviditet forskjellig. Når du brukte krykker sist gang, så må du nok regne med å bruke det igjen. Kanskje låne en rullestol for sikkerhets skyld. Nå når dere har to barn og passe på er det veldig viktig at du har en mann som kan stille opp og har mulighet til å være fleksibel med deg og de andre barna. Anonymkode: f7271...f5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå