AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Del Skrevet 12. november 2022 Jeg trodde i utgangspunktet at man ikke kan bruke hytter som fast bopel, men har sett mange artikler under og etter pandemien om folk som bor på hytter. Noen som vet hvordan regelverket for dette egentlig er? Anonymkode: a32a4...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 12. november 2022 #2 Del Skrevet 12. november 2022 Må søke kommunen om endring fra fritidsbolig til primærbolig. Ikke sikkert de gidder å godta søknad, for det betyr at de også må legge til rette for barnehage, eldreomsorg osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 12. november 2022 #3 Del Skrevet 12. november 2022 newman01 skrev (Akkurat nå): Må søke kommunen om endring fra fritidsbolig til primærbolig. Ikke sikkert de gidder å godta søknad, for det betyr at de også må legge til rette for barnehage, eldreomsorg osv. De fleste kommuner vil vel ha skattebetalere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Del Skrevet 12. november 2022 I utgangspunktet er det ikke lov å bo hele året i fritidsbolig om den ikke er søkt og godkjent som helårsbolig. For å få hytta godkjent som helårsbolig stilles det krav til blandt annet innlagt vann eller tilgang til brønn, oppvarming og byggkonstruksjon som oppfyller dagens krav etter forskrifter og boligen må være tilknyttet offentlig vei. Man kan bo på fritidsbolig inntil et visst antall måneder i året uten å trenge å søke om bruksendring til helårsbolig men jeg har ikke hørt om noen som har blitt kontrollert og tatt for å bo der hele året. Anonymkode: 8166b...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Del Skrevet 12. november 2022 Det er ulovlig, men det er ikke alle kommuner som har som vane å forfølge slike saker. Anonymkode: 3cc9d...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Del Skrevet 12. november 2022 Anonym Brukar0 skrev (34 minutter siden): De fleste kommuner vil vel ha skattebetalere? De fleste kommuner har skatt på fritidseiendom. Da har de inntekter på deg, uten en masse potensielle utgifter og plikter. Anonymkode: 4bc5c...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Del Skrevet 12. november 2022 Jeg bodde på hytta i noen år. Null stress det😊 Jeg og ungene registrerte oss som ‘uten fast bopel’ og med postboks som postadresse. Ungene gikk i barnehage og i skolen, jeg jobbet og vi levde som normalt Anonymkode: 71546...bb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 12. november 2022 #8 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste kommuner har skatt på fritidseiendom. Da har de inntekter på deg, uten en masse potensielle utgifter og plikter. Anonymkode: 4bc5c...044 Tja, de må ha legevaktberedskap som tar høyde for hyttebeboere. Eiendomsskatt og evt. formuesskatt på fritidsbolig er ikke akkurat veldig mye i forhold til inntektsskatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Del Skrevet 13. november 2022 Det går helt fint, har gjort det i flere år. Meget besparende og fint for meg som er trygdet. Anonymkode: 4022c...90a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 13. november 2022 #10 Del Skrevet 13. november 2022 12 hours ago, Anonym Brukar0 said: Tja, de må ha legevaktberedskap som tar høyde for hyttebeboere. Eiendomsskatt og evt. formuesskatt på fritidsbolig er ikke akkurat veldig mye i forhold til inntektsskatt. Folk som er på hytta hver bidige helg fra fredag til søndag kveld har kanskje ikke behov for legevaktberedskap? Om noen plutselig har ei friuke eller tar noen dager ekstra innimellom, på hytta, så trengs ikke legevaktberedskap? Jeg tviler på at en kommune ville prioritert annerledes ang legeberedskap før hundrevis meldte flytting til hytta. Ofre for strømranet får forresten ikke "strømstøtte" for hyttestrømmen, så de som velger å bo der, om enn bare deler av året, får sin straff og vel så det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 13. november 2022 #11 Del Skrevet 13. november 2022 newman01 skrev (13 timer siden): Må søke kommunen om endring fra fritidsbolig til primærbolig. Ikke sikkert de gidder å godta søknad, for det betyr at de også må legge til rette for barnehage, eldreomsorg osv. Det er ikke snakk om å gidde. Områder har en reguleringsplan. Det er naturområder med byggeforbud, områder regulert til boligbygging, industri eller hytter og infrastruktur og kommunale tjenester er lagt opp etter dette. Er et område regulert til fritidsboliger trengs det ikke vann og avløp, det trengs ikke vei. Kommunen er ikke pliktig til å sende en skolebuss dit. Du bruker ikke kommunens tjenester med mindre du har søkt og fått godkjenning om feks skoleplass. En fritidsbolig er derfor lavere skattet, det er lavere krav og lite avgifter. Alle ville vel bodd billigere. Tror du ikke vi som sitter med hus heller ville kjøpt en hytte, oppgradert den og spart masse penger? Men... det er rikke lov å bo på hytte. Likevel er det ingen sanksjonsordning for å straffe dette. Noen kommuner gir lov for å flytte til hytte og gi skoleplass. Ofte er dette kommuner med hytter av høy standard. Enkelte hytter har vedre standard enn de fleste hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 13. november 2022 #12 Del Skrevet 13. november 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bodde på hytta i noen år. Null stress det😊 Jeg og ungene registrerte oss som ‘uten fast bopel’ og med postboks som postadresse. Ungene gikk i barnehage og i skolen, jeg jobbet og vi levde som normalt Anonymkode: 71546...bb8 Interessant. Hvor lenge siden er dette? Trodde "uten fast bopel" var noe som visse ikke liker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #13 Del Skrevet 13. november 2022 Jeg kjenner folk som har gjort det i midlertidige perioder (oppussing, salg av hus og vente på å flytte inn i nytt hus osv.), og også studenter som har hatt det som fast bopæl under studier. Flere har hatt registrert adresse der også, uten at det har blitt problematisert, men alle jeg kjenner bodde der kun for en avgrenset midlertidig periode (+/-1 år). Anonymkode: 7c6fa...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 13. november 2022 #14 Del Skrevet 13. november 2022 slask skrev (2 minutter siden): Folk som er på hytta hver bidige helg fra fredag til søndag kveld har kanskje ikke behov for legevaktberedskap? Om noen plutselig har ei friuke eller tar noen dager ekstra innimellom, på hytta, så trengs ikke legevaktberedskap? Jeg tviler på at en kommune ville prioritert annerledes ang legeberedskap før hundrevis meldte flytting til hytta. Ofre for strømranet får forresten ikke "strømstøtte" for hyttestrømmen, så de som velger å bo der, om enn bare deler av året, får sin straff og vel så det. Hytteborere har krav på bruk av legevakt, men ikke fastlege I hyttekommunen. Og jo, med flere innbyggere så må kommunen ha bedre legevakt. Men bedre er likevel mangelfull. Det skal jo spares Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. november 2022 #15 Del Skrevet 13. november 2022 slask skrev (9 minutter siden): Folk som er på hytta hver bidige helg fra fredag til søndag kveld har kanskje ikke behov for legevaktberedskap? Om noen plutselig har ei friuke eller tar noen dager ekstra innimellom, på hytta, så trengs ikke legevaktberedskap? Jeg tviler på at en kommune ville prioritert annerledes ang legeberedskap før hundrevis meldte flytting til hytta. Ofre for strømranet får forresten ikke "strømstøtte" for hyttestrømmen, så de som velger å bo der, om enn bare deler av året, får sin straff og vel så det. Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer meg slik. Har du misforstått hva jeg skrev? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 13. november 2022 #16 Del Skrevet 13. november 2022 (endret) Vil nok se en del som flytter permanent på hytta pga kommende boligkrakk og økonomisk kollaps. Det minste problemet er nok at det er "ulovlig" å bo der permanent, for det kommer ikke folk fra kommunen for å kaste deg ut. De sender brev på brev (men hvor) og tida vil gå før de kan finne på å gjøre noe med permanent bosetting (hva skal de gjøre?). Hvor lenge må man bo på ei hytte før det offentlige reagerer? Og hva skal de gjøre? Kaste deg ut fra hytta resten av året for å rette opp års-prosenten? Å telle måneder er også ulovlig overvåkning. Nei, vi har helt andre problemer i hverdagen enn dette. De som av økonomiske grunner må bo på hytta, vil gjøre det. Kjekt for de med hytte 8 km unna hjemstedet. Finnes en del av de. Strømprisene er akkurat nå lave (for de med spotpris - de andre ranes), og strømprisen påstås å være pga krigen, men strømprisene begynte å nå syke tilstander i fjor allerede. Så øker rentene egentlig av uforståelige grunner siden det ikke er økonomien som går godt, men prisene som er gått i taket. Renteøkningen gjør det hele bare verre, nesten som de ønsker å fremskynde tvangssalgene og konkursraset. Nå meldte EU-kumpanene at boligeiere kan vente seg krav om oppgradering og krav om høyere isoleringsgrad, energikrav osv. Ja, det er jo akkurat hva folk trenger. Slukke bålet med bensin. Lurt. ("åh, filleren, det hjalp ikke å slukke med bensin.....få hit mer bensin....") Kos dere på hytta mens det brenner. Håper det ikke blir skogbrann også. Endret 13. november 2022 av slask Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 13. november 2022 #17 Del Skrevet 13. november 2022 11 minutter siden, Anonym Brukar0 said: Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer meg slik. Har du misforstått hva jeg skrev? Poenget mitt er at noen få hyttebeboere til eller fra neppe utgjør noen stor utgiftspost på legevakts-siden. Mange bor i årevis uten behov for lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. november 2022 #18 Del Skrevet 13. november 2022 slask skrev (8 minutter siden): Poenget mitt er at noen få hyttebeboere til eller fra neppe utgjør noen stor utgiftspost på legevakts-siden. Mange bor i årevis uten behov for lege. Poenget mitt var at hyttebeboere ikke er helt uten utgifter i kommunen, og at det er bedre å få de som faste innbyggere som betaler skatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #19 Del Skrevet 13. november 2022 Anonym Brukar0 skrev (13 timer siden): Tja, de må ha legevaktberedskap som tar høyde for hyttebeboere. Eiendomsskatt og evt. formuesskatt på fritidsbolig er ikke akkurat veldig mye i forhold til inntektsskatt. Ja da. Men andelen utgifter for en hytteeier i en legevakt som ofte er interkommun, er nok langt mindre en potensielle utgifter igjennom et livsløp for en beboer i kommunen. Jeg har feks hytte i samme kommune nå snart i 40 år. Kommunen har ikke hatt 1 eneste krone utgift på meg. De har derimot inntekter på meg igjennom skatter og avgifter i tillegg til alt jeg bruker på handel, service, lokale håndtverkere osv. Men ja. Inntektsskatt er selvfølgelig langt mer innbringende isolert sett en skatt på fritidsbolig. Anonymkode: 4bc5c...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. november 2022 #20 Del Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja da. Men andelen utgifter for en hytteeier i en legevakt som ofte er interkommun, er nok langt mindre en potensielle utgifter igjennom et livsløp for en beboer i kommunen. Jeg har feks hytte i samme kommune nå snart i 40 år. Kommunen har ikke hatt 1 eneste krone utgift på meg. De har derimot inntekter på meg igjennom skatter og avgifter i tillegg til alt jeg bruker på handel, service, lokale håndtverkere osv. Men ja. Inntektsskatt er selvfølgelig langt mer innbringende isolert sett en skatt på fritidsbolig. Anonymkode: 4bc5c...044 Men kommunen har nok talt med deg i beregningen av hvor mye legevaktberedskap de trenger. Jeg er fra en kommune som har flere hytter enn innbyggere, og kommunen må ha en høyere legevaktberedskap enn hvis de bare hadde egne innbyggere å tenke på. En fastboende hadde nok også handlet lokalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå