yunayinu Skrevet 12. november 2022 #1 Del Skrevet 12. november 2022 Hei dere, For et par uker siden ble jeg sendt på legevakten pga anfall med plutselig høy puls. Dettte kom tilsynelatende ganske ut av det blå. De hadde meg til observasjon på sykehuset over natten, med holter-monitor, men de fant ingenting galt med hjertet. Det ble også tatt masse blodprøver, thorax-røntgen og ultralyd av hjertet. De sa jeg hadde sinustakykardi. Jeg fikk ingen medisiner under oppholdet og pulsen roet seg i løpet av natten, så jeg fikk dra hjem neste dag. Anfallene med høy puls har gitt meg en ekstrem angst for at det er noe fysisk galt med hjertet mitt. Helt siden det første anfallet har jeg kjent på mye uro, kroppen skjelver, jeg svetter, det prikker i armer og bein og jeg mister matlysten totalt. Av og til kjennes det ut som jeg holder pusten på en måte, eller ikke puster "riktig". Jeg har fått betablokkere av legen min som jeg kan ta ved behov, men jeg føler at jeg har såpass mye angst at jeg heller burde gått på det fast eller fått en annen medisin. Ved de siste anfallene har jeg heldigvis klart å roe ned kroppen selv med pusteøvelser, og forhindret pulsen fra å stige til værs. Men det er ikke alltid jeg lykkes helt og uroen kan vare i flere timer. Er det flere her som har opplevd lignende i forbindelse med angst? Evt noen tips for å komme seg ut av dette? Føler jeg har havnet i en slags ond sirkel av angst for angsten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Del Skrevet 12. november 2022 Akupunktør kan hjelpe kroppen din med å roe seg ned. Anonymkode: 375df...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Del Skrevet 12. november 2022 Uff da dette er ikke noe kjekt i det hele tatt. Men du har tatt prøver på sykehuset og det er ikke noe galt med hjertet ditt. Det du må vite er at når en får angst så får en høy puls og hjertebank, og alle de symptomene du har nevnt og flere. Det er fordi adrenalin skilles ut i kroppen og da øker pulsen og blodtrykket stiger. Dette er for at kroppen er fra naturen sin side utstyrt med fight for flight for å beskytte seg ved fare, da trenger en å å enten komme seg fort unna eller forsvare seg og da må hjerte pumpe ut mer blod og pulsen øker. Jeg har hatt angst siden jeg var 9 år, er nå 43 år. Har som deg og trodd at hjertet mitt har vært dårlig. Men jeg lever fortsatt da. Og som er noe å tenke på at de som driver med strikkhopping, hoppe i fallskjerm og masse andre ting, de lever av at de får adrenalin kick rett før og da de setter i gang med ekstremsporten sin. Men de blir ikke redde og får angst slik vi som sliter med angst blir av økt puls og hjertebank. Mange elsker det kicket vet jeg de får av adrenalinet. Men det er ikke farlig å ha angst og en kan ikke dø av angst. Siden du har fått betablokkere så burde du ta de fast siden du er så plaget, kan du spørre legen din om det er greit at du tar de fast? Hvis de kan hjelpe deg så er det bra og. Anonymkode: 00180...8c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Del Skrevet 12. november 2022 Kanskje du behøver å snakke litt mer med legen om dette? Hjertet ditt tåler veldig godt å slå fort. Det er ikke farlig, det er tvert i mot sunt for oss å få opp pulsen. Du er jo undersøkt grundig og det er ikke funnet noe galt. Hvis du trenger betablokkere hver dag så tar du dem vel bare hver dag? Jeg brukte betablokkere selv en kort periode pga. angst og høy puls som hindret meg å sove. Synes det fungerte godt. Angsten ble bedre med tiden og kognitiv terapi på DPS. Lærte mye om angst og hvordan det påvirker kroppen, det var veldig nyttig. Anonymkode: 8a449...b8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå