AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Jeg har bestemt meg for å flytte, men blir ikke enig med meg selv hva som er best av brukt eller nytt, økonomisk. Fordelen med nytt er jo masse; ingen gammel skitt etter andre😄garanti, ikke vedlikehold på lang tid, stort sett balansert ventilasjon, ofte vannbåren varme, ja lave strømregninger. Ulempe: fryktelig dyrt da det kun er fastpris. Har dog sett noen husbankfinansierte leiligheter. Fordel med brukt er mer m2, gjerne veldrevne/erfarne sameier, og billigere. Ser en del setter ned prisen på aktuelle steder jeg vil bo. Har tre eks: 1)55 m2, nybygg, 2R. Øverste etg, utrolig utsikt. Husbank og inkl garasje. Ca 4 mill🫣Et stykke utenfor sentrum. 2)63 m2, nybygg, 3R. 2 etg, litt inneklemt. Husbank og inkl.garasje. Ca 4 mill. Lengre utenfor sentrum. 3)70 m2, 7 år gammelt, høy 1.etg uten innsyn. Utrolig fin planløsning. Veldig sentral uten å være midt i byen. Ikke husbank. Kan trolig få den for 3,5 mill. Men energimrk rød B; kanskje strømmen blir veldig dyr😔 Har lav inntekt, men 1,5 mill i EK. Anonymkode: 707aa...a8e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 De summene du nevner, er det alt inkl, eller selveier? Anonymkode: 9e346...caf
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Hvis alle leilighetene er selveier må du huske på at det er mye lavere tinglysingsgebyr på nybygg.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Elendig planløsning på nye leiligheter her i byen gjør at jeg aldri ville kjøpt nytt. Ser at mange videreselger kontraktene sine i nybygg også, eller selger i løpet av 1-2 år. Anonymkode: b9e1b...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De summene du nevner, er det alt inkl, eller selveier? Anonymkode: 9e346...caf Alt er selveier. På nybygg blir det dok avg av tomteverdien. På den brukte ryker det rundt 90-100k(alt etter salgspris) i omkostninger. Anonymkode: 707aa...a8e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Elendig planløsning på nye leiligheter her i byen gjør at jeg aldri ville kjøpt nytt. Ser at mange videreselger kontraktene sine i nybygg også, eller selger i løpet av 1-2 år. Anonymkode: b9e1b...ee9 De bygger så utrolig smått🥹Sliter med alt pikk pakket mitt i min 43m2 bolig jeg har nå🥴Samtidig som strømregningen er på et minimum ift andre. Anonymkode: 707aa...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): De bygger så utrolig smått🥹Sliter med alt pikk pakket mitt i min 43m2 bolig jeg har nå🥴Samtidig som strømregningen er på et minimum ift andre. Anonymkode: 707aa...a8e Fordeler og bakdeler, for min del er bakdelene for store! Anonymkode: b9e1b...ee9
Taluno Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 Jeg ville gått for den siste. 7 år er fortsatt veldig nytt, og mest sannsynlig lite vedlikehold. At man har en økonomisk garanti, betyr ikke at man får en feilfri bolig. Jeg ser stadig vekk nyhetsartikler om at folk får beskjed kun dager før omnat overtagelse blir utsatt, og om diverse trøbbel det krever lange krangler med utbygger før det blir orden. Jeg personlig hadde ikke orket alle de potensielle kranglene med utbygger, så jeg ville valgt noe brukt. 4 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Taluno skrev (43 minutter siden): Jeg ville gått for den siste. 7 år er fortsatt veldig nytt, og mest sannsynlig lite vedlikehold. At man har en økonomisk garanti, betyr ikke at man får en feilfri bolig. Jeg ser stadig vekk nyhetsartikler om at folk får beskjed kun dager før omnat overtagelse blir utsatt, og om diverse trøbbel det krever lange krangler med utbygger før det blir orden. Jeg personlig hadde ikke orket alle de potensielle kranglene med utbygger, så jeg ville valgt noe brukt. Enig med deg. Vet om vannlekkasje som aldri ble ordnet opp i. Utbygger fraskriver seg alt ansvar, selv om det er tydelig deres ansvar. Men de trenerer og trenerer. Anonymkode: b9e1b...ee9 1
Polyester Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Hadde valgt bolig nummer 3! Syv år er ikke gammelt og du har fortsatt noen år foran deg før du trenger å gjøre noe. Nye leiligheter må pusses opp etter hvert de også, bare litt senere. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 Polyester skrev (6 timer siden): Hadde valgt bolig nummer 3! Syv år er ikke gammelt og du har fortsatt noen år foran deg før du trenger å gjøre noe. Nye leiligheter må pusses opp etter hvert de også, bare litt senere. Det er den jeg liker best☺️Skal prøve å finne litt ut av hva rød B betyr for strømregningen, om det kan ettermonteres balansert ventilasjon mm. Anonymkode: 707aa...a8e
Taluno Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er den jeg liker best☺️Skal prøve å finne litt ut av hva rød B betyr for strømregningen, om det kan ettermonteres balansert ventilasjon mm. Anonymkode: 707aa...a8e Det betyr at det generelt er veldig god isolasjon, ventilering, etc. Og at boligen i stor grad varmes opp av elektrisitet og/eller fossilt. Fargen sier bare noe om hvordan oppvarming det er, mens bokstaven sier noe om standarden. Så selv om det er rødt, så kan det være svært lavt energibehov for å holde jevn varme.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Drar opp igjen denne tråden😇Hva er smartest av desse to valgene; nå tenker jeg rent økonomisk: Husbank finansiert splitter ny 2R, 55m2. 8 års avdragsfrihet, rente (i dag) ca 2,4%. Pris 4 mill inkl. garasje. Heis, livsløsstandard, spektskulær utsikt, øverste etg. Over 30 m2 terasse, ikke innsyn. Spennene bygg ift de firkantede”boksene” overalt. Relativt sentralt men likevel utenfor sentrum. Bo utg med dagens rente rundt trolig 9000kr alt inkl. Da i 8 år. Lån 2,5 mill. (Er 80% ufør med nedsatt funksjonsevne, så livsløpsstandard er ikke å forakte). Null vedlikehold noen år(?). Men den jeg nevnte som er favoritten, vil bli ekstremt dyr😏Rundt 16 000kr/mnd😫Må bruke en liten pensjonssparing for å betale lån. Mulig vedlikehold innen få år(?). Den blir ikke husbankfinansiert, og renten vil nok øke mer. Selv om den første er svindyr og liten, virker det bedre økonomisk🥹Selv om avdragsfrihet er å skyve på problemene, har tiden en tendens til å ordne opp litt. Har ikke nano regnet på dette. Hva tror dere🥰 Anonymkode: 707aa...a8e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 18.46): Jeg har bestemt meg for å flytte, men blir ikke enig med meg selv hva som er best av brukt eller nytt, økonomisk. Fordelen med nytt er jo masse; ingen gammel skitt etter andre😄garanti, ikke vedlikehold på lang tid, stort sett balansert ventilasjon, ofte vannbåren varme, ja lave strømregninger. Ulempe: fryktelig dyrt da det kun er fastpris. Har dog sett noen husbankfinansierte leiligheter. Fordel med brukt er mer m2, gjerne veldrevne/erfarne sameier, og billigere. Ser en del setter ned prisen på aktuelle steder jeg vil bo. Har tre eks: 1)55 m2, nybygg, 2R. Øverste etg, utrolig utsikt. Husbank og inkl garasje. Ca 4 mill🫣Et stykke utenfor sentrum. 2)63 m2, nybygg, 3R. 2 etg, litt inneklemt. Husbank og inkl.garasje. Ca 4 mill. Lengre utenfor sentrum. 3)70 m2, 7 år gammelt, høy 1.etg uten innsyn. Utrolig fin planløsning. Veldig sentral uten å være midt i byen. Ikke husbank. Kan trolig få den for 3,5 mill. Men energimrk rød B; kanskje strømmen blir veldig dyr😔 Har lav inntekt, men 1,5 mill i EK. Anonymkode: 707aa...a8e Skjønner ikke at folk velger leilighet nr.3!? Første etasje jo! Jeg ville valgt leilighet 1. Øverste etasje og utsikt er utrolig viktig og det er lettere å selge (!) på et senere tidspunkt. Anonymkode: 981da...d71 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Skjønner ikke at folk velger leilighet nr.3!? Første etasje jo! Jeg ville valgt leilighet 1. Øverste etasje og utsikt er utrolig viktig og det er lettere å selge (!) på et senere tidspunkt. Anonymkode: 981da...d71 Leilnr 3 er over garasje, og bygget ligger litt høyt, og det er ok utsikt. Ikke sånn type utsikt rett til naboen. Den har også to soverom og eget vaskerom. Jeg liker både 1 og 3 kjempegodt☺️Er jo digg med plass til å bevege seg, et soverom til mamma så hun slipper å sove i stuen når hun er der💚 Meeen 1 er husbankfinansiert-økonomi styrer det meste i livet mitt, så jeg får se snart om det egentlig er en reell valgmulighet😄 Anonymkode: 707aa...a8e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Leilnr 3 er over garasje, og bygget ligger litt høyt, og det er ok utsikt. Ikke sånn type utsikt rett til naboen. Den har også to soverom og eget vaskerom. Jeg liker både 1 og 3 kjempegodt☺️Er jo digg med plass til å bevege seg, et soverom til mamma så hun slipper å sove i stuen når hun er der💚 Meeen 1 er husbankfinansiert-økonomi styrer det meste i livet mitt, så jeg får se snart om det egentlig er en reell valgmulighet😄 Anonymkode: 707aa...a8e Jeg ville uansett aldri valgt første etasje Anonymkode: 981da...d71
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #17 Skrevet 20. november 2022 Jeg må si at jeg ikke hadde tenkt noe på strøm i en leilighet. Vi har hus på 200kvm fra 1970 og bor i landets dyreste strømregion. Nyeste regning var på 1500kr. Måneden før var den 950kr. Det er jo bare å være litt bevist på forbruket. (Og installere varmepumpe om det er mulig). Jeg ville forresten aldri kjøpt nybygg akkurat nå. Det er så enormt mange saker som går nå om utbyggere som leverer elendige boliger. Ihvertfall her i Stavanger hvor de har bygd svært mye på kort tid. (Nå er det jardarhus, for ikke lenge siden var det leca som mente at en grunnmur kun skulle holde 10 år..). Det er bedre med noe som noen har bodd i noen år, slik at man vet at det ikke lekker når det regner. (Man kan uansett ikke bruke utbyggere garanti, for de snur seg bare rundt og finner måter du har brutt garantireglene på). Anonymkode: 0d8a4...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #18 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg må si at jeg ikke hadde tenkt noe på strøm i en leilighet. Vi har hus på 200kvm fra 1970 og bor i landets dyreste strømregion. Nyeste regning var på 1500kr. Måneden før var den 950kr. Det er jo bare å være litt bevist på forbruket. (Og installere varmepumpe om det er mulig). Jeg ville forresten aldri kjøpt nybygg akkurat nå. Det er så enormt mange saker som går nå om utbyggere som leverer elendige boliger. Ihvertfall her i Stavanger hvor de har bygd svært mye på kort tid. (Nå er det jardarhus, for ikke lenge siden var det leca som mente at en grunnmur kun skulle holde 10 år..). Det er bedre med noe som noen har bodd i noen år, slik at man vet at det ikke lekker når det regner. (Man kan uansett ikke bruke utbyggere garanti, for de snur seg bare rundt og finner måter du har brutt garantireglene på). Anonymkode: 0d8a4...4c5 Huff da😔det hørtes kjipt ut. Det jeg tenker mye på, er om prisene synker noen år frem i tid, og jeg sitter på en bolig til 4 mill og må selge for 3,5. Tror faktisk jeg kan få rundt 300k i avslag på en brukt bolig til neste år, da markedet er tregt. Husbankrente lokker, samtidig som det ikke nødvendigvis er smartest. Wow imponerende lave strømregninger😄Haha er det mulig. Anonymkode: 707aa...a8e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #19 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg må si at jeg ikke hadde tenkt noe på strøm i en leilighet. Vi har hus på 200kvm fra 1970 og bor i landets dyreste strømregion. Nyeste regning var på 1500kr. Måneden før var den 950kr. Det er jo bare å være litt bevist på forbruket. (Og installere varmepumpe om det er mulig). Jeg ville forresten aldri kjøpt nybygg akkurat nå. Det er så enormt mange saker som går nå om utbyggere som leverer elendige boliger. Ihvertfall her i Stavanger hvor de har bygd svært mye på kort tid. (Nå er det jardarhus, for ikke lenge siden var det leca som mente at en grunnmur kun skulle holde 10 år..). Det er bedre med noe som noen har bodd i noen år, slik at man vet at det ikke lekker når det regner. (Man kan uansett ikke bruke utbyggere garanti, for de snur seg bare rundt og finner måter du har brutt garantireglene på). Anonymkode: 0d8a4...4c5 Det er mye bedre isolasjon i nybygg. Anonymkode: 981da...d71
Taluno Skrevet 20. november 2022 #20 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner ikke at folk velger leilighet nr.3!? Første etasje jo! Jeg ville valgt leilighet 1. Øverste etasje og utsikt er utrolig viktig og det er lettere å selge (!) på et senere tidspunkt. Anonymkode: 981da...d71 Tok ikke hensyn til etasje, da det er en personlig preferanse som TS ikke nevner noe om. Hovedspørsmålet er om man bør kjøpe nybygg eller brukt, med tanke på vedlikehold. Og jeg personlig ønsker uansett første etasje pga katt. Pluss at jeg helst ville hatt noe større enn 55kvm. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå