Gå til innhold

Hvorfor har du valgt å bo i Norge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det må være som å vinne i lotto. En gullbillett. Håper du har hatt en godt liv i Norge? 

Anonymkode: bfb4c...e10

Det kan diskuteres, jeg har nok hatt et "bedre" liv her, en hva jeg ville hatt i Latvia. Men ikke et godt liv dessverre.

Anonymkode: 6b737...cb3

• Liker 1
  • Hjerte 1

Å bli født i Norge er å vinne gullbillett. Dere som hevder noe annet er idioter. En av fordelene med å være norsk, er at vi har utdanningen og de økonomiske midlene som gjør det mulig å flytte til et annet land. Så også da er det en fordel å være norsk. Dere som klager på Norge og vil flytte er patetiske - hvorfor flytter dere bare ikke?? Jeg bodde ett år i Frankrike som student. Det var et morsomt år, men jeg så mange ting der som var mye dårligere enn Norge (universitetet, levestandarden blant studentene og generelt alle, arbeidsledigheten osv) . For meg er Norge er soleklart førstevalg. Og så må vi alle bidra til å gjøre det enda bedre. Og dere som drømmer om å gjøre flytte - gjør det! 

Anonymkode: c5604...143

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 8.23):

Alt i alt var jeg nok heldig at mannen er fra Norge og da spesielt helt sør i landet.

Jeg tror du kan sette to streker under den siste informasjonen du legger frem der. Du bor et sted med godt klima og nærhet til Europa øvrig. Hadde du endt opp lenger nord og vest, med mye regn og uvær, ikke minst lenger vei til flyplass, manglende flyplass osv, så spørs det om trivselen din hadde vært den samme.

Mange glemmer at Norge et svært land med veldig store geografiske forskjeller. Det å bo i Oslo eller øst/sør i landet er totalt annerledes enn å bo nordvest i landet. Både med tanke på klima og tilbud generelt. Mange vestpå har det krise nå pga flommen og uværet som har vært. Men det merker de lite til i Oslo.

Anonymkode: cd1a1...019

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bli født i Norge er å vinne gullbillett. Dere som hevder noe annet er idioter. En av fordelene med å være norsk, er at vi har utdanningen og de økonomiske midlene som gjør det mulig å flytte til et annet land. Så også da er det en fordel å være norsk. Dere som klager på Norge og vil flytte er patetiske - hvorfor flytter dere bare ikke?? Jeg bodde ett år i Frankrike som student. Det var et morsomt år, men jeg så mange ting der som var mye dårligere enn Norge (universitetet, levestandarden blant studentene og generelt alle, arbeidsledigheten osv) . For meg er Norge er soleklart førstevalg. Og så må vi alle bidra til å gjøre det enda bedre. Og dere som drømmer om å gjøre flytte - gjør det! 

Jeg opplever mange nordmenn som snevre og unyanserte. Du er et godt eksempel slik som du portretterer folk som er uenig i dine meninger. Å ha vært student ett år i Frankrike gjør deg ikke til noen verdensvant ekspert.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Flyttet ut til UK som 20 åring og tilbake som 33 åring da det begynte å bli tid for barn, hadde da fått meg kone derfra. Norge er uovertruffent for småbarnsforeldre. Drar nok ut igjen når yngste når skolealder, litt avhengig av hvordan arbeidsmarkedet da ser ut i UK. 

Annonse

Tomas77 skrev (4 timer siden):

Flyttet ut til UK som 20 åring og tilbake som 33 åring da det begynte å bli tid for barn, hadde da fått meg kone derfra. Norge er uovertruffent for småbarnsforeldre. Drar nok ut igjen når yngste når skolealder, litt avhengig av hvordan arbeidsmarkedet da ser ut i UK. 

Savner dere begge UK? Er det derfor dere vil tilbake?

Maskinfører skrev (17 timer siden):

Joa er det har vært i mange partier aldri blitt ført opp på noen liste dessverre er det fordi jeg er Barnevernsbarn og med livserfaring ? tror de heller vil ha medgangs mennesker der sånn  gjerne kjendiser og diverse annet 

Trur nok mange parti ville hatt deg som medlem, med den verdifulle erfaringen din så har du en egen tyngde som mange ikke har. 

Anonymkode: 40c8a...e43

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg opplever mange nordmenn som snevre og unyanserte. Du er et godt eksempel slik som du portretterer folk som er uenig i dine meninger. Å ha vært student ett år i Frankrike gjør deg ikke til noen verdensvant ekspert.

He he, og jeg oppfatter deg som lite romslig med den kommentaren. Typisk norsk 😄 

Å ha vært ett år i utlandet (uansett hvor) er en av fordelene med å være født i Norge.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg KUNNE valgt, ville jeg ha valgt å bo i er annet land. Men er bundet pga barn og fattigdom. Folk er utrivelige her.

Anonymkode: d59c4...a2c

Ja eg ville også budd i Noreg som fattig.

Heller det enn fattig i India, USA eller Thailand. :hår:

Annonse

Fordi det er lett å få pult her. Kryr av billige jenter. Måtte eventuelt bo i Danmark hvis det skulle vært enda lettere å få mus, men orker ikke lære meg dansk.

Anonymkode: 29b9d...f3a

• Liker 1

Fordi jeg er norsk, her er jeg født, og her er jeg oppvokst. Her bor familien min, vennene mine og alle jeg er glad i. Elsker den norske naturen. Den er vakker og får meg til å smile.

Her har vi det godt. Vi har et bra helsevesen.

Det er ikke Norge som gjør at jeg ikke er 100% lykkelig. Det er på grunn av jeg sliter psykisk og det er ikke det norske helsevesenet sin feil at jeg ikke blir helt frisk og får bort angsten og sinne.
Selv om det dessverre har vært lett å skylde på alle andre på mine mørkeste dager. Jeg hadde ikke blitt noe bedre av å bo i et annet land. Uten alle jeg er glad i. 

Eneste jeg ikke liker så godt er at det blir så tidlig mørkt nå på senhøsten og vinteren. Mer dårlig vær og regn. Jeg blir mer trist, og mer angst på denne tiden selv om jeg liker å ha det gøy og gjøre alt jeg elsker. Tristheten kommer bare automatisk mer når det er mørkere, grått og dårlig vær. Men Norge er uansett det perfekte landet å bo i synes jeg❤️🇳🇴Så her vil jeg alltid bo.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man blir kanskje ingen verdensvant ekspert, men den du siterer har et poeng. Man får likevel et inntrykk av hvordan folk lever i et annet land selv om man kanskje ikke bor der i flere tiår, og jeg har også bodd noen år i utlandet. Ikke nok til å være totalt ekspert på det landet, men jeg så jo at folk flest generelt slet mer i arbeidslivet og med tanke på utdanning (må betale skolepenger osv.). 

Anonymkode: 5a5e2...f72

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 23.20):

Har du prøvd å bo noe annet sted da? Du vet ikke om Norge faktisk er bedre, det er bare det du er vant med. Jeg forstår at du har behov for helsehjelp da, og det burde alle ha tilgang på.

Anonymkode: 07ed7...0ef

Norge og en håndfull andre land er som regel bedre på det noen av de viktige tingene som helsevesen og utdanning. Det er mye bra i mange andre land, inkludert der jeg bodde selv, men det er dyrt for de fleste å måtte betale 100K i året for en god nok helseforsikring, pluss at man må spare opp penger til å betale barnas høyere utdanning osv. 

22 hours ago, Einus said:

Jeg må si for meg selv, at jeg er superglad for bli blitt født i Norge. Jeg har vært mange ganger på Gran Canaria og sett hvordan vanlige folk i Spania har det. Her er det ikke noe 37,5 timers arbeidsuke.
Deilig  å dra på ferie og kommer hjem igjen, de fire årstidene, mørketiden og de fantastiske vakre landet vårt.

Jeg  er kjempe stolt av å være norsk!

De har vel 40t lovlig arbeidstid om jeg husker riktig, 2 1/2 mer er jo ikke så mye akkurat. Forskjellen er at de fleste har siesta, et lengre opphold midt på dagen når det er som varmest noe som gjør at mange jobber lengre ut på ettermiddagen enn det vi er vant til. Det ser altså ut som om de jobber flere timer, men det gjør de ikke i realiteten. 

Anonymkode: 338c4...8f4

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Okeida, men kom med noen argumenter for at det er bedre i andre land enn i Norge da (så skal jeg motbevise dem 😊). Og jeg er ikke en verdensvant ekspert nei. Men synes jeg vet nok til å uttale meg nokså skråsikkert om temaet.

Just now, AnonymBruker said:

Norge og en håndfull andre land er som regel bedre på det noen av de viktige tingene som helsevesen og utdanning. Det er mye bra i mange andre land, inkludert der jeg bodde selv, men det er dyrt for de fleste å måtte betale 100K i året for en god nok helseforsikring, pluss at man må spare opp penger til å betale barnas høyere utdanning osv. 

Du trenger vel ikke helseforsikring i Eu i alle fall, søk heller frivillig medlemskap i den norsk folketrygden (koster to-tre tusen riktig nok) så blir det bare egenandel slik som her. Kvaliteten kommer an på hvilket EU/Eøs-land men det er vel jevnt over ganske bra i Europa. 

Anonymkode: 338c4...8f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...