Gå til innhold

Hvorfor har du valgt å bo i Norge?

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Tyskland og valgte å bo i Norge fordi min mann er norsk. Han hadde hus, jobb og var etablert mens jeg holdt på med siste år på universitet. Har studert langt borte fra hjembyen så hadde ikke bodd der i 5 år heller.

Har bodd på Sørlandet i snart 20 år, fikk jobb med en gang, 2 unger, vi eier hus, hytte og båt og jeg trives godt selv om jeg alltid vil være utlending. Har aldri blitt kvitt aksenten.

De siste par åra merker jeg at det er vanskelig å bo så langt borte fordi mine foreldre er blitt gamle og trenger en del hjelp. Det er spesielt min eldste søster som gjør mest. Jeg forsøker å bidra ved f.eks. betale for vaskehjelp (mine foreldre har lav pensjon), mat levert hjem eller drosje til legen.

Jeg har et meget godt forhold til nevøer og nieser til tross for avstanden, de har tilbragt mange ferier hos tante fra de var ganske små.

Alt i alt var jeg nok heldig at mannen er fra Norge og da spesielt helt sør i landet.

Anonymkode: 2568a...3d9

• Liker 1
  • Hjerte 3

Fortsetter under...

Jeg må si for meg selv, at jeg er superglad for bli blitt født i Norge. Jeg har vært mange ganger på Gran Canaria og sett hvordan vanlige folk i Spania har det. Her er det ikke noe 37,5 timers arbeidsuke.
Deilig  å dra på ferie og kommer hjem igjen, de fire årstidene, mørketiden og de fantastiske vakre landet vårt.

Jeg  er kjempe stolt av å være norsk!

AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 18.33):

Kunne du tenke deg å flytte igjen? Ville du flyttet til der hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu i Norge liksom?

ja og ja. 

Men, man må være litt realistisk: Det Norge jeg forlot for over 20 år siden er et annet Norge idag. Det blir vel mer som en "siste utvei" plan; hvis alt skulle falle igrus her jeg bor nå

Anonymkode: 1ae67...6ce

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bodde 3 år i Latvia som foreldreløs (barnehjem) før jeg ble adoptert hit. Kunne sikkert ha bod noen år i utlandet, men kjenner ikke lysten til det. Kankje fordi jeg faktsik var heldig og kom til et land som gir mye trygghet hvis noe skulle skje.

Anonymkode: 6b737...cb3

Det må være som å vinne i lotto. En gullbillett. Håper du har hatt en godt liv i Norge? 

Anonymkode: bfb4c...e10

Det var mer Norge som valgte meg da jeg fikk jobb her og ikke i hjemlandet. Og nå har jeg fått meg familie og mannen venter på at årene skal gå så han kan bli norsk statsborger. Passer dårlig å forlate nå, til tross for at det er det vi egentlig ønsker. Vi er begge lei av å bo langt borte fra familie. 

Anonymkode: 9adeb...8d5

Jeg er født og oppvokst her, og det er her alle mine kjæreste og nærmeste bor. Det er også her jeg kjenner språket, kulturen og lynnet best. Jeg liker naturen og klimaet her jeg bor, og jobbmarkedet er godt.

Jeg har reist mye og bodd i utlandet. Jeg vet at Norge er lamgt fra perfekt for alle og alltid.

Likevel er det dette som er mitt hjem.

Jeg bor her pga arbeidslivet her.. 

Arbeidslivet er mye tøffere i de fleste andre land og fordi Norge er et relativt trygt land å vokse opp i.

Jeg har tidligere bodd i mange forskjellige land, har mye familie i et europeisk land og ønsker egentlig å flytte!  Men det ønsker ikke mannen.. 

Vi får se hva fremtiden vil bringe.  Men livet er for kort til å bo i kulde og mørke 9 mnd i året! 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 20.22):

Norge er godt land å bo i så lenge man er i jobb og har barn som går på skole.Det er trygt her og barna får en fin og trygg barndom. Vi kommer nok alltid til å ha "base" i Norge, men bo deler av året i utlandet når ungene er voksne. 

Anonymkode: 9e22e...89e

Norge er et godt land å bo i for alle de som ikke er i jobb også. Kan ikke komme på noen andre land som har bedre trygdeytelser enn Norge. Mange andre steder hadde man endt på gata, hvis man ikke er så heldig å ha familie som kan hjelpe. 

• Hjerte 1
Maskinfører skrev (18 timer siden):

Fordi jeg er født her og er glad i landet mitt bare så trist at mange politikere forsurer dette 

Det er ingenting som hindrer deg i å bli med i politikken selv. 

Anonymkode: 40c8a...e43

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bodd 15 år i Thailand. Reiser kun til Norge når jeg må ordne pass og lignende.

Mann 53

Anonymkode: 0a862...61e

Jøss! 
Men er det ikke veldig mye lavere arbeidsinntekt der?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingenting som hindrer deg i å bli med i politikken selv. 

Joa er det har vært i mange partier aldri blitt ført opp på noen liste dessverre er det fordi jeg er Barnevernsbarn og med livserfaring ? tror de heller vil ha medgangs mennesker der sånn  gjerne kjendiser og diverse annet 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Rucula skrev (10 timer siden):

Jeg bor her pga arbeidslivet her.. 

Arbeidslivet er mye tøffere i de fleste andre land og fordi Norge er et relativt trygt land å vokse opp i.

Jeg har tidligere bodd i mange forskjellige land, har mye familie i et europeisk land og ønsker egentlig å flytte!  Men det ønsker ikke mannen.. 

Vi får se hva fremtiden vil bringe.  Men livet er for kort til å bo i kulde og mørke 9 mnd i året! 

Jeg bor her fordi mannen min ønsket det (han er utenlandsk). Jeg hadde alltid en drøm om å bo utenlands og ble så skuffet da vi endte opp med å bo her. Det har vært tungt, men har gått seg til på et vis. Nå har vi imidlertid bestemt oss for å flytte til hans land med barna våre. Der er det bedre klima og mange flere tilbud enn vi har her, og det er mer sosialt for oss. For mannen sin del så føler han at han aldri blir helt godtatt her i dette samfunnet, og merker mer og mer hvor annerledes det er fra hans land. Spesielt merket han dette etter at barna begynte på skolen.

Jeg vil si at vi har der greit her i Norge, men vi voksne har det ganske fattig kulturelt. Hadde vi bodd et annet sted i Norge og hatt flere venner, så hadde det kanskje føltes annerledes. Ja vi har god økonomi i Norge men det har de og i landet til mannen, og vi vil ikke oppleve mye nedgang i standarden når vi flytter. Svigerforeldrene mine som er minstepensjonister har bedre helsetilbud og behandlinger enn det mine foreldre har pga helseforsikring.(som er obligatorisk).

Anonymkode: cd1a1...019

Annonse

Fordi jeg er født her og er norsk. Og fordi gresset ikke er grønnere på andre sida av gjerdet. Har man problemer så fr man stå i det , ikke prøve å rømme fra de. Sjelden det funker. 

Jeg ser absolutt ingen grunn til å flytte fra Norge. 

Anonymkode: 3427d...800

Jeg anser meg som heldig som er født og oppvokst i Norge, spesielt siden jeg endte opp med å bli uføretrygdet etter hvert. Ingen andre land tar like godt vare på sine syke innbyggere som Norge gjør.

Og jeg stortrives i Norge. Det er egentlig ikke noe annet land jeg kunne tenke meg å bo i uansett. Alle land har sine fordeler og ulemper, feil og mangler, plussider. Noe er det jo med alt. Og Norge er bra som det er.

Anonymkode: 6f3e5...4f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...