Gå til innhold

Hva kommer man til å mene om «motediagnoser» som Adhd, Asperger, ME++ om hundre år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer man til å mene å dianostiseringen av mennesker gikk altfor langt i vår tid? Det tror i alle fall jeg. 

Anonymkode: 755b5...06a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag er diagnosehysteriet helt ute av kontroll, alle må ha noe.

Alle passer jo inn i noen av disse diagnosene om man vil.

Galskap, skolepsykologien er livsfarlig.

Anonymkode: 144c1...36c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dagens nyord:

Sjenert = Asperger

Vilter = Adhd

Utmattet = ME

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror at noe av grunnen til all diagnostiseringen handler om at vi har fått et veldig komplisert samfunn som stiller store sosiale krav, samt god eksekutiv funksjon, noe mange med ADHD og asperger sliter med. Dermed blir problemer på dette området mye mer synlig i vårt informasjons- og teknologisamfunn. Det er ikke like synlig i et jordbrukssamfunn, feks.

Anonymkode: 569bf...cb5

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Vanskelig å si, men må avgjøres ikke reelle sykdommer av hva noen på KG mener. 

Anonymkode: c0455...8af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dagens nyord:

Sjenert = Asperger

Vilter = Adhd

Utmattet = ME

Ubehag = angst

Trist = deprimert 

Anonymkode: cc283...1b6

• Liker 9
Skrevet

Man kommer til å mene at samfunnet var sykt, ikke individene.

Krav/forvetninger til dagens mennesker er helt sinnsyke. Internett og sosiale medier tror jeg er den største synderen og må nok forbys i fremtiden, i det minste for folk under 25 år.

Anonymkode: 547e2...0a9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vær så snill å hold ME ute av denne diskusjonen. Nå som det endelig forskes på denne sykdommen - finner man blant annet proteinstrukturer i hjernen som ikke skal være der - og som skaper inflammasjon/immunforsvaret reagerer på. Jeg håper at det tar mye mindre enn hundre år før denne forferdelige, alvorlige sykdommen anerkjennes på samme måte som feks kreft.

Anonymkode: fd517...9da

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kommer til å mene at samfunnet var sykt, ikke individene.

Krav/forvetninger til dagens mennesker er helt sinnsyke. Internett og sosiale medier tror jeg er den største synderen og må nok forbys i fremtiden, i det minste for folk under 25 år.

Anonymkode: 547e2...0a9

Ja, sosiale media og internett har ødelagt mennesket. Glad jeg vokste opp uten dette tullet.

18års grense bør det minst være på smarttlf.

• Liker 2
Skrevet

Man får ikke en aspergerdiagnose av å være sjenert. Det handler om så ufattelig mye mer, som sensoriske problemer, eksekutive problemer, regelbundethet, problemer med å forstå sosiale regler, lese andre mennesker, samt lite fleksibilitet på de fleste områder. Jeg har vært på flere aspergerkurs med nydiagnostiserte og jeg kan love deg at det ikke er bare vanlige sjenanseproblemer som er utfordringene der. 

Anonymkode: 569bf...cb5

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Gjest Karamelis
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I dag er diagnosehysteriet helt ute av kontroll, alle må ha noe.

Alle passer jo inn i noen av disse diagnosene om man vil.

Galskap, skolepsykologien er livsfarlig.

Skolepsykologi, hva er det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær så snill å hold ME ute av denne diskusjonen. Nå som det endelig forskes på denne sykdommen - finner man blant annet proteinstrukturer i hjernen som ikke skal være der - og som skaper inflammasjon/immunforsvaret reagerer på. Jeg håper at det tar mye mindre enn hundre år før denne forferdelige, alvorlige sykdommen anerkjennes på samme måte som feks kreft.

Anonymkode: fd517...9da

ME er absolutt en stor del av diagnosehysteriet 

Anonymkode: cc283...1b6

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke spesielt moderne å ha disse diagnosene. Det er snarer en kjempe belastning for mange som lever med og rundt personer med disse lidelsene. 

Ubehandlet Adhd er overrepresentert i Norske fengsler. Er det sånn vi vil ha det? 

Anonymkode: baf46...a2f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanskelig å si, men må avgjøres ikke reelle sykdommer av hva noen på KG mener. 

Anonymkode: c0455...8af

At noe er en diagnose betyr ikke at det er en reell sykdom. Det er jo problemet med navnet på ICD-11, International classification of diseases. ADHD er ingen sykdom. Det er en kategorisering av bestemte trekk som opptrer sammen. Det samme gjelder psykiske lidelser. Det er noe som skal bidra til at man lettere får riktig hjelp, og får helse- og sosiale tjenester. Men det er ikke slik at man blir infisert med depresjon. Depresjon er noe som oppstår i en rekke ulike tilstander, noen ganger som følge av andre sykdommer, andre ganger som følge av sosial og relasjonell belastning. Andre ganger på grunn av psykologiske mønster som ikke fungerer for individet. 

Skrevet

Vil passe meg for å si at noen diagnoser er «trenddiagnoser», det vil alltid være en oppblomstring av tilfeller når nye diagnoser kommer på kartet og blir satt fokus på.

ME skal jeg uttale meg lite om - 

men ADHD og autisme har blitt grundig forsket på og blir stadig mer komplekse sammensatte diagnoser. Vi vet nå at det ikke bare er de «viltre» eller de «sjenerte», men diagnosene har mange ansikt (like mange som antall diagnoser satt faktisk). 

Om det er trend eller ikke, vet jeg heller ikke - har du tall å henvise til som viser at det settes betraktelig flere diagnoser nå enn før? 

Anonymkode: 1202d...f13

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan skal ellers psykologene ha arbeid hvis de ikke senker terskelen for å få diagnoser, og i tillegg skaper nye diagnoser.

Det er i dag ingen forskjell på legemiddelindustrien og behandlingsindustrien. Det pushes diagnoser over en lav sko, for å skape arbeid til seg selv. 

Anonymkode: fdeb4...1ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å kalle det en trend er et hån mot de som er hardt rammet

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Tone83 skrev (4 minutter siden):

Å kalle det en trend er et hån mot de som er hardt rammet

Hvordan gikk samfunnet rundt for 30+ år siden, da ingen hadde disse diagnosene?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er snart 40 og er diagnosert med både ADHD og ASF, jeg er ikke nå og har aldri vert hverken villter eller sjenert.

Autister er vel ikke viden kjent for å vere de mest trendavhengige heller så det er jo litt småmorsomt å mene at det handler om å vere in. 

Begge diagnosene krever grundig utredning. Hos voksne krever det også et relativt høyt symptomtrykk, gjennomført psykoedukasjon i behandling og utelukking av andre diagnoser før en setter strek under svaret.

For min del betød forresten diagnosering at behandling ble avslutta, man kan tross alt ikke kurere hverken ASF eller ADHD.

Majoriteten av voksne med ADHD er faktisk ikke medisinerte og de fleste som er medisinerte er det ikke fra oppstart til evigheten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

"Motediagnosene" blir satt på mennesker som er syke på ordentlig, men det skjønner man ikke før man selv blir kronisk syk. Det noen heller ikke skjønner, er at man kommer til å ha flere diagnoser, og mer syke mennesker også fremover. Hørt om SADS? Det er en relativt ny dødsårsak, som har blitt mye mer kjent av åpenbare grunner i det siste. Og de åpenbare grunnene er at folk dør plutselig og helt ut av det blå mye oftere enn før.

Her er en video som går gjennom 1000 tilfeller av unge atleter som har blitt syke og ute av stand til å være utøvere, eller dødd i løpet av ett år fra 2021 til  2022. Man kan google og finne hver eneste en. Om man ikke kan se nå at disse økende diagnosene faktisk kommer av virkelige sykdommer som virkelige mennesker opplever så har man begravd seg selv veldig langt under en stein.

https://rumble.com/v1dvc6n-1000-athletes-collapsing-dying-heart-problems-blood-clots-march-2021-to-jun.html

Anonymkode: 1a349...b4b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...