Gå til innhold

De skal gå i bursdag når de er bedt. Punktum. Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna er bedt i bursdag så går de i bursdag. Punktum. Jeg har alltid støttet dette utsagnet. Jeg er svært opptatt av inkludering. Det at noen barn opplever å invitere til bursdag og så kommer det ingen eller bare noen få, det er forferdelig trist.

Men jeg har begynt å lure om denne regelen bør være absolutt eller om det finnes noen unntak. Mange barn inviterer nå hele trinnet til selskap, så alle skal være inkludert. Det er fint. Men hvis det da er 50 barn på trinnet blir dette store selskaper. Om du har et barn som ikke er så glad i store forsamlinger, skal hen tvinges?

Voksne får stadig råd om å sette grenser for seg selv, lære å si nei, og bruke tiden sin på det man får positiv energi av. Man får til og med høre at man skal slutte å bruke tid på de som suger energi fra en. Og ingen ville vel stusset om en voksen takket nei til å gå i et selskap.

Hvor går skillet mellom barn og voksne her og hvorfor er det så stor forskjell på hva man bør gjøre som barn vs som voksen?

Anonymkode: 96ca1...0a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal ikke tvinges hvis det er en de blir mobbet eller utestengt av. 
Men ellers mener jeg at det skal være gode grunner for å ikke dra. Plutselig er det et barn som opplever at 2 av 20 dukker opp, ingen hyggelig følelse. 

Anonymkode: e7cb1...ea2

• Liker 4
Skrevet

Sålenge det ikke er bursdager med 60 stk hver uke, så syns jeg man kan dra. Man kan jo gå ut eller et annet roligere sted hvis det blir mye. For oss voksne er ikke bursdagsfester så viktige. Men du kan kanskje sammenligne det med 60-årslag, bryllup, dåp e.l. Jeg har vært i noen gørrkjedelige selskaper, og samboer tvang seg med på bryllup selv om han kan få panikkanfall i store folkemengder.

Av respekt for de som arrangerte. 

Anonymkode: 73b54...b8f

• Liker 1
Skrevet

Vi går i bursdag når vi kan. Men med 22 bursdager i året, blir ikke alle prioritert. Det kan være mange grunner til at det blir valgt bort. Men å velge bort noen for at jeg ikke liker den, er ikke greit. 

Nå har ingen av mine vært utsatt for mobbing, så den kan jeg ikke sette meg inn i. Men blir man utsatt for systematisk mobbing/plaging, så skal man slippe å dra i dennes bursdag, om man ikke har lyst.

Anonymkode: 20561...b3c

Skrevet

Det viktigste er vel at man sier ifra om man kommer eller ikke? Da er det ingen bursdagsbarn som sitter og venter mens ingen kommer, for da er foreldrene forberedt og kan da enten flytte dato og informere foreldre eller invitere venner/nabobarn istedet. 

Jeg har aldri skjønt hvorfor folk ikke dukker opp OG ikke sier ifra, det er ganske frekt. Selv å ikke si ifra og bare dukke opp er jo frekt. Man ber om svar av en grunn. Kun sykdom er god grunn til å ikke dukke opp etter man har meldt seg på, selv da ringer man og sier ifra så fort man vet.

Og nei jeg syntes ikke man burde tvinge om barnet ikke vil, hvis de har en god grunn. Eks. at bursdagsbarnet er mobber/slem eller voldelig. 

Anonymkode: 1800b...799

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det viktigste er vel at man sier ifra om man kommer eller ikke? Da er det ingen bursdagsbarn som sitter og venter mens ingen kommer, for da er foreldrene forberedt og kan da enten flytte dato og informere foreldre eller invitere venner/nabobarn istedet. 

Jeg har aldri skjønt hvorfor folk ikke dukker opp OG ikke sier ifra, det er ganske frekt. Selv å ikke si ifra og bare dukke opp er jo frekt. Man ber om svar av en grunn. Kun sykdom er god grunn til å ikke dukke opp etter man har meldt seg på, selv da ringer man og sier ifra så fort man vet.

Og nei jeg syntes ikke man burde tvinge om barnet ikke vil, hvis de har en god grunn. Eks. at bursdagsbarnet er mobber/slem eller voldelig. 

* familie/nabobarn, ikke venner.

Skrevet

Jeg tenker at det er dumt om barnet aldri drar i bursdag bare grunnet ubehag med en litt større forsamling barn.

Anonymkode: 8ff27...5e5

• Liker 2
Skrevet

Er 50 barn i en bursdag en reell problemstilling? 🤷‍♀️

• Liker 2
Gjest Ms Baxter
Skrevet

Jeg hadde aldri sent barnet til et barn som evt mobbet han (blir heldigvis ikke det…) Når vi ikke kan drar vi ikke… men jeg gir alltid tilbakemelding om han kommer eller ikke. Nå er han så stor at ikke at ikke alle praktiserer ikke alle i klassen, alle gutter eller alle jenter. Her sluttet vi m det i tredje klasse.

Skrevet

Det høflige er å svare ja/nei når man blir invitert. Hvis man svarer ja, og likevel blir forhindret, så varsler man så fort man vet.

Hvis enkelte barn trenger enliten feiring, så må det være lov. Vi gjør en mellomting; Klassebursdag sammen med 1-3 andre barn som har bursdag i samme tiden + liten vennebursdag med de nærmeste vennene, 6-8 stk.

Så ved en hvis alder så fases klassebursdag ut, og alle ungene går over til mindre vennebursdager.

Vi prøver å holde på inkluderende klassebursdager til 5-6 klasse for å bygge opp under klassemiljøet. Noen har alltid hatt små feiringer. Jeg synes det må være rom for litt ulike løsninger. Jeg blir ikke irritert på foreldre som velger andre løsninger enn meg.

Anonymkode: cc6ee...c3a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke tvunget et barn som ikke likte store forsamlinger til å gå i store selskaper. Om det er 50 stk invitert er det heller ikke krise om noen ikke kommer (med mindre det er bestevennen som feirer). Jeg hadde også fint godtatt det hvis sønnen min ikke ønsket å gå i bursdagen til en gutt i klassen som plager ham en del. Spesielt i fjor, da denne gutten feiret bursdagen sin samtidig som det var sommeravslutning på fritidsaktiviteten til sønnen min.

Men foreløpig har han ønsket å gå i alle bursdager han har vært invitert i (er 10 år nå), så det har aldri vært noe spørsmål. Bursdag er stor stas her, så hvis han virkelig ikke hadde ønsket å gå, så tenker jeg det hadde vært en god grunn til det.

Anonymkode: 4227e...098

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mange barn inviterer nå hele trinnet til selskap, så alle skal være inkludert. Det er fint. Men hvis det da er 50 barn på trinnet blir dette store selskaper.

Er det her noe mange gjør? Hva med dem som bor i leiligheter eller mindre hus? 50 barn er ganske mange. 
Jeg hadde nok sagt klassen og ingen flere. 

Anonymkode: 2b36e...290

Skrevet

Jeg vokste også opp med den innstillingen der at "alle skal inviteres" og at "alle skal komme" hver gang man blir bedt. Men selv som barn merker man kjapt dersom noen av de andre barna egentlig ikke ønsker å være til stede når man skal feire bursdagen sin. For eksempel at dem aldri gidder å være med å synge "gratulerer med dagen" til bursdagsbarnet. De ønsker heller ikke å være med på forskjellige leker som "skattejakt" eller noe, som man forsøker å arrangere. 

Og når man er på bursdag hos noen andre, så henger de utelukkende sammen med den lille "klikken" som de alltid henger sammen med i friminuttene på skolen. Forsøker man å åpne en samtale med disse barna, så blir man glatt oversett - akkurat som man blir i skolegården også. Man forstår jo selvfølgelig at man egentlig ikke er "ønsket" til bursdagene deres, Men at man utelukkende ble invitert på grunn av en slags "pliktfølelse" eller at foreldrene deres krevde at det skulle være "alle eller ingen" liksom.     

Anonymkode: d751e...b9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det her noe mange gjør? Hva med dem som bor i leiligheter eller mindre hus? 50 barn er ganske mange. 

Selvfølgelig ikke vanlig, om noen i det hele tatt.

Anonymkode: db7a5...70b

Skrevet

Min blir aldri tvinget, går hvis hn ønsker

Anonymkode: 00e9b...3a3

Skrevet

Jeg har erfaring med barn som alltid unngår slikt. Ved å ikke eksponere seg seg for det så er det stor sjangs for at det bygger seg mot angst for slikt.

Jeg tenker at det går ann å komme frem til en mellomting, enten si fra at en kommer litt senere, eller at en går litt før det er slutt.

Erfaringsmessig er det best å si at en skal gå derfra litt tidligere, fordi da vil barnet som oftest ikke gå likevel.

Anonymkode: 0e4ab...bf0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er sikkert vanlig å leie et bydelshus eller noe slikt hvis de inviterer så mange. 

Vi to her kunne hvertfall aldri styrt rundt med 50 fjerdeklassinger eller 50 førsteklassinger uten å få hjelp av andre voksne..

Anonymkode: 0e4ab...bf0

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke vanlig her. Mitt barn har vært invitert i en så stor bursdag én gang, da var det en i parallellklassen som inviterte hele trinnet og hadde leid lokale. Barnet mitt kjente ikke bursdagsbarnet, så hadde fint fått slippe om han ikke ville. Men han syntes det var bare gøy. :)

Anonymkode: 4227e...098

Skrevet

Mange her som gjør det ja. Men da er de ofte 2-3 som feirer sammen og de leier gymsalen på skolen eller et annet egnet sted.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her vi bor får man låne lokale med kjøkken gratis flere steder hvis man inviterer hele klassen eller trinnet. Og andre foreldre på trinnet stiller opp under feiringen for å hjelpe med det praktiske. Så det koster litt pølser, drikke og kake. 

Anonymkode: cc6ee...c3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...