:-) anna Skrevet 7. desember 2005 #1 Skrevet 7. desember 2005 Dette er egentlig et apropos til dagens julekalender om den fremmede julegjesten, som de fleste ikke ville ha sluppet inn. En eldre mann i familien er dement, og har akkurat fått plass på sykehjem. For noen uker siden hadde han en avlastningsplass på et eldresenter, der det etterhvert ble tydelig at han var for syk til å være. Det som i størst grad tydeliggjorde at han måtte få mer tilsyn var en natt han hadde greid å gå ut på gata, og smekke døren etter seg slik at han ikke kom seg inn igjen. Han trodde det var dag, og skulle en tur ut. Men han hadde hverken yttertøy på seg, penger, eller evne til å orientere seg. Han hadde rotet rundt en stund i vinternatten før han hadde prøvd å komme seg inn i en naboblokk. En ung gutt som hadde vært på byen, bodde i denne blokka, og kom hjem akkurat da. Han skjønte heldigvis at dette var snakk om en rotete eldre mann og ikke en fyllik eller noe annet "skummelt". Så han tok ham inn i leiligheta si og ringte politiet. Slektningen min endte opp på sykehus med lungebetennelse, men det kunne gått enormt mye verre om ikke denne unggutten hadde åpnet døra si. Jeg kjenner at jeg er uendelig takknemlig for at denne elskelige gamle mannen, som før han ble rammet av demens var en anerkjent og respektert mann med fortid som en av "gutta på skauen", og senere lederstillinger i næringsliv og organisasjoner, slapp å "fryse i hel" på gata fordi ingen turte å hjelpe.
Brunhilde Skrevet 7. desember 2005 #2 Skrevet 7. desember 2005 Nå var det vel ikke en gammel, dement mann det var snakk om i dagens oppgave. Det kom klart frem at det var en av "gatas blåfiolette" og svaret mitt er fremdeles at nei, jeg hadde ikke invitert ham inn! Jeg ser hva du skriver, men det har ingen sammenheng med dagens oppgave i julekalenderen da det dreier seg om to helt forskjellige problemstillinger.
:-) anna Skrevet 7. desember 2005 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2005 Du store min da. Jeg har da vel heller aldri sagt at det har en direkte sammenheng med eller er det samme som dagens julekalender. Det var bare en assosiasjon jeg fikk. Og en historie jeg fikk lyst til å fortelle. Hvorfor var det så provoserende? For all del, slipp inn eller ikke slipp inn hvem du vil du. Det har jeg ingen mening om, og heller ikke planer om å lage en tråd om.
Brunhilde Skrevet 7. desember 2005 #4 Skrevet 7. desember 2005 (endret) Det var ikke provoserende. Du oppfordrer til sterke meninger i signaturen din og du fikk min mening. Du skrev ditt innlegg som et apropos til julekalenderen, da må du forvente at det blir lest slik. Jeg oppfatter at det er du som lar deg provosere her, ikke jeg, men det var ikke meningen min å provosere med innlegget mitt. Det jeg ville frem til er at det er mulig å være medmenneske i hverdagen uten å ville invitere inn en full uteligger på julaften. Det var jo ikke godt å vite når jeg ikke skrev det, derfor skriver jeg det nå. Endret 7. desember 2005 av Brunhilde
Susanna Skrevet 7. desember 2005 #5 Skrevet 7. desember 2005 Ja det er godt å vite at der finnes slike mennesker i samfunnet vårt. Ja, for det er klart at der kunne gått mye værre dersom han hadde vanket gatelangs... uff.. en kan ikke tenke tanken på hva som kunne skjedd.. Synes det er flott du skriver dette :-) anna , en blir liksom påmindt hva som kanskje betyr så mye mer i denne før-juls strida, enn pakker og stress...... Godt det endte bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå