AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Hei! Har havnet i en litt ekkel situasjon. Sønnen min går i 5. klasse og er 10 år. Han og flere kompiser i klassen spiller jevnlig Fortnite sammen. En av guttene i klassen som også er med disse guttene får ikke spille dette spillet. Det er jo en ærlig sak, men nå klager foreldrene på at sønnen deres havner utenfor sosialt. Og jeg forstår jo litt det, for guttene har jo et eget lite samfunn når de gamer. opplever foreldrene som veldig prinsipp-faste, og jeg kjenner at dette er vanskelig, men jeg ser ingen umiddelbar løsning. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: df322...5aa
AprilLudgate Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 (endret) Litt spesielt når det er 12 års grense(hadde skjønt det om det var 15 eller 18), og jeg ville bare sagt ærlig at det er vanskelig å regulere hva andre gjør. Dette blir litt som at alle utenom en er interessert i fotball. Når det er sagt går det an å snakke sammen som foreldre og si at man innimellom også kan spille de veldig mange andre aktuelle spillene så han og kan delta. Fortnite trenger ikke være den eneste aktuelle aktiviteten alle sosiale treff? Endret 12. november 2022 av DundreMilfin 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Som alt annet man gjorde selv i oppveksten, gjør det ulovlig. Fortnite kan spilles på en gammel telefon ,nettbrett eller utdatert pc. Legg til rette så barnet kan spille sammen med dine barn. Anonymkode: 00bb5...5df 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Oppfordre barnet ditt til å invitere den ene gutten inn i aktiviteter som ikke handler om fortnite. Akkurat som man ville gjort om man så at det var en som ikke likte fotball mens alle andre likte fotball, og derfor havnet utenfor. Ditt barn har sikkert andre spill eller aktiviteter han liker å gjøre utenfor fortnite, og vil lære mange positive verdier om han tvinges til å av og til ta en pause fra fortnite, og inviterer inn han som står utenfor. Inkludering koster noe, men når man er innenfor i en større gruppe, så koster det ikke så mye, og det er veldig oppbyggende for barna å måtte løfte blikket utenfor seg selv av og til. Anonymkode: ce5da...e98 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 Vet foreldrene hva Fortnite er i det heletatt eller har de bare bestemt at barnet ikke får spille det? Får han lov å spille andre spill , eller er det gaming i seg selv de er imot? Anonymkode: 9c33f...bdc
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vet foreldrene hva Fortnite er i det heletatt eller har de bare bestemt at barnet ikke får spille det? Får han lov å spille andre spill , eller er det gaming i seg selv de er imot? Anonymkode: 9c33f...bdc Han får spille alle andre spill som ikke er voldelige Anonymkode: df322...5aa
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Oppfordre barnet ditt til å invitere den ene gutten inn i aktiviteter som ikke handler om fortnite. Akkurat som man ville gjort om man så at det var en som ikke likte fotball mens alle andre likte fotball, og derfor havnet utenfor. Ditt barn har sikkert andre spill eller aktiviteter han liker å gjøre utenfor fortnite, og vil lære mange positive verdier om han tvinges til å av og til ta en pause fra fortnite, og inviterer inn han som står utenfor. Inkludering koster noe, men når man er innenfor i en større gruppe, så koster det ikke så mye, og det er veldig oppbyggende for barna å måtte løfte blikket utenfor seg selv av og til. Anonymkode: ce5da...e98 Ja, vi prøver på det. Har ved flere anledninger invitert gutten hjem også, men foreldrene inviterer sjelden igjen.. Anonymkode: df322...5aa
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han får spille alle andre spill som ikke er voldelige Anonymkode: df322...5aa Fortnite er ikke voldelig. Om du mener det, spiller han minecraft der man må "stikke" fiender med sverd? Like "voldelig" det. Anonymkode: 10429...d33 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fortnite er ikke voldelig. Om du mener det, spiller han minecraft der man må "stikke" fiender med sverd? Like "voldelig" det. Anonymkode: 10429...d33 Ja, ok, men det er mer voldelig enn for eksempel super Mario, FIFA og lignende Anonymkode: df322...5aa
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Aldersgrenser er veiledende. Virker som at mange foreldre har misforstått dette, og følger aldersgrenser slavisk. Har foreldrene satt seg inn i hva spillet går ut på, og vurdert at barnet deres ikke er moden nok til å spille Fortnite enda? Eller er de bare rigide, uten at de vet det selv, kanskje? Anonymkode: 9207c...4a4 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 Er det mulig å invitere foreldrene til å se på hvordan spillet utarter seg, så ser de det med egne øyne uten å bare definere spillet som "voldelig skytespill"? Jeg har også vært borti foreldre som ikke setter seg inn i hva de nekter barna sine. Anonymkode: dc3bb...a94 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har havnet i en litt ekkel situasjon. Sønnen min går i 5. klasse og er 10 år. Han og flere kompiser i klassen spiller jevnlig Fortnite sammen. En av guttene i klassen som også er med disse guttene får ikke spille dette spillet. Det er jo en ærlig sak, men nå klager foreldrene på at sønnen deres havner utenfor sosialt. Og jeg forstår jo litt det, for guttene har jo et eget lite samfunn når de gamer. opplever foreldrene som veldig prinsipp-faste, og jeg kjenner at dette er vanskelig, men jeg ser ingen umiddelbar løsning. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: df322...5aa Jup. Vi opplevde det samme i 5 klasse. Far til en gutt krevde ,ja han faktisk krevde fra alle andre foreldre å forby Fortnite. Siden sønnen hans får ikke lov å spille så tenker han at ingen andre gutter i klassen skal spille heller. Skjedde ikke noe akkurat. Gutter fortsatte å spille og ingen av oss foreldre ville forby dem. Her var det snakk om 7 gutter som spiller sammen og 1 som får ikke lov. Flertallet vinner. Han faren prøvde å få skolen på sin side og fikk det til ,delvis da. Rektor sendte epost til alle om at barn på skolen har ikke lov å spille Fortnite siden spillet har 12 års grense. Vel sorry Rektor, 12 år grense er bare anbefaling ! Gjør din homework neste gang. Anonymkode: fd1b2...ade
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 Du burde for barnets skyld ta en ordentlig prat med foreldrene. Det kan hende de ikke forstår seg på gaming. Forklar at de bestemmer selvsagt selv, men de andre i gjengen spiller fortnite nå, og kommer til å fortsette med det. De vil over tid få mye øvelse, så deres barn vil falle mer og mer utenfor, det kan bli vanskelig å ta igjen forsprang. Så de må vurdere om dette prinsippet er riktig for dem. Jeg har vært for streng, fordi jeg ikke gamer selv. Anonymkode: c509a...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, ok, men det er mer voldelig enn for eksempel super Mario, FIFA og lignende Anonymkode: df322...5aa Super mario? Han hopper på hodene til ting så de dør og skyter ild kuler på ting? Bossene dreper også mario. De fleste videospill innebærer at man dreper ting på en eller annen måte. Forskjellen er hvor realistisk og hvor grafisk det er. Der faller fortnite litt værre enn mario men minimalt. Det er ikke noe blod eller slikt når de dør, de bare forvandles til tingen de hadde i sekken sin. Grafikken er cartoony. Sammenlignet med eks. Call of duty med «realistisk» grafikk som da blir litt mer voldelig, men fortsatt ikke blodig. Og værste delen av skalaen er skrekkspill, med blod, skriking og masse veldig grafiske måter folk blir drept på. Det er altså en skala, de fleste populære spillene (inkludert call of duty) er ikke akkurat skrekkelige voldelige, særlig da ikke fortnite. Masse filmer som er værre, selv looney toons er jo mer voldelig. Dette er bare hysteriske foreldre som ikke egentlig vet hva de snakker om, de bare «liker ikke». Jeg hadde ikke stoppet mitt barn fra å spille spillet de ønsker bare fordi et annet ikke får lov av altfor strenge foreldre. Man spiller det man ønsker i fritiden sin. Anonymkode: 4586c...cee 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/766EBv/ny-studie-barn-som-gamer-har-bedre-husk Anonymkode: acb00...8c3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 Så synd at foreldrene setter barnet sitt utenfor gruppen! Og det gjelder faktisk hele gruppen - jeg kjenner ingen barn på den alderen som ikke har spilt eller spiller Fortnite! Jeg gamer selv og følger med på hva barna spiller. Mye bedre enn å være såkalt prinsippfast på noe man faktisk ikke vet hva er. Anonymkode: 36acd...ce8 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Har havnet i en litt ekkel situasjon. Sønnen min går i 5. klasse og er 10 år. Han og flere kompiser i klassen spiller jevnlig Fortnite sammen. En av guttene i klassen som også er med disse guttene får ikke spille dette spillet. Det er jo en ærlig sak, men nå klager foreldrene på at sønnen deres havner utenfor sosialt. Og jeg forstår jo litt det, for guttene har jo et eget lite samfunn når de gamer. opplever foreldrene som veldig prinsipp-faste, og jeg kjenner at dette er vanskelig, men jeg ser ingen umiddelbar løsning. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: df322...5aa Det er 12år men absolutt ikke noe problem og spille det fra de er 10år. Veldig dumt st noen foreldre skal være så sta at det går ut over guttens sosiale liv! Burde muligens nevnt for de at de kunne satt seg inn i spillet eller at de kunne satt seg bedre inn i situasjonen som er no med disse barna. Mulig de andre barna kunne spilt noe som denne 10åringen kunne få spilt og men hvorfor skal mange andre snu pga 1? Vet de at den ene blir kanskje mobbet eller utestengt fra gruppen da? Håper de har ett godt samhold ellers. Men her snakker guttene om det på skolen og. Så han vil falle langt utfor! Trist at det skal være sånn. Jeg er streng på aldersgrenser men du må og se ann hva gjelder det og hva går det ut på. Anonymkode: b05e9...ed8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 Det synes jeg er vannvittig streng av de foreldrene, jeg holdt igjen til 3 klasse her, til barnet var 9, de fleste begynte i 1 klasse Anonymkode: 676cf...54b
GammelKaktus Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 Hvis foreldrene virkelig skal stå på det at barnet ikke kan spille dette spillet som ALLE andre spiller så er det jo de som ekskluderer barnet sitt fra det sosiale, noen ganger så må man følge strømmen. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 Vi har også noen slike sære foresatte i vår klasse. De får ikke game, ingen «voldelige spill», etc., isteden spiller barna sjakk og klarinett til det uendelige. De faller utenfor sosialt pga foreldrenes håpløshet. Anonymkode: 3b101...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå