Gå til innhold

Lever under fattigdomsgrensa men føler jeg har god råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle snakker om at de har så dårlig råd, også kom jeg til å tenke på at jeg er «fattig» men slett ikke føler meg fattig 😅 

Jeg er student og med ekstrajobb tjener jeg 22000 i måneden etter skatt. Faste utgifter på 11 000 (husleie, strøm, forsikring, bil). 

Er ekstremt sparsom på mat og bruker ca 1700kr i måneden. Resten sparer jeg til bolig og setter av til ting jeg har lyst til (frisør, helgetur, sommerferie, ny jakke osv). 

Vet at jeg kun er 1 person og at det ikke kan sammenlignes med en familie + at jeg ikke eier bolig. 
Flere som pr definisjon er fattige men ikke føler seg fattige? 😅

Anonymkode: e830f...024

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken fattigdomsgrense har du gått ut fra?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Du bor svinaktig billig hvis du får inn ALLE faste utgifter, og både bolig og bil innbakt der, på bare 11000 kroner?

Hvor i landet bor du, som greier å bo så billig? Er det kollektiv?

Anonymkode: 22de8...9c3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Godt andre tør å si det og ; jeg tjener enda mindre men har råd til det jeg vil ha råd til. Trenger ikke forsake noen ting. La misunnelsen lyse. 

Anonymkode: 8ac0b...16d

• Liker 4
Skrevet

Er 22000 i måneden etter skatt fattig for en enslig person? Det har jeg ikke fått med meg…

Anonymkode: cb930...fe1

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er 22000 i måneden etter skatt fattig for en enslig person? Det har jeg ikke fått med meg…

Anonymkode: cb930...fe1

Ut fra forumet her virker det sånn når de fleste har utgifter på nesten det dobbelte av det jeg får inn 🙈

Jeg leier i utkanten av en storby, betaler 7500 

• Liker 4
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle snakker om at de har så dårlig råd, også kom jeg til å tenke på at jeg er «fattig» men slett ikke føler meg fattig 😅 

Jeg er student og med ekstrajobb tjener jeg 22000 i måneden etter skatt. Faste utgifter på 11 000 (husleie, strøm, forsikring, bil). 

Er ekstremt sparsom på mat og bruker ca 1700kr i måneden. Resten sparer jeg til bolig og setter av til ting jeg har lyst til (frisør, helgetur, sommerferie, ny jakke osv). 

Vet at jeg kun er 1 person og at det ikke kan sammenlignes med en familie + at jeg ikke eier bolig. 
Flere som pr definisjon er fattige men ikke føler seg fattige? 😅

Håper ikke du er økonomistudent hvertfall. En student tjener ikke pengene man får fra lånekassen, det er støtte (stipend) og lån (som du må betale tilbake). Du opparbeider deg ingen form for pensjonsrettigheter av dette, og det er ikke din inntekt.

Jobben du har ved siden av studiene er en annen sak, det er dette som er din inntekt, og det du tjener...

Fint du greier deg så bra som du gjør, selv som "fattig" på papiret.

Skrevet
dreamstar skrev (5 minutter siden):

Håper ikke du er økonomistudent hvertfall. En student tjener ikke pengene man får fra lånekassen, det er støtte (stipend) og lån (som du må betale tilbake). Du opparbeider deg ingen form for pensjonsrettigheter av dette, og det er ikke din inntekt.

Jobben du har ved siden av studiene er en annen sak, det er dette som er din inntekt, og det du tjener...

Fint du greier deg så bra som du gjør, selv som "fattig" på papiret.

Jeg har ikke studelån, jobber 80% ved siden av studiene :) 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du lever jo ikke under fattigdomsgrensen når du har utbetalt 22 000 kr som enslig… ?

Jeg får utbetalt 14 700 kr på AAP og 1 200 kr fra Husbanken (bostøtte), og jeg ligger tydeligvis under fattigdomsgrensa. Men klarer meg veldig bra.

Anonymkode: 43f0f...716

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ca. 19.000 utbetalt. Er alene med to barn, å vi har det over snittet greit syns jeg. Nei, jeg har ikke råd til frisør hver 6 uke eller dyre ferier, men vi mangler ingenting og koser oss ofte litt ekstra.
Syns det er veldig mange som sutrer om dårlig råd, å jeg forstår virkelig ikke hva de bruker pengene på. Uføretrygdede (uten barn som bor hjemme) som har rundt det samme utbetalt som meg som mener de må gå uten middag mange dager i uken osv. Enten sløser de fryktelig mye eller så har de en haug meg kredittlån som trekkes hver måned.

Anonymkode: 779ca...e14

• Liker 1
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke studelån, jobber 80% ved siden av studiene :) 

Fulltidsstudent OG 80 % stilling?

Skrevet
dreamstar skrev (2 minutter siden):

Fulltidsstudent OG 80 % stilling?

Det er jo fullt mulig det. Jeg, og sikkert flere med meg, jobber 100% og studerer 100% ved siden av. Så lenge det ikke er obligatorisk oppmøte, så går det fint. 

Anonymkode: 84852...d12

• Liker 5
Skrevet

Du ligger over fattigdomsgrensa. :) 

Men er enig i at man kan ha det bra selv om man har lite penger, og at det handler om hvordan man bruker de pengene man har, og ikke minst hvor man bosetter seg.

Nå sier jeg ikke at alle som har lite penger har det bra, men at det for veldig mange er fullt mulig.

Anonymkode: 69a89...781

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo fullt mulig det. Jeg, og sikkert flere med meg, jobber 100% og studerer 100% ved siden av. Så lenge det ikke er obligatorisk oppmøte, så går det fint. 

Anonymkode: 84852...d12

Hvis man kun har seg selv å forholde seg til er det fullt mulig, men helt optimalt er det ikke, spesielt dersom man har et krevende studie. (Og at jobben man har ikke er relevant for studiet). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ca. 19.000 utbetalt. Er alene med to barn, å vi har det over snittet greit syns jeg. Nei, jeg har ikke råd til frisør hver 6 uke eller dyre ferier, men vi mangler ingenting og koser oss ofte litt ekstra.
Syns det er veldig mange som sutrer om dårlig råd, å jeg forstår virkelig ikke hva de bruker pengene på. Uføretrygdede (uten barn som bor hjemme) som har rundt det samme utbetalt som meg som mener de må gå uten middag mange dager i uken osv. Enten sløser de fryktelig mye eller så har de en haug meg kredittlån som trekkes hver måned.

Husker jeg leste om en dame som gikk hardt ut i media som ufør og sa at hun hadde 3000kr å leve for og var fattig i Norge. Nederst i artikkelen kom det frem at hun nedbetalte forbruksgjeld og betalte ca 10 000 i mnd på dette 😅

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde også klart meg helt utmerket i din situasjon. Det blir litt verre når man er en familie med utgifter til barn og bolig som skal vedlikeholdes. Vi har det firedobbelte av deg i vår husholdning, og har absolutt råd til det vi vil ha, men føler meg likevel ikke rik. Tenker over alt som kjøpes, handler brukt og billig der vi kan. 

Anonymkode: 651ad...a44

• Liker 1
Skrevet

Du lever jo ikke under fattigdomsgrensen? 

Du har 22000,- utbetalt, og er enslig. Jeg ville ha blitt bekymret for økonomistyringen din om du syns dette var lite å leve for.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg klarte meg greit på mindre enn det da jeg var ung, singel og frisk. Da kunne jeg fint bo på 35 kvm og leve spartansk. Det er ikke så lett når man blir litt eldre og får forpliktelser, den økonomiske støtten fra foreldre gjerne forsvinner/minsker, barn, og bil..

Anonymkode: 8fc1b...763

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei om man må hoppe over måltider om man har 19.000 som enslig, så er det noe rart der ja.

Men skjønner ikke hvordan du kan mene at dere har det "over snittet greit"? Sånt rent bortsett fra at det ikke stemmer, dere er langt under snittet, så må det jo være forferdelig trangt? Bor dere kjempebillig? Støtte fra foreldre? Har du tatt med barnetrygd og barnebidrag? Barnetrygden alene er jo på mellom 3.200 og 5.100 avhengig av hvor gamle barna dine er.

Anonymkode: 8fc1b...763

Skrevet

Jeg har lagd en tråd her med at jeg tjener 27 000 og lever veldig fint (vi er to om fellesutgiftene). Men hadde jeg bodd alene hadde det også gått fint. Tror det er mange som tror de må ha mye unødvendig som man egentlig ikke trenger. Lite forståelse for at man kan leve veldig fint med mindre utgifter og derfor også mindre lønn. Er du økonomisk så får man til mye! 🙂

Anonymkode: 5d6f0...2f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...