AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Mannen har fått tilbud om jobb i Kirkenes. Så lurer rett og slett på om noen har erfaringer med å flytte til, eller bo i Kirkenes? Hvordan er skolene/barnehage? Noe vi bør vite før vi eventuelt velger å flytte dit? #hilseninngroddøstlending. Anonymkode: 986ef...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Kirkenes er Mini-Murmansk. Hadde aldri frivillig flyttet dit Anonymkode: ebb67...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kirkenes er Mini-Murmansk. Hadde aldri frivillig flyttet dit Anonymkode: ebb67...5a8 Tull ! En av de bedre stedene (ved siden av Alta og Hammerfest) hvis man først skal flytte til Finnmark. Anonymkode: b9983...a49 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Det blir en overgang, det er helt sikkert. Anonymkode: 3fae9...46d 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull ! En av de bedre stedene (ved siden av Alta og Hammerfest) hvis man først skal flytte til Finnmark. Anonymkode: b9983...a49 At det er et av de bedre stedene i Finnmark betyr fortsatt ikke at jeg frivillig ville flyttet dit. Kirkenes er nitrist Anonymkode: ebb67...5a8 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Hvor bor dere hen nå, da? Forskjell på å flytte fra f.eks. Kristiansand eller Oslo (vær- og kulturmessig) til Kirkenes enn f.eks. fra Odda eller Steinkjer 🤷♀️ Anonymkode: a46ad...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 Har vare besøkt Kirkenes. Det var NYDELIG der på høsten og våren 🥰 kjøpesenteret stengte ganske tidlig da😄 Anonymkode: a3e01...69d 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor bor dere hen nå, da? Forskjell på å flytte fra f.eks. Kristiansand eller Oslo (vær- og kulturmessig) til Kirkenes enn f.eks. fra Odda eller Steinkjer 🤷♀️ Anonymkode: a46ad...8d1 Bor på Romerike i dag. Anonymkode: 986ef...ae6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 Er dessverre ikke fra Kirkenes, men er fra nord-norge og har besøkt Kirkenes. Trivelig lite sted. Nært russegrensa, så du kommer over en del russere og samarbeid mellom nærliggende russiske steder og Kirkenes. Finnmark er helt fantastisk, fra strak vidde til forblåste nes eller tjukk furuskog. Fantastisk og variert natur! Jeg tror man bør være litt glad i forskjellig vær og årstider om man virkelig skal trives i nord. Man kan ikke la været påvirke humøret så lett. Våren kommer aldri når du ønsker det... Bare se på 17.mai-sendingene. Når det er grønt og snøfritt på Østlandet, har man har sydvest og boblejakke over bunaden uten et grønt blad i sikte nordpå. Men du kommer langt med positivitet (klisjé, men veldig sant). Det blir hva man gjør det til. Ellers er det jo andre økonomiske fordeler ved å bo i Finnmark; greie boligpriser, gratis barnehage og lavere skatt. Men en ting skal være sagt om både Troms og Finnmark: det er store avstander. Om du er vant til tett bebyggelse så vil det nok føles litt øde ut. Men det er jo en del av sjarmen! Beklager at jeg ikke kunne svare mer spesifikt om akkurat Kirkenes, men det var hvertfall litt om nord-norge. Anonymkode: 2e702...e9a 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 Kirkenes er veldig stabilt værmessig, såvidt jeg vet. Kan være veldig kaldt OL vinteren, men har også ganske gode temperaturer på sommeren, til å være i Finnmark. Anonymkode: 756d2...dbf 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 15.41): Mannen har fått tilbud om jobb i Kirkenes. Så lurer rett og slett på om noen har erfaringer med å flytte til, eller bo i Kirkenes? Hvordan er skolene/barnehage? Noe vi bør vite før vi eventuelt velger å flytte dit? #hilseninngroddøstlending. Anonymkode: 986ef...ae6 Du må være innstilt på at det er vinter om vinteren, dvs kaldt men også med en del snø. Du må tåle mørketida om vinteren, og du må like at sola skinner hele døgnet på sommeren. Du må faktisk like friluftsliv, gjerne ski og snøscooter-kjøring. Du må trives med at gatenavnene er skrevet også på russisk, og at mange av naboene dine er russiske - enten gift med norsk mann eller russisk familie. Du må like å kjøre langt når du skal dra til nabobygda, du må vite at du har godt med penger når du skal reise med fly til familie sørpå. Du må like å kjøre til Finland for å gjøre grensehandel, like å tilbringe tid i bil. Test det ut, da vel! Skattemessig er det flere fordeler, mer barnetrygd og nedskriving av studiegjeld. Anonymkode: 1ce37...54f 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶 Anonymkode: 5ee6a...793
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Barne/ungdomsskolen i byen er bare 10 år gammel. Også nyere barnehager. Ingen kø om morgenen. Gratis parkering. Nydelig natur. Men det må sies at leieprisene er høye der. Anonymkode: 36fb5...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 22.02): Du må være innstilt på at det er vinter om vinteren, dvs kaldt men også med en del snø. Du må tåle mørketida om vinteren, og du må like at sola skinner hele døgnet på sommeren. Du må faktisk like friluftsliv, gjerne ski og snøscooter-kjøring. Du må trives med at gatenavnene er skrevet også på russisk, og at mange av naboene dine er russiske - enten gift med norsk mann eller russisk familie. Du må like å kjøre langt når du skal dra til nabobygda, du må vite at du har godt med penger når du skal reise med fly til familie sørpå. Du må like å kjøre til Finland for å gjøre grensehandel, like å tilbringe tid i bil. Test det ut, da vel! Skattemessig er det flere fordeler, mer barnetrygd og nedskriving av studiegjeld. Anonymkode: 1ce37...54f Til Finland? Trodde man handlet i Russland? Jeg hadde elsket å bo der, om det ikke var for at jeg hater kulde. Så spennende at det ligger så nær Russland. Anonymkode: 70c8b...fc0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 Ikke bare spennende at det ligger nær Russland mener jeg, men også Finnland, pluss at det er Sameland, og at Finnmarkinger er veldig annerledes enn folk her sør. Det hadde vært så spennende! Hvis det ikke var så kaldt altså... Anonymkode: 70c8b...fc0
Maskinfører Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 Allting er en overgang sa reven da han ble flådd
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Til Finland? Trodde man handlet i Russland? Jeg hadde elsket å bo der, om det ikke var for at jeg hater kulde. Så spennende at det ligger så nær Russland. Anonymkode: 70c8b...fc0 Ja, de som har grenseboerbevis kan handle i Russland, og mange reiser rett over grensen, særlig for å fylle drivstoff. Men nå, pga krigen, er det visstnok ikke lov å bruke det (arrester meg om jeg tar feil - men det ville jo være rart om vi kunne dra over og støtte Putin med penger til krigsmaskineriet sitt). Men kort vei til Finland for grensehandel. Anonymkode: 1ce37...54f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, de som har grenseboerbevis kan handle i Russland, og mange reiser rett over grensen, særlig for å fylle drivstoff. Men nå, pga krigen, er det visstnok ikke lov å bruke det (arrester meg om jeg tar feil - men det ville jo være rart om vi kunne dra over og støtte Putin med penger til krigsmaskineriet sitt). Men kort vei til Finland for grensehandel. Anonymkode: 1ce37...54f Lov? Det finnes ikke noen lover man kan sette i verk for å hindre folk i å handle i Russland fordi de er i krig med Ukraina. Det er jo vanlige folk det går ut over om man slutter å handle med dem. Det er ikke slik at lederne plutselig blir fantastiske fordi man driver sanksjoner mot landet deres. Se på Cuba, folk har jo fortsatt ikke tilgang til helt normale hverdagslige varer der, til tross for langvarige blokader. Dette går utover folket, ikke lederne. Anonymkode: 70c8b...fc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå