AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Del Skrevet 12. november 2022 Ble svindla for 1500,- på Finn her om dagen, har alt av bevis + politnameldse. Fikk tips fra livechaten deres om at det er håp om at jeg kan få pengene tilbake, om jeg legger inn en reklamasjonssak. Har noen erfaringer rundt dette? Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #2 Del Skrevet 12. november 2022 Hva slags betalingsform brukte du? Var det med kredittkort eller Visakort, pleier det å gå greit å klage på transaksjonen. Man får som regel pengene refundert da. Jeg har hatt to klagesaker på urettmessige transaksjoner på Mastercard, og fikk da beskjed av de to ulike kortutstederne om å fylle ut et klageskjema og sende inn. Jeg gjorde det, og fikk slettet transaksjonene med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Del Skrevet 12. november 2022 Million skrev (3 minutter siden): Hva slags betalingsform brukte du? Var det med kredittkort eller Visakort, pleier det å gå greit å klage på transaksjonen. Man får som regel pengene refundert da. Jeg har hatt to klagesaker på urettmessige transaksjoner på Mastercard, og fikk da beskjed av de to ulike kortutstederne om å fylle ut et klageskjema og sende inn. Jeg gjorde det, og fikk slettet transaksjonene med en gang. Via vipps, med vanlig kort. Kan det gå da? Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #4 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Via vipps, med vanlig kort. Kan det gå da? Anonymkode: 0eeb9...aca Ja, da ville jeg i alle fall prøvd. Det er belastet via kortet, og korttransaksjoner har man klagemulighet på ved svindel og manglende vare osv. Lykke til! Hvilken bank har du? Dnb sin kundeservice har åpent i helgen også, om du har dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Del Skrevet 12. november 2022 Million skrev (Akkurat nå): Ja, da ville jeg i alle fall prøvd. Det er belastet via kortet, og korttransaksjoner har man klagemulighet på ved svindel og manglende vare osv. Lykke til! Hvilken bank har du? Dnb sin kundeservice har åpent i helgen også, om du har dem. DNB ja! Men du kjenner altså folk som har fått penge refundert av finn-svindel? Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Del Skrevet 12. november 2022 Million skrev (4 minutter siden): Ja, da ville jeg i alle fall prøvd. Det er belastet via kortet, og korttransaksjoner har man klagemulighet på ved svindel og manglende vare osv. Lykke til! Hvilken bank har du? Dnb sin kundeservice har åpent i helgen også, om du har dem. Men når jeg skal legge inn en reklamasjonssak på sånt, anbefaler at jeg gjør det ETTER jeg har anmeldt? Eller går det bra uten? Har jeg en mye sterkere sak da? Har jo nå masse bevismateriale uansett. Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #7 Del Skrevet 12. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): DNB ja! Men du kjenner altså folk som har fått penge refundert av finn-svindel? Anonymkode: 0eeb9...aca Nei, jeg ble svindlet to ganger ved vanlige kort-transaksjoner, ikke via Finn. Finn eller ikke skulle ikke ha noe å si så lenge den urettmessige eller svindeltransaksjonen går via kortet, slik jeg oppfatter regelverket. Har lest absolutt alle svindelartikler jeg kommer over i årevis da temaet opptar meg og jeg vil være oppdatert. Mine to svindelsaker skjedde via netthandel i det ene tilfellet. Kortet mitt (opplysningene på det, ikke selve kortet for det hadde jeg ennå i mitt eie) var brukt til våpenkjøp (!) i en våpenforretning på nettet i USA. I den andre saken var kortet mitt (et forfalskningskort laget med mine kortdetaljer) brukt i en klokkeforretning på Kypros midt på vinteren. I det tilfellet hadde de bare foretatt et lite "prøvekjøp" på et lite beløp for å se om forfalskningskortet funket og transaksjonen gikk igjennom. Det gjorde den. Og hadde jeg ikke sperret kortet, hadde mye større og dyre transaksjoner da dukket opp kort tid etter. Og som sagt, begge transaksjonene ble slettet av kortutstederne, den ene var Dnb. Endret 12. november 2022 av Million stavefeil rettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #8 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men når jeg skal legge inn en reklamasjonssak på sånt, anbefaler at jeg gjør det ETTER jeg har anmeldt? Eller går det bra uten? Har jeg en mye sterkere sak da? Har jo nå masse bevismateriale uansett. Anonymkode: 0eeb9...aca En politianmeldelse er jo alltid greit å kunne legge ved, tenker jeg. Ikke at jeg tror de forlanger det, de gjorde ikke det i mine to tilfeller, men det koster deg jo ikke noe å anmelde. Så da ville jeg gjort det. Kanskje samme personen har svindlet andre, og det bygger seg opp en mer solid sak på han/henne om du også anmelder (og andre etter deg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Del Skrevet 12. november 2022 Du vil ikke få refundert penger betalt via Vipps på handel via privat person på Finn. Det er en egen risiko du tar. Det er annerledes om du svindlet via internett ved korttransaksner der kortet ditt blir misbrukt. Men du kan melde inn vedkommende til Vipps, får vedkommende klager på seg så kan de stenge vedkommende fra å bruke vipps Anonymkode: 8c1cb...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vil ikke få refundert penger betalt via Vipps på handel via privat person på Finn. Det er en egen risiko du tar. Det er annerledes om du svindlet via internett ved korttransaksner der kortet ditt blir misbrukt. Men du kan melde inn vedkommende til Vipps, får vedkommende klager på seg så kan de stenge vedkommende fra å bruke vipps Anonymkode: 8c1cb...cde Jobber du i DNB, siden du vet dette? De i livechatten deres sier annerledes. Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #11 Del Skrevet 12. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du vil ikke få refundert penger betalt via Vipps på handel via privat person på Finn. Det er en egen risiko du tar. Det er annerledes om du svindlet via internett ved korttransaksner der kortet ditt blir misbrukt. Men du kan melde inn vedkommende til Vipps, får vedkommende klager på seg så kan de stenge vedkommende fra å bruke vipps Anonymkode: 8c1cb...cde Vil ikke det avhenge om transaksjonen går via trekk fra konto i Vipps, eller om det er en korttransaksjon via Vipps? Man kan jo ha en av delene/begge deler knyttet opp til sin Vippskonto? Korttransaksjon er refunderbare ved svindel, men det er langt verre med kontotransaksjoner (pengeoverføringer). Endret 12. november 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #12 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jobber du i DNB, siden du vet dette? De i livechatten deres sier annerledes. Anonymkode: 0eeb9...aca Hvis de i livechatten sier noe annet så hvorfor spør du her? Da har du vel fått svaret. Jeg har jobbet i DNB tidligere så derfor jeg svarer, jobber i en annen bank nå og det er samme der. Svindlet via Finn må meldes til Politi og Finn.no, men oftest er det tapte penger. Det er en egen risiko en tar når du vippser privat personer på den måten Anonymkode: 8c1cb...cde 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #13 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis de i livechatten sier noe annet så hvorfor spør du her? Da har du vel fått svaret. Jeg har jobbet i DNB tidligere så derfor jeg svarer, jobber i en annen bank nå og det er samme der. Svindlet via Finn må meldes til Politi og Finn.no, men oftest er det tapte penger. Det er en egen risiko en tar når du vippser privat personer på den måten Anonymkode: 8c1cb...cde Skjønner. Så og legge inn en reklamasjonssak hos dnb er med andre ord totalt bortkasta? Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #14 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner. Så og legge inn en reklamasjonssak hos dnb er med andre ord totalt bortkasta? Anonymkode: 0eeb9...aca Sjekk først om du belastes på kort eller konto i Vipps betalingene dine. Man kan bruke begge deler der. Hvis det er kort, så mener jeg du har gode sjanser til å få refundert. Og du sier jo de sa det på Chatten også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Del Skrevet 12. november 2022 Million skrev (3 minutter siden): Sjekk først om du belastes på kort eller konto i Vipps betalingene dine. Man kan bruke begge deler der. Hvis det er kort, så mener jeg du har gode sjanser til å få refundert. Og du sier jo de sa det på Chatten også? Jeg har snakket med de i chatten, og de har sagt at de anbefaler meg og reklamere. Jeg har vel absolutt null og tape? Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #16 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har snakket med de i chatten, og de har sagt at de anbefaler meg og reklamere. Jeg har vel absolutt null og tape? Anonymkode: 0eeb9...aca Nei, du har ingenting å tape og alt å vinne på å lage reklamasjonssak. Sjekk for sikkerhets skyld om det er kortet du har registrert i Vipps eller konto det er gått gjennom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #17 Del Skrevet 12. november 2022 Million skrev (3 minutter siden): Nei, du har ingenting å tape og alt å vinne på å lage reklamasjonssak. Sjekk for sikkerhets skyld om det er kortet du har registrert i Vipps eller konto det er gått gjennom. Hmm, usikker. Jeg har begge to der. Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #18 Del Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hmm, usikker. Jeg har begge to der. Anonymkode: 0eeb9...aca Da ringer du Dnb igjen og spør. "Er transaksjonen på kr X gått som trekk direkte fra konto, eller som belastning på mitt kort nummer X?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #19 Del Skrevet 12. november 2022 Million skrev (Akkurat nå): Da ringer du Dnb igjen og spør. "Er transaksjonen på kr X gått som trekk direkte fra konto, eller som belastning på mitt kort nummer X?" Men er det noe forskjell? Begge tilhører jo banken. Anonymkode: 0eeb9...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. november 2022 #20 Del Skrevet 12. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men er det noe forskjell? Begge tilhører jo banken. Anonymkode: 0eeb9...aca Ja, når det kommer til svindel og hva du har rett på å få refundert, så er det forskjell. Transaksjoner fra bankkonto - gjort er gjort, og man får som regel ikke de pengene tilbake. De er tapt. Korttransaksjoner har man imidlertid mye større rettigheter med, og feilaktige eller svindeltransaksjoner eller transaksjoner der man f.eks aldri har mottatt varen, kan man reklamere på og ha krav på å få penger igjen. Svindel på kort erstattes pga regelverket vi har i Norge, men ikke bankoverføringer du selv foretar og godkjenner. Det er i alle tilfeller MYE, mye vanskeligere å få erstattet beløp som er kontooverført av deg selv. TILLEGG: Jeg leste akkurat nå denne: https://www.forbrukereuropa.no/svindel/kortreklamasjon-svindel/ og der står det at retten til reklamasjon og få pengene igjen ved svindel gjelder mot bedrifter, ikke privatpersoner... og jeg antar det er en privatperson du har handlet med på Finn? Det var litt dumt... For å få tilbake pengene dine må du ha gjort følgende: Brukt kredittkort eller Visa/Mastercard debetkort Handlet hos en næringsdrivende og ikke privatperson Du må ha et berettiget krav (se under) Du må ha forsøkt å løse saken med den næringsdrivende først Dersom alle forutsetninger er innfridd kan du klage til kortutsteder. Det står vanligvis på selve kortet hvem som har utstedt kortet. Har du for eksempel et Nordea Mastercard, så er det Nordea du klager til. Endret 12. november 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå