AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Hei. Våknet i går og klarte nesten ikke svelge. Har i tillegg hodeverk, grøtete stemme og er rød/litt hvit i svelget. Hadde halsbetennelse for ca 1-2 mnd siden og måtte da begynne på antibiotika, i tillegg til å fjerne halsbyll. Veldig traumatisk for meg. Nå er jeg livredd for å få det igjen. Har til overa et brett med antibiotika som jeg fikk fra legen den gang. Vurderer å bare ta det brettet for å se om det kan hjelpe. Vet jo ikke om det er virus eller bakteriell. Burde jeg gjøre det eller vente til mandag for å se om det blir bedre ? Evt ta kontakt med fastlegen da. Anonymkode: 483c6...fcc
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Nei, du skal ikke ta antibiotika du har liggende, som en grunnregel. I ditt tilfelle kan jeg kanskje gå med på at det er greit å begynne på brettet, men da bør du være rimelig sikker på at legen skriver ut mer til deg på mandag slik at du får fullført kuren. Anonymkode: 72407...6b5 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Nei, du skal aldri starte på en kur du ikke vet du kan fullføre. Anonymkode: 9c4f2...d11 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Hvis du bare tar en halv kur er det større sjangs for antibiotikaresistens. Du tar kun knekken på di svakeste bakteriene. Kan godt hende du føler deg bedre. Men de resterende bakteriene vil huske denne antibiotikaen og vil utvikle seg slik at denne ikke lengre virker. En skal ALLTID ta hel kur Anonymkode: 15cc2...754 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 Jeg ville ringt legekontoret mandag morgen og spurt. Eventuelt kan du ringe legevakten og spørre. Jeg ville ikke tatt noe før jeg hadde fått klarsignal fra lege. Anonymkode: 81f31...9a0
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Ok da får jeg vente til mandag....Takk for svar alle... Anonymkode: 483c6...fcc
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 Jeg hadde tatt kontakt med legevakten om jeg var deg siden det er lørdag i dag. Du har nettopp hatt infeksjon, og jo tidligere du tar det jo mindre risiko er det for utvikling av abscess igjen. Anonymkode: ebbc6...25d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 Start heller med paracet og halspastiller og se hvordan dag en og to utvikler seg. Styr unna antibiotika med mindre du virkelig trenger det. Blir du ikke bedre og symptomene er ganske like som sist gang, så kan du sikkert starte med samme antibiotika som sist. Skriv til legen din at du trenger resept på mer antibiotika, og at du har allerede startet på en kur. Anonymkode: 523af...dc5
_popcorn_ Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg