AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #41 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja prisen på en bitcoin vil bli høy, men det bitcoin er laget sånn at stadig mer av incentivet for å mine er gjennom fees på transaksjoner og ikke mining rewards. Du tror ikke Satoshi tenkte på dette da han løste byzantine general problem og double spending? Uansett 14 halveringer er 50-60 år til. Innen den tid kjører all verdens transaksjoner på bitcoin eller så er selvsagt eksperimentet dødt. Vi som er bitcoin entusiaster er klar over at sannsynligheten for at bitcoin spiser alt er relativt lav, men det er likevel tidenes mest asymmetriske bet Anonymkode: b4651...dd3 Btw.. som du sikker har sett så korellerer ikke sikkerheten bare med pris. Akuratt nå er hashraten/sikkerheten all time high mens prisen er ned 75% Anonymkode: b4651...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #42 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Anonymkode: 1df93...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #43 Del Skrevet 20. november 2022 Krypto er bare MLM for menn. Total svindel. Anonymkode: a8d1f...ce3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #44 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Akuratt nå er hashraten/sikkerheten all time high mens prisen er ned 75% Anonymkode: b4651...dd3 Må ikke blande hashraten med sikkerheten, altså det er en sammenheng med det er Pris per hashrate * total hashrate som gir et bilde av sikkerheten. Siden kostnad per hashrate som regel går ned over tid, gir en graf med kun hashrate veldig misvisende bilde av sikkerheten, AnonymBruker skrev (7 minutter siden): WOMANCOIN Anonymkode: 1df93...a4a Haha det høres ut som et godt finansielt råd. Takk kvinneguiden forumbruker 🤣 (jada du er sikkert en bot, men vanskelig å skille bot fra finansielle rådgivere når det gjelder krypto ) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja prisen på en bitcoin vil bli høy, men det bitcoin er laget sånn at stadig mer av incentivet for å mine er gjennom fees på transaksjoner og ikke mining rewards. Du tror ikke Satoshi tenkte på dette da han løste byzantine general problem og double spending? Uansett 14 halveringer er 50-60 år til. Innen den tid kjører all verdens transaksjoner på bitcoin eller så er selvsagt eksperimentet dødt. Vi som er bitcoin entusiaster er klar over at sannsynligheten for at bitcoin spiser alt er relativt lav, men det er likevel tidenes mest asymmetriske bet Anonymkode: b4651...dd3 Jada kan ta litt fra fees. men det gir et vanskelig problem å løse fordi Fees må være så høye at de forhindrer 51% angrep, med så få transaksjoner vil avgift per transaksjon bli helt enorm for å sørge for denne sikkerheten, per nu skjules kostnaden gjennom inflasjon/printing av BTC, men når pengepressen stopper opp og brukerne kjenner avgiften mer direkte kan det hende folk mister lysten på å bruke bitcoin. Mye av morroa er jo at folk flest kan leke med disse "pengene" og sende til venner etc . Og jada vet det jobbes med layer 2s / lightning etc og vi får se ikke overbevist men vi får se hva som skjer Anonymkode: 1f543...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #45 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Krypto er bare MLM for menn. Total svindel. Anonymkode: a8d1f...ce3 Hvordan kan du påstå at f eks bitcoin er MLM? Har du noen kilder som bekrefter påstanden din, eller det din personlige mening siden du sikkert ikke har giddet å sette deg inn i teknologien? Anonymkode: 96287...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #46 Del Skrevet 20. november 2022 Er det noe sted i Norge en kan bruke bitcoin som betalingsmiddel? Anonymkode: 1c238...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dar Skrevet 14. februar 2023 #47 Del Skrevet 14. februar 2023 Synes kryptovaluta er gøy jeg. Tipper at vi som driver med kryptotrading eller kryptosparing er veldig forskjellige personer. Er jo nå veldig mange i Norge som eier eller har eid kryptoverdier. Mange er sikkert mer gamblere av natur, mens andre igjen er mye mer forsiktige som meg. Jeg har ingen misjonerende trekk, og lever greit med at mange synes kryptovaluta bare er tullball. Her er litt info om kryptovaluta fra mitt perspektiv som aktiv trader. Langt de fleste kryptovalutaer har jeg ingen som helst tro på, men Bitcoin for eksempel har derimot et stort potensial som jeg ikke kan overse. Som sparealternativ på lenger sikt er det absolutt aktuelt for mange med god grunn. Som penger i det daglige er nok ikke Bitcoin så egnet derimot. Jeg trader ofte aktivt i krypto. På samme måte som jeg ofte trader og investerer i aksjemarkedet og valutamarkedet. Noen av oss liker aktivkapitalforvaltning, og liker å ha full kontroll på egen økonomi. Kryptotradingen min er beskjeden i forhold til aksjetradingen, men på mange måter artigere fordi svingningene der er så mye større. Synes det både er morsomt og lønnsomt. For meg er slik trading enn intellektuell utfordring på linje med om jeg spiller et parti sjakk. Vil allikevel ikke anbefale slike sysler til andre enn de som har en ganske så proff tilnærming til det. Fordi de har best forutsetninger for å lykkes med det, tror jeg. Jeg er som folk flest en ganske risikoavers type. Liker å få betalt i form av risikopremie dersom jeg skal påta meg risiko, men er mer åpen for å risikere meravkastningen annerledes enn grunnkapitalen. Grunnkapitalen er jeg forsiktig med. Føler vel sjelden at jeg gambler på noe som helst. Det er mer kalkulerte risikovurderinger veid opp mot nytteeffekten av mulige utfall. Det hjelper at man har en viss teft til å vurdere hvor sannsynlig diverse mulige utfall er. Treffprosenten og tyngden av investeringen avgjør suksessraten. Når jeg driver med aksjeinvestering er det ofte forberedelser som jeg bruker mye tid på. En fyldig finansanalyse av et selskap kan ta lang tid.Jo mer tyngde jeg legger i investeringen og jo lenger tidsperspektiv jeg har i tankene, jo mer tid bruker jeg på forarbeider. Alt for å få best muligbeslutningsgrunnlag. Ved kryptotrading bruker jeg mindre tid på analyser, det blir stort sett bare info innhenting og kjappe beslutninger. Mitt tidsperspektiv er gjerne kortere ved kryptotrading enn aksjetrading. Selv om jeg har meget gode kurtasjebetingelser i aksjetrading er kurtasjen ofte enda lavere i kryptotrading. Ofte er det ingen kurtasje. Det gjør det på mange måter gunstigere å drive såkalt høyfrekvent kryptotrading enn tilsvarende aksjetrading. Det sammenholdt med større svingninger gjør at jeg i mange perioder synes det er lettere å oppnå bedre lønnsomhet på kryptotrading enn aksjetrading. Derimot er risikoen for at kryptobørsen man bruker ikke oppfyller sin forpliktelse overfor deg som kunde mye høyere i kryptomarkedet enn i aksjemarkedet. Når man kjøper en aksje så blir man eier av den, men når man kjøper en kryptovaluta på en børs og beholder den der så eier man kun en fordring på børsen om at de skylder deg kryptovalutaen. Og får da kryptobørsen betalingsproblemer så kan man i verste fall tape hele sine beholdning på kryptobørsen slik mange gjorde når f. eks FTX gikk overende ifjor. Av den grunn vil nok de fleste proffe tradere være varsomme med å la kryptobørsen oppbevarere den del av kryptomidlene som ikke regnes som arbeidskapitalen. Den delen av kapitalen som ikke skal settes i omløp bør man oppbevare i en kald kommebok selv. Jeg synes mangfold også i pengemarkedene er et gode. Kryptopenger innebærer et annet finansielt system enn tradisjonell finans. I tradisjonell finans utgjør nasjonale valutaer det viktigste virkemiddelet i pengepolitikken. Kryptovaluta derimot er i utgangspunktet utenfor myndigheters direkte kontroll som et pengepolitisk verktøy. De kan regulere kryptopenger via regelverket på en styrende måte, men vil vanskelig kunne få særlig kontroll. Kryptopenger er utstedt av private og således ikke offentlige, og virkeområde er ikke bundet av nasjonale grenser. Men det offentlige kan selvsagt velge å gjøre kryptopenger som lovlige betalingsmindler i landet. I El Salvador er for eksempel Bitcoin blitt et lovlig betalingsmiddel. Sitter nok veldig langt inne for et land å velge en privat pengetype som landets offisiellepengenhet siden det innebærer at man da mister muligheten til å styre pengepolitikken via sine egne penger. Vil nok kun være land som har store vanskeligheter med å håndtere sin egen valuta som finner dette attraktivt. De fleste land vil nok heller se på kryptopenger som en truende faktor mot egen valuta enn som et positivt alternativ for landets innbyggere. I noen land er kryptopenger forbudt. Synes det er lett å forstå hvorfor mange er skeptisk til kryptopenger, de er ikke fysiske, har ikke eksistert særlig lenge og det er enormt antall forskjellige typer coins som på meget kort tid har fått en enorm verdi. Bitcoin, verdens første og største kryptopenge ble først brukt i 2009 så kryptopenger har lite empiri å vise til. Kryptopenger er ikke backet opp av noen nasjoner, og det er normalt ingen underliggende verdier som kan sikre dens vedvarende kjøpekraftsevne. Det er ingen sentralbanker som står klare med støttetiltak. Og utvinningen av Bitcoin, som er selve nøkkelen til å sikre at systemet fungerer, bruker veldig store mengder energi. Kryptopenger er kun digitale "systemer". Ifølge CoinMarketCap så er det der i dag oppført 8 946 forskjellige coins med total verdi på omtrent 1 000 milliarderdollar. Så ikke dårlig at noe som av veldig mange fortsatt anses som en scam uten verdi faktisk har en markedsverdi på rundt 1 billion dollar per dags dato. Å tro på en snarlig død for kryptopenger anser jeg som svært lite sannsynlig. Tror tvertimot at enkelte krytopenger kan bli et stadig mer interessant alternativ for mange folk. Men skal man gi seg i kast med det anbefaler jeg å skaffe seg mye kunnskap og forstå hvilke premisser som gjør seg gjeldende. Forstå hvorfor man i det hele tatt kan finne kjøp av kryptovaluta som et bra alternativ. Spørre seg om formålet, tidsaspektet, risikoen og hvordan man eventuelt skal gjennomføre det. Bitcoin er den klart største kryptovalutaen med en verdi på tilnærmet 416 milliarder dollar. Det fine med Bitcoin er at det vil være veldig vanskelig for noen få aktører å få avgjørende innflytelse eller kontroll over systemet, da det er et sterkt desentralisert system med mange små aktører. For de fleste andre coinsa, altså altcoinsa, er det ikke slik. Mange av dem er veldig utsatte for sentral kontroll. Hvordan kan noe som kun eksisterer i et digitalt system ha slike verdier? Grunnen er at det finnes et marked (nok folk) som er villig til å betale en slik pris for dem. Det er mange nok folk som bruker systemet og har tillit til at systemet vil funksjonere tilfredsstillende også fremover. For de aller fleste av de coinsa som finnes er det egentlig ikke noen reell løpende markedspris så de prisene som f. eks. CoinMarketCap opererer med er ikke noe man nødvendigvis kan regne med når store mengder av bestemte coins skal omsettes. Men for de store coinsa, de som har høy omløpshastighet og hvor kjøpere og selgere ikke er store nok til å påvirke prisene særlig nevneverdig så kan nok markedsverdien sies å gjenspeile reelle verdier. Komboen kryptografi og lidenskapelige aktører har altså på veldig kort tid, skapt digitale penger med reell kjøpekraftsevne. Ikke dårlig det. Oddsene for at entusiastene i 2009 skulle lykkes såpass bra som de har gjort var nok ikke særlig store i begynnelsen. Troen og adosjonstakten har nok tiltatt endel med årene. I dag ser man jo også at større institusjoner kjøper og trader kryptopenger. I dag er adopsjonen ved å eie krypto ganske så mye høyere enn for bare 5 år sid en. Og spesielt BTC miljøet har vist seg å være veldig funksjonsdyktig. Tror det er klokt å være åpen for at ihvertfall Bitcoin kan være en bra investering også i fremtiden. Den har jo i alle løpende 5 års perioder siden starten hatt bedre verdiutvikling enn alle de de store børsindeksene i USA. Betydelig bedre i de fleste. Det skal man ikke kimse av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå