Gå til innhold

Tips til å klare å slanke seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helene skrev (3 minutter siden):

Ok, vitenskapeligst bevist. Gi meg fakta. Tull, gi meg fakta. 

Kjenner at jeg blir provosert. Det skjer ikke ofte. 

Det er en seiglivet myte at man må spise ofte for å holde i gang forbrenningen.

Du får bli så provosert du bare vil.

Anonymkode: 280e5...da0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en seiglivet myte at man må spise ofte for å holde i gang forbrenningen.

Du får bli så provosert du bare vil.

Hvor er fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tull.

Det er ikke tull 🤦‍♂️

Anonymkode: c0958...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke satse på at motivasjon holder seg over tid og konsekvent. Du må bestemme deg. Da mener jeg virkelig bestemme deg. Så må du lage en plan. En plan som er realistisk og gjennomførbar. Godt gjennomtenkt. Du bør også lage en "kriseplan" der du tenker gjennom vanskeligheter som vil oppstå og mestringsstrategier. Lag en plan for hva du gjør når du sprekker. Og for å gjennomføre planen kreves det viljestyrke. Det fine med viljestyrke er at den kan trenes, ved å konsekvent følge planen. Aksepter at det kommer til å bli tøft, at det var tøft i går og det blir tøft i morgen og neste uke. Ta en dag av gangen og gjør det du har bestemt deg for. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke tull 🤦‍♂️

Jo, det er tull. 

Tøydokka over her har også noen fine tanker rundt motivasjon. 
Vektnedgang omhandler den mentale kampen med deg selv, hva du spiser, antall kalorier og helst noe bevegelse.

For å avslutte: Det er hardt mentalt, det må du stå i. Du må tåle sult (mer enn du tror), en diett basert på proteiner og fiber (grønnsaker) er veien å gå, og du bør bevege deg.
Sist, men ikke minst, forbrenningen din går ikke ned mer enn maksimum 5% av å ha et lavt kaloriinntak.

TS, du kan få flere tips, men dette er det du trenger for å gå ned de 9,5 kiloene du ønsker.

1. Schoenfeld BJ et al, Effects of meal frequency on weight loss and body composition: a meta-analysis, Nutrition Reviews, 2015
  2. Ohkawara K et al, Effects of Increased Meal Frequency on Fat Oxidation and Perceived Hunger, Obesity, 2013
  3. Patterson RE et al, Metabolic effects of Intermittent fasting, Annual Review of Nutrition, 2017
  4. Rynders CA et al, Effectiveness of Intermittent Fasting and Time-Restricted Feeding Compared to Continuous Energy Restriction for Weight Loss, Nutrients, 2019

Anonymkode: 28e36...3fd

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke trene deg på å holde motivasjonen oppe konstant. Motivasjon svinger. Motivasjon er ikke noe å lene seg på når det butter imot. Selvdisiplin derimot, det er noe du kan stole på. Det å følge rutiner og å handle konsekvent uavhengig av motivasjonsnivå kan trenes. Og disiplin/selvkontroll kan både trenes og etterhvert bli til å stole på. Det å følge en døgnrytme plan, en kostplan, en innkjøpsplan og en treningsplan er nøkkelen til å mestre.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke trene deg på å holde motivasjonen oppe konstant. Motivasjon svinger. Motivasjon er ikke noe å lene seg på når det butter imot. Selvdisiplin derimot, det er noe du kan stole på. Det å følge rutiner og å handle konsekvent uavhengig av motivasjonsnivå kan trenes. Og disiplin/selvkontroll kan både trenes og etterhvert bli til å stole på. Det å følge en døgnrytme plan, en kostplan, en innkjøpsplan og en treningsplan er nøkkelen til å mestre.  

Applaus.
TS, ta med deg dette, og mine råd, så er du der du ønsker vektmessig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det er tull. 

Tøydokka over her har også noen fine tanker rundt motivasjon. 
Vektnedgang omhandler den mentale kampen med deg selv, hva du spiser, antall kalorier og helst noe bevegelse.

For å avslutte: Det er hardt mentalt, det må du stå i. Du må tåle sult (mer enn du tror), en diett basert på proteiner og fiber (grønnsaker) er veien å gå, og du bør bevege deg.
Sist, men ikke minst, forbrenningen din går ikke ned mer enn maksimum 5% av å ha et lavt kaloriinntak.

TS, du kan få flere tips, men dette er det du trenger for å gå ned de 9,5 kiloene du ønsker.

1. Schoenfeld BJ et al, Effects of meal frequency on weight loss and body composition: a meta-analysis, Nutrition Reviews, 2015
  2. Ohkawara K et al, Effects of Increased Meal Frequency on Fat Oxidation and Perceived Hunger, Obesity, 2013
  3. Patterson RE et al, Metabolic effects of Intermittent fasting, Annual Review of Nutrition, 2017
  4. Rynders CA et al, Effectiveness of Intermittent Fasting and Time-Restricted Feeding Compared to Continuous Energy Restriction for Weight Loss, Nutrients, 2019

Du behøver ikke sulte deg selv for å gå ned i vekt, bare spis 300 kalorier under hva du trenger for og opprettholde vekten din. Så øker du med nye 300 kalorier eller øker kardio når du når et platå. Dere som sulter dere på diett kommer til og være feite resten av livet 😂

Man trenger disiplin, vilja er ikke alltid med deg men du bare gjør det uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du behøver ikke sulte deg selv for å gå ned i vekt, bare spis 300 kalorier under hva du trenger for og opprettholde vekten din. Så øker du med nye 300 kalorier eller øker kardio når du når et platå. Dere som sulter dere på diett kommer til og være feite resten av livet 😂

Man trenger disiplin, vilja er ikke alltid med deg men du bare gjør det uansett.

Hvem har sagt noe om å sulte seg? Å tåle sult er ikke det samme som å sulte seg.

Utover det, du er bare usaklig, det bringer en stort sett ingen steder. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem har sagt noe om å sulte seg? Å tåle sult er ikke det samme som å sulte seg.

Utover det, du er bare usaklig, det bringer en stort sett ingen steder. 

Ok.

Sakelig:

For å gå ned i vekt må du starte med og finne ut hva ditt kalorinntak for og opprettholde vekten din er, så må du trekke fra 300 kalorier fra det da har du svaret på hvor mye du må spise for og gå ned i vekt. Når du når et platå senker du med nye 300 kalorier. Dette fortsetter du med frem til du er på vekten du ønsker og være.

platå når man gjerne etter 3 uker.

du kan også øke hvor mye mosjon trening når du treffer evt platå.

Hvis man sulter kroppen eller spiser alt for lite kalorier i forhold til hva kroppen trenger sakker metabolismen ned og det blir enda vanskeligere tape fettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok.

Sakelig:

For å gå ned i vekt må du starte med og finne ut hva ditt kalorinntak for og opprettholde vekten din er, så må du trekke fra 300 kalorier fra det da har du svaret på hvor mye du må spise for og gå ned i vekt. Når du når et platå senker du med nye 300 kalorier. Dette fortsetter du med frem til du er på vekten du ønsker og være.

platå når man gjerne etter 3 uker.

du kan også øke hvor mye mosjon trening når du treffer evt platå.

Hvis man sulter kroppen eller spiser alt for lite kalorier i forhold til hva kroppen trenger sakker metabolismen ned og det blir enda vanskeligere tape fettet.

Enig i mye her.

Men du underbygger fortsatt den usanne myten om at forbrenningen går såpass mye ned at det har en reell effekt på vektnedgang, Det er ikke sant.
Den myten må bort for at hvermansen skal klare å ha en god vektnedgang, uten å skylde på eksterne faktorer som de ikke råder over.

Jeg gjentar igjen, den potensielle negative endringen i forbrenning (metabolisme)  er maks 5% av 100% forbrenning. 
Altså ingenting.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i mye her.

Men du underbygger fortsatt den usanne myten om at forbrenningen går såpass mye ned at det har en reell effekt på vektnedgang, Det er ikke sant.
Den myten må bort for at hvermansen skal klare å ha en god vektnedgang, uten å skylde på eksterne faktorer som de ikke råder over.

Jeg gjentar igjen, den potensielle negative endringen i forbrenning (metabolisme)  er maks 5% av 100% forbrenning. 
Altså ingenting.

Kroppen justerer seg etter hvor mye du spiser, hvis du spiser 1000 kalorier under hva du trenger for og opprettholde vekten vil du nå platåer som er enda verre og senke kaloriinntaket ditt på. Et lavt kaloriinntak vil også spise mye mer av musklene dine som igjenn går utover metabolismen din. Muskler er det som bruker mye av kaloriene dine, så når man taper muskelmasse så må man senke kaloriinntaket enda mer.

Bedre og ta det gradvis, både for kroppen og egen psyke. Kan man sulte seg tynn? Ja. Burde man gjøre det? Nei.

Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en mann som trener og holder godt øye med eget kosthold.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kroppen justerer seg etter hvor mye du spiser, hvis du spiser 1000 kalorier under hva du trenger for og opprettholde vekten vil du nå platåer som er enda verre og senke kaloriinntaket ditt på. Et lavt kaloriinntak vil også spise mye mer av musklene dine som igjenn går utover metabolismen din. Muskler er det som bruker mye av kaloriene dine, så når man taper muskelmasse så må man senke kaloriinntaket enda mer.

Bedre og ta det gradvis, både for kroppen og egen psyke. Kan man sulte seg tynn? Ja. Burde man gjøre det? Nei.

Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en mann som trener og holder godt øye med eget kosthold.

Selvsagt. Men nå handler tråden om en som vil ned 9.5kg på 6ish uker.

Slow and steady wins the  race marathon.

Hilsen bare en kvinne som trener og holder godt øye med eget kosthold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (56 minutter siden):

Det du sier opplever jeg som helt feil. Man skal ikke tåle sulten. Man kan spise sunt  gjennom hele dagen, uten å gå sulten. Enig i, bevege deg, drikk vann. Men spis mat. Så mange muligheter i dag. Skyr, ok prøvd, liker det ikke, men en mulighet. Frukt, mellommåltid, nøtter. Å spise ofte er ikke tilbakevist forlengst. Du tar feil. 

Nei. Det er gjort flere solide studier som viser at faste eller svært lavt kaloriinntak påvirker forbrenningen i liten grad. Forbrenningen går litt ned, men ikke nok til at vektnedgang stopper opp dersom man følger en strikt diett med kaloriunderskudd. For vektnedgang handler det om å innta færre kalorier en kroppen bruker. Når på døgnet og hvor ofte man spiser har liten/ikke signifikant betydning. Det er rett og slett en myte at man skal spise lite og ofte for å holde forbrenningen oppe. Kroppen holder forbrenningen oppe enten man spiser lite og ofte eller sjeldent og mye. Ligger man i underskudd på kalorier totalt, så går man ned i vekt. Ja, i kaloriunderskudd vil kroppen prøve å spare på energiforbruket, derfor blir man slapp, svimmel, gjerne trøtt og tiltaksløs. Irritabel og motløs. Og veldig fokusert på mat. Rett og slett litt halvsyk. Og det er kroppens måte å kjempe mot og få deg til å ville glefse innpå nesten hva det skulle være av mat. 

Så finnes det ulike strategier for å klare å takle dette energiunderskuddet. Og her er min erfaring at folk er forskjellige, noen fungerer best med å spise et stort måltid på 3000 kalorier på en gang, også vente 1,5-2 døgn før neste store måltid. De blir ikke dårlig av det fysisk og de kan se frem til å virkelig spise godt igjen om en dag eller 2. I mellomtiden kan de drikke vann og fokusere på alt annet enn mat. Noen blir uvel av et så stort matinntak på en gang, ofte er det forbigående. Andre vil ha det bedre med en oppdeling av maten i hyppigere og mindre måltider. Rent psykisk kan det kjennes mer akseptabelt, for du vet at neste måltid er kort tid unna. 

Så er det lavkarbo og ketogent-kosthold. Høyt inntak av protein og fett og lite karbohydrater. Det er ikke noe hokuspokus med dette heller, for vektnedgang skyldes hovedsaklig at man blir mindre sulten og håndterer underskudd av kalorier lettere. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (1 minutt siden):

Nei. Det er gjort flere solide studier som viser at faste eller svært lavt kaloriinntak påvirker forbrenningen i liten grad. Forbrenningen går litt ned, men ikke nok til at vektnedgang stopper opp dersom man følger en strikt diett med kaloriunderskudd. For vektnedgang handler det om å innta færre kalorier en kroppen bruker. Når på døgnet og hvor ofte man spiser har liten/ikke signifikant betydning. Det er rett og slett en myte at man skal spise lite og ofte for å holde forbrenningen oppe. Kroppen holder forbrenningen oppe enten man spiser lite og ofte eller sjeldent og mye. Ligger man i underskudd på kalorier totalt, så går man ned i vekt. Ja, i kaloriunderskudd vil kroppen prøve å spare på energiforbruket, derfor blir man slapp, svimmel, gjerne trøtt og tiltaksløs. Irritabel og motløs. Og veldig fokusert på mat. Rett og slett litt halvsyk. Og det er kroppens måte å kjempe mot og få deg til å ville glefse innpå nesten hva det skulle være av mat. 

Så finnes det ulike strategier for å klare å takle dette energiunderskuddet. Og her er min erfaring at folk er forskjellige, noen fungerer best med å spise et stort måltid på 3000 kalorier på en gang, også vente 1,5-2 døgn før neste store måltid. De blir ikke dårlig av det fysisk og de kan se frem til å virkelig spise godt igjen om en dag eller 2. I mellomtiden kan de drikke vann og fokusere på alt annet enn mat. Noen blir uvel av et så stort matinntak på en gang, ofte er det forbigående. Andre vil ha det bedre med en oppdeling av maten i hyppigere og mindre måltider. Rent psykisk kan det kjennes mer akseptabelt, for du vet at neste måltid er kort tid unna. 

Så er det lavkarbo og ketogent-kosthold. Høyt inntak av protein og fett og lite karbohydrater. Det er ikke noe hokuspokus med dette heller, for vektnedgang skyldes hovedsaklig at man blir mindre sulten og håndterer underskudd av kalorier lettere. 

👆 Dette.

Lykke til TS, du har fått gode råd.

Til en annen gang vil jeg anbefale deg å gi deg selv en 4-5 måneder på en vektnedgang på 9,5 kg.
Men vi har alle våre grunner til at vi gjør det vi gjør. Heia deg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Thinspiration?

Anonymkode: 5165d...8b3

Var ikke det jeg så for meg. Særlig ikke siden jeg sier at man skal finne inspirasjon fra indre faktorer. På mitt visionboard er det bilder av klatring, klær som ikke finnes i min størrelse, en gammel dame, ja, ting som motiverer meg innenfra. Jeg gjør dette for MEG, ikke for å passe inn i samfunnets standard om normalvekt. 

Anonymkode: dad74...8ad

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en helt uventet måte å få orden på kostholdet mitt på.

Før spiste jeg flere små og sunne måltider og forsøkte å telle kalorier. Resultatet var at jeg tenkte på mat hele tiden, slet med småspising og kveldsspising, og kunne gomle i meg flere hundre kcal i frukt om dagen.

Nå har jeg gått over til å spise to herlige måltider daglig, en god brunch og en god middag, som jeg stort sett finner blant oppskrifter fra min yndlingskokk. Det må være ordentlige måltider, ikke brødskiver eller havregrøt eller noe sånt tull.

Jeg bruker en del tid på kjøkkenet, er ikke redd for mat lenger, går ikke sulten, er ikke besatt etc. I stedet for å snacke på kvelden forbereder jeg innimellom litt til morgendagens brunch.

Anonymkode: 6fcd0...cb5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (10 timer siden):

Se foran deg målet. Ikke slutt å spise, det stopper forbrenningen. Men spis sunt og ofte. 

Ja, det er derfor mennesker under sultkatastrofer holder seg feite...:ironi:

Anonymkode: b467c...4bf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Var ikke det jeg så for meg. Særlig ikke siden jeg sier at man skal finne inspirasjon fra indre faktorer. På mitt visionboard er det bilder av klatring, klær som ikke finnes i min størrelse, en gammel dame, ja, ting som motiverer meg innenfra. Jeg gjør dette for MEG, ikke for å passe inn i samfunnets standard om normalvekt. 

Anonymkode: dad74...8ad

Åh, nå ble jeg inspirert til å lage mitt eget visionboard! (Visjonstavle?)

Skal blant annet ha bilde av en hest (fordi jeg nå er for tung til å ri på hest) og et bilde av den kule dama fra trainwithjoan på Instagram (hun er 75+, jeg vil være like sprek som hun når jeg blir så gammel). Motiverende😁

Hvilke klær er det som du tenker på?

Anonymkode: e7b14...afc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...