Gå til innhold

Burde vi ha en folkeavstemning om nynorsk?

Burde vi ha en folkeavstemning over nynorsk i skolen?  

26 stemmer

1. 1. Burde vi ha en folkeavstemning om nynorsk i skolen?

• Ja
      9
    • Nei
      17
  2. 2. Hva mener du om nynorsk i skolen?

• Kutt ut nynorsk i skolen.
      9
    • Behold nynorsk i skolen.
      17

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde vi ha en folkeavstemning om nynorsk i skolen?

Anonymkode: 5dfe1...327

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig ikke bare skolen men alle offentlige sammenhenger. Sammenrasket oppkonstruert grautmål. 

Anonymkode: 9917b...9c7

Skrevet

Nynorsk er hovudmål for mange av oss her i landet. 

Anonymkode: 630b1...744

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Nynorsk var et forsøk på å gjennopprette den norske skrivemåten etter danskene hadde totalt utslettet alle bøker.
Det er det som er EKTE norsk og det burde beholdes som en del av vår kulturarv.
Nei, jeg kommer ikke fra et fylke der de skriver nynorsk.
Og hva om noen blir fylkesmann, ordfører etc etc og får et brev/mail på nynorsk fra noen?
Da må du kunne svare på nynorsk.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker avstemningen eventuelt må være om sidemål i skolen, eller mener du at de som har nynorsk som hovedmål fortsatt skal ha bokmål som sidemål?

Anonymkode: b3eb1...9d7

Skrevet

Eg ville hatt kun nynorsk i skulen, dvs at alle skulle hatt det som hovedmål. 

Anonymkode: 4a29c...e53

• Liker 2
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (2 timer siden):

Nynorsk var et forsøk på å gjennopprette den norske skrivemåten etter danskene hadde totalt utslettet alle bøker.
Det er det som er EKTE norsk og det burde beholdes som en del av vår kulturarv.
Nei, jeg kommer ikke fra et fylke der de skriver nynorsk.
Og hva om noen blir fylkesmann, ordfører etc etc og får et brev/mail på nynorsk fra noen?
Da må du kunne svare på nynorsk.

Så du MÅ kunne nynorsk, en annen målform enn din egen, bare fordi du får et brev på nynorsk? Da kan vel vi bokmålsfolk forlange det samme fra nynorskfolka da, at de skriver til oss på den målformen VI snakker? Det skal jo gå begge veier.

Ordfører i f.eks. Fredrikstad som snakker bokmål, ble han folkevalgt og stemt frem fordi han hadde så gode karakterer i nynorsk på skolen? Er det et krav for alle ordførere i Norges land?

Anonymkode: b89a4...ac9

Skrevet

Nynorsk er det mest bortkastede jeg lærte på skolen. Så ja, sidemål burde vært tatt ut av læreplanen for lenge siden. 

Anonymkode: b1057...864

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1. Så du MÅ kunne nynorsk, en annen målform enn din egen, bare fordi du får et brev på nynorsk?

2. Da kan vel vi bokmålsfolk forlange det samme fra nynorskfolka da, at de skriver til oss på den målformen VI snakker? Det skal jo gå begge veier.

3. Ordfører i f.eks. Fredrikstad som snakker bokmål, ble han folkevalgt og stemt frem fordi han hadde så gode karakterer i nynorsk på skolen? Er det et krav for alle ordførere i Norges land?

Anonymkode: b89a4...ac9

1. Mange bokmålsfolk påstår jo at de ikke forstår nynorsk, så det vil absolutt være en fordel, ja. Dessuten må du også være i stand til å SVARE på nynorsk om du får jobb i det offentlige, siden folket da har rett til å få brevet besvart på sin egen målform. Dvs. at du måtte svart på nynorsk om noen kontaktet deg/din arbeidsplass på nynorsk. Det er ganske mange som har det som hovedmål, så det er et veldig sannsynlig scenario.

2. Se punkt 1.

3. Se punkt 2.

Anonymkode: 9616c...4f2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nynorsk er det mest bortkastede jeg lærte på skolen. Så ja, sidemål burde vært tatt ut av læreplanen for lenge siden. 

Anonymkode: b1057...864

Har lært mye bortkastet på skolen jeg også, som for eksempel diktanalyse, reklameanalyse, tysk, alle Norges konger fra vikingtiden frem til vår tid inkl. årstallene hver konge regjerte, men du hører ikke meg klage, og jeg forventer i hvert fall ikke at det skal tas av læreplanen bare fordi jeg ikke bryr meg eller har nytte av det :)

• Liker 1
Skrevet

Nynorsk i hjartet for alltid ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Kvifor skal vi stemma over ei målform som er hovudmålet til mange i landet vårt?
Ein kunne jo sjå det andre vegen, òg, om ein skulle stemma over hovudmålet til dei som skriv bokmål? 

Det blir jo berre tullete, uansett kva veg ein ser det.

Anonymkode: 3c7be...f7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...