Gå til innhold

Avrunde til hele kroner i excel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går altfor lang tid mellom hver gang jeg bruker excel 🙈 og dette har jeg helt glemt hvordan gjøres. Hjelp! 

Jeg lager nye prislister med nytt påslag, og ønsker at prisene rundes av til hele kroner. Feks er ny pris 1753,60 og jeg ønsker at denne rundes av til 1754,00. 

Jeg trodde det var en enkel funksjon til dette? Men jeg finner ikke ut av det… 

Kan jeg merke av hele kolonnen og få til det å bli xxx,00 kr? 

Anonymkode: 60945...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 12.40):

Det går altfor lang tid mellom hver gang jeg bruker excel 🙈 og dette har jeg helt glemt hvordan gjøres. Hjelp! 

Jeg lager nye prislister med nytt påslag, og ønsker at prisene rundes av til hele kroner. Feks er ny pris 1753,60 og jeg ønsker at denne rundes av til 1754,00. 

Jeg trodde det var en enkel funksjon til dette? Men jeg finner ikke ut av det… 

Kan jeg merke av hele kolonnen og få til det å bli xxx,00 kr? 

Anonymkode: 60945...f4c

På menyen "Tall" på Hjem-fanen er det to knapper du kan justere antall desimaler med. Da runder du av til heltall, men får ikke vist nullene etter kommaet (1754). Dette kan du gjøre på enkeltceller eller hele kolonnen. 

Dersom du vil ha heltall med to desimaler (1754,00) kan du prøve dette: 

På fanen "Formler" velger du "Avrund" fra formelmenyen for matematikk og trigonometri, og følger veiviseren som kommer opp. Deretter formaterer du cella du har det avrundede tallet i til å vise to desimaler med desimalknappene fra første avsnitt. 

Hvis du ønsker å kvitte deg med kolonnen med de opprinnelige tallene kan du enten skjule den, eller (om du vil bli helt kvitt den) først kopiere kolonnen med alle de avrundede tallene og lime den inn som rene verdier, og deretter slette både kolonnen med de opprinnelige tallene og kolonnen med avrundingsformelen. 

Anonymkode: d3a56...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...