AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Ønsker å ta med meg samboer på et slikt kurs. Vi begge sliter litt med å gjøre det som er pedagogisk riktig i visse (utfordrende) situasjoner med fireåringen, og lar egne følelser (og sannsynligvis hvordan vi selv ble møtt i barndommen) ta over. Særlig min samboer som vet veldig lite om hva som er riktig måte å reagere på, og er lite interessert i å lese seg opp på dette. Han har en litt gammeldags holdning når det kommer til barneoppdragelse, hvor han kjefter om barnet ikke hører etter og skal straffe med å ta fra goder o.l. Jeg vet ikke om jeg engang får han med på et slikt kurs, da jeg er redd han bare vil se på det som bortkastet tid og at det bare er tull. Særlig om det innebærer at han må ta seg fri fra jobb. Lurer derfor på varigheten av et slikt kurs? Når på døgnet finner de som regel sted? Er de nyttige? Anonymkode: 6c8d3...2d9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #2 Skrevet 13. november 2022 Cos kurs er veldig nyttig, du bør virkelig prøve å få med mannen din. Under coronapandemien tilbød helsestasjonen vår cos kurs for kun oss to foreldre. Kanskje de tilbyr det enda hvis dere har behov for det? Da kunne vi komme på dagtid. Ellers vet jeg de tilbyr felles kurs på ettermiddagen, da er man sammen med andre foreldre. På kurset får man mulighet til å ta et oppgjør med egen barndom, noe som kan være utrolig interessant. Men, man lærer også mange teknikker som man kan bruke med barnet i det daglige. Hvis mannen din synes hverdagen med barn kan være utfordrende vil det sannsynligvis være verdt tiden for mannen din å ta kurset. Det kan jo hjelpe til med å gjøre hverdagen enklere og begrense konfliktene dere opplever. Vet ikke hvor lenge det varer, jeg gikk en gang i uken i et par måneder. Det kommer an på hva helsestasjonen din tilbyr, så du bør høre med dem. Anonymkode: 00f2f...2a1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #3 Skrevet 13. november 2022 Disse folkene (ligger fler videoer fra samme konto der også) sier mye bra om COS 😊 Anonymkode: ad42d...253 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #4 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Cos kurs er veldig nyttig, du bør virkelig prøve å få med mannen din. Under coronapandemien tilbød helsestasjonen vår cos kurs for kun oss to foreldre. Kanskje de tilbyr det enda hvis dere har behov for det? Da kunne vi komme på dagtid. Ellers vet jeg de tilbyr felles kurs på ettermiddagen, da er man sammen med andre foreldre. På kurset får man mulighet til å ta et oppgjør med egen barndom, noe som kan være utrolig interessant. Men, man lærer også mange teknikker som man kan bruke med barnet i det daglige. Hvis mannen din synes hverdagen med barn kan være utfordrende vil det sannsynligvis være verdt tiden for mannen din å ta kurset. Det kan jo hjelpe til med å gjøre hverdagen enklere og begrense konfliktene dere opplever. Vet ikke hvor lenge det varer, jeg gikk en gang i uken i et par måneder. Det kommer an på hva helsestasjonen din tilbyr, så du bør høre med dem. Anonymkode: 00f2f...2a1 Så man må regne med å ta seg fri fra jobb for å gå på dette kurset? Og hvordan stiller isåfall en arbeidsgiver seg til det? Om man må ta seg fri en gang i uken i flere uker..? Jeg mener jo helt klart det er verdt det om det kan gjøre hverdagen enklere og hjelpe oss å bli bedre foreldre, men vet ikke om min samboer er villig til å ta seg fri fra jobb for å gå på dette kurset. Han ser nok ikke verdien i et slikt kurs som meg, og mener det er unødvendig. Ts Anonymkode: 6c8d3...2d9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #5 Skrevet 13. november 2022 Er forresten kun min samboer som må ta seg fri fra jobb, ikke jeg, så for meg er det jo lettere sånn sett. Ts Anonymkode: 6c8d3...2d9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #6 Skrevet 13. november 2022 Har ikke gått cos-kurs, men ICDP. Anbefales. Skal gå PMTO nå. Da får man anledning til å gå inn i den enkelte familie/forelders utfordringer. Kan ikke det med de andre kursene. Anonymkode: e43fe...eb1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er forresten kun min samboer som må ta seg fri fra jobb, ikke jeg, så for meg er det jo lettere sånn sett. Ts Anonymkode: 6c8d3...2d9 Anbefaler dere absolutt å gjøre det sammen. Hos oss kjøres det både dagtid og kveldstid, så man kan velge (om det er plass) det som passer best. Vi gjorde kurset i 2019, men eldste var da bare 10 mnd, så vurderer nesten å ta det på nytt - nå som vi står i det liksom, og alt ikke er teoretisk lengre 😅 Anonymkode: f69d4...df9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 Jeg tok av ulike grunner cos kurs da jeg var gravid nå i høst, og da tok jeg det individuelt på helsestasjonen. Avtalte tider som passet og gikk gjennom hele på noen uker. Så det er mulig å få til en tid som passer for dere, hvis gruppetimene ikke fungerer. Hør med helsestasjonen hva de kan tilby. Anbefaler forresten kurset. Anonymkode: c39e9...3a6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så man må regne med å ta seg fri fra jobb for å gå på dette kurset? Og hvordan stiller isåfall en arbeidsgiver seg til det? Om man må ta seg fri en gang i uken i flere uker..? Jeg mener jo helt klart det er verdt det om det kan gjøre hverdagen enklere og hjelpe oss å bli bedre foreldre, men vet ikke om min samboer er villig til å ta seg fri fra jobb for å gå på dette kurset. Han ser nok ikke verdien i et slikt kurs som meg, og mener det er unødvendig. Ts Anonymkode: 6c8d3...2d9 Som jeg skrev må du høre med helsestasjonen din hva de tilbyr. Hvis mannen din jobber dagtid så kan han vel være med på ettermiddagen evnt. Anonymkode: 00f2f...2a1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 Jeg gikk på cos- kurs da jeg var på felgen på grunn av adhd- barn som hele tiden søkte oppmerksomhet på feile måter. Gikk all in, og virkelig adopterte tankegangen. Jeg tuller ikke, men da ble vår situasjon hjemme snudd til å være positiv på et par uker. Jeg lærte meg å se og møte barnets behov, og det gjorde at barnet endret oppførsel fullstendig. Altså jeg endret meg, og det endret barnet, og jeg vil si at det kurset reddet vår relasjon. Sendte far på samme kurs, men han gikk ikke inn for det på samme måte, og hadde egentlig ingen utbytte av det. Likevel var endringene mellom meg og barnet tilstrekkelig. Anonymkode: 2e009...d1e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 Jeg har vært gjennom dette kurset to ganger Ila 3 år. Jobber i barnehage, og jobber etter prinsippene på jobb. Anbefaler dette kurset på det sterkeste. Burde vært obligatorisk når en får barn. Det er så nyttig og trygt. Du gjør nok det meste allerede, men på kurset får du en forståelse på hvorfor en gjør som en gjør . god investering Anonymkode: ccd23...d4b 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg gikk på cos- kurs da jeg var på felgen på grunn av adhd- barn som hele tiden søkte oppmerksomhet på feile måter. Gikk all in, og virkelig adopterte tankegangen. Jeg tuller ikke, men da ble vår situasjon hjemme snudd til å være positiv på et par uker. Jeg lærte meg å se og møte barnets behov, og det gjorde at barnet endret oppførsel fullstendig. Altså jeg endret meg, og det endret barnet, og jeg vil si at det kurset reddet vår relasjon. Sendte far på samme kurs, men han gikk ikke inn for det på samme måte, og hadde egentlig ingen utbytte av det. Likevel var endringene mellom meg og barnet tilstrekkelig. Anonymkode: 2e009...d1e Så godt å høre at det har hatt så god nytte for deg og barnet Jeg frykter også litt at det bare vil gå inn det ene øret og ut det andre hos samboer. Og jeg håper egentlig på å få endret hele «dynamikken». At samboer også skjønner dette med å møte barnets følelser og behov, fremfor å kjefte, bli irritert, straffe og de tingene ligger naturlig i oss å gjøre. Ts Anonymkode: 6c8d3...2d9
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #13 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så godt å høre at det har hatt så god nytte for deg og barnet Jeg frykter også litt at det bare vil gå inn det ene øret og ut det andre hos samboer. Og jeg håper egentlig på å få endret hele «dynamikken». At samboer også skjønner dette med å møte barnets følelser og behov, fremfor å kjefte, bli irritert, straffe og de tingene ligger naturlig i oss å gjøre. Ts Anonymkode: 6c8d3...2d9 Min mann lærte det etterhvert også, gjennom å se at min måte virket, mens hans gjorde vondt verre. Kurset i seg selv fikk han dessverre lite ut av. Ble en del "Jeg tar dette!" fra min side før han gradvis forsto at det jeg hadde forstått var bedre. Anonymkode: 2e009...d1e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Jeg lærte utrolig mye på kurset. Det meste sier seg jo selv, men det er viktig å minnes på forskjellig og bli mer bevisst. Anbefales på det sterkeste. Jeg gikk rett etter arbeidstid, tror det var ca kl 16. Anonymkode: 4a2ba...280
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå