AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Jeg jobber som miljøterapeut i et privat selskap som driver barnebolig i Oslo. brukeren vi jobber med er ikke lett, hen er bare 17 år men veldig kraftig og sterk, og det krevs 3-4 av oss for å stoppe hen ved en utagering som kan gå helt ille. mange av oss blir skadet nesten daglig, vi sitter med baseball hjelm nå vi er i bilen med hen, vi er 100% på vakt når vi er på jobb uansett om vi er på hviletid eller når vi sover da vi jobber døgn, Hen kan våkne mitt på natta og da kan ikke nattvakten håndtere hen alene og da må vi opp og hjelpe til. Mange av oss har ikke utdanning eller fag, vi får 173 kr i timen hvis vi er på timesvakt, og 3200 kr per døgn hvis vi er på medleverdøgn vakt og da er man borte 24 timer hjemmefra. Vi får heller ingen risikotillegg. Vi har snakket med de og klager hele tiden om at vi ønsker å få høyre lønn og risikotillegg og at det er urettferdig at de i samme bolig med selvstendige og snille brukere få samme lønn som oss nå de ikke gjør en gang 30% av det vi gjør fysiskt og psykiskt. Men de nekter å gi noe mer. noen fler som er i samme situasjon? Anonymkode: e50be...666 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 SLUTT. Anonymkode: 284e5...c97 6 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Herregud, slutt i den grusomme jobben (+ ikke jobb hos private «helseleverandører», de driver rovdrift og underbetaling) Anonymkode: 1f473...3b7 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 For å jobbe som miljøterapeut må man ha høyskoleutdannelse og da er det meget lav lønn. Uten utdannelse kan man kalles miljøarbeider og tjener veldig lite hvis man har lav ansiennitet. Ihvertfall i kommunen, privat kan være høyere, men jeg har jobbet som miljøarbeider til 160 kr i timen i kommunen før de fikk lagt inn rett ansiennitet som var 10 år da steg lønnen til 200.. Anonymkode: c27e9...f50 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 Hadde aldri tatt en slik type jobb. Herregud hva folk skal finne seg i. Slutt og finn deg noe bedre hvor du slipper å få juling på jobb. Anonymkode: 7c411...44b 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å jobbe som miljøterapeut må man ha høyskoleutdannelse og da er det meget lav lønn. Uten utdannelse kan man kalles miljøarbeider og tjener veldig lite hvis man har lav ansiennitet. Ihvertfall i kommunen, privat kan være høyere, men jeg har jobbet som miljøarbeider til 160 kr i timen i kommunen før de fikk lagt inn rett ansiennitet som var 10 år da steg lønnen til 200.. Anonymkode: c27e9...f50 Kjenner mange som har tatt utdanningen på et universitet, og fått tittelen miljøterapaut når de kom ut i arbeid. Pluss andre folk igjen som tok samme utdanning på høyskole. De har samme lønn, utdanning og tittel. Ifølge din logikk burde dette ikke stemme? Mener du at siden man har tatt en høyere utdanning i norge, og ikke i utlandet så burde man forvente lav lønn? Anonymkode: 520d7...440 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #7 Skrevet 13. november 2022 Tror jeg heller ville hatt fokus på hvordan arbeidsgiver kan legge til rette for at dere ikke opplever vold og frykt for vold på arbeidsplassen. Dette kan ha alvorlige konsekvenser for dere, både nå og senere. Etter min forståelse kan lønn aldri kompensere for dette. En god start er denne siden hos Arbeidstilsynet: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/vold-og-trusler/ Jeg kan også anbefale kurs hos eks KLP. Lykke til! Anonymkode: 9ceb5...d67 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hadde aldri tatt en slik type jobb. Herregud hva folk skal finne seg i. Slutt og finn deg noe bedre hvor du slipper å få juling på jobb. Anonymkode: 7c411...44b Jeg jobber i en tilsvarende jobb, der vold er en del av hverdagen. Sånn er det mange steder. Problemet som TS beskriver det er ikke jobben i seg selv, men forholdende. De høres tragisk dårlig ut. Jeg må også håndtere vold «daglig» på jobb, men elsker jobben min. Det er forholdene som er avgjørende. Anonymkode: 6e4d6...127 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror jeg heller ville hatt fokus på hvordan arbeidsgiver kan legge til rette for at dere ikke opplever vold og frykt for vold på arbeidsplassen.æ Anonymkode: 9ceb5...d67 Mange jobber hvor vold er en del av hverdagen. Det er ikke problemet i seg selv. Anonymkode: 6e4d6...127 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 Dere blir utsatt for vold hver dag på jobb? Da må jeg opplyse dere om at hvis dere blir skadet på jobb, så er det ikke automatikk i at hverken NAV eller forsikringsselskap hjelper dere hvis dere skulle bli arbeidsudyktig. Vil dere virkelig risikere å måtte gå på en økonomisk smell for resten av livet i en slik jobb? Jeg har kjempet i 6 år for å få rettighetene mine innenfor både NAV og forsikringsselskapet, etter at jeg ble skadet på jobb. Og det er mange flere som opplever det samme der ute. Anonymkode: 0ad3f...253
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #11 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere blir utsatt for vold hver dag på jobb? Da må jeg opplyse dere om at hvis dere blir skadet på jobb, så er det ikke automatikk i at hverken NAV eller forsikringsselskap hjelper dere hvis dere skulle bli arbeidsudyktig. Vil dere virkelig risikere å måtte gå på en økonomisk smell for resten av livet i en slik jobb? Jeg har kjempet i 6 år for å få rettighetene mine innenfor både NAV og forsikringsselskapet, etter at jeg ble skadet på jobb. Og det er mange flere som opplever det samme der ute. Anonymkode: 0ad3f...253 Blir utsatt for vold mer eller mindre daglig på jobb ja. Det er ikke veldig uvanlig i en del yrker 😊. Det i seg selv trenger ikke å være spesielt belastende. Alt kommer an på forholdende rundt. Heldigvis sjelden jeg har opplevd at kollegaer har blitt alvorlig skadet, men i de 3 tilfellene jeg har vært med om, så var yrkesskadesakene ren plankekjøring med rask og effektiv saksbehandling både fra NAV og forsikringsselskapet. Anonymkode: 6e4d6...127
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #12 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere blir utsatt for vold hver dag på jobb? Da må jeg opplyse dere om at hvis dere blir skadet på jobb, så er det ikke automatikk i at hverken NAV eller forsikringsselskap hjelper dere hvis dere skulle bli arbeidsudyktig. Vil dere virkelig risikere å måtte gå på en økonomisk smell for resten av livet i en slik jobb? Jeg har kjempet i 6 år for å få rettighetene mine innenfor både NAV og forsikringsselskapet, etter at jeg ble skadet på jobb. Og det er mange flere som opplever det samme der ute. Anonymkode: 0ad3f...253 Jeg har hatt tilsvarende jobb. Alle skader og episoder dokumenteres og det sendes inn avvik. Nettopp på grunn av det du sier. Det er mange jobber der vold er dagligdags, både i f.eks i barnevern og jobb med psykisk utviklingshemmede. Jeg har også jobbet i privat og statlig barnevern, og det er stor forskjell! Har utrolig dårlig erfaring med privat. Du tjener dårligere, er flere ansatte med liten eller ingen erfaring/kompetanse, mye vikarer og dårlig ledelse med svak fagkompetanse. Jeg anbefaler deg å finne ny jobb. Det er ikke verdt det. Man kan tåle det meste fra brukerne, så lenge alt det andre rundt er på stell. Regner med dere ikke har noen opplæring i en trygg og sikker måte å takle utagering på? Anonymkode: d84f5...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #13 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kjenner mange som har tatt utdanningen på et universitet, og fått tittelen miljøterapaut når de kom ut i arbeid. Pluss andre folk igjen som tok samme utdanning på høyskole. De har samme lønn, utdanning og tittel. Ifølge din logikk burde dette ikke stemme? Mener du at siden man har tatt en høyere utdanning i norge, og ikke i utlandet så burde man forvente lav lønn? Anonymkode: 520d7...440 Hva mener du med dette innlegget? Man får samme kompetanse uansett om det er høyskole eller universitet = høyere utdanning. Og hva har utlandet med dette å gjøre? Anonymkode: b274a...5e9 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #14 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kjenner mange som har tatt utdanningen på et universitet, og fått tittelen miljøterapaut når de kom ut i arbeid. Pluss andre folk igjen som tok samme utdanning på høyskole. De har samme lønn, utdanning og tittel. Ifølge din logikk burde dette ikke stemme? Mener du at siden man har tatt en høyere utdanning i norge, og ikke i utlandet så burde man forvente lav lønn? Anonymkode: 520d7...440 Skjønner ikke hva utlandet har med dette å gjøre. Både universitetet og høyskole gir samme utdanning. Høyere utdanning fører til stillingstitler som miljøterapeut. Har man fagutdanning, f.eks fagbrev i barn- og ungdomsarbeid, kan man jobbe som miljøarbeider Anonymkode: d84f5...fb3 5
Taluno Skrevet 13. november 2022 #15 Skrevet 13. november 2022 Lønnen er en ting, men når det settes opp ufaglærte på en så vanskelig bruker at det nesten daglig er skader, da er det noe veldig feil med opplegget. Jeg ville gått til fagforeningen med dette. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #16 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 11.46): Jeg jobber som miljøterapeut i et privat selskap som driver barnebolig i Oslo. brukeren vi jobber med er ikke lett, hen er bare 17 år men veldig kraftig og sterk, og det krevs 3-4 av oss for å stoppe hen ved en utagering som kan gå helt ille. mange av oss blir skadet nesten daglig, vi sitter med baseball hjelm nå vi er i bilen med hen, vi er 100% på vakt når vi er på jobb uansett om vi er på hviletid eller når vi sover da vi jobber døgn, Hen kan våkne mitt på natta og da kan ikke nattvakten håndtere hen alene og da må vi opp og hjelpe til. Mange av oss har ikke utdanning eller fag, vi får 173 kr i timen hvis vi er på timesvakt, og 3200 kr per døgn hvis vi er på medleverdøgn vakt og da er man borte 24 timer hjemmefra. Vi får heller ingen risikotillegg. Vi har snakket med de og klager hele tiden om at vi ønsker å få høyre lønn og risikotillegg og at det er urettferdig at de i samme bolig med selvstendige og snille brukere få samme lønn som oss nå de ikke gjør en gang 30% av det vi gjør fysiskt og psykiskt. Men de nekter å gi noe mer. noen fler som er i samme situasjon? Anonymkode: e50be...666 Får du 173kr med høyere utdanning som miljøterapeut eller pynter du deg bare med tittelen uten å ha relevant utdanning? Lav timelønn er 1 ting, men dere må absolutt forbedre arbeidsvilkårene hvis det er så mye vold og helserisiko. Det blir vanskelig å sette grense mellom ''snill'' og ''ikke snill'' bruker. Men kanskje man kan inngå kompromis - er det vedtak for 2 eller flere som skal være med brukeren (jeg hater dette ordet i denne sammenhengen), så bør de utløse høyere lønn. Anonymkode: 0ec0c...e31
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #17 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har hatt tilsvarende jobb. Alle skader og episoder dokumenteres og det sendes inn avvik. Nettopp på grunn av det du sier. Det er mange jobber der vold er dagligdags, både i f.eks i barnevern og jobb med psykisk utviklingshemmede. Jeg har også jobbet i privat og statlig barnevern, og det er stor forskjell! Har utrolig dårlig erfaring med privat. Du tjener dårligere, er flere ansatte med liten eller ingen erfaring/kompetanse, mye vikarer og dårlig ledelse med svak fagkompetanse. Jeg anbefaler deg å finne ny jobb. Det er ikke verdt det. Man kan tåle det meste fra brukerne, så lenge alt det andre rundt er på stell. Regner med dere ikke har noen opplæring i en trygg og sikker måte å takle utagering på? Anonymkode: d84f5...fb3 Det hjelper ikke å skrive avvik eller melde det inn som yrkesskade, hvis ikke de som skal være det økonomiske sikkerhetsnettet ikke hjelper deg. Å få erstatning og tilsvarende er veldig vanskelig. All ære og respekt til dere som står i det hver dag, men det er dere som kommer til å tape på det hvis dere skulle bli alvorlig skadet. Bare tenk over det. Anonymkode: 0ad3f...253
Heip Skrevet 17. november 2022 #18 Skrevet 17. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 18.04): Kjenner mange som har tatt utdanningen på et universitet, og fått tittelen miljøterapaut når de kom ut i arbeid. Pluss andre folk igjen som tok samme utdanning på høyskole. De har samme lønn, utdanning og tittel. Ifølge din logikk burde dette ikke stemme? Mener du at siden man har tatt en høyere utdanning i norge, og ikke i utlandet så burde man forvente lav lønn? Anonymkode: 520d7...440 . 😊 Endret 17. november 2022 av Heip
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 13.17): Det hjelper ikke å skrive avvik eller melde det inn som yrkesskade, hvis ikke de som skal være det økonomiske sikkerhetsnettet ikke hjelper deg. Å få erstatning og tilsvarende er veldig vanskelig. All ære og respekt til dere som står i det hver dag, men det er dere som kommer til å tape på det hvis dere skulle bli alvorlig skadet. Bare tenk over det. Anonymkode: 0ad3f...253 Er klar over dette. Men noen må også ha disse jobbene. Dette er i hovedsak jobber med utviklingshemmede mennesker eller barn med store traumer som vold, overgrep og alvorlig omsorgsvikt bak seg. De er veldig sårbare og noen må ta vare på de også. Anonymkode: d84f5...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 Jeg hadde rett over 400 000 i året som miljøterapeut i privat barnevernsinstitusjon. Jobbet med svært utagerende ungdommer og synes det var dårlig lønnet og kjip turnus. Toppet seg da jeg ble slengt i veggen, slått og sparket av en ungdom som var mye større enn meg. Hadde ikke sjans til å komme meg unna før en annen ansatt kom for å hjelpe. Tidligere har jeg taklet utagering helt fint, men denne episoden gjorde meg livredd. Har gått over i stilling som saksbehandler i bvt og har gått opp ca 130 000 i lønn. Deilig å slippe jobb på kveld, natt og helger, slipper maset om å ta ekstravakter pga dårlig bemanning osv, og ikke minst mindre risiko for utagering. Anonymkode: 53346...fd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå