Gå til innhold

"Alt på stell" er ikke det litt kjedelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange skal jo ha dette, A4-løpet. Bolig, utdannelse, mann og barn. Da er livet komplett? For meg blir det å låse seg til en kjedelig tilværelse. Man kommer jo ingen vei i livet med dette, hverdagsrutinene tar over livet helt.

Vanskelig å finne noen som ikke tenker på denne måten, mennesker som ønsker å leve. Være fri, å leve. Ikke en robot som går på autopilot.

Anonymkode: dbefe...d70

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange skal jo ha dette, A4-løpet. Bolig, utdannelse, mann og barn. Da er livet komplett? For meg blir det å låse seg til en kjedelig tilværelse. Man kommer jo ingen vei i livet med dette, hverdagsrutinene tar over livet helt.

Vanskelig å finne noen som ikke tenker på denne måten, mennesker som ønsker å leve. Være fri, å leve. Ikke en robot som går på autopilot.

Da har man tryggheten i bunn, som er et bra springbrett til andre mer spennende opplevelser

Ofte blir man latere og mer hjemmekjær med årene så man oppleves som a4

ser 50åringer som sier de ikke kan fordra a4 livet, flytter fra hybel til hybel, det er ikke min type livstil 

Anonymkode: a2d56...9ee

Skrevet

For meg betyr alt på stell frihet for meg . Bolig, utdannelse og økonomi lar meg være mye friere.Både nå og når barna er gamle nok til å flytte ut.

Er bare tankegang som gjør en fastlåst og "A4"

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker ranken på A4-livet, og skulle ønsket jeg hadde det på permanent basis.

Jeg har lyst til å ha det "kjedelig ", forutsigbart, og trygt.

For meg er det drømmen. 

Anonymkode: fc164...118

• Liker 2
Skrevet

Syns det er synd at det virker som om man må begrense seg mer og mer for hvert år som går, mye raskere enn det kroppen eller sinnet sier stopp på egenhånd. 

Sånn foruten til de som passer ekstra godt på at skjørtekanten til naboen holder en moderat lengde, vil anta de trives med at vi blir ordentlige og sømmelig 🤔

Men det er kjedelig! Håper og ber at hjernen min tenker nok er nok til noe, i akkurat samme sekund samfunnet sier hold an, du får ikke være med her lengre 

Er 28 år, dere vet hvilken krise jeg bekymrer meg for..😦

Men skal prøve å være fri og ikke bry meg

Vær fri du også ts, ha det gøy!! 😄😄 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

hvem går etter mann og barn i dette samfunnet ?

Anonymkode: 745c1...16e

Skrevet (endret)

Jeg vil gjerne ha A4-livet. Jeg liker alt som er hverdagslig, forutsigbart og trygt.

Endret av Embla Othea
Skrevet

'Man kommer jo ingen vei i livet med dette'

Virkelig? 

Hvordan kommer man noen vei her i livet uten å leve livet slik man selv ønsker det, uavhengig om det er 'kjedeligeller ikke? 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke noe imot trygghet, men liker ikke frasen "alt på stell", så sveiper alle med "alt på stell" vekk. Samme med de som sier "noe godt i glasset". 

Anonymkode: a8a76...141

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg droppet barn, for det ville gitt meg begrensninger. 

Men utover det gir jo karriere, god økonomi, og eid bolig, et hav av muligheter og frihet. 

Og i og med at mannen er lik så setter jeg også stor pris på å ha han i livet mitt. Da har jeg noen å dele opplevelser, reiser, og gode restauranter, med. 

Anonymkode: 7a2ad...b55

Skrevet

Å leve bohemlivet er jo sikkert flott når man er ung.

Å være blakk og uten muligheter er nok ganske kjipt når man er 40+

Anonymkode: e4223...9f3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg pleier å si at jeg skulle ønske at jeg skulle ønske at jeg var A4. jeg er gammel nok til å vite at det er unødvendig å ønske for andre. Det å ta utgangspunkt i hva som gjør deg selv lykkelig for å vurdere andres lykke er ikke et regnestykke som går opp. Vi er ulike og ønsker ulike ting. Jeg tror det er bedre å fokusere på seg selv og jobbe med sine mennesker og ressurser enn å sammenligne seg med andre, da idéen om andre ofte er bedre enn virkeligheten. Jeg tror de er mest lykkelige de som evner å ta vare på øyeblikkene, feire de små tingene og gjøre noe for andre og seg selv.

• Nyttig 1
Skrevet

Man kommer jo mye lengre når man har alt på stell og orden i sakene. Så er det jo opp til hver enkelt hva de gjør ut av hverdagen. De fleste jeg kjenner har hobbyer og ting å holde på med. Enten det er toppturer, reising, engasjere seg som trener etc i barneidrett, være aktiv i treningsmiljø med hund/hest, fiske/friluftsliv, osv. 

Men, får man barn så vil jo hverdagen blir stressende etterhvert, fortrinnsvis fom skolestart. Da er man ikke like fri til å ta fri når det passer en selv, det er lekser, fritidsaktiviteter, dugnader, møter osv og dagene går fort. Mange blir nok slitne av det også og setter meg pris på å bare være kjedelig, når man kan. 

Man står jo fritt til å bruke fritiden sin og pengene sine slik man vil (ihvertfall om man er singel eller har funnet seg en partner med litt like tanker/interesser). Barn må man jo nesten velge om man vil ha eller ikke. Barn kan man ta med på det meste, bare man er innstilt på det (blir jo gjerne litt ekstra med det, men ikke umulig). Så uansett alder å alt på stell så er det jo helt opp til egne prioriteringer. Og valg av partner er jo og en prioritering viss man ikke vil leve ett kjedelig a4 liv. 

Personlig liker jeg a4, alt på stell osv, har aldri hatt noe særlig reisetrang eller noe sånt, men jeg har mine hobbyer/interesser. Det å kunne dra på hundetrening på klubben, bruke  hele dager i skogen uansett vær med noen få utvalgte som er like gærne som meg selv, for å trene feltsøk, spor og rundering. Eller dra i stallen og trene hest og være en del av miljøet der. Eller dra i skogen å fyre bål, grille pølser og gå hodelykt tur i mørket med avkommet og noen venner og deres barn etter skolen, eller ta med barn og venner eller evt bare barn å dra å fiske en ettermiddag, eller bare gå en tur sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja uff og huff. Livet burde bare dreie seg om fest og hygge i stedet for. 

Anonymkode: 09406...77a

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette synes jeg er et viktig poeng.

Selv er jeg veldig glad i A4-livet. Jeg liker rutiner og forutsigbarhet. Men har valgt å ikke få barn, det gir meg et roligere liv uten noe "hamsterhjul" og jeg kan bruke min fritid og mine penger på det jeg vil.

Anonymkode: 548ca...f55

Skrevet (endret)

Prøvde A4 livet rundt 97-98.
Det var ikke for meg. Var for ung.

Pakka sekken og dro ut i verden og ga kjerringa fingeren til slutt.
Så ble det 18 år med kanskje litt overdrevet festing til tider.

Prøvde det på ny i 2016-17.
I'm just not cut for it.
Alt for vant med å farte rundt i inn og utland og bo her og der.

Klarer ikke tilpasse meg en sånn tilværelse, selv om det hadde gitt en viss trygghet noen ganger.
Forbanna kjedelig og takler ikke de overfladiske folka.
Sitte på kaffebesøk og prate meningsløst pjatt om det siste konsumentpisset man har kjøpt.
Fy faen for noen folk!

Kutta ut hele dritten før jeg begikk selvmord, satt og drakk på pub i 8 måneder mens jeg tenkte: "Hva faen nå?"
Så kontaket en kompis meg ut av det blå og nok en gang pakka jeg sekken og dro og ut i verden.

Endret av Heydayotheinterweb
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Levde A-4 livet med hus, mann, barn, stasjonsvogn og hund. Hadde det helt fint med det til barna ble så store at jeg begynte å kjede meg. 
Nå er barna voksne, og jeg kan gjøre akkurat som jeg vil. Noen fordeler er det med å få barn relativt tidlig.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg får angst av A4 liv, virker dørgende kjedelig og syns venninnene mine har mistet personligheten etter de fikk barn og mann. Kvelende. Selv har jeg ikke vokst opp sånn. Men har veldig lyst på barn og helst ikke alene, selv om jeg kanskje må det mtp tiden. Uansett ønsker jeg da ikke å miste personligheten og bli dørgende kjedelig. 

Anonymkode: 68dfb...a7f

Skrevet

Har ikke noe imot trygghet, men liker ikke frasen "alt på stell", så sveiper alle med "alt på stell" vekk. Samme med de som sier "noe godt i glasset". 

Anonymkode: a8a76...141

Enig.

Blakk? Man trenger vel ikke være blakk fordi man ikke har "alt på stell" 😅 Jeg har jobb og god økonomi, selv om jeg ikke har mann og barn og tredemøllelivet.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg får angst av A4 liv, virker dørgende kjedelig og syns venninnene mine har mistet personligheten etter de fikk barn og mann. Kvelende. Selv har jeg ikke vokst opp sånn. Men har veldig lyst på barn og helst ikke alene, selv om jeg kanskje må det mtp tiden. Uansett ønsker jeg da ikke å miste personligheten og bli dørgende kjedelig. 

Anonymkode: 68dfb...a7f

Ja, det fleste blir veldig kjedelige. Ofte alltid enig med venninna, blitt en kopi bare.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke folk legger det samme i "A4" og " alt på stell ". Er f.eks alt på stell slike som har økonomi til og lyst til å reise på utenlandsferie en til mange ganger i året? Er A4 kjedelig og forutsigbart liv? 

Jeg vil ikke si jeg lever et A4 liv , lever planlagt og forutsigbart, men ikke kjedelig. Alt dette er definisjoner som forandrer seg etter som hvem man snakker med

Anonymkode: aae00...b48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...