Gjest PanteneProVVV Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Juletiden nærmer seg og det innebærer gavedryss til store og små. Men hvordan var det der igjen, tilhører gaven mest den som gir eller den som mottar? Tenker her på forventninger. Er det slik at den eldre generasjon er mer materialistiske og det går ofte på kvantitet foran kvalitet når de gir gaver, spesielt til barn? Og om man kun skal gi gaver som folk gir beskjed om at de ønsker seg, vil ikke noe av sjarmen med gave og givergleden da gå litt tapt?
Gjest ti10 Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Hvilken glede får man av å gi gaver man vet mottakeren ikke ønsker seg? Det er vel ikke giverglede? En ting er hvis mottakeren ikke har noen ønsker, eller ønskene er vanskelige å oppfylle. Da prøver man vel likevel etter beste evne å finne noe mottakeren blir glad for. Ikke noe som gagner en selv.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 For å si det kort så fikk jeg fire fargeglade twisted candles i gave fra ei venninne i fjor. Hun elsker svart, beige, hvitt, grått… Men hun vet at vi er forskjellige, og kjøpte noe hun ikke kunne hatt selv, men som hun visste var veldig meg. Og det passer jo bra når gaven er til meg og det er jeg som skal bli sittende med tingene i hus. Så ja, jeg forholder meg til mottaker og gjerne ønskelister. Anonymkode: b7a18...9a5 7
Arkana Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Hva er poenget med å gi en gave hvis det ikke er for å glede mottaker? Man trenger ikke forholde seg til ønskelister om man ikke vil det, men man kjøper likevel noe som den andre vil like. 1
_popcorn_ Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 Ryddet for tulleinnlegg. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 PanteneProVVV skrev (På 12.11.2022 den 10.53): Juletiden nærmer seg og det innebærer gavedryss til store og små. Men hvordan var det der igjen, tilhører gaven mest den som gir eller den som mottar? Tenker her på forventninger. Er det slik at den eldre generasjon er mer materialistiske og det går ofte på kvantitet foran kvalitet når de gir gaver, spesielt til barn? Og om man kun skal gi gaver som folk gir beskjed om at de ønsker seg, vil ikke noe av sjarmen med gave og givergleden da gå litt tapt? Jeg setter min ære i å gi folk det de ønsker seg, så for meg er ønskeliste et must. Folk har så mye i dag, og jeg vil ikke bidra til å fylle allerede overfylte skuffer og skap med ting som aldri blir brukt. når det gjelder ulike generasjoner er min erfaring motsatt - den eldre generasjonen legger heller mer penger i kvalitetsting - én ting - enn masse billig ræl. Også til barn. Anonymkode: 164f1...8ea
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 PanteneProVVV skrev (På 12.11.2022 den 10.53): Og om man kun skal gi gaver som folk gir beskjed om at de ønsker seg, vil ikke noe av sjarmen med gave og givergleden da gå litt tapt? Det kommer an på hvor detaljert ønskelisten er. Jeg ønsker meg ofte klær, eller andre nyttegjenstander, men jeg er aldri spesifikk i ønskene mine. Da er sjarmen og spenningen der, både for giver og mottaker. For giver er det (forhåpentligvis) morsomt å prøve finne noe som de tror at jeg vil like, samtidig som de er spente på å se reakjsonen min når jeg åpner gaven. For mottaker ligger spenningen i om jeg fått noe som var på ønskelisten, og i såfall hva? Og hvordan ser det ut? Hadde jeg derimot sagt at jeg ønsker meg en spesifikk ting ("finnes på den butikken, i den fargen, og i den utformingen") hadde jeg vært enig med deg, da er både sjarm og spenning borte (men det er jo hyggelig å gi og motta uansett). Anonymkode: 760a5...4c0 1
Gjest PanteneProVVV Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 Ja, detaljerte ønskelister blir kanskje litt vel kontrollerende? Bortsett fra når det kommer fra barn da, som bare er sjarmerende.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Hvem som tenker "mye er mer" og hvem som tenker "kvalitet er viktigere enn kvantitet" er nok personavhengig mer enn generasjonsavhengig. Og i mitt hode er det giver som bestemmer gaven. Men det er mottaker som bestemmer om det var en bra gave eller ikke. En som "gir for å gi noe" og som ikke tenker på mottaker, vil heller ikke kunne forvente noe omtanke tilbake. Men en ønskeliste bør ikke bli en bestillingsliste. Det bør både åpnes for at giver kan finne på noe annet de tror vil glede mottaker, og at det er mulig for giver å gjøre valg innenfor ønskelisten. Anonymkode: 711e3...5e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå