Gå til innhold

Gi min bror en bil om han legger seg inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror er alkoholiker. Han er blakk og mangler bil, og bor øde til. Jeg har lyst å si til han at jeg kan gi han en bil dersom han legger seg inn til behandling. Jeg ser at han bare blir verre og mer og mer isolert. Han fungerer snart ikke… 
Kan jeg bruke det som et argument? Er jo så glad i han, men nå kommer han til å drikke seg ihjel…

Anonymkode: 69f6d...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo gjerne si det. Men hva skjer om han legger seg inn og skriver seg ut etter kort tid? 

Motivasjon for å bli rusfri må komme innenfra. Kan være han holder ut en kort tid med motivasjon om bil, men om det blir varig er vel heller usikkert. Får jo virkelig håpe at han ikke kjører i fylla om dette ikke er varig.

Anonymkode: e640f...0f1

Skrevet (endret)

Feil tråd 

Endret av ForumMaria
Skrevet

Du vil gi bil til en alkoholiker??? Det er bare galskap! 

Anonymkode: 57737...75c

• Nyttig 2
Skrevet

Når han går til behandling for alkoholisme tar det ganske lang tid før han får tilbake førerkortet. Det ligger ikke sammen med papirene ved utsjekk.

Hva med å heller hjelpe han med å flytte litt mer sentralt?

Anonymkode: 2c647...f2d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo gjerne si det. Men hva skjer om han legger seg inn og skriver seg ut etter kort tid? 

Motivasjon for å bli rusfri må komme innenfra. Kan være han holder ut en kort tid med motivasjon om bil, men om det blir varig er vel heller usikkert. Får jo virkelig håpe at han ikke kjører i fylla om dette ikke er varig.

Ja, enig… 
Noen med erfaring som kan hjelpe? 
Han har drukket seg fra hus, jobb, familie, og kontakt med barna. Han sitter i et hus inne i skogen og drikker…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når han går til behandling for alkoholisme tar det ganske lang tid før han får tilbake førerkortet. Det ligger ikke sammen med papirene ved utsjekk.

Hva med å heller hjelpe han med å flytte litt mer sentralt?

Anonymkode: 2c647...f2d

Han har nettopp flyttet på landet fra sentrale strøk. Han har ikke råd til å bo sentralt. Han har masse gjeld…

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han kjører vel ikke direkte i fylla, men han har vel neppe blitt edru de gangene han kjører.. Men jeg tror han passer på, vet han gjorde det før..

Skrevet

Ville vel først prøvd å ta praten om innleggelse uten noen materiell gulrot. Snakke sammen og si at du er glad i han og redd for hans liv og helse. At når han er klar til å ta i mot hjelp så kommer du til å være der for han og hjelpe til med det du kan. Som en annen skriver lenger oppe her så må motivasjonen til dette må komme innenfra, for det er fryktelig vanskelig.

Anonymkode: a1b72...98e

Skrevet

Hva med å si at du skal hjelpe han med bil DERSOM han blir tørrlagt? Da er første steg at han legger seg inn. Enig med flere om at det er dumt å gi en bil til en alkoholiker. Lysten til å bli edru må komme innenfra og det er ikke sikkert at en bil er sterk nok motivasjon.

Men du er ekstremt snill som vil hjelpe broren din TS! Håper virkelig du får det til ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han kjører vel ikke direkte i fylla, men han har vel neppe blitt edru de gangene han kjører.. Men jeg tror han passer på, vet han gjorde det før..

Hører du hva du selv sier? 
Troller du litt her? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hører du hva du selv sier? 
Troller du litt her? 

Det må du ikke si. Kjenner jeg blir så lei meg av det. Hater situasjonen her og hvordan livet er blitt.

• Hjerte 1
Skrevet

Nei. Når han har drukket fra seg Jobb og familie så vil ikke bil være nok motivasjon til å slutte varig. Det ønske må han finne i seg selv. 

Skrevet

En blir ikke automatisk tatt fra lappen slik noen ser ut til å tro når en er i behandling. Jeg har vært i behandling og noen av de jeg var innlagt med kjørte til institusjonen og kjørte hjem igjen den dagen de ble utskrevet. Mens andre trengte å ta peth prøver hos legen et par måneder etter behandling, men fikk lappen igjen etter kort tid med rene prøver. De fleste alkoholikere kjører ikke i fylla. Når det er sagt så er den indre motivasjonen helt avgjørende både for å i det hele tatt søke hjelp og for hvordan den hjelpen faktisk fungerer. Du kan selvfølgelig oppmuntre og motivere han til å søke hjelp men enhver må komme til denne bestemmelsen selv.

Anonymkode: 2d0d2...642

Skrevet

Han har lyst å låne penger for å kjøpe denne bilen, og jeg synes jo så synd på han. Derfor jeg tenkte å heller si at han kan få den. Men da må han gjøre noe med livet sitt… 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Han har lyst å låne penger for å kjøpe denne bilen, og jeg synes jo så synd på han. Derfor jeg tenkte å heller si at han kan få den. Men da må han gjøre noe med livet sitt… 

Sannsynligvis så vil ikke det være nok motivasjon på sikt. Så vil han da bryte avtalen med deg og oppleve enda et nederlag, i tillegg til at deres forhold kanskje forsures. Jeg synes det høres ut som en dårlig idé egentlig. Lån eller gi gjerne bort pengene hvis du vil det, men tror ikke det er lurt å kreve behandling i gjengjeld. Var det bare så lett å bli kvitt avhengighet...

Anonymkode: a1b72...98e

Skrevet

Jeg ville absolutt IKKE gitt en bil til en alkoholiker! Det er jo som å gi han et drapsvåpen. Enten det er seg selv eller andre han skader eller dreper med den.

En alkoholiker har rett og slett ikke vurderingsevne til å bedømme når de er i stand til å kjøre bilen eller ikke, og i fylla kan de lett ta gale avgjørelser.

Jeg har en bror som er alkoholiker. Han tror selv han er i strålende form, og ringer ofte faren min og babler masse tøv på kvelden. Neste dag ringer han igjen og gjentar det han sa dagen før. Når faren min da sier at dette fortalte du jo i går, så husker ikke broren min at han hadde snakket med faren min i det hele tatt. Dette skjer stadig vekk. Og han tror hver gang at han er passelig edru, og nekter for å være full selv om han snøvler i telefonen.

En alkoholiker er som oftest i selvfornektelse ang. sin tilstand, og vil lett kunne finne på å sette seg i en bil fordi de benekter at de er fulle eller påvirket.

Anonymkode: 1d470...560

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han har nettopp flyttet på landet fra sentrale strøk. Han har ikke råd til å bo sentralt. Han har masse gjeld…

Da bør han strengt tatt ikke ha bil. En bil koster enormt mye penger uansett om han har betalt bilen eller ikke.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville absolutt IKKE gitt en bil til en alkoholiker! Det er jo som å gi han et drapsvåpen. Enten det er seg selv eller andre han skader eller dreper med den.

En alkoholiker har rett og slett ikke vurderingsevne til å bedømme når de er i stand til å kjøre bilen eller ikke, og i fylla kan de lett ta gale avgjørelser.

Jeg har en bror som er alkoholiker. Han tror selv han er i strålende form, og ringer ofte faren min og babler masse tøv på kvelden. Neste dag ringer han igjen og gjentar det han sa dagen før. Når faren min da sier at dette fortalte du jo i går, så husker ikke broren min at han hadde snakket med faren min i det hele tatt. Dette skjer stadig vekk. Og han tror hver gang at han er passelig edru, og nekter for å være full selv om han snøvler i telefonen.

En alkoholiker er som oftest i selvfornektelse ang. sin tilstand, og vil lett kunne finne på å sette seg i en bil fordi de benekter at de er fulle eller påvirket.

Anonymkode: 1d470...560

Nei nå får du gi deg. En alkoholiker er som oftest i selvfornektelse? Noen er i fornektelse, og noen er idioter som setter seg bak rattet, men de fleste alkoholikere vet godt at de drikker for mye og kjører ikke bil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min bror er alkoholiker. Han er blakk og mangler bil, og bor øde til. Jeg har lyst å si til han at jeg kan gi han en bil dersom han legger seg inn til behandling. Jeg ser at han bare blir verre og mer og mer isolert. Han fungerer snart ikke… 
Kan jeg bruke det som et argument? Er jo så glad i han, men nå kommer han til å drikke seg ihjel…

Gi en alkoholiker en bil...   og et skolebarn kan bli påkjørt. 

Dessuten : gjør han det kun for bilen vil det ikke vare. 

Anonymkode: 20129...dd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...