Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 28 år. Jeg har PCOS og tror det vil ta lang tid for meg å bli gravid dessverre. Han ser ikke ut til å ta dette på alvor. Skjønner ikke hvorfor vi skal vente når vi har alt på stell. Leilighet, utdannelse, jobb. Har vært sammen i 7 år. Hvor lenge ville du selv gått med på å vente?

Anonymkode: 2abeb...ec9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor lenge dere har snakket om det og han har sagt "vent litt til", men jeg tror ikke jeg ville gitt det noe tid i det hele tatt. Jeg hadde sagt at for meg er det viktig å bli gravid så fort som mulig pga PCOS og alder og at han måtte være med på det eller så måtte jeg funnet på noe annet.

Hvis han egentlig ikke ønsker barn så er uthalingstaktikk hensiktsmessig for han. Han får beholde deg, men snart er det for sent å bli gravid uansett så da slipper han unna.

Nå mener jeg også at det er det er legitimt både å ønske seg barn og ikke ønske seg barn, og den som ikke ønsker må være ærlig om det slik at den som ønsker seg barn kan finne andre å få barn med. 

Og skal man kompromisse så mener jeg at den som ikke ønsker barn er den som har dobbel stemme og veto. Et barn fortjener å komme til verden der begge foreldere ønsket barnet.  

Anonymkode: 7b160...15d

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er 28 år. Jeg har PCOS og tror det vil ta lang tid for meg å bli gravid dessverre. Han ser ikke ut til å ta dette på alvor. Skjønner ikke hvorfor vi skal vente når vi har alt på stell. Leilighet, utdannelse, jobb. Har vært sammen i 7 år. Hvor lenge ville du selv gått med på å vente?

Han er nok bare ikke mentalt klar. Jeg selv har pcos, vi hadde alt vi trengte å ha på stell før vi begynte, men jeg måtte også gå en del runder med han. Ikke for å tvinge han men for å tvinge han til å snakke ordentlig og ærlig om følelsene bak - man kan ikke kreve at de skal bli klar men man kn forvente at partner er ærlig, da er det lettere å respektere det fordi man forstår. For vårt vedkommende var det penger det stod mest på, at samboer trodde det var myyyye dyrere enn det var, uten at han la vekt på at det var hovedårsaken. Jeg gikk igjennom, viste og forklarte hva det koster med barn det første året (og de påfølgendes år men da hadde begge to fått bedre jobber og veldig godt betalt), og sa at nå vet du vertfall realiteten, men jeg respekterer om du enda ønsker å vente. Plutselig en dag ble han klar, og når jeg først ble gravid var han den som var mest giret og gledet seg aller mest. Men man kan ikke annet enn å vente. Det handler om gjensidig respekt, du kan kreve og forvente av han, slik han krever og forventer at du skal vente, men da må det være en ærlig og åpen dialog og snakk om følelser

Anonymkode: 513e8...80a

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde faktisk ikke giddet å vente. 

Jeg er selv i situasjon der min kjære sitter på gjerdet, og jeg burde ha begynt prøving forlengst pga helse. Jeg kommer til å informere ham om at jeg kommer til å prøve neste år, med eller uten ham.

Anonymkode: 46451...7b9

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Finn deg en annen mann. Du har ennå tid.

Anonymkode: 20ea2...b0e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde sagt til han at jeg slutter på P-piller (prevensjon) nå, så får han ta valget om å bruke kondomer :) . Samboeren min og jeg har også lyst på barn, men ikke akkurat NÅ. Men jeg sluttet på P-piller nå, ga han bare beskjed. 

Anonymkode: f4957...cd2

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er selv i situasjon der min kjære sitter på gjerdet, og jeg burde ha begynt prøving forlengst pga helse. Jeg kommer til å informere ham om at jeg kommer til å prøve neste år, med eller uten ham.

Hvorfor vente til neste år? Det gir eventuelt han lengre tid til å utsette, hvorfor slutter du ikke bare på prevensjon? Bare gi han beskjed om at nå slutter du på prevensjonen din. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som dessverre er litt kjipt, er at han godt kan komme til fortsette å si «ikke helt klar helt ennå» i en del år til. Mange menn drøyer og drøyer. Plutselig er han 35 år, men ikke blitt noe eldre mentalt, og han har derfor fortsatt ikke lyst på barn helt ennå.

Anonymkode: d5fab...5d3

• Liker 9
Skrevet

Dere er fortsatt unge. Mange vil være i midten av 30-åra før de får barn.

Min teori, som utelukkende er basert på mitt nettverk med venner, kolleger og tre barns først barnehager og deretter skoleklasser, tilsier at det også er bedre å vente med barn i forhold til sjansen for at en går fra hverandre. 

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Dere er fortsatt unge. Mange vil være i midten av 30-åra før de får barn.

Min teori, som utelukkende er basert på mitt nettverk med venner, kolleger og tre barns først barnehager og deretter skoleklasser, tilsier at det også er bedre å vente med barn i forhold til sjansen for at en går fra hverandre. 

Leste du ikke det hun skrev??

Hun har PCOS, så det er knyttet høy usikkerhet rundt hvor fort hun eventuelt kan bli gravid! Det beste er å begynne så fort som mulig fordi hun nå er 28 år. 

Anonymkode: 80f39...068

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leste du ikke det hun skrev??

Hun har PCOS, så det er knyttet høy usikkerhet rundt hvor fort hun eventuelt kan bli gravid! Det beste er å begynne så fort som mulig fordi hun nå er 28 år. 

Anonymkode: 80f39...068

Det er fortsatt ikke sikkert han vil ha barn så tidlig. Han vil heller risikere barnløshet (eller barn med en annen) fremfor å bli far nå.

I debattene om tilfeller som dette virker det som om det å bli foreldre ikke er så nøye når man blir. Det er jo det. Livet blir totalt forandret, og hvordan livet ditt blir kan bli fullstendig forskjellig ut fra om du får barn som 29 eller 39-åring.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Han ønsker seg tre barn, det har han alltid vært klar på. Han ønsker seg faktisk tre stykker.

• Nyttig 2
Skrevet

Starta prøvingen da jeg var 27. Var 31 da ungen først kom. Det kan ta tid! Mannen her var veldig i tvil på om han egentlig var klar, men han ble klar underveis 😊

Anonymkode: 90b58...97a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde sagt til han at jeg slutter på P-piller (prevensjon) nå, så får han ta valget om å bruke kondomer :) . Samboeren min og jeg har også lyst på barn, men ikke akkurat NÅ. Men jeg sluttet på P-piller nå, ga han bare beskjed. 

Det er så jævla rart å gjøre

Han har ikke lyst på barn. Hvorfor skal han få mer lyst på barn fordi du slutter på prevensjon. At han skal bruke egen prevensjon er greit, men hva hvis kondomen svikter? Det er veldig "jeg driter i dine følelser så jeg slutter på prevensjon i håp om å bli gravid selv om du ikke vil ha barn". 

Anonymkode: 45579...443

• Liker 3
Skrevet

Husk å gå til fastlegen med en gang du slutter på ppiller for å få time hos gynekolog som kun driver med dette. Jeg har PCOS og gjorde det, og tok likevel 2 år før jeg ble gravid.. Ble satt på medisiner nesten med en gang for å få eggløsning (fikk ikke selv én eneste gang..) 

Anonymkode: 5af13...3bc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Han ønsker seg tre barn, det har han alltid vært klar på. Han ønsker seg faktisk tre stykker.

I så fall er det greit å begynne før heller enn senere... Hvis dere skal rekke 3stk, med litt tid til å komme deg mellom og evt. langvarig prøving.

Hvordan er livsstilen og helsen din ellers? Gjør du noe for å håndtere PCOSen?

Anonymkode: 7c86e...dd8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I så fall er det greit å begynne før heller enn senere... Hvis dere skal rekke 3stk, med litt tid til å komme deg mellom og evt. langvarig prøving.

Hvordan er livsstilen og helsen din ellers? Gjør du noe for å håndtere PCOSen?

Anonymkode: 7c86e...dd8

Jeg er slank og aktiv, trener mye og har BMI 20. Men har altså fått påvist PCOS, men eneste symptomer er lange sykluser. Samboer også i veldig god fysisk form.

Skrevet

Finn deg en eldre mann som er klar, problem løst.

Anonymkode: 4b793...171

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde jeg fått det ultimatumet, så hadde jeg sagt takk og farvel uansett om jeg ville ha barn eller ei. Kvinner eller menn som setter slike ultimatum for å få viljen sin, har jeg lite til overs for.

Litt åpen dialog om hvorfor han vil vente og hvor lenge, er nok veien å gå. I mitt tilfelle så hadde det ikke falt meg inn å få barn enda før samboer nevnte det, og vi var vel ca 28 den gang. Etter dette tok det vel et par år før jeg var klar, og vi har nå to barn. Det var for min del en modningsprosess som måtte settes i gang.

Anonymkode: 9787a...57c

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...