Blåjojo Skrevet 12. november 2022 #81 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De kan ta egne vakter vakter som er i turnus, det er noe man kommer frem til sammen med veileder/lærling. Om det er akutt sykdom en dag, kan lærling om den er kompetent gå inn som vanlig ansatt men med lærlinglønn. De kan IKKE jobbe andre vakter som assistent da dette vil være i strid med AML da de jobber overtid. Det skal iallfall da skrives avvik om en lærling tar vanlig betalte vakter utover lærlinglønn/tid. Anonymkode: 0d646...c59 Om lærlingen jobber utover turnus så skal hen ha betalt som om man er en vanlig ansatt som jobber overtid. Det er jo ikke i strid med AML å jobbe overtid. 2
rebella81 Skrevet 12. november 2022 #82 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er jo lavest på rangstigen. Synes ikke det er rart du blir satt opp julaften. Hvorfor er det verre for deg enn andre? Anonymkode: 6832b...c04 Misliker sånne "rangstige"-kategoriseringer. Jeg er som sagt spesialsykepleier, betyr det at jeg er høyest på rangstigen? Hos hos må alle ta sin tur, uansett om du heter Per eller Pål. Tenker sånn umiddelbart at du egentlig skulle gått dag julaften, sammen med veilederen din. Å bare "sette deg opp" på kvelden er dårlig, de kunne ihvertfall ha spurt deg. Blir du behandlet så dårlig kan det jo blir så skremt av det her at du begynner å jobbe i butikk el.l i stedet. Ja, det er DØDSKJIPT å jobbe julaften, men hos oss er det slik at de som gjør det har førstepri på å ønske seg annen fri i jula, samt at vi jobber veldig med å få til så gode juleturnuser som mulig for alle. Og guess what, alle som jobber er like mye verdt! 5
Chlypa Skrevet 13. november 2022 #83 Skrevet 13. november 2022 Vera skrev (16 timer siden): Du gidder ikke å sette opp ekstra juleturnus/påsketurnus? Fordi? Hvor lett er det egentlig å få byttet bort julevaktene? Skikkelig dårlig gjort mot arbeiderne at de risikerer å jobbe hver eneste jul - fordi lederen ikke gidder å sette opp ekstra turnus. Fordi å lage turnus for året tar meg 2 arbeidsdager. før pleide jeg p lage de for 3mnd av gangen og tilpasse de til alles ønsker, noe som tok ganske mye tid. har jeg laget turnus så er den ferdig, oppe og avgjort. Da er det opp til medarbeiderne å bytte vakter mellom seg. Det er ikke mitt problem. Det er kun mitt problem om du eller barnet ditt er syk. Eller noen slutter. Eller av du av grunn trenger velferdspermisjon. jeg er ikke helt idiot. Når jeg lager den så får man ikke to julaftner på rad. Det fordeles med likeverdig byrd på røddager. Men, om du ikke vil jobbe julaften så får du bytte eller ringe deg inn syk liksom. Det har jeg også opplevd. Turnusen settes opp 30.april etter at ferieønskene har kommet, så du har noen mnd på deg å finne løsning på det. Det gir også ekstrem forutsigbarhet. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #84 Skrevet 13. november 2022 Som mange sier det bare sånn i enkelte jobber men har så klart opplevd at man som lærling eller nyansatt får de værste vaktene eller kjipeste oppgavene. Ikke akkurat unormalt dette heller i mange yrker, men kanskje spesielt i butikker ol. Anonymkode: c41d0...fb2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #85 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Lærlinglønna er jo en vits. Er ikke den typ 8000 i måneden for 37,5 timers arbeidsuke? De fleste som er lærlinger starter i praksis når de er ca 17-18 år gamle, da jevnaldrende gjerne går på VGS. De har heller ingen krav på fast ansettelse etter endt læretid. Så de burde ha samme rettigheter som skoleelever, med arbeidstider og ferier tilsvarende disse. Anonymkode: 15485...63c Lønn tilsvarende skoleelever og da? Anonymkode: 2e702...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #86 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, det er skikkelig dårlig gjort. De må da forstå at lærlinger ikke skal jobbe høytider, spesielt ikke julaften. Hva skjer med arbeidslivet i Norge egentlig? Denne rovdriften på arbeidere har aldri vært så ille som nå Anonymkode: 9e36c...54c What? Denne diskusjonen hadde ikke vært mulig og ha før i nyere tid. Det er ikke ungdommens feil, men min generasjon foreldre . Det som skjer i arbeidslivet er at unge ikke skjønner bærer av hva det innebærer, og tror de har masse rettigheter de ikke har fordi foreldrene ikke oppdrar og forbereder dem. Anonymkode: 2e702...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #87 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Lærlinglønna er jo en vits. Er ikke den typ 8000 i måneden for 37,5 timers arbeidsuke? De fleste som er lærlinger starter i praksis når de er ca 17-18 år gamle, da jevnaldrende gjerne går på VGS. De har heller ingen krav på fast ansettelse etter endt læretid. Så de burde ha samme rettigheter som skoleelever, med arbeidstider og ferier tilsvarende disse. Anonymkode: 15485...63c De fleste 17-18 åringer har jobber jo i ferier, og sitter igjen med mindre ferie og mye mindre penger enn lærlinger 😅17- 18 åringer som går på vgs skal jobbe julaften hos oss. Det er jo da de har mulighet til og jobbe. Hadde jo ikke fri julaften på ungdomskolen og vgs? Da var jo når skolen var stengt vi kunne jobbe. Det var om og gjøre og få flest vakter på fridagene. Merkelig hvordan synet på arbeid har endret seg på 20-30 år. Anonymkode: 2e702...1f0 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #88 Skrevet 13. november 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Men da hadde de ikke fått noen lønn i det hele tatt. Lærlingtiden er jo en gullpakke. De får betalt for å ta utdanning!! Anonymkode: 67cab...7ef De burde fått mer. Anonymkode: 07eec...8a5
Vera Skrevet 13. november 2022 #89 Skrevet 13. november 2022 Chlypa skrev (42 minutter siden): Fordi å lage turnus for året tar meg 2 arbeidsdager. før pleide jeg p lage de for 3mnd av gangen og tilpasse de til alles ønsker, noe som tok ganske mye tid. har jeg laget turnus så er den ferdig, oppe og avgjort. Da er det opp til medarbeiderne å bytte vakter mellom seg. Det er ikke mitt problem. Det er kun mitt problem om du eller barnet ditt er syk. Eller noen slutter. Eller av du av grunn trenger velferdspermisjon. jeg er ikke helt idiot. Når jeg lager den så får man ikke to julaftner på rad. Det fordeles med likeverdig byrd på røddager. Men, om du ikke vil jobbe julaften så får du bytte eller ringe deg inn syk liksom. Det har jeg også opplevd. Turnusen settes opp 30.april etter at ferieønskene har kommet, så du har noen mnd på deg å finne løsning på det. Det gir også ekstrem forutsigbarhet. Men forklaringen din er jo en helt annen enn det du opprinnelig skrev? «Jeg gidder ikke å lage ekstra turnus, de som ikke vil jobbe julaften får bytte seg i mellom» Her skriver du jo at du tar hensyn hvert år når du lager turnus - slik at pleierne slipper å jobbe jul 10 år på rad. Da slipper du jo å lage ny turns til jul 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #90 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 11.35): Takk for svar, men da regner jeg med å ha fri jula neste år, de kan vel ikke sette meg opp to år på rad? Anonymkode: 95723...b04 I min jobb er det folk som har jobbet 7 år på rad i jula, inkl julaften. Ingen annen turnus for jula. De følger bare vanlig turnus. Jeg har jobbet 2 ggr på julaften. En tidlig og en sent på 30 år. Turnusen falt også så jeg hadde fri 1 og 2 juledag som oftest. Anonymkode: b55af...206
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #91 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 10.41): Jeg har blitt satt opp til å jobbe julaften kveld, og jeg er første års lærling. Er ikke det dårlig gjort, å sette opp lærlingen til å jobbe julaften? er sykehjem om det har noe å si. Skal også jobbe 1. og 2. juledag, samt i romjula. Anonymkode: 95723...b04 Nei det er ikke dårlig gjort, har du valgt et slik yrke må du jobbe i helger og røde dager, julaften og slik Anonymkode: affa8...573
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #92 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 10.41): Jeg har blitt satt opp til å jobbe julaften kveld, og jeg er første års lærling. Er ikke det dårlig gjort, å sette opp lærlingen til å jobbe julaften? er sykehjem om det har noe å si. Skal også jobbe 1. og 2. juledag, samt i romjula. Anonymkode: 95723...b04 Der jeg jobber så har lærlingene fri julaften og helligdager. For der jeg jobber får ikke lærlingene lov å gå kveld alene så da får vi fri. Anonymkode: 8d3f9...781 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #93 Skrevet 13. november 2022 rebella81 skrev (17 timer siden): Misliker sånne "rangstige"-kategoriseringer. Jeg er som sagt spesialsykepleier, betyr det at jeg er høyest på rangstigen? Hos hos må alle ta sin tur, uansett om du heter Per eller Pål. Tenker sånn umiddelbart at du egentlig skulle gått dag julaften, sammen med veilederen din. Å bare "sette deg opp" på kvelden er dårlig, de kunne ihvertfall ha spurt deg. Blir du behandlet så dårlig kan det jo blir så skremt av det her at du begynner å jobbe i butikk el.l i stedet. Ja, det er DØDSKJIPT å jobbe julaften, men hos oss er det slik at de som gjør det har førstepri på å ønske seg annen fri i jula, samt at vi jobber veldig med å få til så gode juleturnuser som mulig for alle. Og guess what, alle som jobber er like mye verdt! Selv kan jeg titulere meg som direktør, men jeg gir de ansatte fri i jula og jobber selv. Anonymkode: d0d1b...d15
Tone83 Skrevet 13. november 2022 #94 Skrevet 13. november 2022 Det er helt normalt at lærlinger jobber noen selvstendige vakter, så lenge de har hatt opplæring går det helt fint og er helt lovlig. At turnusen faller på julaften er uflaks, ikke noe man skal lage ramaskrik over.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #95 Skrevet 13. november 2022 On 11/12/2022 at 12:31 PM, AnonymBruker said: Helt ærlig fatter jeg ikke at folk med familie orker å jobbe i helsevesenet. Jobbe helligdager, risikere å ikke få tilbringe årets viktigste dager med egne barn for å være på jobb. Kunne selv aldri gjort det. Angånde trådens emne, så synes jeg det er rart at lærlinger må jobbe på helligdager, kvelder og helger. De har vel også kortere ferie enn elever på "vanlig" VGS? Hva kommer dette av? De burde jo ha samme arbeidstider som elever som går studiespesialiserende f.eks har på skolen. Anonymkode: 15485...63c De som går på studiespesialiserende får ikke betalt for å gå på skolen. De må ta seg sommerjobb eller ekstrajobb for å få noe i nærheten av lærlingejobben. Anonymkode: 17dc6...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #96 Skrevet 13. november 2022 Tone83 skrev (5 timer siden): Det er helt normalt at lærlinger jobber noen selvstendige vakter, så lenge de har hatt opplæring går det helt fint og er helt lovlig. At turnusen faller på julaften er uflaks, ikke noe man skal lage ramaskrik over. Hvem har laget ramaskrik? Anonymkode: 95723...b04
Hill83 Skrevet 13. november 2022 #97 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 11.46): Hadde ikke godtatt det. Greit om du hadde kontrakt på at du er fast ansatt der etter lærlingtiden, men du skal jo videre. Anonymkode: 401f8...076 Ja lurt å fremstå som vanskelig med en gang . Gjør seg bra på fremtidige referanser . 2
Tone83 Skrevet 13. november 2022 #98 Skrevet 13. november 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem har laget ramaskrik? Anonymkode: 95723...b04 Alle her som snakker om lovbrudd osv… 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #99 Skrevet 14. november 2022 Tone83 skrev (10 timer siden): Alle her som snakker om lovbrudd osv… Ok, da er jeg med. Anonymkode: 95723...b04
Maskinfører Skrevet 14. november 2022 #100 Skrevet 14. november 2022 Slutt å syt koselig feiring på sykehjem god ribbe også 🙂🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå