Blåjojo Skrevet 12. november 2022 #61 Skrevet 12. november 2022 Hvordan er turnusen din? Om du ikke har jobb på turnusen din, og ikke har blitt spurt om å (eller bedt om å få) jobbe, så er det litt dårlig gjort å sette deg opp på den vakta. Men som flere andre her sier, så skal du ha lønn som "vanlig ansatt" på sånne vakter. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #62 Skrevet 12. november 2022 Kan du ikke spørre sjefen om du kan få fri? Si du hadde planer om å reise 4-5 timer bort til familie og feire eller noe. Anonymkode: f0a74...998
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #63 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, skal være et annet sted neste år. Anonymkode: 95723...b04 Da kan du bli satt opp på julften neste år også, dessverre… Anonymkode: f3f90...6fe
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #64 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan du ikke spørre sjefen om du kan få fri? Si du hadde planer om å reise 4-5 timer bort til familie og feire eller noe. Anonymkode: f0a74...998 Det har jeg, men vanskelig å få til. Anonymkode: 95723...b04
Bombasi Skrevet 12. november 2022 #65 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du tar feil. Lærlinger kan ta egne vakter. Dette vet jeg veldig godt, og har det avklart med fagforbund/tillitsvalgt også. Det finnes selvfølgelig grenser, man kan ikke ta en lærling og sette rett inn i en vakant turnuslinje, eller rett inn for en langtidssykemeldt. Anonymkode: 0d646...c59 Det var ikke det jeg skrev. Jeg vet at lærlingene kan ta vakter .... UTENOM lærlingetiden. F.eks være lærling man - fre, men jobbe vakter som normalt ved helg. Det jeg påpeker misbrukes, og som er ulovlig, er når lærlingene i sin lærlingeperiode med lærlingelønn misbrukes som vanlig ansatt. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #66 Skrevet 12. november 2022 Bombasi skrev (37 minutter siden): Det var ikke det jeg skrev. Jeg vet at lærlingene kan ta vakter .... UTENOM lærlingetiden. F.eks være lærling man - fre, men jobbe vakter som normalt ved helg. Det jeg påpeker misbrukes, og som er ulovlig, er når lærlingene i sin lærlingeperiode med lærlingelønn misbrukes som vanlig ansatt. De kan ta egne vakter vakter som er i turnus, det er noe man kommer frem til sammen med veileder/lærling. Om det er akutt sykdom en dag, kan lærling om den er kompetent gå inn som vanlig ansatt men med lærlinglønn. De kan IKKE jobbe andre vakter som assistent da dette vil være i strid med AML da de jobber overtid. Det skal iallfall da skrives avvik om en lærling tar vanlig betalte vakter utover lærlinglønn/tid. Anonymkode: 0d646...c59 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #67 Skrevet 12. november 2022 Det er kjipt selvsagt, men på en annen side: Når man er i slutten av tenårene er det viktig å få et godt forhold til arbeidsgivere, og noen gang må man svelge en kamel eller to. Snakk med tillitsvalgt om du har krav på mer lønn for helt selvstendig arbeid, men utover det vil jeg anbefale å ikke å være vanskelig. Viktig å få en greit fot innenfor arbeidslivet som ung, og vi har alle vært der at vi måtte svelge noen kameler. Anonymkode: 0b226...748 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #68 Skrevet 12. november 2022 Er kjedelig med slik er det dessverre. Her har vi en fast turnus, og vi risikerer å måtte jobbe julen flere år på rad. Anonymkode: b42a6...f23
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #69 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fatter ikke de som vil jobbe turnus..jobbe julaften kveld må være det aller kjipeste, spesielt for de som har barn! Anonymkode: 2b393...961 Noen må faktisk jobbe turnus om landet skal ha et helsevesen, politi osv. Å det er kjipt å jobbe enkelte dager - om man har barn eller ikke. Det er ikke sånn at barnefamilier skal skånes fra å jobbe eks julaften kveld. Mange uten barn har også sine grunner til å ha fri da. Har selv jobbet i helsevesenet i mange år - også julaften - og har barn. Er heldigvis ferdig med dette nå å skal aldri jobbe igjen. Anonymkode: 8a915...932 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #70 Skrevet 12. november 2022 Vi får komme med ønsker. Alltid noen hos oss som vil jobbe julaften kveld,og takk for det da jeg sto oppført i turnus. Får juleleturnus nå. Får ikke ansatte velge litt? Anonymkode: 21b35...99e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #71 Skrevet 12. november 2022 Du er jo lavest på rangstigen. Synes ikke det er rart du blir satt opp julaften. Hvorfor er det verre for deg enn andre? Anonymkode: 6832b...c04
Chlypa Skrevet 12. november 2022 #72 Skrevet 12. november 2022 Ginny skrev (7 timer siden): Du er ganske langt ned på rangstigen, er vel bare ufaglærte og vikarer under deg. Så da må du jobbe alle de kjipe vaktene. Men det høres rart ut hvis du må jobbe alle helligdagene, som regel er det et snev av rotasjon.. Men vi hadde egen juleturnus, det blir vel noe annet hvis man følger vanlig turnus. Trøst deg med at det blir bedre. Julaften, førstedagen, andredagen, og alle røde dagene er ikke kjipe. Elsker sånne vakter 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #73 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er jo lavest på rangstigen. Synes ikke det er rart du blir satt opp julaften. Hvorfor er det verre for deg enn andre? Anonymkode: 6832b...c04 Enig i dette. Lurer også på hvorfor ts tar den utdanningen når hen begynner å klage på julejobbing før hen er ferdig utdannet. Har nok tatt feil yrkesvalg da. Anonymkode: 8a915...932 4
Chlypa Skrevet 12. november 2022 #74 Skrevet 12. november 2022 (endret) I helsevesenet, brannvesenet, politiet og andre kritiske samfunnsfunksjoner så er det slik at turnusen ofte følger den vanlige turnusen i røddagene. Dette kan for eksempel bety for en brannmann at de går på 3 dager så 3 dager av hele året foruten ferien. Er man riktig heldig/uheldig (stryk det som passer) så kan det være at turnusen faktisk går over julaften flere år på rad. Jeg gidder ikke å sette opp ekstra juleturnuser eller påsketurnuser. Det følger normalt oppsett, og de som vil kan stå fritt til å bytte med andre. Man kan jo alltids bytte med andre, men husk nå på at dette er godt betalte vakter. Endret 12. november 2022 av Chlypa 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #75 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Helt ærlig fatter jeg ikke at folk med familie orker å jobbe i helsevesenet. Jobbe helligdager, risikere å ikke få tilbringe årets viktigste dager med egne barn for å være på jobb. Kunne selv aldri gjort det. Angånde trådens emne, så synes jeg det er rart at lærlinger må jobbe på helligdager, kvelder og helger. De har vel også kortere ferie enn elever på "vanlig" VGS? Hva kommer dette av? De burde jo ha samme arbeidstider som elever som går studiespesialiserende f.eks har på skolen. Anonymkode: 15485...63c Lærlinger er jo ferdig med "vanlig" vgs, så ser ikke noen grunn til at det skal være det samme. De er ansatt i en bedrift på lik linje med andre arbeidstakere og må derfor følge bedriftens arbeidstider og behov. Å gå studiespes er noe helt annet, for da er man elev og har kun ansvar for seg selv og egen læring. Anonymkode: ae925...7f4 4
Eva00 Skrevet 12. november 2022 #76 Skrevet 12. november 2022 Første års lærling har de ikke lov å sette deg opp selvstendig,kun 2 års lærlinger man kan gjøre det med i akutte sykdomstilfeller. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #77 Skrevet 12. november 2022 Våre lærlinger fikk fri hver jul. Helt urimelig å utnytte billig arbeidskraft på den måten..Du har en utdanningsstilling. Ta det opp med personalkonsulent, forhør deg ev med fk/lærlingombudet for regelverk. Forøvrig er det også urimelig for sykepleieren, som da må ta legemidler, rik, sår osv. alene. Anonymkode: d9345...2e0 2
Curiousine Skrevet 12. november 2022 #78 Skrevet 12. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har blitt satt opp til å jobbe julaften kveld, og jeg er første års lærling. Er ikke det dårlig gjort, å sette opp lærlingen til å jobbe julaften? er sykehjem om det har noe å si. Skal også jobbe 1. og 2. juledag, samt i romjula. Anonymkode: 95723...b04 Skjønner det er surt,men er desverre sånn det er 😕 har en lærling hos oss også som skal jobbe jul. Jeg jobbet også sen julaften når jeg var lærling. Syns egentlig at lærlingene burde få sluppet første året, å heller jobbet andre året da lønnen er høyere. Endret 12. november 2022 av Curiousine
Vera Skrevet 12. november 2022 #79 Skrevet 12. november 2022 Chlypa skrev (54 minutter siden): I helsevesenet, brannvesenet, politiet og andre kritiske samfunnsfunksjoner så er det slik at turnusen ofte følger den vanlige turnusen i røddagene. Dette kan for eksempel bety for en brannmann at de går på 3 dager så 3 dager av hele året foruten ferien. Er man riktig heldig/uheldig (stryk det som passer) så kan det være at turnusen faktisk går over julaften flere år på rad. Jeg gidder ikke å sette opp ekstra juleturnuser eller påsketurnuser. Det følger normalt oppsett, og de som vil kan stå fritt til å bytte med andre. Man kan jo alltids bytte med andre, men husk nå på at dette er godt betalte vakter. Du gidder ikke å sette opp ekstra juleturnus/påsketurnus? Fordi? Hvor lett er det egentlig å få byttet bort julevaktene? Skikkelig dårlig gjort mot arbeiderne at de risikerer å jobbe hver eneste jul - fordi lederen ikke gidder å sette opp ekstra turnus. 3 1
Silva Pluvialis Skrevet 12. november 2022 #80 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det bestemer du selv, la være å møte på jobb om du ikke er enig med arbeidstiden du får. Anonymkode: 0e0b1...10a La være å møte opp på jobb? Så beboerne skal bade i egen møkk fordi de ansatte nekter å jobbe på helligdager? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå