AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #41 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke samme arbeidstid, som VGS elever, har fks ikke høst og vinterferie. Anonymkode: 95723...b04 Det burde du hatt Anonymkode: 15485...63c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #42 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har blitt satt opp til å jobbe julaften kveld, og jeg er første års lærling. Er ikke det dårlig gjort, å sette opp lærlingen til å jobbe julaften? er sykehjem om det har noe å si. Skal også jobbe 1. og 2. juledag, samt i romjula. Anonymkode: 95723...b04 Hvorfor er det dårlig gjort? Mannen min er overlege. Han har vakt julaften og første juledag, altså mer enn 48 timer i strekk. Uflaks med at det var hans helg (følger vanlig turnus) og julaften faller i helga. Hvorfor skal lærlinger ha spesialbehandling? Velkommen til arbeidslivet. Anonymkode: 67cab...7ef 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #43 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jobber også innen helse. Har nettopp fått en ny ansatt. Hun ble satt opp på kveld julaften og dag på 1 juledag. Hun spurte alle og fikk byttet begge dagene. Hun satt under mange vakter og klaget over at jul ble ikke det sammen når hun måtte jobbe. Hun orket ikke å bake eller pynte mye. Så da byttet noen med henne. Under ett møte angående ferier spurte hun om å få fri hver julaften. Grunnen vet jeg ikke. Hun har ikke barn, så burde ikke være problemer med å ta sin del. Anonymkode: 383f7...7d9 Høres ut som en ansatt det kommer til å bli mye trøbbel med framover… Anonymkode: 67cab...7ef 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #44 Skrevet 12. november 2022 Bombasi skrev (56 minutter siden): Du skal ha normal timeslønn som vanlig tilkallingsvikar, og så skal du ha 133% utifra dette. Du går tross alt ikke på jobb som lærling denne dagen, men som ansatt. Vet ikke hvordan det avlønnes i helsevesenet utifra avtaler... om 133% er maks tillegg... men det er ikke uvanlig i offentlig sektor at du i tillegg til 133% får helgetillegg OG kveldstillegg siden julaften kveld er på en lørdagskveld. Dette må du få avklart. Og du må kreve normal timeslønn som om at du var tilkallingsvikar. På julaften i år er du ikke lærling. Lærlingene nå jobber gjerne som vanlig ansatt innimellom. Er ikke sånn at de er oppå de andre hver vakt, om det er lovlig eller ei vet jeg ikke, men er helt vanlig hvertfall, uten at de får noe ekstra lønn av den grunn. Ja dette er i helsesektoren Anonymkode: d087a...562 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #45 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det burde du hatt Anonymkode: 15485...63c Det er jo slik for alle som har valgt å bli lærling? Man går inn i et praktisk opplæringsløp MED lønn. Da går de inn i en vanlig turnus som er slik den er for yrke de har valgt, Anonymkode: d087a...562 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #46 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde ikke godtatt det. Greit om du hadde kontrakt på at du er fast ansatt der etter lærlingtiden, men du skal jo videre. Anonymkode: 401f8...076 Lærlinger er faste ansatte! Anonymkode: 0d646...c59 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #47 Skrevet 12. november 2022 Kommer litt ann på turnusen som tillitsvalgt har sagt ja til. Men hos oss hadde vi helldigdagsfri hver 2. Helligdag. Altså, vi jobber annenhver helligdag oppført i vår turnus. Anonymkode: 75972...ab3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #48 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lærlingene nå jobber gjerne som vanlig ansatt innimellom. Er ikke sånn at de er oppå de andre hver vakt, om det er lovlig eller ei vet jeg ikke, men er helt vanlig hvertfall, uten at de får noe ekstra lønn av den grunn. Ja dette er i helsesektoren Anonymkode: d087a...562 Jeg har jobbet med ansettelse av lærlinger i en stor bykommune i flere år, og det du sier er riktig. Lærlinger kan settes alene på vakter, lærlinger er faste ansatte og lærlinger satt inn i fast turnus. De får goder som pensjonspoeng, velferdspermisjon, opptjening av ansiennitet, sykepenger og helligdagstillegg. Så de er ansatte på lik linje med sykepleieren som har vært ansatt der i 20 år. Anonymkode: 0d646...c59 8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #49 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har jobbet med ansettelse av lærlinger i en stor bykommune i flere år, og det du sier er riktig. Lærlinger kan settes alene på vakter, lærlinger er faste ansatte og lærlinger satt inn i fast turnus. De får goder som pensjonspoeng, velferdspermisjon, opptjening av ansiennitet, sykepenger og helligdagstillegg. Så de er ansatte på lik linje med sykepleieren som har vært ansatt der i 20 år. Anonymkode: 0d646...c59 Glemte å skrive at de ansettes i xxxx Kommune, og ikke på den spesielle institusjonen. Og det gjelder alle ansatte i xxxx Komune. Anonymkode: 0d646...c59 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #50 Skrevet 12. november 2022 Lærlinger er faste ansatte og skal ikke diskrimineres til de dårlige oppgavene bare fordi de er ferske lærlinger! Men at du må jobbe i jula er noe alle av og til må. Her ville jeg sett på turnusen din og evt spurt leder om hvorfor du er satt opp hvis du i utgangspunktet ikke hadde jobb da. Videre så håper jeg du er organisert. Hvis ikke bør du bli det nå. Og sørg for at du får absolutt alle tilleggene du har krav på den dagen. Anonymkode: 58cd9...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #51 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo slik for alle som har valgt å bli lærling? Man går inn i et praktisk opplæringsløp MED lønn. Da går de inn i en vanlig turnus som er slik den er for yrke de har valgt, Anonymkode: d087a...562 Lærlinglønna er jo en vits. Er ikke den typ 8000 i måneden for 37,5 timers arbeidsuke? De fleste som er lærlinger starter i praksis når de er ca 17-18 år gamle, da jevnaldrende gjerne går på VGS. De har heller ingen krav på fast ansettelse etter endt læretid. Så de burde ha samme rettigheter som skoleelever, med arbeidstider og ferier tilsvarende disse. Anonymkode: 15485...63c 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #52 Skrevet 12. november 2022 Fatter ikke de som vil jobbe turnus..jobbe julaften kveld må være det aller kjipeste, spesielt for de som har barn! Anonymkode: 2b393...961
Crazydoglady Skrevet 12. november 2022 #53 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, skal være et annet sted neste år. Anonymkode: 95723...b04 Bytter du sted så spiller det ingen rolle hvordan ferie du hadde eller hvilke "kjipe" skift du jobbet på forrige arbeidsplass. Men helt ærlig, dårlig gjort å sette deg opp på julaften? Hvorfor det? Er det mindre urettferdig at de som har jobbet mange julaftener før heller skal ta enda en tørn så du skal få slippe? Å jobbe helligdager er jo en del av jobben. 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #54 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lærlinglønna er jo en vits. Er ikke den typ 8000 i måneden for 37,5 timers arbeidsuke? De fleste som er lærlinger starter i praksis når de er ca 17-18 år gamle, da jevnaldrende gjerne går på VGS. De har heller ingen krav på fast ansettelse etter endt læretid. Så de burde ha samme rettigheter som skoleelever, med arbeidstider og ferier tilsvarende disse. Anonymkode: 15485...63c Men da hadde de ikke fått noen lønn i det hele tatt. Lærlingtiden er jo en gullpakke. De får betalt for å ta utdanning!! Anonymkode: 67cab...7ef 7 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #55 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har blitt satt opp til å jobbe julaften kveld, og jeg er første års lærling. Er ikke det dårlig gjort, å sette opp lærlingen til å jobbe julaften? er sykehjem om det har noe å si. Skal også jobbe 1. og 2. juledag, samt i romjula. Anonymkode: 95723...b04 Ja, det er skikkelig dårlig gjort. De må da forstå at lærlinger ikke skal jobbe høytider, spesielt ikke julaften. Hva skjer med arbeidslivet i Norge egentlig? Denne rovdriften på arbeidere har aldri vært så ille som nå Anonymkode: 9e36c...54c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #56 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Lærlinglønna er jo en vits. Er ikke den typ 8000 i måneden for 37,5 timers arbeidsuke? De fleste som er lærlinger starter i praksis når de er ca 17-18 år gamle, da jevnaldrende gjerne går på VGS. De har heller ingen krav på fast ansettelse etter endt læretid. Så de burde ha samme rettigheter som skoleelever, med arbeidstider og ferier tilsvarende disse. Anonymkode: 15485...63c Søsteren min fikk 15k i mnd utbetalt, med 50% utbetaling gjennom hele løpet. Som jo er bedre enn om hun hadde gått 3. året vgs og videre på studie for å si det sånn. Anonymkode: d087a...562 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #57 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Lærlinglønna er jo en vits. Er ikke den typ 8000 i måneden for 37,5 timers arbeidsuke? De fleste som er lærlinger starter i praksis når de er ca 17-18 år gamle, da jevnaldrende gjerne går på VGS. De har heller ingen krav på fast ansettelse etter endt læretid. Så de burde ha samme rettigheter som skoleelever, med arbeidstider og ferier tilsvarende disse. Anonymkode: 15485...63c Jeg får 50 % lønn, hele lærlingetiden. Rundt 18 tusen,før skatt. Anonymkode: 95723...b04
Bombasi Skrevet 12. november 2022 #58 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Lærlingene nå jobber gjerne som vanlig ansatt innimellom. Er ikke sånn at de er oppå de andre hver vakt, om det er lovlig eller ei vet jeg ikke, men er helt vanlig hvertfall, uten at de får noe ekstra lønn av den grunn. Ja dette er i helsesektoren Anonymkode: d087a...562 At praksisen er slik, betyr ikke at det skal være det. Lærlinger skal ikke jobbe som faste ansatte. De er under opplæring og trening. Det sekundet de dekker en normal stilling skal lærlingene betraktes som vanlige ansatte, og dog motta vanlig lønn. Særlig hvis de blir satt på skift utover "normal" lærlingplan, og da med et et ansvar som tilsier vanlige ansatte. At ordningen misbrukes og betraktes som vanlig betyr ikke at det er lov. Det er heller en ukultur som har vokst frem, som utnytter lærlingene. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #59 Skrevet 12. november 2022 Hos oss jobber ikke lærlinger røde dager eller julaften. Så rart. Anonymkode: f5a61...194 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #60 Skrevet 12. november 2022 Bombasi skrev (3 minutter siden): At praksisen er slik, betyr ikke at det skal være det. Lærlinger skal ikke jobbe som faste ansatte. De er under opplæring og trening. Det sekundet de dekker en normal stilling skal lærlingene betraktes som vanlige ansatte, og dog motta vanlig lønn. Særlig hvis de blir satt på skift utover "normal" lærlingplan, og da med et et ansvar som tilsier vanlige ansatte. At ordningen misbrukes og betraktes som vanlig betyr ikke at det er lov. Det er heller en ukultur som har vokst frem, som utnytter lærlingene. Du tar feil. Lærlinger kan ta egne vakter. Dette vet jeg veldig godt, og har det avklart med fagforbund/tillitsvalgt også. Det finnes selvfølgelig grenser, man kan ikke ta en lærling og sette rett inn i en vakant turnuslinje, eller rett inn for en langtidssykemeldt. Anonymkode: 0d646...c59 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå