AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #21 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å spare helligdagstillegg vil jeg tro. Det skal du ikke finne deg i. Anonymkode: 81711...ce5 Enig. Du skal ha det samme. Anonymkode: 0e0b1...10a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #22 Skrevet 12. november 2022 Bombasi skrev (3 minutter siden): Da skal du ha en helt annen lønn enn lærlinglønn, siden du opererer som likeverdig ansatt denne dagen. Har du fått noe tilbakemelding på lønnen? Det som er viktig er at du da blir satt inn som tilkallingsvikar. I praksis kan du da si nei til å jobbe julaften kveld hvis du ikke vil. Det ser kanskje ikke bra ut, men arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å jobbe denne dagen som selvstendig ansatt ettersom du ikke har noe kontraktforhold på en slik ansettelse.. Har kun fått beskjed om at jeg får heligdags tilegg på 133% Anonymkode: 95723...b04
Bombasi Skrevet 12. november 2022 #23 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har kun fått beskjed om at jeg får heligdags tilegg på 133% Anonymkode: 95723...b04 Du skal ha normal timeslønn som vanlig tilkallingsvikar, og så skal du ha 133% utifra dette. Du går tross alt ikke på jobb som lærling denne dagen, men som ansatt. Vet ikke hvordan det avlønnes i helsevesenet utifra avtaler... om 133% er maks tillegg... men det er ikke uvanlig i offentlig sektor at du i tillegg til 133% får helgetillegg OG kveldstillegg siden julaften kveld er på en lørdagskveld. Dette må du få avklart. Og du må kreve normal timeslønn som om at du var tilkallingsvikar. På julaften i år er du ikke lærling. 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #24 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har kun fått beskjed om at jeg får heligdags tilegg på 133% Anonymkode: 95723...b04 Hvis du skal jobbe selvstendig disse dagene, noe som faktisk er ulovlig - så skal du ha lønn som en fullverdig ansatt. Og det burde du gi beskjed om til sjefen din. Du er læring og det skal alltid være en faglært fulltidsansatte på jobb MED DEG. Alt annet er ulovlig og stikk i strid med alle retningslinjer. Anonymkode: 14bb4...ab8 8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #25 Skrevet 12. november 2022 Jobber også innen helse. Har nettopp fått en ny ansatt. Hun ble satt opp på kveld julaften og dag på 1 juledag. Hun spurte alle og fikk byttet begge dagene. Hun satt under mange vakter og klaget over at jul ble ikke det sammen når hun måtte jobbe. Hun orket ikke å bake eller pynte mye. Så da byttet noen med henne. Under ett møte angående ferier spurte hun om å få fri hver julaften. Grunnen vet jeg ikke. Hun har ikke barn, så burde ikke være problemer med å ta sin del. Anonymkode: 383f7...7d9
Embla Othea Skrevet 12. november 2022 #26 Skrevet 12. november 2022 Velkommen til helsevesenet, hvor du må belage deg på å jobbe røde dager. 3
Bombasi Skrevet 12. november 2022 #27 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du skal jobbe selvstendig disse dagene, noe som faktisk er ulovlig - så skal du ha lønn som en fullverdig ansatt. Og det burde du gi beskjed om til sjefen din. Du er læring og det skal alltid være en faglært fulltidsansatte på jobb MED DEG. Alt annet er ulovlig og stikk i strid med alle retningslinjer. Anonymkode: 14bb4...ab8 Sikker på at det er ulovlig, selv om TS også er lærling fordi TS ønsker en utdannelse? Jeg vet at det florerer ganske mange ufaglærte i helsetjenesten som tilkallingsvikarer, og ja selv som faste ansatte. Så at de leier inn ufaglærte som er opplært er vel ikke ulovlig i seg selv. Men ja, TS skal definitivt ha full jobb som fullverdig ansatt i jula.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #28 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jobber også innen helse. Har nettopp fått en ny ansatt. Hun ble satt opp på kveld julaften og dag på 1 juledag. Hun spurte alle og fikk byttet begge dagene. Hun satt under mange vakter og klaget over at jul ble ikke det sammen når hun måtte jobbe. Hun orket ikke å bake eller pynte mye. Så da byttet noen med henne. Under ett møte angående ferier spurte hun om å få fri hver julaften. Grunnen vet jeg ikke. Hun har ikke barn, så burde ikke være problemer med å ta sin del. Anonymkode: 383f7...7d9 Jævlig spesielt. Kunne ikke bake heller? Det er bare å følge en oppskrift, og jobber man med eldre sårbare mennesker - så vil man gjerne gjøre noe fint for dem. Herregud for ei kjerring 🤣 Anonymkode: 14bb4...ab8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #29 Skrevet 12. november 2022 Sånn er det å bli voksen. Anonymkode: 5e53c...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #30 Skrevet 12. november 2022 Bombasi skrev (1 minutt siden): Sikker på at det er ulovlig, selv om TS også er lærling fordi TS ønsker en utdannelse? Jeg vet at det florerer ganske mange ufaglærte i helsetjenesten som tilkallingsvikarer, og ja selv som faste ansatte. Så at de leier inn ufaglærte som er opplært er vel ikke ulovlig i seg selv. Men ja, TS skal definitivt ha full jobb som fullverdig ansatt i jula. Ufaglærte har fått all opplæring de trenger, vet ikke om ts har fått det. Og når man er læring har man en kontaktperson man skal forholde seg til, på et sted som jobben til ts vil jeg ikke tro det er greit at en læring uten all opplæring jobber alene på de mest sårbare dagene for brukerne. Anonymkode: 14bb4...ab8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #31 Skrevet 12. november 2022 Lærling eller ei, sånn er arbeidslivet. Jeg jobba hver jul i 10 år så sånn kan skje. Anonymkode: 1b83e...73d 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #32 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har blitt satt opp til å jobbe julaften kveld, og jeg er første års lærling. Er ikke det dårlig gjort, å sette opp lærlingen til å jobbe julaften? er sykehjem om det har noe å si. Skal også jobbe 1. og 2. juledag, samt i romjula. Anonymkode: 95723...b04 Jeg er ikke lærling, og har samme vakter i år. Med to små barn hjemme. Det er dessverre aberet med denne jobben. Anonymkode: 70f71...aa6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #33 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jævlig spesielt. Kunne ikke bake heller? Det er bare å følge en oppskrift, og jobber man med eldre sårbare mennesker - så vil man gjerne gjøre noe fint for dem. Herregud for ei kjerring 🤣 Anonymkode: 14bb4...ab8 Det var ikke vits å bake som hun pleier. Er ikke julaften man spiser jule bakst men i tiden før jul. Litt spesielt ja Anonymkode: 383f7...7d9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #34 Skrevet 12. november 2022 om du skal jobbe eller ei er ikke viktig, det viktige er at du setter deg inn i reglverfor lærlinger og kjenner rettighetene og pliktene dine. Kontakt lærlingekontoret og fagforeningen og sjekk opp i det. Da har du saklige argumenter når du tar opp vaktene du er satt opp på. Anonymkode: 99405...ad7 5
Bacteria Skrevet 12. november 2022 #35 Skrevet 12. november 2022 Daisy-love skrev (41 minutter siden): Skal du være lærling samme sted over 2 år? Du risikerer at du blir satt opp neste år om du f.eks jobber i hjemmetjenesten da. Det står i tariffavtalen der jeg jobber at ansatt som settes opp juleKVELDEN skal ikke settes opp neste julekveld.
rebella81 Skrevet 12. november 2022 #36 Skrevet 12. november 2022 Jeg er spesialsykepleier i kommunehelsetjenesten, og må også jobbe julaften kveld når det er min tur. Men synes dette hørtes rart ut. Skal veilederen din jobbe da? Isåfall greit tenker jeg, men litt utnyttelse av deg å sette deg på julaften kveld alene uten henne. Mange arbeidsplasser har en rullerende plan på hvem som skal jobbe julaften kveld slik at ikke noen alltid er heldige og slipper unna mens andre har det tre år på rad. 3
Bacteria Skrevet 12. november 2022 #37 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jobber også innen helse. Har nettopp fått en ny ansatt. Hun ble satt opp på kveld julaften og dag på 1 juledag. Hun spurte alle og fikk byttet begge dagene. Hun satt under mange vakter og klaget over at jul ble ikke det sammen når hun måtte jobbe. Hun orket ikke å bake eller pynte mye. Så da byttet noen med henne. Under ett møte angående ferier spurte hun om å få fri hver julaften. Grunnen vet jeg ikke. Hun har ikke barn, så burde ikke være problemer med å ta sin del. Anonymkode: 383f7...7d9 Det der går jo ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #38 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er ikke lærling, og har samme vakter i år. Med to små barn hjemme. Det er dessverre aberet med denne jobben. Anonymkode: 70f71...aa6 Helt ærlig fatter jeg ikke at folk med familie orker å jobbe i helsevesenet. Jobbe helligdager, risikere å ikke få tilbringe årets viktigste dager med egne barn for å være på jobb. Kunne selv aldri gjort det. Angånde trådens emne, så synes jeg det er rart at lærlinger må jobbe på helligdager, kvelder og helger. De har vel også kortere ferie enn elever på "vanlig" VGS? Hva kommer dette av? De burde jo ha samme arbeidstider som elever som går studiespesialiserende f.eks har på skolen. Anonymkode: 15485...63c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #39 Skrevet 12. november 2022 rebella81 skrev (14 minutter siden): Jeg er spesialsykepleier i kommunehelsetjenesten, og må også jobbe julaften kveld når det er min tur. Men synes dette hørtes rart ut. Skal veilederen din jobbe da? Isåfall greit tenker jeg, men litt utnyttelse av deg å sette deg på julaften kveld alene uten henne. Mange arbeidsplasser har en rullerende plan på hvem som skal jobbe julaften kveld slik at ikke noen alltid er heldige og slipper unna mens andre har det tre år på rad. Nei, veilederen min skal ikke jobb, jobber sammen med en sykepleier på julaften. Anonymkode: 95723...b04
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #40 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt ærlig fatter jeg ikke at folk med familie orker å jobbe i helsevesenet. Jobbe helligdager, risikere å ikke få tilbringe årets viktigste dager med egne barn for å være på jobb. Kunne selv aldri gjort det. Angånde trådens emne, så synes jeg det er rart at lærlinger må jobbe på helligdager, kvelder og helger. De har vel også kortere ferie enn elever på "vanlig" VGS? Hva kommer dette av? De burde jo ha samme arbeidstider som elever som går studiespesialiserende f.eks har på skolen. Anonymkode: 15485...63c Jeg har ikke samme arbeidstid, som VGS elever, har fks ikke høst og vinterferie. Anonymkode: 95723...b04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå