Drizzt Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 https://www.nettavisen.no/okonomi/mdg-forsvarer-avgiftseksplosjon-oslofjorden-trues-av-kollaps/s/5-95-752948 Er det ikke deilig da? Med MDG ved røret, budsjettsprekk og dårlig økonomistyring ... Det er bare å være glad for at man ikke bor i Oslo og for dere som bor i Oslo - fortsett å stemme røde partier, spesielt MDG! Kun ved lokalvalg - resten av oss ønsker ikke dette. 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 I fremtiden vil det bli mer og mer viktig at man har private ordninger innenfor vann, avløp og strømforsyning. Slik at man ikke er prisgitt slike tilstander. En jeg kjenner som bor litt i utkanten har egen vannbrønn m/pumpe, septik og strøm/varme fra solceller og geovarme. Selvforsynt! Anonymkode: 74c9c...338 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 For rent vann i springen, ts. For det absolutt viktigste næringsmiddelet du har i deg. Til sammenligning betaler de fleste av oss med glede 20 kroner for en liter melk, 150 kroner for 0,75 liter vin og 45 kr for en halv liter øl. Og 33 kroner for 1,5 liter cola. Vann er altså vesentlig viktigere enn noe av dette - vesentlig viktigere enn brød og pålegg. Uten rent vann ville tusenvis av osloboere (de fleste av dem barn og eldre) dødd hvert eneste år. Akkurat nå er vannet ditt helt ok trygt. Mange plasser ikke helt ok trygt. Fordi politikere i populistiske parti har sagt at å fikse, sikre og ordne med rør og renseanlegg til vann er mindre viktig enn at deres velgere lever billig. Altså sier de - i klartekst - at det er bedte at folk dør enn at prisen på vann stiger. Folk dør ikke i Norge, innvender nok du. Jo. Folk døde i Askøy i 2019 fordi lokale politikere sa at vannet var greit nok som det var, selv om de visste at det ikke var trygt. For å spare penger. Så hva slags politikere vil du ha, ts? De som sier 12000 er en ok pris? Eller de som sier litt folk kan dø? Anonymkode: f42b3...7c7 1 1 10
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Drizzt skrev (9 minutter siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/mdg-forsvarer-avgiftseksplosjon-oslofjorden-trues-av-kollaps/s/5-95-752948 Er det ikke deilig da? Med MDG ved røret, budsjettsprekk og dårlig økonomistyring ... Det er bare å være glad for at man ikke bor i Oslo og for dere som bor i Oslo - fortsett å stemme røde partier, spesielt MDG! Kun ved lokalvalg - resten av oss ønsker ikke dette. Det er vel ikke MDG sin skyld? Anonymkode: 811ba...2b6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I fremtiden vil det bli mer og mer viktig at man har private ordninger innenfor vann, avløp og strømforsyning. Slik at man ikke er prisgitt slike tilstander. En jeg kjenner som bor litt i utkanten har egen vannbrønn m/pumpe, septik og strøm/varme fra solceller og geovarme. Selvforsynt! Anonymkode: 74c9c...338 Ok. Hvor mye i året koster den brønnen vedkommende, tror du? Den må bores. Så må det taes prøve av den flere ganger i året (jeg regner to som et absolutt minimum) prøvene koster 3-5 tusenlapper per gang. Tar man ikke prøver risikerer man at vannet er direkte farlig, så da lever man med å drikke russisk rulett. Så må man rense vannet - man må betale for kjemikalier og uv-kolber. Tror du det kommer på under 12 000? Om vannet altså skal være trygt å drikke? Jeg tror ikke det. Jo, bestemoren eller oldemoren din drakk urenset vann fra en brønn. Hun levde også med at rundt 1/3 av ungene hennes døde eller fikk sykdommer så alvorlige at de fikk varige senskader før de ble 5. Mange av dem kom av vannet. Anonymkode: f42b3...7c7 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok. Hvor mye i året koster den brønnen vedkommende, tror du? Den må bores. Så må det taes prøve av den flere ganger i året (jeg regner to som et absolutt minimum) prøvene koster 3-5 tusenlapper per gang. Tar man ikke prøver risikerer man at vannet er direkte farlig, så da lever man med å drikke russisk rulett. Så må man rense vannet - man må betale for kjemikalier og uv-kolber. Tror du det kommer på under 12 000? Om vannet altså skal være trygt å drikke? Jeg tror ikke det. Jo, bestemoren eller oldemoren din drakk urenset vann fra en brønn. Hun levde også med at rundt 1/3 av ungene hennes døde eller fikk sykdommer så alvorlige at de fikk varige senskader før de ble 5. Mange av dem kom av vannet. Anonymkode: f42b3...7c7 du føler ikke ar du overdramatiserer bittelitt her nå? Jeg kjenner da mange som har egen brønn. Og omtrent alle jeg kjenner drikker vann fra bekker og vann når de er ute i naturen. Anonymkode: 6015f...d58 2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ok. Hvor mye i året koster den brønnen vedkommende, tror du? Den må bores. Så må det taes prøve av den flere ganger i året (jeg regner to som et absolutt minimum) prøvene koster 3-5 tusenlapper per gang. Tar man ikke prøver risikerer man at vannet er direkte farlig, så da lever man med å drikke russisk rulett. Så må man rense vannet - man må betale for kjemikalier og uv-kolber. Tror du det kommer på under 12 000? Om vannet altså skal være trygt å drikke? Jeg tror ikke det. Jo, bestemoren eller oldemoren din drakk urenset vann fra en brønn. Hun levde også med at rundt 1/3 av ungene hennes døde eller fikk sykdommer så alvorlige at de fikk varige senskader før de ble 5. Mange av dem kom av vannet. Anonymkode: f42b3...7c7 I mitt barndomshjem der mine foreldre fortsatt bor er det egen brønn. De tar ikke prøver to ganger i året og de renser ikke vannet. Du uttaler deg om noe du overhodet ikke har greie på.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): I fremtiden vil det bli mer og mer viktig at man har private ordninger innenfor vann, avløp og strømforsyning. Slik at man ikke er prisgitt slike tilstander. En jeg kjenner som bor litt i utkanten har egen vannbrønn m/pumpe, septik og strøm/varme fra solceller og geovarme. Selvforsynt! Anonymkode: 74c9c...338 Privatisering av drikkevann er det siste man trenger! Sjekk ut historien i Bolivia der det til slutt var forbudt å samle regnet fordi store selskaper skulle tjene rått. Vann er en oppgave for staten til selvkostpris. At man har nek som MdG som ikke kan håndtere penger kan Oslobeboere takke seg selv for. Anonymkode: 02431...d31 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden): I mitt barndomshjem der mine foreldre fortsatt bor er det egen brønn. De tar ikke prøver to ganger i året og de renser ikke vannet. Du uttaler deg om noe du overhodet ikke har greie på. Nei, den du quoter har helt rett. Det er du som ikke har peiling. Eget, *trygt* vann er ofte mye dyrere enn kommunalt vann. I tillegg kommer ulempene som at brønnen kan tørke ut om sommeren +++. Jeg hadde aldri kjøpt et hus med privat vann. For dyrt, for mye styr, for mye risiko (både helsemessig og økonomisk). Anonymkode: a283e...d7a 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): du føler ikke ar du overdramatiserer bittelitt her nå? Jeg kjenner da mange som har egen brønn. Og omtrent alle jeg kjenner drikker vann fra bekker og vann når de er ute i naturen. Anonymkode: 6015f...d58 Man risikerer å få E. coli, harepest ++ når man drikker ubehandlet overflatevann. Risikomessig er det også stor forskjell på å gjøre det av og til (når man er på tur) og å gjøre det hele tiden fordi det er drikkevannskilden din. Selv unngår jeg å drikke ubehandlet vann når jeg er på tur, jeg tar med meg vann hvis det er praktisk mulig. Anonymkode: a283e...d7a 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, den du quoter har helt rett. Det er du som ikke har peiling. Eget, *trygt* vann er ofte mye dyrere enn kommunalt vann. I tillegg kommer ulempene som at brønnen kan tørke ut om sommeren +++. Jeg hadde aldri kjøpt et hus med privat vann. For dyrt, for mye styr, for mye risiko (både helsemessig og økonomisk). Anonymkode: a283e...d7a Mine foreldre har en brønn som aldri har vært i nærheten av å tørke ut i de 50 årene de har hatt den. De har ingen kostnader til rensing av vann og har mye billigere vann enn meg som har kommunalt vann.
Heydayotheinterweb Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 Her det jeg er slår de av varmvannet i noen timer nå og da for å spare utgifter. Da får du dusje og ta oppvasken i kaldt vann
Bålkaffe Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 Som om MDG er de som har skylda for årevis med neglisjering av drikkevannskilder og røropplegg i hovedstaden? Hvor lenge har det blitt snakket om at Oslo burde ha en ekstra vannkilde og hvor lenge har alle partiene i Oslo ikke gjort noe med verken det eller rørene som frakter vannet? Tilogmed en tidligere Høyre statsråd sier dette i artikkelen: Sitat Meyer, som har tidligere vært Høyre-statsråd med ansvar for kommuneøkonomien, mener at politikerne har forsømt de viktigste oppgavene. – Det er sikkert veldig mye morsommere å klippe snorer for en ny vei, ballbinge eller en sykkelvei. Men den livsviktige infrastrukturen under bakken som gjør at vi får rent og trygt vann i springen er tross alt viktigere, sier Meyer til Nettavisen. Og han har helt rett. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden): Mine foreldre har en brønn som aldri har vært i nærheten av å tørke ut i de 50 årene de har hatt den. De har ingen kostnader til rensing av vann og har mye billigere vann enn meg som har kommunalt vann. Men at deres brønn ikke tørker ut betyr ikke at det ikke er helt vanlig at brønner gjør nettopp det. Og den dagen det havner noen døde mus nedi den brønnen, så kan det få store helsemessige følger. Det er heller ikke billig når utstyr må skiftes ut. Kostnaden med å borre brønnen må også deles ut over årene brønnen er i bruk. De har nok billigere vann akkurat nå, men ulempene med privat brønn kan potensielt bli store. Anonymkode: a283e...d7a 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men at deres brønn ikke tørker ut betyr ikke at det ikke er helt vanlig at brønner gjør nettopp det. Og den dagen det havner noen døde mus nedi den brønnen, så kan det få store helsemessige følger. Det er heller ikke billig når utstyr må skiftes ut. Kostnaden med å borre brønnen må også deles ut over årene brønnen er i bruk. De har nok billigere vann akkurat nå, men ulempene med privat brønn kan potensielt bli store. Anonymkode: a283e...d7a Det er ikke akkurat uvanlig at folk har private brønner her i landet hvis man beveger seg utenfor ring 3. Hvor mange mennesker dør eller blir alvorlig syke av dem hvert år? Her blåser du ett minimalt problem opp til ett kjempeproblem som ikke eksisterer. Brønnen til mine foreldre er ikke borebrønn, det er en utømmelig oppkomme.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Privatisering av drikkevann er det siste man trenger! Sjekk ut historien i Bolivia der det til slutt var forbudt å samle regnet fordi store selskaper skulle tjene rått. Vann er en oppgave for staten til selvkostpris. At man har nek som MdG som ikke kan håndtere penger kan Oslobeboere takke seg selv for. Anonymkode: 02431...d31 Det er mange i Oslo som IKKE har stemt MDG, så ikke kom med den der! Anonymkode: 5e871...d2a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok. Hvor mye i året koster den brønnen vedkommende, tror du? Den må bores. Så må det taes prøve av den flere ganger i året (jeg regner to som et absolutt minimum) prøvene koster 3-5 tusenlapper per gang. Tar man ikke prøver risikerer man at vannet er direkte farlig, så da lever man med å drikke russisk rulett. Så må man rense vannet - man må betale for kjemikalier og uv-kolber. Tror du det kommer på under 12 000? Om vannet altså skal være trygt å drikke? Jeg tror ikke det. Jo, bestemoren eller oldemoren din drakk urenset vann fra en brønn. Hun levde også med at rundt 1/3 av ungene hennes døde eller fikk sykdommer så alvorlige at de fikk varige senskader før de ble 5. Mange av dem kom av vannet. Anonymkode: f42b3...7c7 Vi har felles brønn med 4 andre hus. Betaler 1600,- i året for vannet😅 vannprøver blir tatt hvert år og det byttes filter regelmessig i pompehuset og nede hos oss! Brønnen har heller aldri vært tom for vann. aldri smakt bedre vann😋 Anonymkode: 20236...223 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok. Hvor mye i året koster den brønnen vedkommende, tror du? Den må bores. Så må det taes prøve av den flere ganger i året (jeg regner to som et absolutt minimum) prøvene koster 3-5 tusenlapper per gang. Tar man ikke prøver risikerer man at vannet er direkte farlig, så da lever man med å drikke russisk rulett. Så må man rense vannet - man må betale for kjemikalier og uv-kolber. Tror du det kommer på under 12 000? Om vannet altså skal være trygt å drikke? Jeg tror ikke det. Jo, bestemoren eller oldemoren din drakk urenset vann fra en brønn. Hun levde også med at rundt 1/3 av ungene hennes døde eller fikk sykdommer så alvorlige at de fikk varige senskader før de ble 5. Mange av dem kom av vannet. Anonymkode: f42b3...7c7 Du er jo helt på styr.. Bor landlig til, har brønn i tilknytning til bekken som igjen går til en annen stor brønn. På de drøye ti årene vi har bodd her så har jeg sett til brønnene 3 ganger, da renses den med vannpumpe og børstes ren med kost samt bytte filter. Kostnaden for vannpumpa og kosten er på 1000 kroner, 200 kroner for to filter. . Har aldri tatt noen vannprøve, og kan aldri tro at jeg kommer til å ta noen vannprøver. Må skifte lokk neste gang, det vil si da snekrer jeg et nytt lokk. Kostnad for isolasjon og plank er kanskje 1000 kroner. Ingen har noen gang blitt syk av denne brønnen, bodd folk her i 150 år. Anonymkode: 81526...e44 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 Snakker du om kommunale avgifter her? For de er godt over 16000kr her i kommunen, vi bor ikke så langt fra Oslo. Anonymkode: 343a3...82c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snakker du om kommunale avgifter her? For de er godt over 16000kr her i kommunen, vi bor ikke så langt fra Oslo. Anonymkode: 343a3...82c De inkluderer vel renovasjon, feiing og tilsyn av ildsted i tillegg til vann og avløp? Anonymkode: da798...16f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå