AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Datteren min kuttet kontakt med meg som 20-åring. Årsaken er at jeg var voldelig mot henne en gang, da hun var barn. Hun sa at hun hadde vært redd meg siden, og fortsatt er redd meg. Hun oppga også alkoholbruken min som grunn. Jeg tenker at jeg aldri har såret noen selv om jeg har drukket mye, men hun mener jeg ikke forstår hvor mye det påvirker de rundt meg. Er det forståelig at hun kuttet kontakten? Eller er det tullete oppførsel? Det har nå gått fem år. Anonymkode: 9d9ec...d4d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Drikker du fortsatt ? Anonymkode: 35c21...e87 16
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Datteren min kuttet kontakt med meg som 20-åring. Årsaken er at jeg var voldelig mot henne en gang, da hun var barn. Hun sa at hun hadde vært redd meg siden, og fortsatt er redd meg. Hun oppga også alkoholbruken min som grunn. Jeg tenker at jeg aldri har såret noen selv om jeg har drukket mye, men hun mener jeg ikke forstår hvor mye det påvirker de rundt meg. Er det forståelig at hun kuttet kontakten? Eller er det tullete oppførsel? Det har nå gått fem år. Anonymkode: 9d9ec...d4d Veldig forståelig. Skal du ha et forhold til henne må du prøve å forstå og reparere det forholdet og første skritt er da å alt e og benekte at ditt alkoholmisbruk har påvirket barnet ditt gjennom oppveksten. Anonymkode: b7ab2...21d 20
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Veldig forståelig. Hun har nok helt rett i at du ikke forstår hvordan din oppførsel har påvirket de rundt deg, og da særlig datteren din. Barn kutter gjerne ikke ut foreldrene sine uten grunn.. Anonymkode: 1aeb9...b4b 36 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 Jeg synes det er ikke baren snakk om det voldelige momentet men faktum at hun har vokst opp med forelder som drikker mye og det er helt forståelig. Det har sikkert skadet hene gjennom hele oppveksten. Hun sier at hun har vært redd gjennom hele oppveksten, sikkert fordi hun har sett deg bli full og hvor mye hun ikke kunne stole på deg som forelder. Anonymkode: ea411...d6d 11 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Datteren min kuttet kontakt med meg som 20-åring. Årsaken er at jeg var voldelig mot henne en gang, da hun var barn. Hun sa at hun hadde vært redd meg siden, og fortsatt er redd meg. Hun oppga også alkoholbruken min som grunn. Jeg tenker at jeg aldri har såret noen selv om jeg har drukket mye, men hun mener jeg ikke forstår hvor mye det påvirker de rundt meg. Er det forståelig at hun kuttet kontakten? Eller er det tullete oppførsel? Det har nå gått fem år. Anonymkode: 9d9ec...d4d Selv om du tenker du ikke har gjort det så har likevel alkohol konsumet ditt vært med på å ødelegge forholdet ditt til din datter. Gi henne rom, send jul/gebursdagsgaver og la henne få ta det første steget om hun ønsker å gjennoppta kontakten med deg 4 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 Ja det er forståelig. Har selv kuttet kontakt med forelder pga rus. Skjønte ikke noe av det når jeg var liten og trodde ikke jeg tok skade før jeg var i 20 årene og innså hvor unormalt rusbruken var og hvor stor skade jeg hadde tatt av det. Ingen vold men uforutsigbarhet i personlighet samt etikken i det å være rusa rundt barn er traumatisk. Vold er enda mer traumatisk og gjør som din datter sier at man aldri kan stole på voldsutøver igjen, blir gående på tærne å være redd for neste utbrudd og en mor skal være en trygg havn ikke en tikkende bombe. Gi hun tid, kanskje hun senere i livet klarer å ha en viss formell kontakt igjen Anonymkode: 28265...3a5 10
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 Å tenke at du aldri har såret noen selv om du har drukket mye opp igjennom, og du har hatt barn vokse opp hos deg, er ravende fornektelse. Hun eier sin opplevelse. Du kan ikke benekte den. Du må akseptere den, og du må justere kursen hvis du vil få til endring. Altså du må endre deg for å få endret deres forhold. Å sitte på din tue og si at dette burde være innafor og din datter overdriver, løser ingenting. Mest av alt er det vel en rettferdiggjøring av hvordan ting har vært, og kan fortsette. Anonymkode: 627b8...30a 19 5
Majer Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Slutt med alkoholen og se om hun kommer tilbake da? 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Jeg er forresten far. Anonymkode: 9d9ec...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Datteren min kuttet kontakt med meg som 20-åring. Årsaken er at jeg var voldelig mot henne en gang, da hun var barn. Hun sa at hun hadde vært redd meg siden, og fortsatt er redd meg. Hun oppga også alkoholbruken min som grunn. Jeg tenker at jeg aldri har såret noen selv om jeg har drukket mye, men hun mener jeg ikke forstår hvor mye det påvirker de rundt meg. Er det forståelig at hun kuttet kontakten? Eller er det tullete oppførsel? Det har nå gått fem år. Anonymkode: 9d9ec...d4d Hva synes du selv? Du valgte å ha eller få barn samtidig som du valgte å ha et avhengighetsforhold til alkohol (og/eller andre rusmidler). Tenkte du på noe tidspunkt over om de to var valg som burde kombineres? Vurderte du på noe tidspunkt om det var endre å velge - enten alkohol eller barn? Og så må man jo ta konsekvensen av hva man velger - velger man alkohol hører barnet hjemme hos barnevern. Å ønske å «beholde» folk er et ønske som handler utelukkende om vårt eget beste. Evnen til å «gi fra seg» folk, eller altså å gi slipp på dem handler om andres beste. Det er dette som gjør saker der foreldre kjemper om å «få tilbake» sine barn fra barnevernet så vanskelige. Foreldres beste er, i tilfeller der de elsker sine barn, ikke av prioritet. Kun i tilfelle der foreldre elsker å eie og ha sine barn for sin egen del er å «ha» dem av viktighet. Så Finn ut av livet ditt. Og godta at dine valg for 10 år siden godt kan bety at du livet ut må leve med konsekvenser du ikke liker. Sånn er livet. Din datter må også leve med konsekvenser hun ikke liker. For valg du tok. Anonymkode: 6bffd...d0f 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er forresten far. Anonymkode: 9d9ec...d4d Drikker du fortsatt? Anonymkode: 35c21...e87 3 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 De fleste har fortsatt bruk for foreldrene sine når de er 20, så litt rart hvis fokuset ditt bare er at det er synd på deg. Men ellers er det også en sånn tid...man finner ut av hvem man er og verdier og standpunkter og hvordan definere historien sin. Hun blir kanskje mer klar for å la fortid være fortid etter hvert. Anonymkode: e08b6...967 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er det forståelig at hun kuttet kontakten? Eller er det tullete oppførsel? Ja. Datteren din er tøff og du virker å ha sånn ca null selvinnsikt eller evne til selvrefleksjon. Hvilken rolle spiller det hvor mange år som har gått? Skal det liksom bare viske bort alt? Ta deg sammen og ta ansvar for det som har skjedd, det er den eneste måten du kan gjøre dette bedre på. Anonymkode: 496cf...1c5 4 1
cilla89 Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er forresten far. Anonymkode: 9d9ec...d4d Om du er far eller mor har ikke noe å si, det flere spør om er om du har sluttet å drikke? Absolutt alle forstår jo at drikking påvirker de rundt seg, selv om man ikke blir slem og voldelig. Det er jo et rusmiddel! Det er ikke mulig å være en trygg og stabil omsorgsperson for et barn om man til stadighet er ruspåvirket. Og det å ikke ta tak i dette, men velge alkohol fremfor eget barn… Jeg har ingen problemer med å se at din datter har ønsket å kutte kontakt. Du ser jo ikke ut til å eie selvinnsikt helle… 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Drikker du fortsatt? Anonymkode: 35c21...e87 Ja. Anonymkode: 9d9ec...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Anonymkode: 9d9ec...d4d Men da starter du selvsagt der. Kutt alkoholen. Det er vel datteren din verdt? Anonymkode: 0fce5...4ab 9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 Jeg kjenner noen som kuttet kontakt med moren sin på grunn av alkohol. Problemet er ikke at moren er alkoholiker, det er at hun nekter å innse at det er et problem. Hun nekter å innse at måten hun har pratet til datteren sin på ikke er ok, hun nekter å være med i familieterapi, hun nekter å ta hensyn til datterens grenser og hun nekter for at det er hun som er problemet. Hvis moren hadde lagt seg langflat og vært villig til å jobbe med problemene og rusmisbruket hadde de fortsatt hatt kontakt. Hvis du jobber med rusmisbruket og viser at du er villig til å endre deg så kanskje dere får kontakt igjen? Anonymkode: 62b15...44d 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 Jeg kommer ikke til å kutte alkoholen. Jeg kan ikke la andre diktere livet mitt. Skal jeg aldri kose meg igjen, aldri få slappe av? Det er helt uaktuelt at noen skal bestemme det. Anonymkode: 9d9ec...d4d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kommer ikke til å kutte alkoholen. Jeg kan ikke la andre diktere livet mitt. Skal jeg aldri kose meg igjen, aldri få slappe av? Det er helt uaktuelt at noen skal bestemme det. Anonymkode: 9d9ec...d4d Da har du svaret på hvorfor du ikke har kontakt med datteren din. Du velger alkohol over henne, da velger hun å kutte kontakt. Det må du bare respektere. Anonymkode: 62b15...44d 35 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå