AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Min 5 uker gamle datter har fått vannkopper… smittet av sin 12 år gamle bror. Hele tiden fått høre at så små «bare får 1-2 prikker og blir ikke syke», men mini gikk fra å ha en vannkopp i går til å nå være helt dekt over hele kroppen 😭 han er voldsomt utilpass, har litt diaré, men ellers grei allmenntilstand. Hva ville dere gjort? Ringt legevakt? Ventet å sett ann? Og er egentlig vannkopper farlig for så små? Snakket med helsestasjonslege igår og fikk samme svaret som Google gir… «så små får bare et par prikker og blir ikke syke» Anonymkode: 1f182...2f3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Jeg ville ringt legevakt å «varslet» om at du er bekymret, men ikke kreve å få komme inn på sjekk siden allmenntilstanden er ok. Men om feber utvikler seg eller du blir mer bekymret ville jeg ringt på nytt og si fra om at du har varslet og nå kommer dere🙂 god bedring til lille! Anonymkode: a3b77...d57 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Ville tatt en telefon til lege/legevakt å hørt hva de mener. 5 uker er veldig ungt og det du googler og får svar på ang babyer kan fort gjelde babyer på 6 mnd f.eks. Stor forskjelle på 5 uker og 6 mnd. Nyfødte skal ikke få feber, så det bør du være obs på og kontakte lege med en gang. Anonymkode: ed082...698 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Jeg ville kontaktet legevakten og hørt med dem. Hva du bør se opp for, om det er greit å ikke gjøre noe særlig nå så lenge det ikke er feber osv. Hvis man skal prøve å se noe positivt i det, så...Fordelen med å få det så tidlig, er jo at han er for liten til å klø og krafse på dem målrettet ennå, så ingen arr osv. Anonymkode: 8f6e5...7d1 2
Gåsemor Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ville kontaktet legevakten og hørt med dem. Hva du bør se opp for, om det er greit å ikke gjøre noe særlig nå så lenge det ikke er feber osv. Hvis man skal prøve å se noe positivt i det, så...Fordelen med å få det så tidlig, er jo at han er for liten til å klø og krafse på dem målrettet ennå, så ingen arr osv. Anonymkode: 8f6e5...7d1 Fordelen med å få det tidlig finnes dessverre ikke. Babyer/barnet under 18 måneder blir ikke immune av vannkopper, og kan få det igjen.
Topsi Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Gåsemor skrev (2 timer siden): Fordelen med å få det tidlig finnes dessverre ikke. Babyer/barnet under 18 måneder blir ikke immune av vannkopper, og kan få det igjen. Teknisk sett skal vel barnet ha antistoffer fra mor som beskyttet mot vannkopper. Det har barnet åpenbart ikke fått nok av, så det skulle vel tilsi at barnets eget immunsystem utvikler immunitet?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 Hvordan går det? Anonymkode: 5d274...409
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 Her ville jeg vært engstelig - dette er en svært liten baby… Hadde ringt legevakten med en gang og sjekket tempen hele tiden. Stakkars liten.. Hvordan har den lille blitt smittet? Dumt å la storebror være rundt den lille, når han er syk - dette er en sykdom som kan være farlig for babyer! Anonymkode: cd375...cb8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her ville jeg vært engstelig - dette er en svært liten baby… Hadde ringt legevakten med en gang og sjekket tempen hele tiden. Stakkars liten.. Hvordan har den lille blitt smittet? Dumt å la storebror være rundt den lille, når han er syk - dette er en sykdom som kan være farlig for babyer! Anonymkode: cd375...cb8 Du vet kanskje ikke at vannkopper er svært smittsomt, inkludert før blemmene kommer? Anonymkode: 5f86e...8e0 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Jeg ville ringt legevakten og spurt. Anonymkode: 257f2...63b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 Så små babyer skal til lege om de får feber så ville også sjekket feber jevnlig. Anonymkode: 257f2...63b
Gåsemor Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 Topsi skrev (2 timer siden): Teknisk sett skal vel barnet ha antistoffer fra mor som beskyttet mot vannkopper. Det har barnet åpenbart ikke fått nok av, så det skulle vel tilsi at barnets eget immunsystem utvikler immunitet? Barnets immunsystem er ikke ferdig utviklet, og danner derfor ikke nok antistoffer for å bli immun dersom man får vannkopper før 18 mnd. Vanligvis får de små mild sykdom, så håper det gjelder for TS også.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #13 Skrevet 13. november 2022 On 11/12/2022 at 9:38 AM, AnonymBruker said: Min 5 uker gamle datter har fått vannkopper… smittet av sin 12 år gamle bror. Hele tiden fått høre at så små «bare får 1-2 prikker og blir ikke syke», men mini gikk fra å ha en vannkopp i går til å nå være helt dekt over hele kroppen 😭 han er voldsomt utilpass, har litt diaré, men ellers grei allmenntilstand. Hva ville dere gjort? Ringt legevakt? Ventet å sett ann? Og er egentlig vannkopper farlig for så små? Snakket med helsestasjonslege igår og fikk samme svaret som Google gir… «så små får bare et par prikker og blir ikke syke» Anonymkode: 1f182...2f3 Jeg ville ringt legevakta for råd siden hun er så liten. Så små barn skal f.eks alltid ha legetilsyn om de får feber. Anonymkode: d8b98...22a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #14 Skrevet 13. november 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Her ville jeg vært engstelig - dette er en svært liten baby… Hadde ringt legevakten med en gang og sjekket tempen hele tiden. Stakkars liten.. Hvordan har den lille blitt smittet? Dumt å la storebror være rundt den lille, når han er syk - dette er en sykdom som kan være farlig for babyer! Anonymkode: cd375...cb8 Jeg anbefaler også TS å ta kontakt med lege siden babyen er så liten og har fått såpass med symptomer. Men sålenge mor har hatt vannkopper så er normalt ikke vannkopper for babyen. Vannkopper er spesielt farlig for babyer dersom de blir utsatt for smitte før de er 1 uke gamle OG mor ikke har hatt vannkopper. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/varicella-vannkopper-og-herpes-zoster/ Anonymkode: d8b98...22a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #15 Skrevet 13. november 2022 17 hours ago, Gåsemor said: Barnets immunsystem er ikke ferdig utviklet, og danner derfor ikke nok antistoffer for å bli immun dersom man får vannkopper før 18 mnd. Vanligvis får de små mild sykdom, så håper det gjelder for TS også. Har du kilder på at barn under 18 mnd ikke blir immune? Anonymkode: d5141...afa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå